Connect with us

Marknadsnyheter

Snabbgross Club expanderar ytterligare – öppnar ny medlemsbutik i Karlstad

Published

on

Axfoods restauranggrossist Snabbgross fortsätter satsningen på sitt medlemsbaserade butikskoncept Snabbgross Club och öppnar ytterligare en butik. I början av nästa år konverteras den befintliga Snabbgrossbutiken i Örsholmen i Karlstad till en Snabbgross Club, och privatpersoner kan då handla matvaror som vanligtvis bara restauranger har tillgång till – det vill säga stora förpackningar till små priser.

– Det känns väldigt kul att expandera vårt nya och medlemsbaserade butikskoncept Snabbgross Club till Karlstad. Efter årsskiftet får därmed privatkunder i Karlstad möjlighet att ta del av vårt unika restaurangsortiment och ett nytt sätt att handla, med stora förpackningar till låga priser. Det har varit ett framgångsrecept på de orter där vi redan öppnat, och jag tror vi kommer fylla en lucka på marknaden även i Karlstad. Satsningen skapar också möjlighet att stärka erbjudandet till våra befintliga restaurang- och företagskunder, säger Eva Pettersson, vd på Snabbgross.

Snabbgross Club erbjuder konsumenterna att handla på ett nytt sätt, och i en ny sorts butik. Fokus för Snabbgross Club är mat och matvaror och målgruppen för konceptet är matälskare, den som gillar mat och matlagning, men också den stora familjen som vill fylla på förrådet med större förpackningar till alla måltidstillfällen eller högtider, stora som små. Helt enkelt de konsumenter som vill handla direkt från en restauranggrossist och uppskattar stora förpackningar till små priser. I samband med konverteringen utökas också sortimentet med konsumentanpassade artiklar.

För privatkunder är medlemskap en förutsättning för att få handla i butiken. Det kostar 299 kronor per år, men alla nya kunder erbjuds ett gratis prova-på-medlemskap i tre månader, helt utan förpliktelser. I dagsläget har Snabbgross Club fler än 100 000 registrerade medlemmar och målsättningen är att fortsätta expansionen av konceptet över tid.

För restaurang- och företagskunden fungerar det nya konceptet som en vanlig Snabbgrossbutik, som erbjuder ett brett och prisvärt sortiment, anpassat för restaurang, fast food och café. Därtill tillkommer ytterligare medlemskampanjer som är unika för Snabbgross Club och som nu även restaurang- och företagskunden får tillgång till.

Snabbgross har i dagsläget 31 butiker runt om i landet. Tio av dessa är Snabbgross Club, där konsumenter kan handla direkt från Axfoods restauranggrossist. Butiken på Östanvindsgatan 14 i Örsholmen i Karlstad blir således den elfte Snabbgross Club-butiken som efter den kommande konverteringen välkomnar både företag och privatpersoner. Övriga Snabbgross Club finns i Danderyd och Gärdet i Stockholm, Södertälje, Skövde, Jönköping, Växjö, Sundsvall, Luleå, Västerås och Halmstad.

För ytterligare information kontakta:
Per Engström, marknadschef på Snabbgross, 073-807 33 95, per.engstrom@axfood.se
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

 

Snabbgross är en del av Axfoodkoncernen och är koncernens restauranggrossist med en kundbas inom restaurang, fast food, café och övrig företagsmarknad. Tack vare ett brett sortiment med över 12 000 artiklar kan Snabbgross erbjuda prisvärda råvaror för bland annat restauranger, pizzerior, gatukök och caféer. Detta i kombination med personlig service och god tillgänglighet, geografiskt såväl som genom generösa öppettider, gör Snabbgross till en av Sveriges ledande restaurang­grossister. Kedjan har även tio, medlemsbaserade Snabbgross Club-butiker i landet, där även privatkunder kan handla. Läs mer på www.snabbgross.se och www.snabbgrossclub.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

70% av svenska fondbolag uppvisar kraftiga brister i sin informationsgivning

Published

on

By

Fondinformation från svenska fondbolag uppvisar trots reglering ofta brister i tillgänglighet och tydlighet. Detta får till följd att svenska investerare inte på ett enkelt sätt kan få tillgång till den information de behöver för att ta välinformerade beslut. Det framkommer i rapporten Fund Information Review 2024, en ny djupgående analys och ranking kring informationens tydlighet och tillgänglighet från svenska fondbolag. Endast tre av tio fondbolag får godkänt betyg för sin informationsgivning till svenska investerare.

Fund Information Review 2024, som genomförts av WealthTech-bolaget Kidbrooke, analyserar och rankar hur 68 svenska fondbolag presenterar och beskriver sina fonder på sina webbplatser. Bäst resultat i rapporten får Nordea Fonder som är det enda fondbolaget med högsta betyg.

