Connect with us

Marknadsnyheter

SNCF Voyageurs och Alstom presenterar det första av fem batteridrivna tåg som beställts av franska regioner

Published

on

  • Nyheten presenterades den 18 oktober vid Rencontres Nationales du Transport Public i Clermont-Ferrand. Det batteridrivna regionala tåget kommer att bidra till att minska CO2-utsläpp på icke-elektrifierade linjer
  • Totalt ska fem tåg modifieras genom att ersätta deras dieselmotorer med batterier för att bli 100 procent elektriska
  • Detta storskaliga projekt är det första av sitt slag i Europa

18 oktober 2023 Alstom, världsledare inom smart och hållbar mobilitet, och SNCF Voyageurs presenterade det första batteridrivna regionala tåget (TER) den 18 oktober 2023 vid Rencontres Nationales du Transport Public, i Clermont-Ferrand.

Regionerna Auvergne-Rhône-Alpes, Hauts-de-France, Nouvelle-Aquitaine, Occitanie Pyrénées-Méditerranée och Sud Provence-Alpes-Côte d’Azur har sedan 2021 arbetat med SNCF Voyageurs och Alstom i ett projekt för att utveckla batteridrivna tåg, för att hjälpa till att minska CO2-utsläpp på icke-elektrifierade linjer. Fem hybridtåg (elektrodiesel) ska modifieras genom att ersätta dieselmotorerna med batterier – för att de ska bli 100 procent elektriska. Det första batteridrivna tågsätt som beställts av regionen Nouvelle-Aquitaine lämnade Alstoms anläggning i franska Crespin under sommaren och har precis börjat sina dynamiska tester.

”Att göra mobilitet C02-fri ligger i hjärtat av Alstoms strategi, och batterilösningen kompletterar vårt utbud av relevanta lösningar tillsammans med väte och hybridisering – för att minska växthusgasutsläpp från mobilitet”, sa Jean-Baptiste Eyméoud, VD för Alstom Frankrike. ”Därför är vi stolta över att kunna presentera det första batteridrivna TER, utvecklat i samarbete med SNCF Voyageurs och med stöd av de fem partnerregionerna.”

Ett innovativt projekt för att göra järnvägstransporter koldioxidfria
Lösningen lanserades 2021 och den första ordern är på fem tågsätt, varav vissa har varit i tjänst i nästan 20 år på järnvägsnäten i de franska partnerregionerna.

Nu är de utrustade med ett nytt, renare och mer miljövänligt drivsystem och kommer att sättas tillbaka i kommersiell tjänst för att köras på elektrifierade och icke-elektrifierade linjer i ytterligare 20 år.

Alstom i Västerås har utfört tester och uppgraderat drivsystemet i de franska tågen – och det var dessutom hos Alstom i Västerås som drivsystemen utvecklades för den ursprungliga tågleveransen.

Ett lyckat första test
Sommaren 2023 ägde ett test, med hastigheter upp till 60 km/h, rum på Alstoms anläggning i Crespin, för att kontrollera tågets funktion och testa dess batteridrivna drivläge. De första testerna visade att batteriets laddnings- och urladdningssystem fungerar korrekt.

Testerna fortsätter nu vid Centre d’essais ferroviaires i Bar-le-Duc, med validerings- och certifieringstester för hastigheter upp till 160 km/h. Tågets nya drivlägen kommer att testas i olika rutt-simulationer för att validera modellerna under driftförhållanden identiska med de i kommersiellt bruk.

Nästa steg
Det sista testfasen på det franska nationella järnvägsnätet (RFN) är planerad till december 2023 och januari 2024. Dessa tester bör bevisa att tåget är kompatibelt med den befintliga franska infrastrukturen.

Testerna kommer att göra det möjligt för SNCF Voyageurs att slutföra ansökningsdokumentet som kommer att skickas till Etablissement Public de Sécurité Ferroviaire (EPSF), i syfte att erhålla de nödvändiga tillstånden för tågens kommersiella tjänst.

Målet är att denna nya så kallade ”AGC-batteri”-modell av regionaltåg ska vara auktoriserad att gå in i kommersiell tjänst från december 2024 i partnerregionerna. Till en början under en experimentperiod, vilket möjliggör att tekniken kan rullas ut i större skala.

Den totala budgeten för projektet, inklusive förproduktionen av fem tågsätt, är 40,2 miljoner euro, medfinansierat av partner enligt följande: Varje region bidrar med 5,7 miljoner euro, Alstom med 5,5 miljoner euro och SNCF med 6 miljoner euro.

Johanna SvedinCommunication Director Nordics johanna.svedin@alstomgroup.com

Om Alstom
Alstom visar vägen till en framtid med lågt koldioxidutsläpp genom att utveckla och främja innovativa och hållbara transportlösningar som folk tycker om att resa med. Från höghastighetståg, tunnelbanor, monorail, spårvagnar, till nyckelfärdiga system, tjänster, infrastruktur, signalering och digital mobilitet erbjuder Alstom sina mångsidiga kunder den mest omfattande portföljen i branschen. Med närvaro i 63 länder och en talangbas på över 80 000 människor från 175 nationaliteter, riktar företaget sina design-, innovations- och projektledningsfärdigheter till där mobilitetslösningar behövs mest. Noterat i Frankrike, genererade Alstom intäkter på €16,5 miljarder för räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2023. För mer information, besök www.alstom.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.