Connect with us

Marknadsnyheter

Starbreeze AB (publ) Delårsrapport Q3 2021

Published

on

Tredje kvartalet 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 34,7 MSEK (32,1). PAYDAY stod för 31,2 MSEK (31,1).
  • EBITDA* uppgick till 19,9 MSEK (11,7).
  • Av- och nedskrivningar uppgick till 15,0 MSEK (7,8).
  • Resultat före skatt uppgick till -8,0 MSEK (-8,2).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,01 SEK (-0,02).  

Niomånadersperioden 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 94,6 MSEK (85,4). PAYDAY stod för 89,6 MSEK (80,8).
  • EBITDA* uppgick till -9,4 MSEK (44,0).
  • EBITDA** justerat för engångseffekter relaterade till licensavtal PAYDAY Crime War uppgick EBITDA till 59,3 MSEK (44,0).
  • Av- och nedskrivningar uppgick till 45,0 MSEK (28,7).
  • Resultat före skatt uppgick till -92,3 MSEK (-114,1).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,12 SEK (-0,30).
  • Likvida medel uppgick till 108,4 MSEK (193,2).

VD Tobias Sjögren kommenterar: 8 år med PAYDAY 2.

Ett starkt kvartal med PAYDAY-jubileum och vår högsta MAU någonsin.

Jag kan konstatera att intresset för PAYDAY är fortsatt stort och spelaraktiviteten hög. Antalet unika spelare per månad, MAU, nådde 1,2 miljoner under en av månaderna i det tredje kvartalet. Det är den högsta nivån sedan vi började följa antalet unika spelare i PAYDAY 2 och mer än 200 000 fler spelare jämfört med tredje kvartalet 2020. Samtidigt ökade vi nettoförsäljningen på Steam, jämfört med ett starkt tredje kvartal föregående år. Framgångsrik försäljning under Steams sommarrea bidrog till viss del. Under kvartalet ökade försäljningen av bas-spelet med 10% och av DLC (tilläggspaket) med 4%, och under årets första nio månader har försäljningen ökat med 29 % jämfört med samma period 2020. I linje med vår utvecklingsplan släppte vi i det tredje kvartalet ytterligare spännande innehåll från säsongen City of Gold.

Vi såg även en kraftfull förbättring av resultatet i det tredje kvartalet. EBITDA uppgick till 19,9 MSEK, en ökning med 8,2 MSEK jämfört med samma period föregående år. För perioden till och med september uppgick EBITDA, justerat för engångseffekter, till 59,3 MSEK jämfört med 44,0 MSEK under samma period 2020.

PAYDAY: The Heist lanserades 2011 och uppföljaren PAYDAY 2 lanserades på PC under tredje kvartalet 2013. Det innebär att vi så här långt fått uppleva åtta fantastiska år med PAYDAY 2 och hela tio år med PAYDAY som franchise. Under augusti och oktober genomförde vi kampanjer som markerade dessa båda jubileum. Förutom att vi som vanligt lanserade nytt innehåll till PAYDAY 2 så bjöd vi våra fans på en mycket uppskattad dokumentärserie i fyra delar som beskriver viktiga händelser under spelets livstid. Fram till idag har PAYDAY installerats av närmare 36 miljoner spelare världen över och vi har släppt över 220 tilläggspaket. Det är en fantastisk utveckling och en resa som fortfarande pågår tillsammans med 7,6 miljoner medlemmar i PAYDAY 2 communityt på Steam – det högsta antalet av alla spel på plattformen. Vi fortsätter att utveckla nytt innehåll till PAYDAY 2 och planerar en rad nya aktiviteter fram till lanseringen av PAYDAY 3 2023. Jag ser att det höga antalet unika spelare per månad och den ökade försäljningen som ett tydligt kvitto på att teamet på Starbreeze behärskar games as a service modellen väl.

Utvecklingen av PAYDAY 3 fortsätter helt enligt plan. Vi har stärkt och utökat vårt spelutvecklings team och rekryterar löpande nya medar-betare till våra studios i Stockholm och Paris. Men vi har även flera nya medarbetare som arbetar lokaliserade på andra platser och i andra länder. Sedan början av året har vi fått välkomna 56 nya medarbetare från åtta länder till vårt team.

För att kunna erbjuda våra spelare ännu mer innehåll och bättre ser-vice och samtidigt göra det möjligt för oss att anpassa vår kommunikation för olika kundsegment, lanserade vi i oktober den första versionen av vår nya kundportal – Starbreeze Accounts. Genom detta system kan vi erbjuda våra spelare bland annat exklusiva föremål i spelen och incitament kopplade till nuvarande och framtida spel oavsett spelplattform.

Communityt är den viktigaste resursen vi har och vi skall fortsätta att erbjuda dem nya och innovativa möjligheter att interagera med oss och andra spelare.

Sammantaget ser vi fortsatt stark tillväxt för PAYDAY 2 och en utveckling enligt plan av PAYDAY 3. Med lanseringen av vår kundportal arbetar vi intensivt för att skapa bästa möjliga förutsättningar för en framgångsrik lansering av PAYDAY 3 och andra framtida spel. Att vi fortsätter att förbättra resultatet visar styrkan i vår strategi och kompetensen hos vårt team. Vi fortsätter arbetet med att leverera på våra långsiktiga mål: att skapa spel där spelarna samarbetar och kan vara delaktiga i att skapa sin spelupplevelse och att skapa förutsättningarna för att kunna lansera fler spel i framtiden.

Tobias Sjögren

VD Starbreeze 

För vidare information, vänligen kontakta: 

Mats Juhl, CFO
Tel: +46(0)8-209 229, email: ir@starbreeze.com

Denna information är sådan information som Starbreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 november 2021 kl. 08:00 CET.

Om Starbreeze

Starbreeze är en oberoende utvecklare och skapare av PC och konsolspel med ett globalt marknadsfokus, med studios i Stockholm, Barcelona och Paris. Med det framgångsrika varumärket PAYDAY i centrum, utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under ticker STAR A och STAR B med ISIN-koderna SE0007158928 (A-aktien) och SE0005992831 (B-aktien). För mer information, besök starbreeze.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.