Connect with us

Marknadsnyheter

SKF, Scania och LOTS Group lanserar ett av Europas längsta rutter för elfordon

Published

on

SKF och LOTS Group tillkännager ett samarbete med syfte att främja hållbar logistik genom skapandet av en av Europas längsta rutter för batterielektriska fordon (BEV). Denna nya rutt som körs i samarbete med Ahréns Åkeri förväntas avsevärt minska utsläppen, med ett mål att nå en minskning på 97% av koldioxidutsläpp (WtW). Samtidigt effektiviseras transportflödet i och med att 85% av bilens årliga körsträcka kommer gå med full last.

Rutten i sin helhet blir totalt 221 000 km/ år vilket innebär en besparing på 298 ton CO₂e utsläpp. I jämförelse motsvarar detta lika mycket CO₂ som 210 personbilar släpper ut under ett år i Sverige. I Europa körs 60% av all väg-frakt över 300 km per dag och med detta initiativ visar LOTS och SKF att även de mer komplexa och omfattande delarna av transportsystemet har potential att elektrifieras.

Johan Palmqvist, Managing Director Europe på LOTS Group:
”Detta partnerskap är ett stort steg framåt i övergången till hållbar logistik. Genom samarbete mellan transportköpare, transportörer och laddpartners reducerar vi inte bara utsläppen utan maximerar nyttjandegraden vilket är nyckeln till ekonomiskt hållbara transporter. Vårt mål är att detta ska bli ett riktmärke för framtida logistiklösningar i Europa.”

”Detta samarbete hjälper oss att säkerställa energieffektiva och klimatsmarta transporter till våra kunder som stödjer vår ambition att nå nettonoll klimatpåverkan i hela värdekedjan,” säger Måns Isacsson, logistikchef på SKF Sverige.

Målet med projektet är att skapa återkommande rundturer med garanterade volymer och hög nyttjandegrad av fordonen, vilket minskar den finansiella risken för investeringar i grön teknik. Genom att fokusera på denna effektivitet visar projektet att hållbar logistik inte bara är miljövänlig utan även kostnadseffektiv. Implementeringen av BEV-fordon kommer att ske stegvis, med en verifiering av flöden under första delen av 2025 och planerad fullskalig drift senare under året.

Hampus Ahrén, Verksamhetsansvarig på för Ahréns Åkeri, kommenterar samarbetet:
Genom att säkerställa full beläggning i båda riktningarna och optimerad laddning ser vi inte bara stora miljöfördelar utan också en betydande effektivisering av vår verksamhet. Långsiktiga kontrakt och stabila volymer ger oss möjlighet att investera i grön teknik vilket gör detta partnerskap både hållbart och ekonomiskt fördelaktigt.”

Partnerskapet kommer att utvärdera och optimera alla operativa parametrar, inklusive energianvändning, prissättningsmodeller för el och fordonsutnyttjande, innan övergången till full drift med två skift sker under 2025.

Gustaf Sundell, chef för Scania Ventures och New Business, tillägger:
”På Scania är vi entusiastiska över att se hur samarbete mellan ledande industriella aktörer banar väg för elektriska transporter och en omdefiniering av logistiksystemet i stort. Partnerskapet mellan SKF, LOTS och Scania visar att frakt med batterielektriska fordon är möjligt, inte bara för kortare stadsrutter utan också för långdistans- och tyngre transporter. Partnerskapet går i linje med Scanias syfte, att driva skiftet till ett hållbart transportsystem”

Tre huvudpunkter från samarbetet mellan SKF, LOTS Group och Scania:

  • Återkommande BEV-flöde: En av Europas längsta BEV-rutter (221 000 km/år) minskar CO₂-utsläpp med 97% samtidigt som transportflödet effektiviseras i och med att 85% av bilens årliga körsträcka kommer gå med full last.
  • Elektrifiering av långdistans: Projektet visar att BEV-transporter är möjliga även för längre rutter, med full drift planerad till 2025.
  • Effektiv och hållbar logistik: Genom ruttoptimering och laddningshantering skapas en balans mellan minskade kostnader och miljövinster, vilket utgör en hållbar modell för framtidens logistik.

Om SKF, Scania och LOTS Group:

SKF, Scania och LOTS Group är ledande aktörer med ett långsiktigt engagemang för hållbarhet. Genom samarbetet med BEV-transportinitiativ hoppas de inspirera logistikbranschen att omfamna elektriska transportlösningar.

För mer information, kontakta:

Gösta Andersson, Communication SKF,  +46 31 337 30 60, +46 705 98 68 99, epost: gosta.andersson@skf.com

Amelia Lannhagen, Marketing Communications Manager, LOTS Group AB

+46 (0) 79 072 57 42, amelia.lannhagen@lotsgroup.com

SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2023 uppgick till 103 881 MSEK och antalet anställda var 40 396. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.