Marknadsnyheter
Sound Dimension AB:s delårsrapport för andra kvartalet 2024, perioden 1 april – 30 juni 2024
Finansiell information för andra kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 0 kronor (19 939)
- Rörelseresultatet uppgick till -2 222 405 kronor (-2 477 881)
Väsentliga händelser under kvartalet
- Vid Sound Dimensions bolagsstämma omvaldes Örjan Frid som styrelseordförande. Björn Walther, Helena Rimfjäll Wiktelius och Martin Sandberg omvaldes, medan Mattias Wachtmeister valdes in som ny styrelseledamot.
- Sound Dimension bolagsstämma beslutade att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler inom ramen för bolagsordningens gränser.
- Sound Dimension lanserade tekniken AiFi Together Video, en lösning som gör det möjligt för leverantörer av strömmad video att erbjuda sina användare ett surroundljudssystem där användarnas mobiler kan spela upp ljudet tillsammans med Tv:n eller plattan. Tekniken integreras direkt i strömningstjänsternas appar.
Väsentliga händelser efter kvartalets utgång
- Sound Dimension tecknade avtal med Melodies Solutions avseende en strömningstjänst riktad till cirka 1,7 miljoner medlemmar. Melodies Solutions levererar innovativa musiklösningar för företag och organisationer som vill öka sitt kundengagemang via musik. De erbjuder strömningstjänster för musik, kurering av spellistor och musiklicensiering.
- Sound Dimensions styrelse fattade beslut om att aktivera teckningsoptionsprogrammen serie TO4 och TO6, detta som ett resultat av bolagets avtal med kunden Melodies Solutions. Nyttjandeperioden för teckningsoptionerna avslutades den 26 juli 2024 och totalt nyttjades 21 458 924 optioner, vilket tillförde bolaget cirka 1 070 000 SEK före emissionskostnader.
Vd kommenterar:
Slutleverans till ny kund:
Vi startar en spännande resa
Våren och sommaren har inte bara bjudit på solsken, utan även på stora framsteg i Sound Dimensions utveckling. Under det andra kvartalet fortsatte vi envist och fokuserat vårt arbete med det som är det allra viktigaste för Sound Dimension – försäljning. Redan från start har vi betonat vikten av att först få in en mindre kund, en kund som gör att vi fullt ut kan demonstrera potentialen i vår lösning. Den kunden har vi nu och vi är dessutom ett steg längre, vi befinner oss i slutfasen av den tekniska leveransen.
När vår lösning tas i drift kommer den att utgöra ett övertygande ”proof of concept”, något som ger större aktörer en trygghet när de ser att vår lösning fungerar både för dem och för användarna. Vi är övertygade om att vår nya kund markerar starten på en mycket spännande resa för Sound Dimension och ser fram emot att dela med oss av mer detaljerad information så snart leveransen är slutförd och vi har tillgång till alla data.
Under kvartalet lanserade vi också vår teknik AiFi Together Video. En teknik som gör det möjligt för leverantörer av strömmad video att, på samma sätt som musiktjänsterna, erbjuda sina användare ett appbaserat surroundsystem. Tekniken öppnar en helt ny och mycket stor marknad för oss. Det är också viktigt att säga att de framsteg vi nu gör stärker vår position avsevärt i dialogen med de stora kunder vi redan i dag är i kontakt med.
Strax efter kvartalets utgång kunde vi offentliggöra ett första avtal med Melodies Solutions om en strömningstjänst riktad mot cirka 1,7 miljoner medlemmar. Bolaget levererar innovativa tjänster för företag som vill öka sitt kundengagemang med hjälp av musik och är en mycket spännande kund.
En fullständig rapport finns att hämta på wwww.sounddimension.se
För mer information om Sound Dimension AB, vänligen kontakta:
Rickard Riblom, VD Sound Dimension AB
Telefon: 0704442479
E-mail: rr@sounddimension.se
Kort om Sound Dimension
Sound Dimension har utvecklat patenterade och prisbelönta tekniska lösningar som kombinerar ljudteknik och artificiell intelligens (AI). Företaget utvecklar, säljer och licensierar sin AiFi-teknik (förkortning för Artificial Intelligence Fidelity) för att göra det möjligt för alla tillgängliga högtalare att ansluta – oavsett märke, eller typ – till en enhetlig ljudupplevelse, optimerad av AI. Målsättningen är att AiFi kommer att etablera en ny de facto-standard för ljud. Sound Dimension har utvecklat AiFi Streaming som marknadsförs till leverantörer av strömningstjänster och AiFi Inside som riktar sig mot tillverkare av blåtandshögtalare. Sound Dimension grundades 2013 och har sitt huvudkontor i Karlstad. Bolaget noterades på Spotlight Stock Market i oktober 2021 (Ticker: SOUND).
Marknadsnyheter
Nu startar Kooperationens år!
FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.
– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.
Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.
– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.
Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.
Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:
Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48
Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84
Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.
www.svenskkooperation.se
Marknadsnyheter
Nu startar Kooperationens år!
FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.
– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.
Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.
– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.
Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.
Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:
Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48
Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84
Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.
www.svenskkooperation.se
Marknadsnyheter
Arbetslösheten ökade under 2024 – lågkonjunkturen satte tydliga spår
Antalet inskrivna arbetslösa steg med ungefär 23 000 personer under förra året
I slutet av december var cirka 377 000 personer inskrivna som arbetslösa. Det sätter punkt för 2024 som präglades av en försvagad arbetsmarknad. I genomsnitt var 357 000 personer inskrivna som arbetslösa år 2024, vilket kan jämföras med ett snitt på 334 000 personer året innan.
– Arbetslösheten ökade brett. Såväl bland kvinnor som män, bland inrikes och utrikes födda samt bland yngre och äldre är fler inskrivna som arbetslösa idag än för ett år sedan, säger Eva Samakovlis, analysdirektör på Arbetsförmedlingen.
Det svaga ekonomiska läget påverkade arbetsmarknaden negativt. Lågkonjunkturen försvagades och fördjupades under fjolåret. Detta påverkade exempelvis arbetsgivare vilket syntes tydligt gällande antalet nyanmälda lediga platser på Platsbanken.
– Vi såg en rejäl minskning under 2024 för antalet nyanmälda lediga platser. Under året publicerades 100 000 platser i genomsnitt per månad, vilket kan jämföras med 147 000 platser året innan, säger Eva Samakovlis.
Arbetsgivarna ser något ljusare på framtiden men återhämtningen på den svenska arbetsmarknaden bedöms bli utdragen. Den bedömningen gör Arbetsförmedlingen i rapporten ”Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2024” som publicerades den 17 december.
– Arbetsmarknaden kommer att fortsätta präglas av lågkonjunkturen och återhämta sig långsamt. Vi bedömer att arbetslösheten slutar att öka under det första halvåret 2025 för att därefter minska gradvis i takt med att ekonomin stärks, säger Eva Samakovlis.
Kort om arbetsmarknaden i december 2024
Inom parentes anges motsvarande siffror för december 2023.
- 7,1 procent var inskrivna som arbetslösa (6,6).* Sammanlagt 376 517 personer (349 349).
- 8,3 procent av ungdomarna 18–24 år var inskrivna som arbetslösa (7,7).* Sammanlagt 44 872 ungdomar (41 864).
- 149 647 av de inskrivna arbetslösa har varit utan arbete i 12 månader eller mer (139 328).
- 203 903 personer var öppet arbetslösa (178 054).
- 172 614 personer deltog i program med aktivitetsstöd (171 295).
- 34 759 personer anmälde sig som arbetssökande (33 558).
- 19 369 personer fick arbete (18 972).
- 4 280 personer varslades om uppsägning (4 456).
*Andel av den registerbaserade arbetskraften.
Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik i december 2024.
Verksamhetsstatistiken för januari publiceras den 12 februari 2025 kl. 6:00.
Fakta om statistiken
Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft. Metoden för att beräkna arbetskraftens storlek, och därmed även den relativa arbetslöshetsnivån ändrades under 2024.
Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).
Mer information om Arbetsförmedlingens statistik
Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning
Presstjänsten: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se
ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi hjälper arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra.
Pressjour: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se
arbetsformedlingen.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke