Connect with us

Marknadsnyheter

”Social hållbarhet är viktigt, speciellt i den bransch vi verkar i”

Published

on

– Intervju med ALLIANCE+ nya Sverigechef Christopher Diaz

Sedan första april är Christopher Diaz ny Sverigechef för ALLIANCE+. Men han är inte ny på företaget, sedan maj 2016 är han också CFO och har varit med om den förändringsresa som ALLIANCE+ har genomfört.

Christopher Diaz fick ta över rollen som Sverigechef i ett läge då pandemin fortfarande pågår och där hela städbranschen arbetar aktivt med att anpassa sin verksamhet till det nya normala.

Hur ser du att Facility Management-branschen kommer att påverkas efter pandemin? 

– Vi leverantörer behöver vara duktiga på att förstå och anpassa oss utifrån våra kunders behov och förutsättningar där säkert många kommer hitta någon typ av hybridkontorslösning. Jag tror att tjänster inom bland annat digitalisering kommer mer och mer, men vi ser även att många företag har ett ökat fokus på medarbetarens hälsa och välmående. Företagen arbetar också mycket mer med hållbarhetsfrågor och där behöver vi hitta tjänster som kan hjälpa företagen att nå sina hållbarhetsmål, säger Christopher Diaz.

ALLIANCE+ har arbetat med hållbarhet under en längre tid och nyligen har man valt att satsa på grön bioteknik för en säkrare städning och för att minska sitt miljöavtryck. Christopher berättar att man ser över nya certifieringar inom ISO utöver de man redan har och man tittar även på möjligheten att bli Svanenmärkt:

– Social hållbarhet är något vi tycker är viktigt, speciellt i den bransch vi verkar i. Vi har varit delaktiga i olika projekt men ser nu även över vilka nya projekt som skulle kunna vara intressanta att gå in i.

– Vi vill uppfattas som en proaktiv aktör och kunna erbjuda våra kunder de senaste innovationerna på marknaden. Där är grön bioteknik ett bra exempel och det finns ingen annan produktleverantör som tillhandahåller den typen av produkter, säger Christopher Diaz.

Trots en tuff period med pandemi och rekonstruktion, så har ALLIANCE+ lyckats bygga en stark medarbetarkultur, där årets medarbetarundersökning visar på en hög svarsfrekvens och att man har städbranschens nöjdaste medarbetare.

Hur kommer ni arbeta framöver för att förvalta det?

– Vi har hela tiden arbetat operativt med vårt kulturarbete och varit väldigt transparenta och inkluderande under hela processen. Det tror jag är den främsta förklaringen till att vi har lyckats bygga ett högt engagemang hos våra medarbetare. Och vi kommer fortsätta inkludera våra medarbetare i utvecklingen av vårt bolag, ett exempel är där medarbetare varje månad tillsammans med ledningsgruppen delar med sig av något projekt eller ett förbättringsförslag som man har arbetat med.

Nyligen presenterades årsredovisningen för 2020 och i den kan man läsa att företaget har ökat sina marginaleffekter och att det egna kapitalet har stärkts. Christopher berättar vad det innebär för företaget att de finansiella resultaten pekar åt rätt håll:

Det ger oss möjligheten att arbeta mer långsiktigt och ger ny energi i verksamheten. Vi lägger ner mycket tid på att skapa nära och goda kundrelationer och arbetar proaktivt istället för reaktivt samtidigt som vi kontinuerligt arbetar med att förbättra vår leverans. Det bidrar till att vi kan ha goda kundreferenser och vara mer konkurrenskraftiga i anbudsprocesser. Vi har även valt att inte aktivt delta i alla typer av upphandlingar. För oss är det viktigt att växa med en lönsamhet och därför är vi selektiva i vilka processer vi väljer att vara delaktiga i, säger Christopher Diaz.

ALLIANCE+ har nu haft ett stabilt ekonomiskt halvår, hur ser du som ny Sverigechef och CFO på återstoden av 2021?

– Jag ser positivt på 2021! Vi har fått nya kunder och flera företag har hört av sig till oss och vill gärna få in ALLIANCE+ som leverantör, de har hört väldigt positivt om oss från andra kunder. Vi ser även att hotellverksamheten börjat få en högre beläggning vilket är positivt för både branschen och oss. 2021 kommer vara det år vi ska bygga upp en starkt försäljningsplattform för vi ska kunna få en organisk tillväxt i 2022, avslutar Christopher Diaz, Sverigechef för ALLIANCE+.

För mer information, kontakta:
Christopher Diaz, CFO och Sverigechef ALLIANCE+
Mail: christopher.diaz@allianceplus.se
Telefon: 0708 – 52 54 71 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.