Marknadsnyheter
STAR ALLIANCE FORTSÄTTER FÖRBÄTTRA KUNDUPPLEVELSEN MED NY DIGITAL TJÄNSTEPLATTFORM FÖR ALLA FLYGBOLAG INOM NÄTVERKET
on, feb 14, 2018 11:10 CET
Lufthansa och United är de första flygbolagen som använder Star Alliance nya, digitala tjänsteplattform (Digital Services Platform – DSP), som är ett första steg i en allmän förbättring av digitala och mobila tjänster för kunder som reser med de 28 flygbolag som ingår i Star Alliance-nätverket.
Plattformen är utvecklad och driftsatt i samarbete med Accenture, och är ett led i Star Alliance strategi för att ytterligare förbättra kundernas reseupplevelse. Målet är att kunderna ska kunna använda valfritt medlemsbolags webbplats eller mobilapplikation för att få all information de behöver när de reser med flera olika Star Alliance-flygbolag.
”De flesta frekventa resenärer har en favorit bland flygbolagen i vårt nätverk och skulle helst vilja administrera allt sitt resande via en enda app eller webbplats. Vi arbetar därför med att skapa centrala resurser som kan delas och användas gemensamt av våra medlemsbolag”, säger Star Alliances VD Jeffrey Goh.
När en sådan tjänst är tillgänglig på vår DSP kan medlemsbolagen individuellt besluta om och när de vill göra den tillgänglig för kunderna. Exempelvis lanserade United Airlines den 2 februari en funktion som gör det möjligt för kunderna att välja sittplats på avgångar med Singapore Airlines som bokas via united.com eller United-appen. På så sätt kan kunder med biljettyper som inkluderar platsreservation välja sittplats samtidigt som de bokar en resa som involverar både United Airlines och Singapore Airlines, istället för att behöva vänta till incheckningstillfället. Denna tjänst kommer gradvis att införas för alla Star Alliance-bolag.
Lufthansa använder sig även av DSP-teknik för att erbjuda kunderna spårning av bagage på resor som inkluderar avgångar med andra Star Alliance-bolag. Data tillhandahålls av Star Alliance Baggage Hub som startade sin verksamhet i slutet av 2016. De samlar in relevant bagageinformation från olika källor och gör den tillgänglig för alla medlemsbolag som ingår i en passagerares resplan.
Utöver att hjälpa till att utveckla och implementera DSP stöder Accenture Star Alliance genom att identifiera kundernas problem och förväntningar. Som ett led i DSP-utvecklingen använde Accenture designmetoder som bygger på logik, fantasi, intuition och systemrelaterade resonemang för att utforska olika möjligheter och skapa gynnsamma resultat för slutanvändaren. Accenture utnyttjade då sin Liquid Studio – som ingår i ett globalt nätverk av studior som fokuserar på snabb applikationsutveckling och tillämpning av banbrytande tekniska lösningar – vid Future Camp i Kronberg, Tyskland.
Vid utveckling av DSP-tjänster är visualisering, prototypframtagning och utveckling av DSP-funktioner ur ett kundperspektiv av avgörande betydelse. Målet är att identifiera vanligt förekommande problem eller förbättringsområden som kan uppstå när kunder reser med ett eller flera flygbolag, samt i händelse av driftavbrott för tjänsterna.
”För att uppnå en sömlös reseupplevelse för flygbolagens kunder måste flygbolagen kunna samverka i ett större ekosystem som omfattar hela flyg-, rese- och turistbranschen”, säger Robert Zippel, som leder det tekniska konsultarbetet inom Accentures verksamhet för resebranschen. ”Flygbolagen måste fördjupa samarbetet med övriga medlemmar i flygbolagsalliansen och relaterade ekosystem för att åstadkomma lösningar som bättre uppfyller resenärernas snabbt föränderliga krav. Star Alliance DSP är ett utmärkt exempel på ett system som underlättar denna typ av samarbete, tack vare dess förmåga att utnyttja datautbyte i realtid och standardiserade applikationer för att förbättra kundupplevelsen vid resor med flera inblandade flygbolag.”
DSP är en integrerad del av Star Alliance mer omfattande, kundinriktade strategi, särskilt eftersom dagens resenärer ”alltid är uppkopplade” via mobila enheter. Därför förväntar de sig användarvänliga tjänster och snabba informationsuppdateringar som ger dem full kontroll över resandet. På flygplatserna innebär det att Star Alliance i allt högre grad erbjuder teknik för självbetjäning, till exempel vid incheckning av passagerare och bagage samt i samband med ombordstigning vid gaten.
Vad gäller bonusprogrammen har olika förbättringar redan införts med hjälp av IT Hub-teknik. I det ingår bland annat snabbare kreditering av intjänade bonuspoäng efter flygningar, samt möjlighet för resenärer att anmäla saknade poäng från Star Alliance-bolag online, via respektive kunds bonusprogram. I slutet av 2018 kommer resenärerna att kunna kontrollera platstillgång och boka bonusresor för alla 28 Star Alliance-bolag via bonusprogrammens webbplatser.
Star Alliance kommer att fortsätta sitt samarbete med medlemsbolagen för att rulla ut ytterligare tjänster och förbättringar, med fokus på att erbjuda kunderna en förbättrad digital upplevelse i samband med resor som inkluderar flera flygbolag.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS pressjour, tel 46 8 797 29 44
Om Star Alliance:
Star Alliance bildades 1997 som den första globala flygbolagsalliansen att kunna erbjuda kunder över hela världen en smidig reseupplevelse. Star Alliance goda marknadsanseende har lett till många utmärkelser, däribland Air Transport Worlds pris för marknadsledarskap och pris som bästa flygbolagsallians av både Business Traveller Magazine och Skytrax. Ingående flygbolag: Adria Airways, Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air India, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Avianca Brasil, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, EGYPTAIR, Ethiopian Airlines, EVA Air, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, SWISS, TAP Portugal, Turkish Airlines, THAI och United. Star Alliance-nätverket erbjuder för närvarande mer än 18 400 flygningar per dag till 1 300 flygplatser i 191 länder. Ytterligare anslutningsflyg erbjuds av Star Alliance anslutningspartner Juneyao Airlines.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke