Marknadsnyheter
STAR ALLIANCE FORTSÄTTER FÖRBÄTTRA KUNDUPPLEVELSEN MED NY DIGITAL TJÄNSTEPLATTFORM FÖR ALLA FLYGBOLAG INOM NÄTVERKET
on, feb 14, 2018 11:10 CET
Lufthansa och United är de första flygbolagen som använder Star Alliance nya, digitala tjänsteplattform (Digital Services Platform – DSP), som är ett första steg i en allmän förbättring av digitala och mobila tjänster för kunder som reser med de 28 flygbolag som ingår i Star Alliance-nätverket.
Plattformen är utvecklad och driftsatt i samarbete med Accenture, och är ett led i Star Alliance strategi för att ytterligare förbättra kundernas reseupplevelse. Målet är att kunderna ska kunna använda valfritt medlemsbolags webbplats eller mobilapplikation för att få all information de behöver när de reser med flera olika Star Alliance-flygbolag.
”De flesta frekventa resenärer har en favorit bland flygbolagen i vårt nätverk och skulle helst vilja administrera allt sitt resande via en enda app eller webbplats. Vi arbetar därför med att skapa centrala resurser som kan delas och användas gemensamt av våra medlemsbolag”, säger Star Alliances VD Jeffrey Goh.
När en sådan tjänst är tillgänglig på vår DSP kan medlemsbolagen individuellt besluta om och när de vill göra den tillgänglig för kunderna. Exempelvis lanserade United Airlines den 2 februari en funktion som gör det möjligt för kunderna att välja sittplats på avgångar med Singapore Airlines som bokas via united.com eller United-appen. På så sätt kan kunder med biljettyper som inkluderar platsreservation välja sittplats samtidigt som de bokar en resa som involverar både United Airlines och Singapore Airlines, istället för att behöva vänta till incheckningstillfället. Denna tjänst kommer gradvis att införas för alla Star Alliance-bolag.
Lufthansa använder sig även av DSP-teknik för att erbjuda kunderna spårning av bagage på resor som inkluderar avgångar med andra Star Alliance-bolag. Data tillhandahålls av Star Alliance Baggage Hub som startade sin verksamhet i slutet av 2016. De samlar in relevant bagageinformation från olika källor och gör den tillgänglig för alla medlemsbolag som ingår i en passagerares resplan.
Utöver att hjälpa till att utveckla och implementera DSP stöder Accenture Star Alliance genom att identifiera kundernas problem och förväntningar. Som ett led i DSP-utvecklingen använde Accenture designmetoder som bygger på logik, fantasi, intuition och systemrelaterade resonemang för att utforska olika möjligheter och skapa gynnsamma resultat för slutanvändaren. Accenture utnyttjade då sin Liquid Studio – som ingår i ett globalt nätverk av studior som fokuserar på snabb applikationsutveckling och tillämpning av banbrytande tekniska lösningar – vid Future Camp i Kronberg, Tyskland.
Vid utveckling av DSP-tjänster är visualisering, prototypframtagning och utveckling av DSP-funktioner ur ett kundperspektiv av avgörande betydelse. Målet är att identifiera vanligt förekommande problem eller förbättringsområden som kan uppstå när kunder reser med ett eller flera flygbolag, samt i händelse av driftavbrott för tjänsterna.
”För att uppnå en sömlös reseupplevelse för flygbolagens kunder måste flygbolagen kunna samverka i ett större ekosystem som omfattar hela flyg-, rese- och turistbranschen”, säger Robert Zippel, som leder det tekniska konsultarbetet inom Accentures verksamhet för resebranschen. ”Flygbolagen måste fördjupa samarbetet med övriga medlemmar i flygbolagsalliansen och relaterade ekosystem för att åstadkomma lösningar som bättre uppfyller resenärernas snabbt föränderliga krav. Star Alliance DSP är ett utmärkt exempel på ett system som underlättar denna typ av samarbete, tack vare dess förmåga att utnyttja datautbyte i realtid och standardiserade applikationer för att förbättra kundupplevelsen vid resor med flera inblandade flygbolag.”
DSP är en integrerad del av Star Alliance mer omfattande, kundinriktade strategi, särskilt eftersom dagens resenärer ”alltid är uppkopplade” via mobila enheter. Därför förväntar de sig användarvänliga tjänster och snabba informationsuppdateringar som ger dem full kontroll över resandet. På flygplatserna innebär det att Star Alliance i allt högre grad erbjuder teknik för självbetjäning, till exempel vid incheckning av passagerare och bagage samt i samband med ombordstigning vid gaten.
Vad gäller bonusprogrammen har olika förbättringar redan införts med hjälp av IT Hub-teknik. I det ingår bland annat snabbare kreditering av intjänade bonuspoäng efter flygningar, samt möjlighet för resenärer att anmäla saknade poäng från Star Alliance-bolag online, via respektive kunds bonusprogram. I slutet av 2018 kommer resenärerna att kunna kontrollera platstillgång och boka bonusresor för alla 28 Star Alliance-bolag via bonusprogrammens webbplatser.
Star Alliance kommer att fortsätta sitt samarbete med medlemsbolagen för att rulla ut ytterligare tjänster och förbättringar, med fokus på att erbjuda kunderna en förbättrad digital upplevelse i samband med resor som inkluderar flera flygbolag.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44
Om Star Alliance:
Star Alliance bildades 1997 som den första globala flygbolagsalliansen att kunna erbjuda kunder över hela världen en smidig reseupplevelse. Star Alliance goda marknadsanseende har lett till många utmärkelser, däribland Air Transport Worlds pris för marknadsledarskap och pris som bästa flygbolagsallians av både Business Traveller Magazine och Skytrax. Ingående flygbolag: Adria Airways, Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Avianca Brasil, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, EGYPTAIR, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, SWISS, TAP Portugal, Turkish Airlines, THAI och United. Star Alliance-nätverket erbjuder för närvarande mer än 18 400 flygningar per dag till 1 300 flygplatser i 191 länder. Ytterligare anslutningsflyg erbjuds av Star Alliance anslutningspartner Juneyao Airlines.
Marknadsnyheter
RMD:s bidrag till digitaliserad järnväg nominerat till InfraAwards 2024
Varje år genomför InfraSweden innovationstävlingen InfraAwards, där vinnaren ges finansiering på upp till 500 000 kronor att föra ett innovationsprojekt framåt. Tävlingsbidragen ska ha potential att bidra till en mer hållbar transportinfrastruktur och i år är temat uppkoppling, digitalisering och AI. Railway Metrics and Dynamics (RMD) är en av de tre finalisterna i årets tävling.
Om InfraSweden
InfraSweden är ett innovationsprogram i Sverige som syftar till att utveckla hållbar och effektiv infrastruktur. Programmet är en del av Vinnovas satsning på strategiska innovationsområden och samlar aktörer från näringsliv, akademi och offentlig sektor. Fokus ligger på att främja innovation inom byggande, underhåll och drift av transportinfrastruktur. Genom samarbeten och finansiering av projekt bidrar InfraSweden till att möta framtidens behov av klimatsmarta och kostnadseffektiva lösningar.
Tävlingsbidraget
Railway Metrics and Dynamics (RMD) tävlingsbidrag har titeln ”Digitalisera Malmbanan” och bygger på ett uppkopplat system baserat på sensorer och AI för övervakning och intelligent beslutsstöd inom järnvägstrafiken.
Digitaliseringen av järnvägen har alltid legat RMD varmt om hjärtat, men eftersom malmbanan är av Sveriges viktigaste järnvägssträckor med avgörande betydelse för Sveriges ekonomi är det extra viktigt. De senaste fem åren har det skett 9 allvarliga urspårningar, den senaste i Vassijaure nära norska gränsen i februari 2024.
Planerat underhåll avgörande
Den enkelspåriga järnvägen är känslig och de tunga lasterna sliter ut rälerna i förtid och skapar utmattningssprickor. Urspårningar ger allvarliga konsekvenser i form av uppsliten räls, skador på fordon och vagnar, långa förseningar och stora ekonomiska förluster.
Med hjälp av RMD:s sensorteknik och AI-baserade system kan skador på både lok, vagnar och banan upptäckas i tid. Det här innebär i sin tur att underhållet kan planeras, åtgärder kan prioriteras och rätt arbete kan utföras vid rätt tidpunkt. På så sätt kan förseningarna minskas.
Om en urspårning trots allt skulle inträffa, får lokföraren genast en varning via RMD:s ”MyTrainApp”. På så sätt kan föraren stanna tåget och minimera omfattningen av skadorna.
Vikten av övervakning i realtid
RMD:s förslag för att digitalisera järnvägen bygger på uppkopplad sensorteknik i kombination med AI och Machine Learning. Mycket detaljerad data om statusen på lok, vagnar, kontaktledning och själva bansträckningen skickas till ett AI-baserat system där den analyseras i realtid. Informationen kan enkelt delas till exempelvis Trafikverket eller tredje part.
En av tre finalister
RMD har utsetts som en av tre finalister i InfraSwedens tävling InfraAwards 2024 med tävlingsbidraget ”Digitalisera Malmbanan”.
– Det här är mycket roligt – och ett tecken på att vi lyckats förklara de uppenbara vinsterna med vårt AI-baserade sensorsystem på ett bra sätt, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics.
Vinnaren presenteras av InfraSweden och Smart Built Environment den 15:e januari på Transportforum i Linköping.
För mer information, vänligen kontakta:
Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail: jan.lindqvist@railwaymetrics.com
Om Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ)
RMD är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på NGM Nordic SME.
Taggar:
Marknadsnyheter
Chefsjurist Åsa Thunman lämnar Sandvik
Åsa Thunman, Executive Vice President och Chefsjurist på Sandvik, har beslutat sig för att lämna Sandvik för en motsvararande position på den svenska projektutvecklings- och byggkoncernen Skanska. Hon har varit i sin nuvarande roll samt medlem i koncernledningen sedan 2014, och kommer att lämna Sandvik som senast den 8 juli 2025. En rekryteringsprocess för att hitta en efterträdare kommer nu att inledas.
— Åsa Thunman är en väldigt uppskattad kollega som har bidragit starkt genom åren i att utveckla vår Legal-funktion och som medlem i koncernledningen. Jag önskar henne all lycka i framtiden när hon nu går vidare till nya utmaningar utanför Sandvik, säger Stefan Widing, Sandviks VD och koncernchef.
Stockholm, 10 januari 2025
Sandvik AB
För ytterligare information kontakta Louise Tjeder, chef för investerarrelationer, 070-782 63 74 eller Johannes Hellström, presschef, tel. 070-721 10 08
Sandvik-koncernen
Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern som tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna. Vi ligger i framkant inom digitalisering och fokuserar på att optimera våra kunders processer. Vårt världsledande erbjudande inkluderar utrustning, verktyg, tjänster och digitala lösningar för skärande metallbearbetning, gruvdrift, bergavverkning, krossning och sortering. Koncernen hade 2023 omkring 41 000 medarbetare och intäkter på cirka SEK 127 miljarder i runt 170 länder.
Taggar:
Marknadsnyheter
Åsa Thunman ny Executive Vice President och chefsjurist samt del av koncernledningen på Skanska
Åsa Thunman har utnämnts till chefsjurist och Executive Vice President på Skanska Group. Hon kommer att tillträda sin nya position senast den 8 juli 2025 och blir samtidigt då en del av Skanskas koncernledning.
Åsa Thunman kommer från en motsvarande tjänst som General Counsel på Sandvik. Hon har haft centrala juridiska och operativa roller i multinationella företag, inklusive Sandvik, Securitas och Elekta. I sin nya roll kommer hon att rapportera till Anders Danielsson, VD och koncernchef på Skanska.
– Åsa Thunmans breda, multinationella, juridiska expertis inom bolagsstyrning från olika industrier, tillsammans med hennes starka strategiska ledarskapserfarenhet av att bygga och leda effektiva affärsinriktade juridiska team, kommer att vara en stor tillgång för Skanska. Detta kommer att vara en viktig resurs för vår framtida resa, säger Anders Danielsson, VD och koncernchef på Skanska.
– Jag ser verkligen fram emot att börja på Skanska och lära känna företaget. Jag är också entusiastisk över att få börja leda det juridiska teamet och på så sätt bidra till en fortsatt stark prestation som driver Skanska mot nya framgångar, säger Åsa Thunman, nyutnämnd chefsjurist och Executive Vice President på Skanska.
Hon kommer att börja i sin nya position senast den 8 juli 2025. I september 2024 meddelade Skanska att Ulrika Wester hade utnämnts till tillförordnad Executive Vice President och General Counsel. Ulrika Wester kommer att kvarstå i rollen som tillförordnad Executive Vice President och General Counsel tills Åsa Thunman tillträder.
För ytterligare information kontakta:
Jacob Birkeland, Press och Public Affairs chef, Skanska AB, tel 010 449 04 94
Direktlinje för media, tel 010 448 88 99
Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.
Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke