Connect with us

Marknadsnyheter

Stämmokommuniké 2017

Published

on

fr, okt 06, 2017 14:38 CET

Stämman hölls torsdagen 5 oktober 2017 på TiksPacs huvudkontor, Åkarevägen 11B i Falkenberg. Totalt antal närvarande röster var 45,66 procent.

Vid torsdagens årsstämma röstades för att stödja nedanstående förslag som styrelsen presenterade vid stämman.

Årsstämman omvalde styrelseledamöterna Lars-Åke Södergren, Salomeh Tafazoli, Lina Danielsson och Kalle Sundqvist. Nyval gjordes av Pelle Hjortblad och Mikael Halling som ledamöter. LR Revision Falkenberg AB med Roger Qvarnström som ansvarig revisor valdes som revisorer. Vid det efterföljande konstituerande styrelsemötet valdes Pelle Hjortblad till styrelsens ordförande med Mikael Halling som vice ordförande.

På årsstämman:

–        Fastställdes Resultat- och Balansräkning samt Koncernresultat- och Koncernbalansräkning för 2016-2017

–        Beslutades att balanserade vinstmedel överförs i ny räkning samt att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2016-2017

–        Beviljades ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör

–        Beslutades om att principer för tillsättande av valberedning ska tas fram samt att valberedning ska utses baserat på dessa principer senast 6 månader innan nästa stämma

–        Antogs ny bolagsordning vars huvudsakliga ändringar var:

  • Ökning av minsta antal ledamöter till 4 personer
  • Fastställande av principer för tillsättande av valberedning
  • Ändring av räkenskapsår till kalenderår
  • Anpassning av benämning på Lag (1998:1479)

Vid stämman avvisades förslaget om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om en eller flera emissioner. En aktieägare representerande mer än 36% av aktierna på stämman röstade nej till förslaget. Motiveringen var att bolaget inte behöver ytterligare kapitalförstärkning samt att bemyndigandet skulle kunna leda till mycket stor utspädning.  Som en följd av detta ströks även den föreslagna höjningen av intervallet för aktiekapital och antal aktier i den nya bolagsordning som antogs.

För ytterligare information:

Stefan Arvidsson, VD

Tel. +46 (0)346 – 734 721

stefan.arvidsson@tikspac.com

www.tikspac.com

Kort om TiksPac

Genom TiksPacs miljökoncept tillhandahålls stationer med hundpåsar på ett sätt som är kostnadsfritt såväl för hundägare som för den som svarar för renhållningen inom det aktuella området. Verksamheten finansieras av företag som mot en avgift erhåller en mediaplats på stationerna och därmed visar sitt engagemang för sin lokala närmiljö (CSR). Tjänsten är kostnadsfri för kommunerna, som dock svarar för utplacering, skötsel och drift av stationerna. TiksPac svarar, genom underleverantörer, för produktion av påsar, tillverkning av stationer, utskrift och montering av dekaler på stationer samt distribution av påsar. Bolagets affärsmodell framgår av den senaste bokslutskommunikén.

Denna information är sådan information som TiksPac AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 oktober 2017.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av halvårsrapport 2024

Published

on

By

Ependion AB offentliggör sin halvårsrapport för 2024 måndagen den 15 juli kl 13.00.

Samma dag arrangeras en telefonkonferens för press och aktiemarknad, där VD och koncernchef Jenny Sjödahl samt CFO Joakim Laurén presenterar bolaget och kommenterar rapporten.

Tid:  måndagen den 15 juli kl 13.30

Den som önskar delta i telefonkonferensen ringer:

Från Sverige:  +46(0) 0200 899 189
Från Storbritannien: +44(0) 800 652 2435

För att ta del av presentationen, vänligen använd denna länk:

http://momentum.adobeconnect.com/ependionq22024report/
 

Rapporten och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.ependion.com. Här kommer en inspelad version av telefonkonferensen också att finnas tillgänglig efter eventet.

Välkommen!

    

För mer information kontakta:

VD och koncernchef Jenny Sjödahl, tel  +46 (0)725 89 60 80
vVD och CFO Joakim Laurén, tel  +46 (0)703 35 84 96

   

Ependion AB är en växande global teknikkoncern som erbjuder digitala lösningar för säker kontroll, styrning, visualisering och datakommunikation för industriella tillämpningar i miljöer där tillförlitlighet och hög kvalitet är kritiska faktorer. Bland kunderna finns några av världens ledande företag. Ependion består av självständiga affärsenheter och har en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor 2023 samt dryga tusentalet medarbetare. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm Main Markets Mid Cap-lista under symbolen EPEN. ependion.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Husqvarna och Liverpool FC bryter ny mark med ett unikt globalt partnerskap

Published

on

By

Husqvarna, världsledare inom robotgräsklippare och en del av Husqvarna Group, är stolta över att inleda ett nytt samarbete med Liverpool Football Club (LFC) – en av de mest ikoniska fotbollsklubbarna i världen. Som en del av det fleråriga globala avtalet blir Husqvarna officiell partner för planskötsel. Detta är det första samarbetet av sitt slag för båda parter.

Sedan 2021 har Liverpool FC:s team för planskötsel använt Husqvarnas robotgräsklippare för att sköta grönytorna vid AXA Training Centre och AXA Melwood Training Centre. I det nya partnerskapet fördjupas samarbetet och Husqvarnas banbrytande teknologier och innovativa lösningar implementeras i Liverpool FC:s dagliga rutiner för underhåll av planerna. Husqvarna kommer därmed att ha en central roll i att skapa och bibehålla optimala spelförhållanden på elitnivå, för såväl match som träning.

 

– Vi på Liverpool FC är stolta över att presentera partnerskapet med Husqvarna. Som två ledande aktörer förenas vi i gemensamma värderingar och våra innovativa förhållningssätt. Vi har högt satta kommersiella mål för att locka de bästa varumärkena som matchar oss men som också kan bidra till framgångar på fotbollsplanen. Husqvarnas kvalitet och banbrytande lösningar för planskötsel går inte att överträffa och vi ser fram emot ett nära samarbete, säger Ben Latty, Chief Commercial Officer på Liverpool FC.

 

Liverpool FC kommer att bidra till att stärka Husqvarnas globala varumärke genom innehåll och aktiveringar på sina sociala plattformar vars globala följarskara uppgår till över 186 miljoner. Därutöver kommer Husqvarna att synas på Anfield Stadiums digitala skärmar under matcherna som årligen ses av över 400 miljoner tv-tittare världen över.

 

– Vi är otroligt glada över partnerskapet med Liverpool FC, en globalt erkänd och prestigefylld institution som delar våra värderingar, vårt innovativa förhållningssätt och engagemang för hållbarhet. Tillsammans skapar vi upplevelser för fans och kunder världen över, och vi ser fram emot att göra många bra saker tillsammans, både på och utanför planen, säger Yvette Henshall-Bell, President Europe, Forest & Garden Division på Husqvarna.

 

Husqvarna introducerade världens första robotgräsklippare 1995 och har sedan dess förblivit den obestridda marknadsledaren inom automatiserade gräsvårdslösningar. Under 2022 lanserades Husqvarna CEORA som tar professionell gräsklippning in i nästa era tillsammans med tidigare professionella robotlösningar. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
0727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ljusare tider för företag när räntorna går ner och beviljandegraden går upp

Published

on

By

Kreas nya finansieringsrapport visar att tiderna för företag börjar ljusna. Beviljandegraden för kreditvärdiga företag har ökat, samtidigt som finansieringskostnaderna fortsätter att sjunka. Detta indikerar en positiv utveckling för företagsklimatet när det gäller finansiering. Samtidigt kan det ta längre tid att återgå till ett normalläge än man tidigare trott.

Den nya finansieringsrapporten kommer i ett läge där vi i lånemarknaden för företag långsamt börjar se förändringar. Vi kommer från en tid med låg beviljandegrad på låneansökningar samtidigt som räntorna har ökat. Men rapporten visar nu på en vändning.

Ökad beviljandegrad för kreditvärdiga företag

Beviljandegraden för ansökningar från kreditvärdiga företag har visat en positiv trend sedan den historiskt låga nivån under Q2 2023. Under Q4 2023 nåddes den högsta punkten sedan Q3 2022, vilket visar att långivarna blivit mer benägna att bevilja lån till kreditvärdiga företag. Detta kan bero på ett mer stabiliserat läge på lånemarknaden, en styrränta som legat still på fyra procent samt en sjunkande inflation. Dock noterades en liten nedgång det senaste kvartalet, en period där antalet konkurser har varit historiskt högt.

Carsten Leth, CCO och vice VD på Krea: ”Vi ser att inflationen fortsätter att sjunka, vilket leder till bättre kostnadskontroll för många företag. Samtidigt är den ihållande konkursstatistiken en kortsiktig utmaning som kan fördröja återhämtningen i beviljandegraden, men vi förväntar oss en positiv utveckling under andra halvåret 2024.”

Förmånligare räntor för företagen

Rapporten visar även att räntan på företagsfinansiering fortsätter att sjunka. Från en topp på indexsiffran 92 under Q1 2023 har räntan nu gått ner till 70. Detta beror dels på att styrräntan legat stabil på 4 procent och inte ökat – nu har vi dessutom sett en sänkning vilken påverkar räntan på företagsfinansiering. Dessutom har vi sett en ökad användning av EU-lån, ett lån som kan leda till bättre villkor i och med att Europeiska investeringsfonden går in med 80 procents borgensåtagande. 

Det finns några faktorer som långsiktigt ger en nedåtgående trend för räntan. Till exempel har nya nischade långivare trätt in på kreditmarknaden för företag vilket bidrar till ökad konkurrens och därmed mer attraktiva villkor för företagare. Sedan tillkommer även fler finansieringsalternativ, både nya och mer specialiserade produkter.

Carsten Leth, CCO och vice VD på Krea: ”På kort sikt tror vi inte att det kommer ske stora förändringar i räntan för företagsfinansiering. Vi har nu fått den första räntesänkningen på 25 punkter och vi kommer förmodligen att se fler sänkningar under 2024. Men den direkta effekten på lånemarknaden för företag på kort sikt kommer att vara begränsad.”

Carsten Leth
Vice VD
carsten.leth@krea.se

Krea är finansieringstjänsten där småföretagare uppnår sin potential för att växa genom att få tillgång till den bästa finansieringen. Kreas digitala jämförelseplattform gör det enkelt för små- och medelstora företag att hitta finansiering med de bästa möjliga villkoren. Vi har hjälpt mer än 20 000 svenska företag hitta rätt finansiering genom att tillhandahålla en marknadsplats av 30+ långivare. Tjänsten är digital och möjliggör för företag att hitta, jämföra och få utbetald finansiering upp till 30 miljoner kronor utan krångel. Vi är sedan 2022 även verksamma i Finland under namnet Kredita.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.