Marknadsnyheter
STARK ORGANISK TILLVÄXT OCH POSITIVA KASSAFLÖDEN FRÅN LÖPANDE VERKSAMHETEN, DELÅRSRAPPORT Q3 2021
”Med ett händelserikt tredje kvartal i ryggen kan vi med stolthet presentera att vi för första gången har ett positivt kassaflöde både före och efter förändring av rörelsekapital från den löpande verksamheten. Många av koncernens dotterbolag har en mycket stark utveckling, där vi under det tredje kvartalet når en organisk tillväxt om hela 24 % för de bolag som ägdes vid ingången av räkenskapsåret samt 19 % för de bolag som konsoliderats per den 30 september 2021. Efter sommaren har vi breddat den operativa ledningen med flera nyckelrekryteringar och rustar för fortsatt tillväxt under nästa år, samtidigt som vi närmar oss 500 miljoner kronor i justerad EBITDA rullande 12 månader.” säger Simon Petrén, VD Humble Group AB.
FINANSIELL INFORMATION:
TREDJE KVARTALET
- Nettoomsättningen uppgick till 401 MSEK (8), en ökning med 393 MSEK, motsvarande 5 140 % jämfört med föregående år.
- Justerad EBITDA uppgick till 48 MSEK (-3), en förbättring med 51 MSEK jämfört med föregående år.
- EBITDA uppgick till 33 MSEK (-4), en förbättring med 37 MSEK jämfört med föregående år.
- Justerad EBITA uppgick till 39 MSEK (-3).
- Resultat per aktie uppgick till -0,52 SEK (-0,09).
- Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapital uppgick till 38 MSEK (-5).
PROFORMA TREDJE KVARTALET*
- Nettoomsättning uppgick till 872 MSEK.
- Justerad EBITDA uppgick till 121 MSEK.
- EBITDA uppgick till 88 MSEK.
- Justerad EBITA uppgick till 115 MSEK.
NIO MÅNADER
- Nettoomsättningen uppgick till 656 MSEK (15), en ökning med 641 MSEK, motsvarande 4 306 % jämfört med föregående år.
- Justerad EBITDA uppgick till 77 MSEK (-8), en förbättring med 85 MSEK jämfört med föregående år.
- EBITDA uppgick till 44 MSEK (-9), en förbättring med 54 MSEK jämfört med föregående år.
- Justerad EBITA uppgick till 63 MSEK (-10).
- Resultat per aktie uppgick till -0,85 SEK (-0,20).
- Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapital uppgick till 33 MSEK (-10).
PROFORMA NIO MÅNADER*
- Nettoomsättning uppgick till 2 443 MSEK.
- Justerad EBITDA uppgick till 324 MSEK.
- EBITDA uppgick 239 MSEK.
- Justerad EBITA uppgick till 311 MSEK.
* Proforman som presenteras i denna delårsrapport visar hur det konsoliderade resultatet för Humble Group hade sett ut om alla kommunicerade förvärv fram till datumet för denna delårsrapport hade konsoliderats från och med 1 januari 2021.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET
- Humble emitterar seniora säkerställda obligationer om 700 MSEK under ett ramverk på 1 500 MSEK.
- Humble fullföljer förvärven av Wellibites, Nordfood, Be:Son, Ewalco, FancyStage, Marabu samt Naty.
- Humble höjer finansiella tillväxtmål och lönsamhetsmål.
- Humble ingår förvärvsavtal med säljarna av Solent Global Ltd, Swedish Food Group AB, Swecarb AB, Carls-Bergh Pharma AB samt resterande del av aktierna i AB Fermia.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG
- Humble slutför förvärven av Solent Global Ltd, Swedish Food Group AB, Swecarb AB, Carls-Bergh Pharma AB samt resterande del av aktierna i AB Fermia.
- Humble tecknar kreditfacilitet om 400 MSEK hos SEB.
- Humble ingår förvärvsavtal med säljarna av Soya Oy och Delsbo Candle AB.
- Hans Skruvfors väljs på extra bolagsstämma som ny ordinarie styrelseledamot och ersätter Mikael Pettersson.
VD-ORD UR RAPPORTEN
”FÖRVÄRVSRESAN FORTSÄTTER!
Det är med stor glädje som vi summerar det tredje kvartalet, vilket enkelt uttryckt kan sammanfattas som en riktig rivstart efter sommaren. Det är det första kvartalet som vi redovisar positiva organiska kassaflöden. Inte nog med att vi slutfört sju av de tidigare kommunicerade förvärven, vi har även kommunicerat vårt största förvärv hittills i form av Solent Global Ltd, samt förvärvat ytterligare fyra bolag. En annan viktig aspekt att belysa är att de bolag som varit en del av gruppen under en längre tid har en gemensam organisk tillväxt på hela 25%, vilket är långt högre än koncernens finansiella tillväxtmål. Det påvisar vår förmåga att generera tillväxt hos de bolag vi förvärvar där synergier spelar en viktig roll i att växa försäljning och lönsamhet.
UTÖKAD GLOBAL MARKNADSNÄRVARO
Under sommaren slutförde vi som tidigare kommunicerat flera förvärv som tillför koncernen flera olika strukturella dimensioner inom bland annat produktion, distribution och varumärkespositionering. I september förvärvades Solent Global Ltd, vårt största förvärv hittills som både förstärker gruppens erbjudande inom hushållsprodukter och personlig hygien, samt öppnar upp dörren till många nya marknader och tusentals nya butiker tack vare dess globala struktur och tio dotterbolag. Solents ledning har under lång tid etablerat bolagets verksamhet, och jag är ödmjuk inför den struktur och kompetens som finns inom gruppen. Det är en spännande uppgift att börja realisera de synergier vi redan identifierat och kunna inspirera andra bolag i koncernen att ta del av detta väloljade maskineri.
STÄRKT INFRASTRUKTUR I SVERIGE
Det är inte bara de globala kanalerna som utvecklats under hösten, utan vi har även tagit ett strukturellt kliv i Sverige genom förvärvet av Swedish Food Group (First Class Brands of Sweden). Entreprenörerna bakom bolaget har ett stort driv och har på kort tid lyckats bygga upp en betydande närvaro inom svensk dagligvaruhandel, något som adderar värde framgent för många av koncernens befintliga dotterbolag. Vi har även fått in spännande varumärken som HealthyCo och Pro!Brands, vilket befäster oss som en viktig spelare inom hälsa- och sportnutritionskategorin.
FÖRBÄTTRAT MARKNADSKLIMAT
Vi ser att marknaden har tagit fart igen och att det finns en växande efterfrågan på våra produkter, vilket resulterar i att många bolag utvecklats på ett gynnsamt sätt. Visserligen noterar vi, likt många andra företag idag, signifikant ökade fraktpriser vid inköp från bland annat Asien, samt sviktande råvarukanaler. Det har nog inte undgått någon att det finns en viss oro i leverantörsleden drivet av det osäkra marknadsläget, och det återstår att se i vilken grad Humble påverkas av det på längre sikt. På kort sikt har våra verksamheter lyckats hantera situationen väl, och lyckats leverera en hög organisk försäljningstillväxt trots osäkra leveransförutsättningar.
ORGANISATIONSUTVECKLING
Fortsättningsvis är det glädjande att notera att vår antagna strategi med plattformsförvärv fungerar väl. Vi har genomfört flera bolt-on-förvärv till attraktiva multiplar som samtidigt har goda tillväxtutsikter och utvecklingspotential som en del av Humble. Vi möts ständigt av en positiv respons från gamla så väl som nytillkomna entreprenörer, där det spirar av energi och entusiasm genom att vara en del av och få bidra till en mer hållbar FMCG-marknad (Eng. Fast Moving Consumer Goods).
I takt med att gruppen växer i storlek blir den operativa strukturen allt viktigare. Jag ser stora fördelar med att vi har möjligheten att bygga upp företagsstrukturen från början, där vi själva organiserar oss för att möjliggöra snabbare analysarbete, dela information och effektivare beslutsprocesser. För att ytterligare stärka våra strategiska förutsättningar att stödja respektive dotterbolags-VD i det dagliga beslutsfattandet, samt vår uppföljningsförmåga på koncernnivå har vi tagit de första stegen mot en central dataanalysfunktion. Det tillför många insikter och hjälper oss att långsiktigt skapa förutsättningar för en ökad marginalkrona i den dagliga affären.
På nio månader har vi gått från att vara tre personer i ledningen, till att teamet nu består av 15 medarbetare (varav fem i ledningen) med strategisk mångårig kompetens från konsumentmarknaden. Vi har även etablerat en gedigen struktur för att fortsatt kunna hålla ett högt förvärvstempo framöver med ett dedikerat M&A-team. Detta säkerställer en fortsatt hög kvalitét och intensiv förvärvstakt framöver.
UTSIKTER FÖR KOMMANDE ÅR
Avslutningsvis arbetar vi nu med att färdigställa budgetarbetet för 2022 och tillåts blicka framåt. Vi har ett underliggande momentum i våra verksamheter, där samtliga presterar bättre än tidigare år och där flertalet har nått all-time-high försäljning under september och oktober månad. Det ska bli spännande att se utvecklingen av gruppen samt de operationella synergier som finns att utvinna nu när vi förstärkt teamet och vår förmåga att dela information mellan bolagen. Slutligen vill jag poängtera att vi har en fortsatt mycket stark pipeline med intressanta bolag och erfarna entreprenörer där vi ser stora möjligheter att skapa ytterligare aktieägarvärde. Med den storlek som vi lyckats växa till under året, blir vi en naturlig magnet för framtidens FMCG-bolag. Det är en sann glädje att få vara med och hjälpa fler och fler bolag att positionera sig för framtiden, ta sig an hållbarhetsresan och skapa en produktportfölj till det bättre för människan och för planeten.”
Ladda ner rapporten i sin helhet här
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
Tel: +46 70 999 94 55
Email: simon.petren@humblegroup.se
Denna information är sådan som Humble Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.
Om Humble
Humble Group är en svensk foodtech- och FMCG-koncern som levererar nästa generation av konsumentprodukter som är bra för människor och planeten. Humble inriktar sig på segmenten foodtech, eco, hållbarhet och vegan. Bolaget växer genom organisk tillväxt, förvärv och utnyttjande av synergier i de olika verksamhetsenheterna: varumärken, distribution, tillverkning och ingredienser. Humbles tekniska lösningar, förfinade genom vetenskaplig forskning och omfattande marknadserfarenhet, underlättar nya formuleringar och recept som förbättrar smak och konsistens för nästa generation av sockerreducerade, hållbara och veganska produkter. För mer information besök www.humblegroup.se
Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE.
FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser. Tel: 08-528 00 399 E-mail: info@fnca.se
Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Humbles avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Humbles framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Humble är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som “anser”, “förväntar”, “förutser”, “avser”, “uppskattar”, “kommer”, “kan”, “förutsätter”, “bör” “skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Humble anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Humble garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Humble eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq First North Growth Markets regelverk för emittenter.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke