Connect with us

Marknadsnyheter

Skolon tilldelas kontrakt i norsk upphandling för Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg kommun

Published

on

Skolon AB (publ) har idag meddelats tilldelningsbeslut i en upphandling genomförd av norska Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg kommun. Tilldelningen i upphandlingen innebär att de fyra kommunernas skolor kommer att använda Skolonplattformen för åtkomst till och inköp av digitala läromedel och skolverktyg.

Avtalet omfattar 36 000 användarlicenser för lärare och elever i Skolonplattformen, samt möjligheten att via Skolonplattformen göra inköp av digitala läromedel och skolverktyg för Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg kommuns skolor inom grundskolan.

 

Kunden har i upphandlingen bedömt totalvolymen i avtalet avseende licensinköp för Skolonplattformen samt inköp av digitala läromedel och skolverktyg till cirka 20 mkr norska kronor årligen. Inga volymer avseende inköpsdelen garanteras. Avtalet är bolagets största sett till volym hittills på den norska marknaden, och bedöms kunna ha en positiv omsättningspåverkan.

 

Avtalsstart är omgående och avtalet sträcker sig över 2 år med upp till 1 + 1 års förlängning, d.v.s. totalt maximalt 4 år.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Oliver Lundgren

CEO / Verkställande Direktör

oliver.lundgren@skolon.com

+ 46 (0)733-12 67 77

 

Om Skolon

Skolon är ett svenskt SaaS-bolag (Software as a Service) som utvecklar en digital plattform för skolor och som samlar alla digitala verktyg och läromedel från olika leverantörer på ett ställe. Skolon får digitala skolverktyg att fungera i klassrummet och bolagets plattform gör det enkelt och säkert att arbeta digitalt i skolan. Bolagets kunder är primärt kommunala och privata skolhuvudmän i Sverige och Norge.

 

Skolons aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser och nås via info@fnca.se samt 08-528 003 99. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport för Vidhance AB 1 januari – 31 mars 2024

Published

on

By

Första kvartalet 1 januari – 31 mars 

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 8,1 Mkr (11,7 Mkr)
  • Resultat efter finansnetto för kvartalet uppgick till -5,9 Mkr (-4,0 Mkr)
  • Resultat efter skatt för kvartalet uppgick till -5,9 Mkr (-4,0 Mkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -1,29 kr (-0,44 kr)
  • Kassaflödet efter investeringsverksamheten för kvartalet uppgick till -7,9 Mkr (-6,6 Mkr)

Väsentliga händelser 1 januari – 31 mars 

  • Den 8 januari handlas bolagets aktie under det nya namnet Vidhance AB med kortnamnet VIDH. Den 11 januari
    genomförs en omvänd split 1:2 och antalet aktier halveras.

  • Den 14 februari meddelar bolaget att man utökar sitt samarbete med den amerikanska tillverkaren RealWear som
    har produkter inom handsfree, bärbara datorlösningar för personal i frontlinjen. Enligt avtalet kommer Vidhance
    och Realwear gemensamt att introducera nya och förbättrade videolösningar för frontlinjearbetare på marknaden.

Väsentliga händelser efter periodens slut 

  • Den 18 april kallar bolaget till årsstämma och meddelar att valberedningen föreslår Henrik Wennerholm till ny
    ordinarie styrelseledamot.

VD-ord

Låt mig inleda med att konstatera att 2024 har börjat i ett högt tempo för Vidhance. Under årets första kvartal uppgick nettoomsättningen till 8,1 mkr, vilket är en minskning med 30,8% jämfört med samma period föregående år. EBITDA landade på -3,4 mkr vilket är en förbättring på 2,2 mkr mot samma period föregående år. Bakom dessa siffror döljer sig ett intensivt arbete där vi fortsätter att navigera i en snabbrörlig marknad. Jag är särskilt stolt över de framsteg vi gjort inom vår AI-satsning under kvartalet, där vi fortsätter att utveckla och förfina våra kommande lösningar, samtidigt som vi hållit kostnaderna under kontroll.

Smartphonemarknaden går just nu all-in på AI, vilket innebär nya möjligheter såväl som risker. Aktörerna tävlar om att positionera sig för den nya verkligheten, men det återstår ännu att se exakt vilka AI-lösningar som kommer att skapa mest värde för slutkunderna.
Här har Vidhance en styrka i vår djupa förståelse för användarnas behov, kombinerat med vår expertis inom mobil videoteknik. Genom att jobba tätt tillsammans med våra kunder kan vi snabbt anpassa oss och ligga i framkant i denna spännande utveckling.

Vår produktutveckling fokuserar just nu på nästa generations videolösningar som utnyttjar kraften i generativ AI för att ge smartphoneanvändare enklare och bättre videoinspelning. Det är oerhört inspirerande att vara del av ett team som bryter ny mark. Medan vi i detta tidiga skede är något
återhållsamma med detaljer kring de specifika lösningarna, kan jag säga att det internt sjuder av kreativitet och nytänkande. Vi ser fram emot att
kunna berätta mer längre fram. Under kvartalet har vi tecknat ett nytt uppdragsavtal med en av våra existerande kunder utanför smartphones. Detta ser vi som en tydlig indikation på att vår strategi, att öka intäkterna från stödtjänster, är rätt väg att gå även på denna marknad. Vi har även
löpande tecknat flera mindre avtal för nya smartphoneprojekt. Våra första presentationer av den nya produktvisionen för utvalda kunder har fått
positiv återkoppling, blandat med värdefulla inspel till nästa steg.

Samtidigt har vi blicken stadigt fäst på horisonten. Våra nya affärsområden, såsom Professional, är strategiskt viktiga på sikt men kommer kräva
uthållighet att bygga upp. Vårt mål är att skapa en långsiktigt stark position på dessa marknader, genom fokuserade satsningar och rätt prioriteringar. Exakt hur vi balanserar våra resurser mellan Consumer och nya områden framåt är något vi kontinuerligt utvärderar.

Jag är trygg i att vi har den finansiella ställning som krävs för att genomföra vår strategi. De kostnadsnivåer vi nu etablerat ger oss ökad
uthållighet och handlingsfrihet att satsa där det gör mest nytta, även i ett utmanande marknadsläge. Framåt kommer vi fortsätta att lägga kraften på nära kundsamarbeten och innovativ produktutveckling inom AI. Vi fortsätter också att trimma in AI i de interna processerna för att kunna skala upp leveranserna. Mitt i allt detta kommer vi att vårda vår företagskultur för att säkerställa att Vidhance förblir en kreativ och öppen arbetsplats.

Vidhance har en spännande resa framför sig. Med en nettokassa på knappa 60 mkr, en skalbar teknisk plattform, ett tight team och en marknadsledande position inom mobil videoinspelning har vi alla förutsättningar att ta en ledande roll i den pågående AI-omställningen. Vi är redo att omsätta våra visioner till kundvärde och aktieägarvärde. Jag vill avsluta med att rikta ett varmt tack till alla medarbetare för ert hårda arbete och ständiga nytänkande, till våra kunder för ert förtroende, och till er aktieägare för ert stöd i vår fortsatta tillväxtresa. Tillsammans skapar vi morgondagens mobila videolösningar!

Uppsala i maj 2024

Nils Hulth, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonathan Ekman, Finanschef Vidhance AB (publ)    

Telefon: 018-474 99 90 E-post: jonathan.ekman@vidhance.com

Om Vidhance AB

Vidhance AB, grundat 2007, är ett noterat ledande svenskt mjukvaruföretag som specialiserar sig på intelligent sensor-, data- och bildanalys för att förbättra videokvaliteten från rörliga kameror. Genom att kombinera banbrytande videoteknik med generativ AI, erbjuder Vidhance innovativa lösningar som förbättrar videoupplevelser för både konsumenter och professionella användare. Vidhances mjukvaruplattform är resultatet av mer än 15 års utveckling och innovation och har hittills integrerats i över 800 miljoner enheter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cyberhoten från Kina – varning från frontlinjen

Published

on

By

I den här krönikan beskriver Adam Marré, CISO på cybersäkerhetsföretaget Arctic Wolf, de allvarliga cyberhot som kan kopplas till kinesiska aktörer. Han kommenterar också de aktuella säkerhetsfrågorna kring TikTok.

I min roll som Chief Information Security Officer på Arctic Wolf har jag sett den snabba utvecklingen av cybersäkerhetshot, inte minst de som kommer från statsstödda aktörer. Bland de allvarligaste och mest uthålliga hoten vi möter idag kommer från Kina, där APT-grupper (Advanced Persistent Threat) som APT 31 och organisationer som Wuhan XRZ angriper ett brett spektrum av företag, myndigheter och kritisk infrastruktur. Hur dessa arbetar har bland annat belysts i rapporter från det amerikanska justitiedepartementet och läckan från I-Soon.

Kina och APT-grupper

Under de senaste åren har amerikanska myndigheter gjort framsteg genom att avslöja och åtala individer och organisationer bakom statsstödda attacker. Sedan 2014 har avslöjandena givit detaljerade insikter om Kinas cyberstrategier. Speciellt APT 31 är en farlig aktör med inriktning på e-postkonton, molnlagring och telefondata från miljontals personer, vilket påverkar både enskilda och företag.

Attackerna är uthålliga och sofistikerade och utnyttjar skräddarsydda skadeprogram, nätfiske och sociala tekniker för att infiltrera system. Målen för dessa angripare kan skifta snabbt med det geopolitiska läget och de söker ständigt nya angreppsmetoder, bland annat med stöd av generativ AI.

Läckta dokument från det kinesiska företaget I-Soon har givit nya insikter om dessa hackargruppers interna angelägenheter. Då avslöjades att anställda var missnöjda med sina löner, arbetsvillkor och tekniska resurser. Alla hot från Kina kommer dock inte från sådana grupper.

TikTok är en konkret säkerhetsrisk

Ett annat betydande hot utgörs av TikTok, den videobaserade sociala medieplattformen som har hundratals miljoner användare. TikTok-appen kan potentiellt utnyttjas för att missbruka användarnas data med känsliga personuppgifter, bland annat platsinformation, urklippsinnehåll och användarvanor, vilket möjliggör riktade nätfiskekampanjer.

Enligt en färsk från rapport Microsoft kan sådana uppgifter även underblåsa desinformationskampanjer och påverka den allmänna opinionen i brännande frågor som rör utrikespolitiken. Ju mer den kinesiska staten vet om hur amerikanska väljare reagerar på innehåll i sociala medier, särskilt kring viktiga händelser som det kommande presidentvalet, desto mer inflytande kan de utöva genom falska eller AI-genererade nyhetsartiklar, video- eller ljudklipp.

Den kinesiska staten har genom framgångsrika dataintrång kommit över enorma mängder känsliga personuppgifter, bland annat från OPM (personalbyrån för amerikanska statsanställda och kreditupplysningsföretaget Equifax. Detta finns i bakgrunden när de amerikanska myndigheterna nyligen gav TikToks moderbolag, kinesiskägda ByteDance, nio månader på sig att sälja appen för att den inte ska totalförbjudas i USA. Kinesiska myndigheter har dock meddelat att de inte kommer att godkänna en sådan försäljning.

Vaksamhet och beredskap krävs

FBI-chefen Christopher Wray varnade nyligen för att Kina siktar på att öka sitt globala inflytande och minska USA:s makt genom cyberattacker mot infrastruktur. Kina vill bygga sin beredskap fram till 2027 för att vara redo för en konflikt med Taiwan, vilket understryker allvaret i situationen. De fortsätter att utnyttja sociala medier och generativ AI för att sprida desinformation på nätet. För att bekämpa detta måste vi vara vaksamma utan att bli alarmistiska.

För företag innebär vaksamhet att inse att ni verkligen kan bli angripna, att regelbundet göra riskbedömningar av digitala hot och proaktivt sätta in åtgärder för att minska dessa risker. Ni kan förbättra er beredskap bland annat genom att förstärka den grundläggande IT-säkerheten och öka medvetenheten om insiderhot.

Jag förblir optimistisk om möjligheterna att förbättra relationerna mellan våra länder, samtidigt som vi måste vara uppriktiga om de hot vi står inför idag. Våra organisationer måste agera nu för att skydda sig.

Adam Marre, CISO, Arctic Wolf

Mediakontakt
Fredrik Pallin
fredrik@digitalpr.dk
0708-114 115

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fler vetenskapliga framsteg för Raypilot

Published

on

By

Det är Athens Medical Center som presenterat sina erfarenheter av införandet av Raypilot System, vid det vetenskapligt mötet ISRS i New York.

Den nya forskningen presenterad av Dr George Kritselis och team vid Athens Medical Center och belyser vikten av träffsäkerhet och att stråla med små marginaler till frisk kringliggande vävnad. Även denna forskargrupp visar på att detta ger mindra biverkningar och en ökad livskvalitet för patienten.

Dr. George Kristilis pekar på viktiga resultat så som,

SBRT med Raypilot System är säker och effektiv vid prostata behandling, minskade biverkningar på urinvägar och hög acceptans för metoden.

Dessa initiala resultat tyder på betydande potential för att förbättra patientresultaten vid behandling av prostatacancer.

Som de flesta observationsstudier betonar Dr George Kritselis vikten av ytterligare forskning om långsiktig uppföljning, tekniska framsteg och multidisciplinärt samarbete för att optimera SBRT-protokoll och förbättra patientvården ytterligare

“Vi är mycket nöjda med resultaten hittills och förväntar oss ivrigt mer lovande data från Aten”, säger bolaget ansvarig för Clinical Affairs och COO, Hanna Syrén.

Jag har nyligen varit på plats vid Athen Medical Center och själv diskuterat deras målsättning att hitta en metod som ger ökad livskavliteten. För ca 10 månaders sedan påbörjade vi vårt samarbete och en viktiga faktor var att kunna erbjuda detta för patienter som kommer tillresande till Aten, tex från den grekiska övärlden. Förr behandlades dessa patienter i upp mot åtta veckor och inte sällan med birekningar som förlänger vårdtiden. Nu kommer de till Aten för maximalt en vecka. Att det sker med mindre biverkan är mycket tillfredställande. Det är livskvalitet” fortsätter Hanna.

Läs presentationen här eller besök bolagets hemsida. På bolagets hemsida finns också en intervju med Dr George Kritselis samt fler nyheter att läsa.

ISRS, International Stereotactic Radiosurgery Society

Micropos Medical
+46 (0)31-760 80 05
info@micropos.se

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) utvecklar och säljer produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets produkt Raypilot® System är framtagen för att säkerställa en förbättrad precision vid strålbehandling av prostatacancer. Med en ökad precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. Raypilot® System kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. Raypilot® System med förbrukningsvarorna Raypilot Hypocath® och Raypilot Viewcath är CE-märkta och FDA godkända för Europeisk- respektive USA användning.  

Bolaget är listat på Spotlight Stock Market under aktiesymbolen MPOS.
Välkommen att följa Bolaget på LinkedIn eller på www.micropos.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.