Connect with us

Marknadsnyheter

SSAB utökar sitt hållbarhetsarbete med en uppdaterad uppförandekod för leverantörer

Published

on

SSAB har uppdaterat sin uppförandekod för leverantörer (SCOC) för att tydliggöra förväntningarna på leverantörerna. Den nya versionen innehåller bland annat ämnen som mänskliga rättigheter, modernt slaveri, biologisk mångfald, återvinning, rättvis konkurrens samt antitrustregler i enlighet med internationella standarder.

– Med den uppdaterade versionen av SCOC tydliggör vi våra förväntningar på SSABs leverantörer och det ansvar de har gentemot oss. Det här är ett viktigt steg på den hållbarhetsresa som vi vill göra tillsammans med våra leverantörer, säger Christina Friborg, hållbarhetschef på SSAB.

SSABs cirka 20 000 leverantörer är viktiga för att SSAB ska komma närmare sina egna hållbarhetsmål. Uppförandekoden är i linje med flera internationella konventioner och standarder såsom FN:s Global Compact, OECD:s riktlinjer för multinationella företag, International Bill of Human Rights och FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter.

– Det är viktigt för oss att våra leverantörer förstår och förbinder sig till vår SCOC. Vi ser kontinuerligt över våra leverantörers hållbarhetsarbete eftersom hållbarhetskriterier är viktiga när vi fattar våra inköpsbeslut, säger Lisa Lidén, hållbarhetsansvarig för inköp.

SSABs leverantörer kan ladda ner den nya uppförandekoden för leverantörer här: www.ssab.com/suppliers

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq Helsingfors. www.ssab.comFölj med oss även i sociala medier: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och YouTube

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vad ska fölet heta? Här kommer topp-10 namnen!

Published

on

By

Härliga vårtecken med alla fina, spralliga föl är äntligen här! Nu funderar många fölägare på vad de ska kalla den lilla nykomlingen. Här bjuder Agria på inspiration med de 10 vanligaste fölnamnen från förra året. Vilket väljer du?

Fölnamn – Topp 10

  1. Luna
  2. Stella
  3. Diva
  4. Freja
  5. Hector
  6. Saga
  7. Helga
  8. Hilda
  9. Hugo
  10. Humla

Listan gäller vanligaste namnen på föl födda 2023 som är försäkrade i Agria Djurförsäkring.

Fler hästnamn finns här:

https://www.agria.se/hast/artiklar/om-hast/populara-hastnamn-i-sverige/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny klubbstyrelse vald på Klarna

Published

on

By

Finansförbundets klubb på Klarna har konstituerats. Klubbens ordförande blir Sara Yonadam. Sedan årsskiftet har det funnits kollektivavtal på Klarna och engagemanget hos medlemmarna har varit stort.

Finansförbundets klubbstyrelse är vald på Klarna och Sara Yonadam valdes till ordförande. Finansförbundet har cirka 700 medlemmar på Klarna och klubben har nu varit verksam i några veckor. Det första uppdraget blir att planera verksamhetsåret.

– Jag är glad att få förtroendet som ordförande i Finansförbundets klubb på Klarna och ser fram emot ett gott samarbete med Klarna, säger Sara Yonadam, ordförande i klubben.

Sedan årsskiftet finns ett kollektivavtal på plats på Klarna, där Finansförbundet är största part i avtalet. Intresset för förhandlingarna har varit stort och många medarbetare har engagerat sig.

– För Klarnas organisation är facklig verksamhet fortfarande nytt och vi har påbörjat bra samtal med arbetsgivaren för att hitta den väg framåt som passar oss. Alla medlemmar är varmt välkomna att höra av sig till oss med frågor och tankar kring villkor, organisation och arbetsmiljö, så jobbar vi tillsammans för en god utveckling, säger Sara Yonadam.

Läs mer om Finansförbundets organisation och uppdrag här.

Anna KjellanderPressansvariganna.kjellander@finansforbundet.se

Om Finansförbundet
Finansförbundet är Sveriges största fackliga organisation inom bank- och finansbranschen med drygt 30 000 medlemmar, varav 25 000 är yrkesverksamma. Finansförbundet är det självklara valet för alla som arbetar inom finansbranschen, oavsett utbildningsbakgrund och befattning. Finansförbundet är partipolitiskt obundet och är ett av förbunden som ingår i TCO.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.