Connect with us

Marknadsnyheter

St1 utökar samarbetet med HiQ, Frends blir förbättrade API-lösningen

Published

on

St1 väljer HiQs Frends som nästa steg i företagets långvariga partnerskap med HiQ. Frends är den nya lösningen för API-hantering och mobila back-end integrationer.

– Att expandera vårt partnerskap med St1 är fantastiskt. Det visar på att vi kan erbjuda våra kunder en variation av tjänster inom en mängd olika områden. Det gör att vi kan bli en ännu bättre partner och jag är väldigt glad att se oss växa i vårt partnerskap med St1, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

HiQ har spelat en viktig roll i St1s arbete med digitalisering genom att designa och utveckla affärskritiska funktioner för mobilapplikationer som skapar mer affärer för både St1 och Shell. Dessa projekt har inkluderat utveckling av funktioner som mobil tankning och tvätt av bilen, digital lösning för kaffe-abonnemang och St1 Mastercard-konto. Nu väljer St1 även HiQs Frends som deras nya lösning för API-hantering och mobila back-end integrationer.

– Det är en ära för HiQ och Frends att arbeta med St1 och att samarbetet fördjupas. Vår vision är att förenkla och förbättra, och att få chansen att göra det för en redan befintlig kund på HiQ är precis vad vi vill göra och att jobba med en kund inom flera olika områden, säger Jukka Rautio, Head of Frends på HiQ.

Eftersom St1 har utvecklat ett växande antal digitala lösningar befann sig företaget i ett läge där den befintliga API-lösningen inte uppfyllde vissa företagsmässiga krav. St1 letade efter en lösning som kunde hjälpa dem att förenkla sin IT-miljö och effektivisera den totala ägandekostnaden samt minska leveranscykler för API:er och integrationer. St1 väljer Frends för detta då den gamla lösningen har blivit för komplex och dyr att underhålla.

Med hjälp av Frends förflyttade St1 API-arkitektur och skapade ett säkert ekosystem för alla applikationer. Några av implementeringarna inkluderade:

  1. API-hantering. Möjliggör för en fullständig livscykelhantering av API:er: design, publicering, övervakning och hantering.

  2. API gateway. Adderar ett extra lager av säkerhet till mikrotjänster och back-end-funktioner för att kunna hantera förfrågningar på det mest effektiva sättet.

– Med Frends kan vi ta hand om alla våra behov för API-hantering. Vi valde Frends som vår långsiktiga lösning för API-hantering och hittills har det visat sig vara flexibelt, pålitligt och kostnadseffektivt, säger Linda Pihl, Head of Digital på St1 Nordic.

Med den nya, förenklade API-lösningen kunde St1 minska volymen oönskad trafik och öka tillförlitligheten. Plattformen hade över 1 000 000 processkörningar inom den första månaden och hanterar i nuläget över tre miljoner API-samtal per månad. Partnerskapet mellan St1 och HiQ täcker också support- och underhållsverksamhet för alla mobila appar samt integrationslösningen med Frends.

För mer teknisk information, besök:
https://frends.com/customers/st1

Om St1:
www.st1.se

  Erik RidmanKommunikationschef+46 8 588 90 000erik.ridman@hiq.se

HiQ skapar en bättre värld genom att förenkla och förbättra människors liv med teknik, design och kommunikation. Vi är en given partner till alla som vill skapa resultat som gör skillnad i en digitaliserad värld. HiQ har över 1 500 specialister och finns i fem länder. Bolaget grundades 1995 och HiQ ägs sedan 2020 av Triton. För mer information och inspiration, besök www.hiq.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.