Connect with us

Marknadsnyheter

Sonetels Premiumtjänst fortsätter öka med 35%

Published

on

Svenska Sonetel har fortsatt ökad tillväxt på de utomeuropeiska marknaderna, vilka står för 70% av bolagets intäkter. Bolagets Premiumtjänst växte med +35%.

+17% fler har blivit betalande kunder under de senaste 12 månaderna jämfört med 12-månadersperioden innan. Inflödet av nya betalande kunder i januari motsvarade en årstakt på ca 18,000 nya kunder per år.

Antalet abonnemangskunder var i januari +5% fler än föregående år. Antalet kundabonnemang på virtuella telefonnummer ökade med ca +2%. Antalet Premiumabonnemang ökade med ca +35%.

Intäkter från marknader utanför Europa ökade med +7% jämfört med samma månad föregående år. Dessa marknader står för 70% av intäkterna varav hälften från Nordamerika. Tillväxten på dessa marknader har förbättrats konstant i ca 3 år.

Tillväxten hämmas dock av minskad försäljning i Europa p.g.a. kraftigt ökade samtalskostnader från europeiska operatörer, vilket dämpat efterfrågan. Intäkterna i Europa minskade med -14%.

”Vi vidtar åtgärder för att minska kostnaderna för våra europeiska kunder” säger VD Henrik Thomé.

Detta ledde sammantaget till att ARR (årligt återkommande intäkter) uppgick till 20,2 MSEK i januari vilket var -1% jämfört med föregående år. ARR har ökat med +1% under det senaste halvåret.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) var i januari +45% jämfört med samma månad föregående år. Detta beror på ökad kundtillströmning via betalda annonser. Nya betalande kunder blir i snitt lönsamma efter ca 1 månad. 

Nettoomsättningen var i januari ca 2,0 MSEK.

Intäkterna kommer huvudsakligen från tjänsterna kring telefonnummer. De nya AI-tjänsterna rullas gradvis ut till befintliga kunder. I januari användes de nya AI-tjänsterna av 1,423 företag.

Bruttomarginalen låg på ca 79% vilket är ca 2 procentenheter bättre än året innan.

Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.

Bolagets halvårsrapport för perioden juli – december 2023 publiceras den 23 februari.

Om Sonetel

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare globalt att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 januari 2024 kl. 13:25 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys