Connect with us

Marknadsnyheter

Skrotningspremien 2024: 2 (två!) premier utbetalda till Jämtland

Published

on

2024 utbetalades totalt strax över två miljoner kronor i skrotningspremier till 207 privatpersoner – av de 250 miljoner kronor som regeringen anslog blev nästan 248 miljoner över. I Jämtland var det endast 2 personer som använde premien i fjol. Det visar statistik från Boverket som 2030-sekretariatet begärt ut. Det är dags att utvidga premien, slår 2030-sekretariatet fast.

2024 beviljades totalt 219 ansökningar om skrotningspremie och 207 betalades ut, med oktober som bästa månaden och en avtagande trend under senhösten. Därtill avslogs ett mindre antal ansökningar som inte uppfyllde kriterierna, bl.a. att den bil som skrotas måste vara godkänd i besiktning – det får alltså inte vara en ”riktig skrotbil” – och man måste skaffa en elbil först efter skrotningen.

Månad   Beviljat belopp  Utbetalt belopp

Augusti        50 000                 0

Sep      450 000      230 000

Oktober      600 000      790 000

November      560 000      540 000

December      530 000      510 000

Totalt   2 190 000   2 070 000
 

Av de 219 beviljade ansökningarna finns flest i Västra Götalands län med 46, före Stockholms län med 41 och Skåne med 18. I Västmanland har ingen utnyttjat skrotningspremien, i Blekinge en enda person och i Jämtland, på Gotland, i Kronoberg och Värmland är det två personer.

– Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien – men att 248 miljoner kronor av anslagets 250 blev över är ju en väldig potential att göra bättre ifrån sig utan att det kostar extra. Den bör regeringen skyndsamt ta, säger Mattias Goldmann, VD för 2030-sekretariatet. 

2030-sekretariatet har fem förslag på hur skrotningspremien ska bli mer verkningsfull 2025 än den var 2024:

1) Fler hållbara beteenden in: Premien bör också gälla biogasbil, konvertering till el och biogas, inköp av lätta elfordon, medlemskap i bilpool och kollektivtrafikkort 

2) Fler ohållbara fordon ut: Premien bör också gälla skrotning av lätt lastbil, husbil, arbetsfordon och motorcyklar.

3) Fler aktörer med: Premien bör också gälla juridiska personer, med fokus på mindre företag och kommuner.

4) Längre tid: Premien bör gälla i två år, såsom ursprungligen aviserades; i nuläget gäller den endast från 20 augusti 2024 till 19 augusti 2025 vilket ju är ett år. 

5) Mer info: Boverket utsågs överraskande till ansvarig myndighet för premien och är tillmöteskommande med information men har inte i sitt regleringsbrev fått vare sig uppdrag eller resurser att informera alla med berättigade fordon om att bidraget finns 

– Tyvärr fick vi rätt i att skrotningspremien i dess nuvarande utformning är helt marginellt för transportsektorns omställning. När nu drygt 99 procent av pengarna för 2024 blev över, är det dags för regeringen att bädda för större klimatnytta i år, säger Mattias Goldmann. 

Alla uppgifter kommer från Boverket och gäller till och med 31 december 2024.

För ytterligare information: Se 2030-sekretariatet.se eller kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys