Connect with us

Marknadsnyheter

Solida resultat och ytterligare framåtblickande investeringar

Published

on

 PRESSMEDDELANDE

Kostrzyn nad odra/Göteborg, den 8 augusti 2024

Arctic Paper S.A., Q2/H1 2024:

Solida resultat och ytterligare framåtblickande investeringar

 

     Konsoliderad försäljningsintäkt Q2 uppgick till PLN 839.2mn (EUR1 194.4mn).

     Justerad EBITDA Q2 uppgick till PLN 78.4mn (EUR1 18.2mn).

     EBIT Q2 blev PLN 41.8mn (EUR1 9.7mn) and net profit PLN 24.2mn (EUR1 5.6mn).

     Nettoskuld på PLN -142.1mn (PLN -134.1mn).

     Dividend of PLN 1,0 per share was distributed according to the dividend policy.

     17 MW-utbyggnad av solcellsanläggningen i Kostrzyn klar: plan för att addera 9 MW i Q1/25.

     Omorganisation av försäljning och kundservice pågår; sparar PLN 15mn med full effekt 2025.

     Engångskostnader (omstrukturering av säljorganisationen och avskrivning av fordringar) belastade EBITDA med PLN 8mn.

 

“Andra kvartalet, normalt sett ett svagare kvartal, påverkades i år av den långsamma återhämtningen på viktiga europeiska marknader och av historiskt höga råvarupriser.”

Michal Jarczyński, CEO (se CEO-ord på sidan 2)

Utvalda finansiella resultat – Arctic Paper koncernen och Arctic Paper (papperssegmentet)

PLN (miljoner)

Q2 2024

Q2 2023

Förändring

H1 2024

H1 2023

Försäljningsintäkter, Arctic Paper koncernen

839,2

836,2

+3,0

1 804,6

1 868,5

Försäljningsintäkter Arctic Paper (papperssegment)

573,1

566,7

+6,4

1 274,9

1 289,0

EBITDA*, Arctic Paper koncernen

78,4

68,9

+9,5

190,4

254,5

EBITDA* Arctic Paper (papperssegmentet)

49,6

47,6

+2,0

158,6

161,4

EBIT, Arctic Paper koncernen

41,8

39,3

+2,5

125,5

195,0

EBIT Arctic Paper (papperssegment)

23,7

27,4

-3,6

113,5

120,8

Nettoresultat, Arctic Paper koncernen

24,2

46,9

-22,7

105,7

178,6

Nettoresultat, Arctic Paper (papperssegment)

11,2

76,3

-65,1

109,1

159,1

Nettoresultat per aktie2

PLN 0,26

PLN 0,57

PLN -0,31

PLN 1,45

PLN 2,13

Nettoskuldsättning

-142.1

-134.1

-8.1

-142.1

-134.1

Arctic Paperkoncernen består av Arctic Paper S.A. (moderbolag), Arctic Paper (papperssegmentet) och massaproducenten Rottneros AB där Arctic Paper S.A. äger 51 procent.

*EBITDA justerat för engångskostnader.

1Arctic Paper S.A. rapporterar i PLN. I det engelska och svenska pressmeddelandet har beloppen omvandlats till EUR genomsnittliga kurser för respektive kvartal. Den fullständiga kvartalsrapporten finns tillgänglig på www.arcticpapergroup.com. 2Nettoresultat per aktie: nettoresultat för papperssegmentet plus 51% av nettoresultatet för Rottneros dividerat med antalet aktier.

 

“Kombinationen av framåtblickande investeringar, kostnadsmedvetenhet och fortsatt fokus på marginaler gör Arctic Paper väl förberett att dra nytta av alla marknadsrelaterade möjligheter som kan dyka upp.”

Michal Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

 

Det andra kvartalet, normalt sett ett svagare kvartal, påverkades i år av den långsamma återhämtningen på viktiga europeiska marknader och av historiskt höga råvarupriser. Arctic Papers intäkter nådde PLN 839,2 miljoner (836,2 miljoner), medan justerad EBITDA förbättrades till PLN 78,4 miljoner (68,9) med motsvarande en EBITDA-marginal på 9,3 procent (8,2). Arctic Papers finansiella ställning stärktes ytterligare och nettoskuld/EBITDA-kvoten nådde -0,35 (-0,19). Under perioden har fortsatta investeringar gjorts i linje med vår långsiktiga strategi att diversifiera koncernens verksamhet.

 

För papperssegmentet uppgick intäkterna till 573,1 miljoner PLN (566,7 miljoner). Den bräckliga återhämtningen som vi såg på pappersmarknaden under årets första kvartal avtog, särskilt på den viktiga tyska marknaden. Justerad EBITDA nådde 49,6 miljoner PLN (47,6 miljoner). Vi fortsätter att fokusera på att försvara våra marginaler, även om det är en utmaning att höja priserna för att kompensera för de högre kostnaderna för massa. Som ett resultat av dessa ansträngningar ökade EBITDA-marginalen något till 8,6 procent (8,4), medan vår intäkt per ton minskade till PLN 5,04k (5,85k), det senare främst på grund av valutaeffekter från en starkare zloty. Under perioden påbörjade Arctic Paper en modernisering av sin pappersförsäljnings- och kundtjänstorganisation för att öka effektiviteten. Förändringen beräknas resultera i årliga besparingar på cirka 15 miljoner PLN med full effekt 2025.

 

Massasegmentet – Rottneros – levererade ett bättre resultat då de produktionsrelaterade utmaningarna som hämmade det första kvartalet har åtgärdats. Massamarknaden fortsatte att röra sig i rätt riktning med tydliga prisökningar, samtidigt som stigande massavedspriser pressade marginalen. Nettoomsättningen ökade till 711 MSEK (681) med ett EBITDA-resultat på 65 MSEK (71). Rottneros fortsatte sitt ambitiösa investeringsprogram för att utöka både CTMP-kapacitet och produktion av förnybar energi.

 

Joint venture-satsningen tillsammans med Rottneros i en ny produktionsanläggning för formpressade fibertråg i Kostrzyn fortskrider enligt plan med sikte på att vara i drift under hösten. Intresset för fossilfria och klimatvänliga förpackningslösningar är fortsatt stort.

 

Arctic Papers växande kraftsegment är en viktig alternativ framtida intäktsström och ett steg för att nå klimatneutralitet i framtiden. Vi fortsätter att investera i grön energi. I juni var 17 MW-utbyggnaden av vår solcellsanläggning i Kostrzyn i drift, vilket kommer att addera ytterligare 18 GWh förnybar energi per år för att driva vårt bruk. Vi förbereder för att bygga ytterligare en solcellsanläggning i Kostrzyn med en kapacitet på 9 MW, som kommer att vara klar under Q1, 2025. Investeringen i en utbyggnad av biobränslepannan och ångturbinen i Grycksbo fortskrider enligt vår plan och förväntas färdigställas sommaren 2025.

 

Återhämtningen i våra huvudsegment och viktigaste marknader kan ta tid och vi förväntar oss att nuvarande marknadsläge kommer att bestå under årets tredje kvartal. Volatiliteten på våra marknader understryker vikten av att fortsätta diversifiera vår verksamhet till energi och förpackningar, samtidigt som vi behåller våra starka positioner inom massa och papper. Nästan 50 procent av investeringarna under H1 allokerades till projekt inom energi- och förpackningssegmentet – i linje med 4P-strategins implementering. Kombinationen av framåtblickande investeringar, kostnadsmedvetenhet och fortsatt fokus på marginaler gör Arctic Paper väl förberett att dra nytta av alla marknadsrelaterade möjligheter som kan dyka upp.

 

Michal Jarczyński, CEO Arctic Paper S.A.

 

Finansiell kalender för 2024: Q3, 7:e november, 2024

Denna information är sådan som Arctic Paper är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-08 17:36 CET.

För ytterligare information:

Michal Jarczynski,CEO, Arctic Paper S.A.

Tel. +46 10 451 7005

michal.jarczynski@arcticpaper.com

Katarzyna Wojtkowiak, CFO, Arctic Paper S.A.

Tel. +48 667 652 112

katarzyna.wojtkowiak@arcticpaper.com

Arctic Paper koncernen är ett europeiskt företag och en ledande tillverkare av högkvalitativt grafiskt finpapper och pappersmassa, med fokus på tillväxt även inom biobaserade förpackningslösningar och fossilfri energi. Företaget är närvarande med egna försäljningskontor i Europa. Arctic Paper S.A. är noterat på Warszawabörsen och NASDAQ i Stockholm. Koncernen är huvudägare i den börsnoterade svenska massaproducenten Rottneros AB. För mer information besök arcticpapergroup.com  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Efter många år uppfylls elevernas önskan – nu blir mensskydd tillgängligt på skolor i Västerås

Published

on

By

Nu får elever i Västerås tillgång till gratis mensskydd. Det är RedLocker som installerar automater i skolorna och bakom satsningen står en finansiär från privata näringslivet, nämligen det Västeråsbaserade företaget Loopia.

– Vi är stolta över att vara del av RedLockers projekt Jämställd Ungdom. Genom att bidra med automater för gratis mensskydd vill vi göra en verklig skillnad i Västerås skolor och bryta tabun. Det är en viktig del av vårt engagemang för samhällsansvar, vi vill att fler unga ska känna sig trygga, säger Anna Pettersson, Head of Brand, Loopia.

Faktum är att frågan om gratis mensskydd i Västerås skolor lyftes redan i november 2020 då Västerås Tidning skrev en artikel om att Vänsterpartiet lämnat in en motion om att införa gratis mensskydd på kommunens skolor. Dessutom har elever själva länge drivit frågan vilket P4 Västmanland rapporterade om i mars 2023 när elevkåren från Rudbeckianska gymnasiet kämpade för mensskydd på deras skola. Nu blir det äntligen verklighet då Rudbeckianska gymnasiet är en av de sex skolorna som har beviljat att vara med i projektet.

Initiativet innebär att skolor i Västerås har blivit erbjudna kostnadsfria mensskydd i tre år framöver samt en mensskyddsautomat för att kunna erbjuda eleverna bindor och tamponger på skoltoaletterna. Projektet som ingåtts är RedLockers satsning “Jämställd Ungdom” och lanserades för ett år sedan med syfte att ta hjälp från näringslivet för att tillsammans göra mensskydd tillgängligt i fler skolverksamheter och idrottsföreningar i Sverige.

Fler skolor som omfattas av projektet är bland annat Hahrska gymnasiet, Edströmska gymnasiet och Nybyggeskolan.

– Vårt projekt Jämställd Ungdom är nödvändigt eftersom frågan om fria mensskydd i skolverksamheter har varit på tapeten politiskt samt inom kommuner sedan vi själva gick i skolan men inget har realiserats än. Att tillsammans med Loopias hjälp kunna förse unga i Västerås Kommun med mensskydd på skolan är ett stort steg mot vårt mål att alla Sveriges skolverksamheter ska tillhandahålla fria mensskydd, säger Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker

RedLocker grundades 2018 som ett UF-företag av de unga entreprenörerna Clara Lidman och Liza Eriksson. Företaget utvecklar automater för gratis mensskydd, där ett digitalt lås gör att endast en tampong eller binda kan tas ut åt gången.

För ytterligare information:

Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker +46 70 272 2301
liza.eriksson@redlocker.se

Anna Pettersson, Head of Brand 076 554 82 36 anna.pettersson@loopia.se

RedLocker har sedan 2018 lett en revolutionerande förändring – gratis mensskydd. Genom högkvalitativa distributionslösningar arbetar bolaget för att allt fler människor ska få tillgång till gratis mensskydd i offentligheten. De röda automaterna för mensskydd har implementerats i över 4000 verksamheter runt om i Europa.

Loopia är Sveriges största webbhotell och är en del av Loopia Group med verksamhet i Sverige, Norge, Finland och östra Europa. Vi erbjuder innovativa lösningar för hantering av hemsidor och e-post till både privatpersoner och företag. Pålitliga tjänster med engagerad personal till konkurrenskraftiga priser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nyemission tecknades för ca 4.03 miljoner kronor

Published

on

By

I PharmaLundensis nyemission inkom teckningar på totalt 8 058 631 units motsvarande 4 029 315,50 kronor, vilket gav en teckningsgrad på ca 44,3 %. Teckningen inkluderar planerad kvittning för ca 1 miljon kronor. Efter emissionskostnader på ca 200 000 kr tillförs bolaget således ca 2,83 miljoner kronor. En miljon aktier tecknades utan företräde, medan resten (87,6 %) tecknades med företräde. Samtliga tecknare erhöll önskat antal aktier.

Betalning för aktier tecknade utan företräde
Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde kommer att skickas ut de närmaste dagarna. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Mangold tillhanda inom 5 dagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.

Handel med BTU och erhållande av aktier och teckningsoptioner
När emissionslikvid för aktier tecknade utan företräde har inkommit till Mangold kommer BTU (betald tecknad unit) bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTU till ordinarie aktier och teckningsoptioner. Handel med BTU bedrivs för närvarande på Spotlight, och upphör då BTU har omvandlats till ordinarie aktier och TO.

VD Dr Staffan Skogvall
Jag vill framföra ett varmt tack till alla som tecknat i emissionen! Vi kommer att använda emissionslikviden till fortsatta förberedelser inför vår kliniska studie med Phal-501 mot kronisk bronkit som avses inledas under 2025. Jag har stora förhoppningar om utfallet på denna studie!

Continue Reading

Marknadsnyheter

Effektiva besök och bokningar på World of Volvo

Published

on

By

World of Volvo har fått hjälp av Two att säkra upp både en effektiv besökshantering och ett smidigt sätt att visa mötesinformation för sina eventlokaler i Göteborg. Detta tack vare innovativa lösningar inom Microsoft Power BI och Azure Logic Apps. Med en tydlig vision om att förbättra flödet av information och översikt över besökare och bokningar, har World of Volvo nu två kraftfulla verktyg för att driva sin interna kommunikation och planering.

En framgångssaga med Power BI och Azure Logic Apps

När World of Volvo slog upp sina portar i april i år fanns ett behov av att kunna se besökstrycket både under dagen och inför morgondagen. Detta löste Two genom en lösning i Microsoft Power BI.

Vad händer i huset? Besökshantering med Power BI

Behovet av att förstå och hantera besöksflödet i lokalerna var en central utmaning för World of Volvo. Genom Power BI har Two utvecklat en lösning som mäter antalet besökare baserat på sålda biljetter. Informationen är integrerad i en omfattande Power BI-dashboard som visar antalet biljetter, gäster och bokningar i realtid.

Dashboarden möjliggör för personalen att planera sitt arbete effektivt. Här får de en tydlig översikt över besökstrycket både för aktuell dag och dagen efter. Detta är särskilt värdefullt för de medarbetare som arbetar med samordningen. Nu kan de övervaka och mäta ”fiskstimmet” av människor i lokalerna.

Ett snabbt och responsivt samarbete

-Two har genom hela projektets gång varit responsiva och vi har snabbt hittat sätt att lösa utmaningar längs vägen, säger Therése Lewrén, IT-projektledare på World of Volvo, och fortsätter: -Vi hoppas nu att alla som jobbar i huset ska känna sig trygga med att de har all information de behöver för att få en bra arbetsmiljö och leverera kvalitet till våra besökare.

Den noggranna planeringen och det gemensamma engagemanget för att uppnå tydliga förväntningar har resulterat i en snygg och smidig lösning för både besökshantering och bokningsinformation. IT-arkitekturen som nu är på plats säkerställer att systemet är både hållbart och lätt att underhålla.

World of Volvos satsning på innovativa teknologiska lösningar har inte bara förbättrat deras interna processer. Det har också satt en ny standard för hur besökshantering och bokningssystem kan integreras och användas effektivt.

Bokningshantering med Azure Logic Apps

Det är inte bara besöksflödet som är viktigt att ha koll på. För att förbättra hanteringen av mötesrum och bokningar har World of Volvo implementerat en lösning baserad på Azure Logic Apps. Lösningen ger detaljerad information om samtliga mötesrum i anläggningen. Inklusive vem som har bokat rummet, vilken tid som bokningen gäller och vilka möten som följer. Skärmar utanför varje mötesrum visar informationen för både besökare och personal, vilket skapar en sömlös och transparent översikt.

Alla projekt innebär utmaningar, och tack vare ett fint samarbete mellan Two och World of Volvo kunde teamet hantera och lösa dem på ett bra sätt. En tydlig projektplan och kravspecifikation var avgörande för framgången, och projektet blev en lärorik upplevelse för alla inblandade.

Framtiden ser ljus ut med planer på att utöka systemet. Snart kommer översiktstavlor att installeras i entrén, vilka kommer att hjälpa besökaren att hitta till rätt våning.

En framgångsrik implementation med värdeskapande resultat

– Från början var vårt behov att ligga steget före och identifiera utmaningar innan de uppstår. För att uppnå detta insåg vi att det var nödvändigt att samla in data från alla våra stödsystem och visualisera den på ett enkelt och överskådligt sätt genom rapporter, säger Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo, och fortsätter:

– Redan innan jag tog över efter projektfasen hade Two utfört ett enastående arbete med att koppla samman data från våra olika system och dra nytta av Power BI. Detta har gett verksamheten de verktyg som behövs för att kunna reagera snabbare och vara bättre förberedda på kommande utmaningar.

– De direkta effekterna av lösningen ser vi redan idag i form av förbättrad effektivitet och snabbare beslutsfattande. De största fördelarna är att vi nu kan agera proaktivt tack vare realtidsdata och intuitiva rapporter. Lösningen har skapat betydande värde genom att minska manuellt arbete och ge oss en djupare förståelse för vår data, vilket leder till mer informerade beslut, konstaterar Anton Samuelsson.

– Nu när verksamheten har varit igång i snart ett år har behovet av tillgänglighet till information ökat markant. Vi har identifierat flera nya datakällor som vi vill kunna spåra och analysera dagligen för att ytterligare förbättra vår effektivitet och beslutsfattande.

Two och World of Volvo i ett långsiktigt partnerskap

Anton Samuelsson ser fler möjligheter framöver: – På längre sikt förväntar vi oss att lösningen kommer att fortsätta stödja vår tillväxt genom att möjliggöra ännu djupare insikter och ökad anpassningsförmåga. En av de största utmaningarna vi står inför är att hantera den ständigt växande mängden data. Vi tror att Power BI kommer att fortsätta vara en avgörande faktor för att hjälpa oss analysera och visualisera denna data på ett effektivt sätt, vilket i sin tur underlättar strategiskt beslutsfattande.

– Samarbetet med Two har varit exceptionellt; de har varit både tillgängliga och lyhörda för våra behov. Deras stöd har varit ovärderligt i vår strävan att förbättra vår datahantering och analys. Jag vill också tillägga att vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Two. Deras expertis och engagemang har varit avgörande för vår framgång hittills, och vi är övertygade om att de kommer att fortsätta vara en värdefull partner i framtiden, avslutar Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo.

Christofer Järlesjö
VD
070-2387829
christofer.jarlesjo@two.se

På Two sätter vi relationen till våra kunder och samarbete i fokus för att tillsammans göra våra kunder framgångsrika. Vi hjälper våra kunder att effektivisera och automatisera sina affärsprocesser genom rätt lösningar för både affärssystem och bunsiness intelligence. Vår expertis ligger inom Microsoft Dynamics 365 Business Central, Jeeves ERP, Power BI och Qlik. Med långsiktiga partnerskap som grundsten är vi övertygade om att vi kan ge våra kunder hållbara affärslösningar som hjälper dem uppfylla sina verksamheters mål.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.