Connect with us

Marknadsnyheter

Sobis intäkter och EBITA för helåret 2019 högre än tidigare estimat

Published

on

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (Sobi™) (STO: SOBI) meddelar idag att intäkterna och EBITA för helåret 2019 föll ut högre än tidigare estimat. Helårsintäkterna uppgick till cirka 14 150 – 14 250 MSEK och EBITA till cirka 6 200 – 6 300 MSEK exklusive omstruktureringskostnader och påverkan från förvärvet av Dova Pharmaceuticals. De främsta anledningarna till att resultatet föll ut bättre är:

  • Betydligt högre försäljning av Synagis tack vare en ökad efterfrågan som ett resultat av en förbättrad effektivitet inom den kommersiella organisationen samt lageruppbyggnad i grossistledet. Förutom detta ökade försäljningen genom en positiv påverkan av ett högre nettopris och en svårare RSV-säsong än normalt
  • Högre försäljning av Gamifant som ett resultat av högre medelvikt hos patienter samt längre behandlingsperiod
  • En bättre försäljning av Orfadin och övriga Specialty Care-produkter främst på grund av periodisering av stora ordrar

Huvuddelen av RSV-säsongen sträcker sig från det fjärde till det första kvartalet och med anledning av detta ska Synagisförsäljningen bedömas utifrån en hel RSV-säsong (kv4-kv1). Gamifant är fortfarande i lanseringsfas och försäljningen förväntas fortsätta att vara volatil framöver vilket är normalt för ett läkemedel mot en mycket sällsynt sjukdom med en liten patientpopulation.

Vid publiceringen av rapporten för det tredje kvartalet 2019 den 31 oktober upprepade Sobi de finansiella utsikterna för 2019, vilka publicerades den 17 juli 2019. Intäkterna för helåret 2019 förväntades ligga i intervallet 13 000 – 13 500 MSEK och EBITA för helåret förväntades ligga i intervallet 5 300 – 5 500 MSEK, exkluderat omstruktureringskostnader och exklusive påverkan från förvärvet av Dova Pharmaceuticals.

Sobi kommer att publicera bokslutskommunikén för 2019 torsdagen den 13 februari 2020 kl. 08:00 CET.

Om Sobi™
Sobi är ett specialiserat, internationellt biofarmaceutiskt företag som gör betydande skillnad för människor som lever med sällsynta sjukdomar. Sobi tillhandahåller innovativa behandlingar inom hemofili, immunologi samt för nischindikationer. Idag har Sobi cirka 1300 medarbetare i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Ryssland och Nordafrika. 2018 uppgick Sobis totala intäkter till 9,1 miljarder SEK. Sobis aktie (STO:SOBI) är noterad på Nasdaq Stockholm. Ytterligare information finns på www.sobi.com
.

Denna information är sådan information som Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Linda Holmströms, Corporate Communications and Investor Relations, försorg, för offentliggörande den 16 januari 2020 kl.19:00 CET.

För mer information kontakta:
Paula Treutiger, Head of Communication & Investor Relations
   
0733 666 599    
paula.treutiger@sobi.com    
     
Linda Holmström, Corporate Communication & Investor Relations    
0708 734 095    
 linda.holmstrom@sobi.com        

 

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ)
Postadress: 112 76 Stockholm, Sverige
Telefon: 08 697 20 00     www.sobi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Prisras på X:-tra – sänker ordinarie pris på över 500 varor

Published

on

By

Coops lågpriskedja X:-tra sänker sina redan låga priser. En större del av sortimentet får sänkt ordinarie pris från 20 maj.

De sänkta priserna gäller i samtliga 58 X:-tra-butiker landet runt.

– Vi har valt att justera priserna för att placera Coops lågpriskedja X:-tra i nivå med branschens bästa priser, säger Sven Skarlöv, tf affärschef X:-tra på Coop Sverige.

Långt över 500 varor får sänkt pris från vecka 21, där merparten sänks med fem procent eller mer. De flesta kategorier omfattas av prisraset.

– Vi har valt att lägga prissänkningen på de varor som våra kunder uppskattar att lägga i sin varukorg. Det är viktigt att vi har en prisnivå för vårt sortiment som tilltalar våra medlemmar och kunder. X:-tra är en tydlig lågpriskedja och ska därmed också erbjuda kvalitativa varor till schyssta priser. Då krävs en konstant översyn av priserna, säger Sven Skarlöv.

Prissänkningen gäller på ordinarie sortiment och inte för en tidsbestämd kampanjperiod. X:-tra återfinns i dagsläget på 58 platser runtom i Sverige. Den 30 maj öppnar en X:-tra-butik i nordöstra Stockholm i Akalla, och senare till hösten får Västerås ännu en X:-tra, Coops Mitts tolfte totalt.

– Erbjudandet ligger i tiden. X:-tra-butikerna har lockat rekordmånga nya medlemmar till Coop. Vi ser i våra mätningar att medlemmar och kunder uppskattar kedjans sortiment och redan låga prisbild. Att vi nu tar nästa steg för X:-tra-konceptet stärker lågpriskonceptet än mer på en konkurrensutsatt marknad. Satsningen Coop gör på X:-tra-formatet är oerhört spännande och något som kommer möjliggöra tillväxt inom segmentet lågprishandel, säger Magnus Wåhlander, vd Coop Mitt som hoppas kunna öppna fler butiker i attraktiva affärslägen framgent.

Som medlem i Coop samlar man 0,5 poäng per krona på X:-tra. Pengar som kan omvandlas till värdecheckar för till exempel inköp av livsmedel i Coops butiker och därmed sänka kvittot ytterligare.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Prisras på X:-tra – sänker ordinarie pris på över 500 varor

Published

on

By

Coops lågpriskedja X:-tra sänker sina redan låga priser. En större del av sortimentet får sänkt ordinarie pris från 20 maj.

De sänkta priserna gäller i samtliga 58 X:-tra-butiker landet runt.

– Vi har valt att justera priserna för att placera Coops lågpriskedja X:-tra i nivå med branschens bästa priser, säger Sven Skarlöv, tf affärschef X:-tra på Coop Sverige.

Långt över 500 varor får sänkt pris från vecka 21, där merparten sänks med fem procent eller mer. De flesta kategorier omfattas av prisraset.

– Vi har valt att lägga prissänkningen på de varor som våra kunder uppskattar att lägga i sin varukorg. Det är viktigt att vi har en prisnivå för vårt sortiment som tilltalar våra medlemmar och kunder. X:-tra är en tydlig lågpriskedja och ska därmed också erbjuda kvalitativa varor till schyssta priser. Då krävs en konstant översyn av priserna, säger Sven Skarlöv.

Prissänkningen gäller på ordinarie sortiment och inte för en tidsbestämd kampanjperiod. X:-tra återfinns i dagsläget på 58 platser runtom i Sverige. Den 30 maj öppnar en X:-tra-butik i nordöstra Stockholm i Akalla, och senare till hösten får Västerås ännu en X:-tra, Coops Mitts tolfte totalt.

– Erbjudandet ligger i tiden. X:-tra-butikerna har lockat rekordmånga nya medlemmar till Coop. Vi ser i våra mätningar att medlemmar och kunder uppskattar kedjans sortiment och redan låga prisbild. Att vi nu tar nästa steg för X:-tra-konceptet stärker lågpriskonceptet än mer på en konkurrensutsatt marknad. Satsningen Coop gör på X:-tra-formatet är oerhört spännande och något som kommer möjliggöra tillväxt inom segmentet lågprishandel, säger Magnus Wåhlander, vd Coop Mitt som hoppas kunna öppna fler butiker i attraktiva affärslägen framgent.

Som medlem i Coop samlar man 0,5 poäng per krona på X:-tra. Pengar som kan omvandlas till värdecheckar för till exempel inköp av livsmedel i Coops butiker och därmed sänka kvittot ytterligare.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

HostUp Introducerar BankID som SSO alternativ för ökad säkerhet och användarvänlighet

Published

on

By

HostUp tar digital säkerhet till nya höjder genom att införa BankID som SSO på deras plattform för domännamn och webbhotell. Den efterfrågade integrationen ger användare en säker och smidig inloggningsupplevelse samtidigt som den skyddar deras viktiga tillgångar mot obehörig åtkomst.

HostUp, en framstående leverantör av domännamn och webbhotelltjänster, tillkännager idag den efterlängtade integrationen av BankID som enkel inloggning (SSO) på sin plattform. Denna efterfrågade funktion möjliggör en smidigare och säkrare användarupplevelse samtidigt som den skyddar användarnas viktiga tillgångar, deras domännamn.

I en tid där digital säkerhet är av största vikt för användare, har efterfrågan på BankID som autentiseringsalternativ varit påtaglig. HostUp har lyssnat på sina kunders behov och implementerat denna funktion för att möta deras önskemål om förbättrad säkerhet och användarvänlighet.

En särskilt betydelsefull aspekt av denna integration är möjligheten att stänga av traditionella lösenordsbaserade inloggningar och endast tillåta inloggning med BankID. Denna åtgärd stärker säkerheten avsevärt genom att eliminera risken för inloggning med svaga eller stulna lösenord och ger användarna enbart tillgång till sina konton genom att authentisera sig med BankID.

”Vi förstår vikten av att skydda våra kunders tillgångar och är stolta över att kunna erbjuda BankID som ett alternativ för säker inloggning på vår plattform”, säger David Berndtsson, VD på HostUp. ”Genom att lyssna på våra kunders behov och agera på deras önskemål stärker vi inte bara vår plattform utan visar också vårt engagemang för deras digitala säkerhet.”

HostUps beslut att inkludera BankID som en del av sin SSO-strategi stärker deras position som en pålitlig och innovativ aktör inom webbhostingindustrin. Genom att erbjuda denna efterfrågade funktion visar de sitt fortsatta åtagande för att möta och överträffa kundernas förväntningar när det gäller säkerhet och användarvänlighet.

För mer information om HostUps BankID-integration och deras breda utbud av tjänster, besök deras webbplats på hostup.se eller kontakta dem via e-post på info@hostup.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.