Connect with us

Marknadsnyheter

Snart eldrift på Stena Jutlandica

Published

on

fr, mar 02, 2018 08:32 CET

Nu tas nästa steg i Stena Lines strävan att testa nya miljövänliga energislag för framdrift av fartyg. Nyligen tecknades ett kontrakt med Callenberg Technology Group på batterier med total kapacitet på 1 MWh som under våren kommer att installeras på Stena Jutlandica som går mellan Göteborg och Frederikshavn. Innan sommaren ska eldrift vid manövrering i hamn bli verklighet.

Batteriprojektet är en viktig del av Stena Lines hållbarhetsstrategi och i framtiden är målet att kunna köra en färja cirka 50 sjömil på batteri.

– Hållbarhet står väldigt högt på agendan hos oss och vi utvärderar hela tiden nya sätt att minska vår påverkan på miljön. Sedan 2015 är till exempel metanol en del av bränslemixen på Stena Germanica som går mellan Göteborg och Kiel och vi driver dessutom cirka 300 olika energibesparingsprojekt. I takt med att både storleken och kostnaden på batterier minskar blir batteridrift ett mycket spännande alternativ till traditionella drivmedel för sjöfarten eftersom utsläppen till luft kan elimineras helt, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.

Batteriprojektet som startar nu kommer att genomföras stegvis. I steg ett handlar det om att koppla på eldrift för manövrering och bogpropellrar när fartyget lägger till i hamn. I steg två kopplas en utökad batteridrift till propellrarna vilket innebär att Stena Jutlandica kan drivas på el inomskärs cirka 10 sjömil ut till Vinga.

I steg tre utökas batterikapaciteten ytterligare och ett fartyg kan köra cirka 50 sjömil på el, motsvarande distansen mellan Göteborg och Frederikshavn.

Målet med att genomföra detta i flera steg är för att kunna testa och samla kunskap om eldrift under resans gång. Om projektet blir framgångsrikt kan batteridrift bli aktuellt även på andra fartyg i Stena Lines flotta på 38 fartyg.

Det tekniska lösningarna tas fram tillsammans med Stena Teknik som samarbetar med akademi, myndigheter och olika leverantörer. Projektet har mottagits mycket positivt och den första fasen finansieras till hälften med stöd från Sjöfartsverket och EU.

Fakta:

Tekniken som testas bygger på plug-in hybridtekniken. Batterierna laddas när fartyget är anslutet till landström, som också är en viktig satsning på ren energi, men kan även laddas under drift av fartygets generatorer. Projektets olika steg:

Steg 1

–    Batteridrift vid manövrering och av bogpropellrar i hamn och när fartyget lägger till

–    Optimerar elanvändandet under drift (Peak Shaving)

–    Batterikapacitet 1 MWh

Steg 2

–    Batterdrift i hamn och inomskärs upp till cirka 10 sjömil

–    Batterikapacitet cirka 20 MWh

Steg 3

–    Full eldrift upp till cirka 50 sjömil

–    Batterikapacitet 50 MWh

För mer information kontakta Jesper Waltersson, Presschef Stena Line, tel +46 (0)704 85 85 32.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Published

on

By

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.

Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.

Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.