 

Totalt sett får hela 7 av 10 fondbolag underkänt i FIR 2024. Här är några andra utvalda datapunkter från rapporten:

 

        9 av 10 fondbolag saknar lättillgänglig information om valutaexponering

        8 av 10 fondbolag saknar källhänvisning till visad information

        8 av 10 fondbolag saknar lättillgänglig information om fördelningen mellan aktier/räntor

        7 av 10 fondbolag saknar lättillgänglig information om geografisk fördelning

        7 av 10 fondbolag saknar lättillgänglig hållbarhetsinformation

        6 av 10 fondbolag saknar lättillgänglig information om jämförelseindex

        6 av 10 fondbolag saknar lättillgänglig information om respektive fonds största innehav

        3 av 10 fondbolag saknar lättillgänglig information på fond-i-fond-nivå

 

– När investerare väljer fonder är det helt avgörande för ett faktabaserat beslut att det finns komplett och tydlig information, men naturligtvis också att den är pedagogiskt presenterad, lätt att hitta och aktuell. Det kan ju låta som självklarheter, men vår rapport visar att verkligheten är en helt annan. Att information kring exempelvis fondernas innehåll, risknivå och hållbarhet (ESG) är enkel att hitta för investerare borde vara en hygienfaktor. Men ambitionen verkar ofta stanna vid att uppfylla regelverken snarare än att också se till att investerarna faktiskt kan och vill ta till sig informationen. Dessutom finns det många effektiva tekniska lösningar på marknaden för att hantera fondinformation. Därför är det förvånande att svenska fondbolag fortfarande har så stora brister i hur de presenterar sina fonder, kommenterar Kidbrookes vd och grundare Fredrik Davéus.

 

Topp tre FIR 2024 Sweden

Första plats: Nordea Fonder

Andra plats: AMF Fonder

Delad tredjeplats: Odin Fonder, Öhman Fonder, Ruth Asset Management och Handelsbanken Fonder

 

Kort om rapporten

I Fund Information Review 2024 analyseras och rankas 68 svenska fondbolag baserat på hur lättillgänglig och heltäckande informationen om deras fonder är. Ingående bedömning har gjorts inom en rad specifika områden såsom innehåll, risk och hållbarhet samt källhänvisningar. Tillgänglig information har också bedömts ur ett aktualitetsperspektiv. Endast sådan information som en besökare kan finna direkt och lättillgängligt på respektive fondbolags webbplats har analyserats.

 

För mer information, vänligen kontakta:

 

Fredrik Davéus

Vd, Kidbrooke

Mobil: +46 (0)761 170 009

E-Mail: fredrik.daveus@kidbrooke.com

 

 

Om Kidbrooke

WealthTech-bolaget Kidbrooke grundades 2011 i London och omvandlade 2019 sin verksamhet till att bli ett teknikföretag som erbjuder skalbar mjukvara för investerings- och förmögenhetsanalys till finansiella institutioner av alla storlekar.

 

KidbrookeONE är en heltäckande plattform för investerings- och förmögenhetsanalys, utformad för att leverera bättre kund- och rådgivarupplevelser samt öka effektiviteten i investerings- och förmögenhetsbolag.

 

Med huvudkontor i Sverige och ett regionalt kontor i Storbritannien, tror Kidbrooke på en värld där alla kan fatta välgrundade ekonomiska beslut.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stendörren uppför en byggnad för lager- och utställningsytor om 3 700 kvm i Bromma efter att ha tecknat ett 10-årigt hyresavtal

Published

on

By

Pressmeddelande

23 september 2024

Stendörren Fastigheter AB (publ) har tecknat ett 10-årigt hyresavtal med en kund avseende huvudsakligen lager- och utställningsytor om totalt 2 500 kvm på fastigheten Båglampan 25 i Bromma. Resterande del av byggnaden om 1 200 kvadratmeter avser garageytor för uthyrning till tredje part. Det årliga driftnettot bedöms uppgå till 6,4 miljoner kronor per år och den totala nyinvesteringen (dvs exklusive byggrättsvärdet) uppgår till cirka 83 miljoner kronor. Det implicita värdet för den ianspråktagna byggrätten uppgår till ca 33 miljoner kronor vilket är tre gånger högre än senaste bokfört värde på den aktuella byggrätten. Bygglov har erhållits och förberedande arbeten inför nybyggnationen har redan påbörjats. Kunden beräknas kunna ges tillträde till lokalerna under det fjärde kvartalet 2025.

”Vi är glada att tillsammans med kunden få möjlighet att uppföra en ny byggnad som är väl anpassad till dess verksamhet med etablering i det citynära verksamhetsområdet Ulvsunda i Bromma. Nybyggnationen kompletterar Stendörrens befintliga bestånd i Bromma och är en bekräftelse på både det ekonomiska och strategiska värdet av att löpande utveckla bolagets betydande byggrättsportfölj om 640 000 kvm till attraktiva förvaltningsfastigheter.” säger Maria Jonsson, utvecklingschef för Stendörren.

”Det är glädjande att vi under det tredje kvartalet har genomfört och ingått köpeavtal rörande sex fastigheter om totalt cirka 738 miljoner kronor, vilket tillsammans med utvecklingen av Båglampan 25 innebär en total ny investeringsvolym om 821 miljoner kronor. Det årliga driftnettot för fastighetsförvärven och det aktuella nybyggnadsprojektet uppgår totalt till cirka 59 miljoner kronor vilket motsvarar en ökning av Stendörrens totala årliga driftnetto med cirka 8,5 procent.”, säger Erik Ranje, verkställande direktör för Stendörren

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Ranje, Verkställande direktör, 08-518 331 00 eller erik.ranje@stendorren.se

Maria Jonsson, Utvecklingschef, 0708-11 09 85 eller maria.jonsson@stendorren.se

Stendörren Fastigheter AB (publ)

Stendörren Fastigheter AB (publ) är ett expansivt fastighetsbolag noterat på Nasdaq Stockholm Mid Cap. Vår affärsidé är att skapa lönsam tillväxt i substansvärde genom att förvalta, utveckla och förvärva fastigheter och byggrätter inom logistik, lager och lätt industri i nordiska tillväxtregioner.  Då kommersiella förutsättningar föreligger driver vi ändring av detaljplan för befintliga verksamhetsfastigheter och skapar därmed bostadsbyggrätter för vidare utveckling och förvaltning, främst i Storstockholm och övriga Mälardalen.

För mer information om Stendörren Fastigheter AB (publ), se: www.stendorren.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Brits Love to Gamble: Stats Reveal the Extent

Published

on

By

Gambling revenue in the UK is close to $19 billion per year, and figures released by Statista show that almost half of the UK gambling population have placed a bet–whether it’s on football or lottery competitions–so it’s not a surprise that it generates such wealth.

Whether it’s a sporadic lottery punt or a growing market such as eSports, which, according to the UK Gambling Commission, has seen 36% of 18-24-year-olds place a bet on it over the last two years, gambling is etched into the UK culture, and the statistics back that up. 

Gambling industry experts believe the global market will reach $1 trillion by 2030, comprising 1% of the world’s GDP. However, in the last 20 years, there’s been a phenomenal surge in online gamblers taking to the digital casino tables and sportsbook markets, elevating the market to new highs and creating new ways to play. 

CasinoTopsOnline collated the global gambling statistics that delve into every area of the international market. From social casinos to alternate payment methods like crypto and intriguing data emerging from budding new gambling markets and everything in between.

Global Gambling Market:

  • The global gambling market is a massive industry, expected to reach $1 trillion by 2030.
  • The UK is a significant player in this market, with a substantial number of adults participating in various gambling activities.

UK Gambling Landscape:

  • Despite the UK being a major gambling market, it ranks 5th in terms of gambling losses per capita.
  • The most popular forms of gambling in the UK include lotteries, sports betting, and casino games.
  • Online gambling has seen a surge in popularity in recent years, with more and more people choosing to gamble from the comfort of their homes.

Key Trends and Statistics:

  • The average UK gambler spends around £500 per year on gambling.
  • There are concerns about problem gambling in the UK, with a significant number of individuals struggling with addiction.
  • The UK government has implemented various measures to regulate the gambling industry and protect consumers.

Comparison to Other Countries:

  • Australia leads the world in gambling losses per capita, followed by Ireland and Singapore.
  • The United States is the largest individual gambling market, with a total gross gaming revenue of over $250 billion in 2023.

The gambling industry is a complex and multifaceted one, with both opportunities and challenges. While it offers entertainment and economic benefits, it is essential to address the potential risks associated with problem gambling and ensure responsible gaming practices.

Read the article here.

About CasinoTopsOnline:

CasinoTopsOnline has been providing gamblers with safe, reliable, and in-depth casino reviews since 2011. Starting as a small team, we have stuck together over the years and shared our wisdom and skills to grow CasinoTopsOnline into the respected brand that it is today. The CasinoTopsOnline tagline, We Review. You Play. is a reflection of our mission to help you choose an online gambling site that works for you! From the very beginning, we have made sure to remain loyal to our core values.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.