Marknadsnyheter
Starbreeze AB (publ) delårsrapport juli-september 2023
PAYDAY™ 3 lanserat och har nått recoup
Tredje kvartalet 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 494,4 MSEK (38,7).
PAYDAY 2 stod för 51,6 MSEK (36,1). - PAYDAY 3 stod för 440,8 MSEK, varav;
- 193,7 MSEK intäktsdelning efter avtalsparternas löpande kostnader och Starbreeze vidarefakturerade löpande kostnader samt,
- 247,1 MSEK hänförlig intäktsförd redovisad skuld avseende spelfinansiering, då Starbreeze åtagande avseende basspelet anses fullgjord. Denna del har ingen kassaflödeseffekt i kvartalet.
- EBITDA* uppgick till 441,8 MSEK (24,4).
- Av- och nedskrivningar uppgick till 142,0 MSEK (15,4).
- Resultat före skatt uppgick till 299,8 MSEK (-7,5).
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,21 SEK (-0,01).
Perioden januari-september 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 564,3 MSEK (94,0). PAYDAY 3 stod för 440,8 MSEK.
- EBITDA* uppgick till 460,0 MSEK (47,0).
- Av- och nedskrivningar uppgick till 174,7 MSEK (44,6).
- Resultat före skatt uppgick till 299,2 MSEK (-42,1).
- Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till 0,31 SEK (-0,06).
- Likvida medel uppgick till 312,9 MSEK (119,6).
Väsentliga händelser under och efter kvartalet
- Den 19 juli påkallade Digital Bros konvertering av sitt konvertibellån om 215 MSEK, till en konverteringskurs om SEK 1,45.
- Den 10 augusti tillkännagavs att Starbreeze förlägger spelet ”Roboquest”, utvecklat av RyseUp Studios, som lanserades i version 1.0 den 7 november 2023
- Den 21 september lanserades PAYDAY 3 globalt, Starbreeze tjänat in den investering som gjorts i spelet fram till lansering per den 30 september.
- Den 27 september valdes Jon Gillard och Juergen Goeldner till nya styrelseledamöter vid en extra bolagsstämma.
- Den 26 oktober lanserades ”Turtle vs Turtle”, en bana i spelet Fortnite, utvecklat av Torus Games.
- Den 3 november tillkännagavs att Starbreeze förlägger spelet ”GodsTV”, utvecklat av Melbot Studios, för lansering under 2026.
- Den 10 november meddelade styrelsens ordförande Torgny Hellström att han avböjer omval inför Årsstämma 2024.
VD-kommentar
PAYDAY™ 3 lanserat och har nått recoup
Den 21 september lanserades äntligen PAYDAY 3, en milstolpe för Starbreeze som bolag och en anledning att både fira och för teamet att känna stolthet. Såväl intresse som initial försäljning översteg våra förväntningar, det märktes att många har väntat länge på att få spela PAYDAY 3. Det blev dessvärre snabbt tydligt att den infrastruktur som spelet vilar på inte höll – detta trots omfattande både interna och externa tester som genomförts fram till lansering. Konsekvensen är att försäljningen efter perioden är något lägre, men vi är övertygade om att det vi har framför oss kommer öka försäljningen över tid. Jag har själv ofta sagt att “du är aldrig bättre än ditt nästa spel”, och händelserna i september och oktober ger förstås skäl till omfattande analys, utredning och handling. Teamets fokus är, och kommer fortsätta vara, att bygga PAYDAY 3 enligt plan och reparera det kortsiktiga förtroendetapp som lanseringen innebar. Att PAYDAY 3 redan per den sista september, baserat på preliminär total intäkt, tjänat in den investering Starbreeze gjort i spelet upp till lansering (recoup) visar både på styrkan i varumärket och förtroendet från våra spelare. Det är en av våra viktigaste uppgifter att vårda och förvalta dessa. Vi har en tydlig vision för vad PAYDAY 3 ska bli med vår Games as a Service-modell, så vi fortsätter med vår plan där målet alltid är att leverera maximalt värde för våra spelare över tid, och resultat för Starbreeze.
RESULTAT & STÄLLNING
Starbreeze nettoomsättning uppgick till närmare en halv miljard kronor under kvartalet, varav PAYDAY 3 stod för 441 miljoner kronor. Omsättningen inkluderar digital och fysisk försäljning på Steam, Xbox X|S, Playstation 5, Epic Games Store, initiala engångsintäkter från plattformsägare samt en redovisningsteknisk vändning av upptagen skuld för spelfinansiering. PAYDAY 2s försäljning uppgick till 51,6 miljoner kronor, vilket inkluderar försäljning via Steam och Epic Games Store samt engångsintäkter från plattformsägare. I juli amorterades planenligt den skuld Starbreeze haft till en ägare, och senare under sommaren konverterades även det konvertibellån som varit utställt till samma ägare, till en aktiekurs om 1,45 kr. Sammantaget minskade genom det Starbreeze skuldsättning med 380 miljoner kronor. Vi har nu en begränsad skuldsättning, och 313 miljoner kronor i kassan vid kvartalets slut.
PAYDAY 3
Med lanseringen genomförd går PAYDAY 3 nu in i nästa fas; live-service. Det innebär att teamet fokuserar på fortsatt utveckling av både nya funktioner såväl som förbättringar efterfrågade av våra spelare, och frekventa leveranser av nytt innehåll. Vi vet vilken potential vi har inom vårt befintliga PAYDAY-community och det är vårt jobb att leverera en produkt som attraherar såväl nya spelare som våra PAYDAY 2-spelare. I november lanseras två nya gratis heists till PAYDAY 3. Det är två community-favoriter som fräschats upp och anpassats för att dra nytta av möjligheterna i PAYDAY 3. Tillsammans kommer också nya animationer, vapen, masker och en uppsjö av förbättringar baserat på feedback från våra spelare. Produktionen av kommande års innehåll är redan igång, där våra redan kommunicerade fyra DLCs bara är en delmängd av vad vi planerar att släppa.
PROJEKT ”BAXTER”
När vi nu skalar upp utvecklingsteamet för Baxter, med i första hand medarbetare som tidigare arbetat med utveckling av basspelet PAYDAY 3, så säkerställer vi att vi på bästa sätt använder våra resurser framöver. Förproduktionsarbetet löper på enligt plan, rekrytering för att stärka upp med specifik kompetens är ständigt pågående och vi ser förstås fram emot att tillsammans med vår licenspartner berätta mer om projektet. Det finns inget egenvärde i att hålla saker hemliga, så snart timing är rätt för oss och vår licenspartner ser vi fram emot att berätta – och visa mer – av Projekt Baxter. Det är, som tidigare nämnt, ett ikoniskt varumärke som i sitt DNA kännetecknas av kollaborativa upplevelser och storytelling i en expansiv värld – i en helt ny miljö jämfört med PAYDAY men med det DNA som Starbreeze excellerat i över det senaste decenniet; kooperativa multiplayerspel.
TREDJEPARTSFÖRLÄGGNING
Under kvartalet var mycket fokus, både internt och externt, på PAYDAY 3. Den del av förläggarorganisationen jobbade samtidigt på med ett flertal projekt som över kort och lång sikt kommer bidra till att öka storleken och bredden på vårt community och skapa fler intäktsströmmar för Starbreeze. I slutet av oktober lanserade vi ett spännande om än mindre projekt tillsammans med vår partner Torus Games; en bana i Epic Games spel Fortnite. En perfekt möjlighet för Torus att realisera sin spelidé och för Starbreeze att testa vattnet i den snabbt växande ekonomi som Epic bygger upp i Fortnite Islands. I början av november tillkännagavs att Melbot Studios ska utveckla “GodsTV”, ett multiplayer actionspel med förväntad release under 2026. Sist men inte minst publicerade vi framgångsrikt RyseUp Studios 1.0 version av Roboquest som under sin lanseringsvecka ökade sina dagliga aktiva användare (DAU) med över 1 000 procent till nära 100 000 på Steam® och Xbox.
ORGANISATION
Spelutveckling är i allra högsta grad en humankapitalbransch. Som bolag är det vår uppgift att se till att vi har rätt kompetens och att organisationen är ändamålsenlig för de projekt vi ska leverera. Under kvartalet har antalet anställda ökat med 9 personer, primärt nyrekrytering av specifik kompetens för utveckling av Projekt Baxter. Sedan slutet på förra året har vi även verksamhet i Storbritannien, vilket visat sig framgångsrikt i att ytterligare öka vår rekryteringsbas och möjlighet att attrahera topptalang.
I enlighet med vår strategi ser vi på våra spelsläpp över långa cykler, där en bärande pelare är att konsekvent leverera mervärde till våra kunder och skapa löpande intäkter. Även om vi förstås är nöjda med det mottagande och den försäljning PAYDAY 3 hade inför och under lanseringen, och det faktum att vi tidigt gjort recoup på vår investering i spelet, är vi också ödmjuka inför det faktum att vi har mycket hårt arbete kvar framför oss. För att göra befintliga spelare nöjda, för att attrahera nya spelare och för att leverera både på visionen för PAYDAY 3 parallellt med Projekt Baxter och våra satsningar inom tredjepartsförläggning. Det finns inga genvägar i spelbranschen, bara hårt och långsiktigt arbete.
TOBIAS SJÖGREN, VD
Webbsändning
Tid: kl. 10.00
Deltagande: För att ansluta till presentationen – klicka här.
För mer information, vänligen kontakta:
Tobias Sjögren, VD
Mats Juhl, CFO
Tel: +46 0(8) – 209 229
E-post: ir@starbreeze.com
Denna information är sådan information som Starbreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 november 2023 kl. 06:45 CET.
Om Starbreeze
Starbreeze är en oberoende utvecklare, förläggare och distributör av PC och konsolspel till en global marknad, med studios i Stockholm, Barcelona, Paris och London. Med det framgångsrika varumärket PAYDAY™ i centrum, utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under ticker STAR A och STAR B.
Läs mer på www.starbreeze.com och corporate.starbreeze.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke