Connect with us

Marknadsnyheter

Sparbanksgruppen gjorde ett gott resultat trots coronan – kundnöjdheten bland företagare nådde toppen i nordisk jämförelse

Published

on

Sparbanken gjorde ett bra resultat år 2020. Sparbankens mångåriga satsningar på att kombinera personliga och digitala tjänster gav resultat när bankens företagskunder utsåg Sparbanken till etta i Finland och Norden i fråga om kundnöjdhet.

Sparbanksgruppen gjorde ett bra resultat år 2020, trots coronapandemin som skakade om hela världen. Sparbanksgruppens resultat före skatt år 2020 var 66,7 miljoner euro (94,8 miljoner euro under jämförelseperioden 1.1.2019–31.12.2019). Räkenskapsperiodens vinst var 52,1 miljoner euro (74,1), varav Sparbanksgruppens ägares andel var 51,3 miljoner euro (72,9).

”2020 var ett speciellt år för hela världen, och så var det också för oss. När coronan slog till i Finland i mars försvann förutsägbarheten i verksamhetsmiljön för en tid nästan helt. Vår högsta prioritet var – som alltid – att se till att våra kunder kunde lita på flexibiliteten i sin finansiering även under de osäkra tiderna. Vi erbjöd bland annat amorteringsfrihet för lån för att hantera situationen”, kommenterar Sparbanksgruppens verkställande direktör Tomi Närhinen.

Folks första reaktion på coronakrisen var att lyfta en rekordstor mängd medel från placeringsfonder, men läget normaliserades under sommaren och Sparbanksgruppens marknadsandel i placeringsfonderna ökade under året med 0,2 procentenheter.

”Handeln med bostäder och stugor samt aktiviteten inom hemrenoveringar blev betydligt livligare under sommaren, vilket tillsammans med amorteringsfriheterna möjliggjorde en ökning i både lånestock och räntenetto”, tillägger Närhinen.

Räntenettot utvecklades väl, trots att marknaden fortfarande är krävande på grund av den låga räntenivån och marginaltrycket. Sparbankens räntenetto ökade med 3,4 procent och uppgick till 161,0 (155,6) miljoner euro. Ökningen i räntenettot förklaras av de lägre räntekostnaderna inom både kunddepositioner och återfinansiering.  

Sparbanksgruppens rörelseintäkter uppgick till sammanlagt 306,6 (321,4) miljoner euro. De minskade intäkterna orsakades av både minskade nettointäkter från placeringsverksamheten och engångsposter under jämförelseperioden. Gruppens balansräkning uppgick i slutet av 2020 till 13,1 miljarder euro (12,0), och tillväxten var 9,1 procent.

Klokt förutseende: Satsningen på kundbetjäning i alla kanaler bar frukt

Coronapandemin påskyndade en förändring i kundbeteendet som Sparbanken redan förberett sig för i flera år.

”Vårt strategiska mål är att erbjuda marknadens bästa kombination av digitala tjänster och tjänster som tillhandahålls ansikte mot ansikte. Pandemin visade att dessa satsningar varit ett klokt val. Vi lyckades flytta vår verksamhet och våra tjänster till nätet och införa distanstjänster i praktiken över en helg”, säger Närhinen.

I och med coronapandemin började kunderna i större utsträckning sköta sina ärenden digitalt via mobilen och nätbanken samt via telefontjänsten och nätmöten. 

”Under året gjorde vi det möjligt att bli kund hos Sparbanken utan att överhuvudtaget besöka kontoret. Det ökade antalet telefonsamtal och nätmeddelanden satte tidvis stor press på kundtjänsten, men i slutändan kan vi säga att vår kundbetjäning i alla kanaler hör till de absolut bästa i branschen”, berättar Närhinen. 

Etta i Finland och Norden: Sparbanken har de nöjdaste företagskunderna 

Sparbankens kunder hör år efter år till de nöjdaste bankkunderna. År 2020 var Sparbankens rekommendationsindex (NPS) i genomsnitt 80,5 för kundförhandlingar och 82,1 för företagskunder.

En särskilt viktig prestation var att Sparbanken hade Finlands och hela Nordens nöjdaste företagskunder enligt EPSI Ratings kundenkät inom bank- och finanssektorn. Sparbanken tog för första gången förstaplatsen inom såväl kundlojalitet som kundnöjdhet bland företagskunder. 

”Vi hjälpte företagarna att klara sig igenom tumultet bland annat genom att ordna flera webbinarier med fokus på coronans effekter i samarbete med LokalTapiola. Vi lanserade också en ny mobilapplikation för företagskunder och möjliggjorde elektroniskt undertecknande av avtal”, beskriver Närhinen. 

Antalet företag samt jord- och skogsbruksföretag som använder sparbankernas tjänster i stor omfattning ökade med 11,1 procent under året, och tillväxten berörde större småföretag än tidigare. 

Ett skumpigt men lönsamt 2020 

Sparbanksgruppens affärsverksamhet utvecklades på ett lönsamt sätt år 2020. Bankavkastningarna ökade med 10,4 procent till 99,7 miljoner euro (90,3). Särskilt snabbt ökade avgifterna för kapitalförvaltningstjänsterna och avgifterna för betalningsrörelsen. 

Trots utmaningarna i verksamhetsmiljön ökade Sp-Fondbolags marknadsandel bland de inhemska fondbolagen med 0,2 procentenheter och var vid årets slut 2,7 procent. Även nettoteckningarna i de placeringsfonder som förvaltas av Sp-Fondbolag var positiva: fondkapitalen ökade med 3,6 procent och var vid årets slut 3,2 miljarder euro (2,6).

Även Sparbanksgruppens bankverksamhet gjorde ett bra resultat. Bankverksamhetens resultat före skatt var 35,4 (60,5) miljoner euro. Räntenettot var 161,2 (155,8) miljoner euro, och tillväxten var 3,4 procent. Även kretsen av privatkunder utvecklades positivt, då antalet privatkunder som använder Sparbankens tjänster i stor utsträckning och som koncentrerar sina ärenden till Sparbanken under räkenskapsperioden ökade med 4,6 procent.

Ett tudelat 2021: först en kämpig tid, och sedan en snabb återhämtning 

I efterdyningarna av coronaåret är Sparbanken i en bra position inför år 2021. Sparbanken förväntar sig att ekonomins återhämtning kommer att komma igång ordentligt mot slutet av året, och räknar med en 2,5-procentig tillväxt under 2021.

”Konsumtionen kan komma igång i snabb takt i slutet av året, eftersom många har sparat mer pengar, till exempel på grund av uteblivna utlandsresor. Besparingarna möjliggör en snabb konsumtionsrush, bara coronaläget lättar och vaccinationerna kommer igång ordentligt”, säger Närhinen.

Under 2021 kommer fokus för affärsverksamhet fortfarande att vara en förbättrad konkurrenskraft och genomförande av en kundorienterad strategi. Sparbanken har som koncern utmärkta förutsättningar för detta.

”Vårt mål för 2021 är att fler kunder ska koncentrera sina bankärenden till oss. Vår viktigaste mätare är kundnöjdheten, och när vi fortsätter satsa på att utveckla den kommer också antalet kunder som koncentrerar sina ärenden till oss att öka”, spår Närhinen. 
 

Mer information: 

Tomi Närhinen
Sparbanksgruppen, verkställande direktör
+358 40 724 3896
tomi.narhinen@saastopankki.fi

Karri Alameri,
Sparbanksgruppen, vice verkställande direktör
+358 45 656 5250
karri.alameri@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen. Utöver omfattande banktjänster erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, bostadsbyte och försäkring.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RISE investerar och köper utrustning och teknik från EmbeddedArt

Published

on

By

EmbeddedArt, i samarbete med Research Institutes of Sweden (RISE), presenterar idag ett innovativt forskningsprojekt. Arbetet syftar till att förbättra djurens välbefinnande och effektivisera jordbruksdriften genom avancerad teknik. 

​​​​​​Projektet, som startar i juni, sträcker sig över tre år och kombinerar expertis inom satellitteknologi och avancerad dataanalys. RISE investerar och köper utrustning från EmbeddedArt för 250 000 SEK i samband med projektstarten i juni 2024.

I detta arbete kommer RISE att utforska hur satellitbilddata kan användas för att mäta förändringar inom biologisk mångfald. Tekniken kommer att testas för att utröna om den kan detektera miljöförändringar på samma sätt som man idag kan mäta exempelvis övergödning. I förlängningen kan projektet ge ökad förståelse och kapacitet för att skapa mer hållbara jordbruksmiljöer.

EmbeddedArts helägda dotterbolag Spåra kommer att bidra med GPS-trackers utrustade med bland annat accelerometrar och teknologi som möjliggör för lantbrukare att ersätta fysiska stängsel med virtuella alternativ, vilket avsevärt reducerar både tid och kostnad för underhåll.

– Vi valde EmbeddedArt som partner eftersom de har lång erfarenhet att jobba med forskning och institutioner. De skräddarsyr en sensorplattform som möter våra specifika behov, säger Per Peez Nielsen, seniorforskare på RISE inom Etologi och Djurskydd och Sveriges ledande expert inom Virtuella Stängsel.”

– Beställningen från RISE och det kommande partnerskapet är en del av vårt åtagande att integrera högteknologiska lösningar inom jordbruket. Dels att förbättra djurens välbefinnande och men också att bidra till ett mer hållbart jordbruk, säger Jörgen Eberstein VD på Spåra. Det här beställningen från RISE är mycket glädjande och ger oss en stor möjlighet växa vidare i den här marknaden och samtidigt vara med att skapa en mer miljövänlig jordbrukssektor.

Lars Tegborg, Koncernchef
Telefon: +4670 982 29 41
E-post: lars.tegborg@embeddedart.se

EmbeddedArt är ett försvarsindustriföretag med verksamhet även inom Internet of Things (IoT) och elektroniksektorn. Kärnverksamheten omfattar utveckling och försäljning av avancerade produkter och system samt konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara. Bolaget engagerar sig i hela livscykeln för dessa system och produkter samt bedriver även konsultverksamhet inom systemdesign, mekanik, elektronik och mjukvara till tidsmässigt. Kunderna återfinns främst inom försvarsområdet men också inom elektronikindustrin i stort.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads AB

Published

on

By

Mattias Nordenberg tillträder som VD för VO2s dotterbolag Leeads efter en framgångsrik interimistisk period som tillförordnad VD för bolaget. Mattias Nordenbergs främsta uppgift är att fortsätta leda Leeads framgångar inom online samt öka tillväxttakten för bolagets strategiskt viktiga affärsområde DOOH.

Publiceringsdatum: Stockholm, 2 maj, 2024 – VO2 Cap Holding AB (publ)

Mattias Nordenberg, med 13 års erfarenhet inom Leeads, har en gedigen erfarenhet med många framgångsrika prestationer. Mattias har spelat en central roll i utvecklingen av Leeads, med fokus på försäljning inom digitala medier, DOOH och programmatisk handel. Mattias stora engagemang och kunskap, har varit av avgörande betydelse för bolagets framgångar och dess position som en ledande aktör inom branschen.

“Vi är inne i en spännande tid med stora möjligheter, inte minst inom DOOH, där vi växer och tar marknadsandelar och jag ser fram emot att ta Leeads till nästa nivå utifrån möjligheten att verka som bolagets VD. Jag är djupt engagerad i arbetet med våra kunder och ser fram emot att tillsammans med vårt fantastiska team fortsätta att driva tillväxt med fina resultat”, säger Mattias Nordenberg.

“Mattias har visat en enastående ledarskapsförmåga med en stark vision för företagets framtid. Jag är övertygad om att hans affärsmannaskap och entreprenörsdriv, med en djup kundförståelse, kommer att ta Leeads till fortsatta framgångar och tillväxt. Mattias var vårt förstahandsval i rekryteringen av ny VD och det är med glädje jag ser fram emot att Mattias verkställer Leeads offensiva tillväxtplan”, säger Bodil Ericsson Torp, VD VO2 och styrelseordförande Leeads AB.

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

För mer information:

Bodil Ericsson Torp, VD VO2 Cap Holding AB (publ)

Tel: +46 (0)76 610 20 10

E-mail: bodil.ericsson.torp@vo2cap.se

Mattias Nordenberg, VD Leeads AB

Tel: +46 (0)73 506 78 94

E-mail: mattias.nordenberg@leeads.com

Om Leeads AB

Leeads AB är en ledande aktör inom den digitala marknaden och erbjuder innovativa lösningar inom områden som digitala medier, utomhusreklam och programmatisk handel. Bolaget fokuserar på att leverera effektiva reklamlösningar till sina kunder och partners och strävar efter att vara en drivande kraft för innovation och utveckling inom branschen.

Mer information se: www.leeads.com

Om VO2                

VO2 Cap Holding AB (publ) är en kvalitetsförvärvare som förädlar och expanderar entreprenörsbolag inom media, marknadsföring och tech med tydlig värdepotential. För mer information se vo2cap.se. I koncernen ingår de helägda dotterföretagen Netric Sales AB netricsales.com, Leeads AB och Locads AB leeads.com, AdProfit AB adprofit.se, Livewrapped AB livewrapped.com, Borg Owilli AB borgowilli.se och Madington AB madington.com.

VO2 Cap Holding AB (publ) (559049-5254) är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information finns på vo2cap.se. Bolagets Certified Adviser är Amudova AB, Box 5855, 102 40 Stockholm, tel: +46 (0)8-546 017 58, info@amudova.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

Published

on

By

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

 

 

AVIAREPS firar 30-årsjubileum

AVIAREPS som grundades i München 1994 har idag 69 kontor i 65 länder över hela världen och firar 30-årsjubileum denna månad

Med ambitionen att hjälpa flygbolag och destinationer att utöka sin verksamhet grundades AVIAREPS av Michael Gaebler i april 1994 i München, Tyskland. 30 år senare har AVIAREPS utökat sitt nätverk till 69 kontor i 65 länder världen över, och med ett brett utbud av varumärken inom flyg-, turism-, hotell-, mat- och dryckes- och livsstilsbranscherna –  har det blivit världens ledande internationella försäljnings-, marknadsförings- och kommunikationsföretag inom dessa affärsområden. I april 2024 firar AVIAREPS 30 år av att skapa framgång och 30 år av att föra världen till människorna i den.

Michael Gaebler, ordförande och grundare av AVIAREPS: ”30 år med AVIAREPS! Vilken fantastisk resa det har varit med exceptionella och underbara kollegor och partners! I början var AVIAREPS en lösning för flygbolag, destinationer och hotell för att de bättre skulle kunna expandera sin verksamhet och nå ut på de globala marknaderna. Idag anförtros AVIAREPS och agerar på uppdrag av ett ökande antal varumärken. Vi har expanderat från varumärken inom flyg, destinationer och hotell till ett brett spektrum av affärsområden, inklusive mobilitet, livsstil, detaljhandel, turistattraktioner, handelsfrämjande samt mat och dryck. I år firar AVIAREPS 30-årsjubileum och jag är stolt över att kunna säga att de stora och pågående framgångarna för våra kunder i deras strävan att nå ut på den globala marknaden och växa, har baserats på att vi har sammanfört dem och låtit dem få hjälp av den bästa produkten i världen – våra medarbetare.”

AVIAREPS inledde officiellt 30-årsfirandet på årets ITB Berlin, världens ledande resemässa, med det årliga signatureventet ”AVIAREPS ITB Executive Dinner” och firade milstolpejubileet med partners från hela världen.

      

Edgar Lacker, VD för AVIAREPS: ”AVIAREPS signaturevent är alltid min personliga ITB-höjdpunkt och ett utmärkt tillfälle att fira våra långvariga partnerskap! Det här året var särskilt spännande, eftersom vi inledde vårt 30-årsjubileum och firade 3 decennier av AVIAREPS med våra partners och våra fantastiska AVIAPEOPLE. Idag är AVIAREPS stolta över att vara den globala ledaren inom representation av flygbolag, turism och besöksnäring och att aktivt påverka, utveckla och forma trender, efterfrågan och utgifter inom turism, flyg och besöksnäring. Som en födelsedagspresent till oss själva har vi lanserat en helt ny, modern och interaktiv webbplats aviareps.com som på ett perfekt sätt representerar det AVIAREPS står för: innovation, tillväxt, excellens och inspiration.”

A planet earth with text overlay Description automatically generated

New AVIAREPS Website www.aviareps.com

Flera milstolpar har banat väg för AVIAREPS framgång under årens lopp. År 1996, bara två år efter grundandet, hade AVIAREPS redan börjat expandera inom Europa – Nordamerika följde kort därefter år 2001. År 2010 hade AVIAREPS utökat sitt globala kontorsnät till sex kontinenter: Afrika, Asien, Europa, Nord- och Sydamerika samt Australien. Idag driver företaget stolt 69 kontor i 65 länder och erbjuder globala 360°-tjänster till mer än 250 kunder. AVIAREPS globala expansion omfattade inte bara tillväxten av kontorsnätverket, utan också diversifieringen till en mängd olika affärsområden, grundandet av dotterbolag, såsom IT-tjänsteleverantören AVIANET, och lanseringen av nya produkter, såsom gruppbokningstjänsten AVIAGROUPS, AVIAREPS eget digitala ekosystem och distributionsplattformen AVIAHUB.

30 år efter starten fortsätter AVIAREPS att följa sitt uppdrag: Att föra människor till världen och världen till människorna!

Besök AVIAREPS nya webbplats: www.aviareps.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.