Marknadsnyheter
SodaStream lanserar smakerna BUBLY DROPS™


Sedan 2019 äger PepsiCo kolsyremaskinstillverkaren SodaStream som nu inleder ett samarbete med ett annat PepsiCo-ägt varumärke, nämligen det amerikanska dryckesvarumärket bubly™. Bubly erbjuder konsumenter smaksatt bubbelvatten och har tillsammans med SodaStream skapat de fruktiga smaker bubly drops som gör det möjligt att göra smaksatt vatten hemma. Smakerna som nu lanseras är speciellt framtagna för den nordiska marknaden.
SodaStream utökar sin smakportfölj genom att lansera bubly drops-smakerna på den svenska marknaden. Från och med september finns bubly drops tillgängliga hos utvalda återförsäljare runt om i landet. Men redan i slutet av augusti finns smakerna till försäljning genom en prelaunch på SodaStreams hemsida. Bubly drops innehåller varken kalorier, sötningsmedel eller koffein och lanseras i smakerna citron, granatäpple, persika och passionsfrukt.
Samarbetet går i linje med åtagandena som såväl SodaStream som bubly vidtagit gällande hållbarhet och minskning av engångsplast. 2019 meddelade bubly att deras produkter inte längre skulle finnas tillgängligt i plastförpackningar. Genom SodaStreams bubly drops-smaker, som kommer i glasflaskor, erbjuds nu dessutom konsumenterna ytterligare ett hållbart alternativ genom möjligheten att göra sin egen bubly-smak hemma.
– Bubly drops är den perfekta förlängningen av vårt smakutbud och en del av ett av de snabbast växande segmenten av kolsyrad dryck, nämligen osötat smaksatt vatten. Lanseringen markerar ett spännande samarbete mellan två varumärken och förstärker vårt åtagande att erbjuda konsumenter drycker som de efterfrågar och som dessutom är bra för både dem och planeten, säger Eyal Shohat, VD för SodaStream.
– Vi har utvecklat en otrolig fanbase och genom bublys lekfullhet har vi snabbt blivit ett av de största varumärkena i vår kategori av kolsyrat vatten. Vi är stolta över vårt samarbete med SodaStream och genom det kunna erbjuda våra smaker till deras hemma-plattform. Genom samarbetet blir bubly det första varumärket inom kolsyrat vatten som finns tillgängligt i dessa två format, säger Stacy Taffet, Vice President Water Portfolio för PepsiCo.
SodaStreams bubly drops-smaker har utvecklats genom ett samarbete mellan PepsiCo och SodaStreams forskning- och utvecklingsteam. Detta för att säkerställa den goda och högkvalitativa smaken som konsumenter förväntar sig av bubly.
SodaStream och bubly delar varumärkesvärden som grundar sig i lekfullhet och sociala värden. Genom lanseringen av bubly drops erbjuder de två varumärkena konsumenter ett roligt, hälsosamt och hållbart kolsyrat vatten. Rekommenderat pris är 59 SEK. Smakerna finns tillgängliga hos Clas Ohlson, Elgiganten, Power, Elon, Willys, Hemköp, Tempo, Hemköp, City Gross, Stora Coop, Gekås, ICA (individuella butiker), Mediamarkt, Netonnet och ÖoB.
För mer information, vänligen kontakta:
Peter Larsson, presskontakt
Tel: +46 (0)736 64 04 48
E-post: peter@agency.se
Om SodaStream:
SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 46 länder och tillgänglig i fler än 80 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se
About bubly
bubly is shaking up the sparkling water category with refreshing and delicious flavors, an upbeat and playful sense of humor, all while keeping it real with no artificial flavors, no sweeteners, and no calories. Each flavor of bubly sparkling water features bright, bold packaging, unique smiles for every flavor, and comes with its own witty greeting on the tab and personal messages on the can for maximum enjoyment and smiles. bubly sparkling water is available in fourteen bright flavors:
cherrybubly, orangebubly, mangobubly, pineapplebubly, limebubly, applebubly, watermelonbubly, blackberrybubly, grapefruitbubly, strawberrybubly, raspberrybubly, peachbubly, cranberrybubly and lemonbubly. no calories. no sweeteners. all smiles.™ For more information, check out bubly on Instagram, Facebook and Twitter, as well as at www.bubly.com.
About PepsiCo
PepsiCo products are enjoyed by consumers more than one billion times a day in more than 200 countries and territories around the world. PepsiCo generated more than $67 billion in net revenue in 2019, driven by a complementary food and beverage portfolio that includes Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker and Tropicana. PepsiCo’s product portfolio includes a wide range of enjoyable foods and beverages, including 23 brands that generate more than $1 billion each in estimated annual retail sales. Guiding PepsiCo is our vision to Be the Global Leader in Convenient Foods and Beverages by Winning with Purpose. ”Winning with Purpose” reflects our ambition to win sustainably in the marketplace and embed purpose into all aspects of the business. For more information, visit www.pepsico.com.
PepsiCo Cautionary Statement
Statements in this release regarding PepsiCo that are ”forward-looking statements” are based on currently available information, operating plans and projections about future events and trends. Forward-looking statements inherently involve risks and uncertainties. For information on certain factors that could cause actual events or results to differ materially from expectations, please see PepsiCo’s filings with the Securities and Exchange Commission, including its most recent annual report on Form 10-K and subsequent reports on Forms 10-Q and 8-K. Investors are cautioned not to place undue reliance on any such forward-looking statements, which speak only as of the date they are made. PepsiCo undertakes no obligation to update any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke