Connect with us

Marknadsnyheter

Starka kvinnor toppar listorna – H&M:s och Telias VD:ar bland de främsta talarna i Nordens högst värderade bolag

Published

on

En AI-analys från MySpeaker Rhetorich granskade tio nordiska företagsledares talarkunskaper och utvärderade sex faktorer för att mäta deras övertygelsekraft. Ledarna representerar de högst värderade varumärkena i Norden. LEGO Groups VD Niels B. Christiansen toppar listan, följd av H&M:s Helena Helmersson och Telias Allison Kirkby.

STOCKHOLM, Sverige (21 september 2023) Det allra första Nordic Leader Speaker Index har publicerats och rankar tio ledare från nordiska företag, baserat på effekten av deras talarkunskaper. Analysen genomfördes av MySpeaker Rhetorich, i deras nya, AI-drivna plattform utvecklad för att bedöma talares övertygelsekraft. AI:n genererar poäng baserat på sex faktorer: trovärdighet, sympati, äkthet, närvaro, övertygan och berättande. Faktorerna är baserade på algoritmer för djupinlärning.

Av de tio ledarna hamnar danska LEGO Groups VD Niels B. Christiansen i topp, med högst poäng i fyra av de sex faktorerna: trovärdighet, sympati, övertygan och äkthet.

”Det är intressant att se att bolag för leksaker, som LEGO och Barbie, ökar sitt varumärkesvärde genom exceptionell marknadskommunikation och når en starkare position i sina målgruppers medvetande”, säger den internationellt prisbelönte varumärkes- och marknadsföringsexperten Eka Ruola från Nitro Group.

”Som ett av de minsta bland de tio bästa nordiska bolagen utifrån marknadsvärde, har Christiansen tydligt bidragit till LEGOs varumärkesvärde med sin effektiva kommunikationsförmåga i tal. Hans kombination av talarkunskaper är ovanlig, med höga poäng i fyra av faktorerna. Om en ledare uppfattas som både trovärdig och sympatisk ökar hans effektivitet i VD-rollen betydligt”, säger André Noël Chaker, ordförande och medgrundare av MySpeaker Rhetorich.

Christiansen följs av H&M:s VD Helena Helmersson vars berättarförmåga är högst på listan. Av alla faktorer för övertygande tal är berättande den viktigaste för varumärkesdrivande företag.

”Förmågan att producera s.k. “företagsjargong” i form av anekdoter, kundcase eller andra övertygande stories är avgörande för att väcka intresse och engagemang hos alla intressegrupper,” påpekar Maria Krajewska-Olkkonen, COO på MySpeaker Rhetorich.

Den talare som har tredje starkast övertygelsekraft är Allison Kirkby, den brittiska VD:n för svenska Telia. Hennes närvaro toppade listan, med väldigt bra ögonkontakt och ansiktsuttryck som två speciellt starka faktorer.

”Jag är glad att se kvinnliga ledare på andra och tredje plats. Närvaro är en nyckelingrediens för att fånga intresset hos kunder, reportrar och investerare,” säger Krajewska-Olkkonen.

Att ha en övertygande talare på en ledande position, som kan kommunicera företagets vision, uppdrag och kärnverksamhet till olika målgrupper, ökar värdet för varumärket.

”Faktorerna för övertygande tal, som vi kallar The Big Six, utgör verkligen grundstenarna för inspirerande ledarskap som får alla intressenter att vilja följa företagets resa. På sikt kommer detta påverka resultatet och företagets finansiella värde. Till exempel sålde Sara Blakely, grundaren av SPANX och en välkänd huvudtalare och stark berättare, sin majoritetsandel i företaget för mer än en miljard dollar,” säger Chaker.

Enligt AI-analysen har talare med mindre övertygelsekraft än de tre främsta i listan, ofta lägre poäng i berättande och närvaro.

”Generellt sett är berättande en utmaning för teknikbolag i Norden. Alla i topp tio är mycket skickliga talare, men det är intressant att notera hur de två högsta positionerna går till ett leksaks- och ett modeföretag medan teknikbolagen hamnar bakom,” säger Chaker.

Nordic Leader Speaker Index 2023

1. Niels B. Christiansen, President and CEO, LEGO Group

2. Helena Helmersson, President and CEO, H&M

3. Allison Kirkby, President and CEO, Telia

4. Anders Opedal, President and CEO, Equinor

5. Sigve Brekke, President and CEO, Telenor

6. Daniel Ek, CEO and Co-founder, Spotify

7. Jesper Brodin, CEO, INGKA Holding

8. Martin Lundstedt, President CEO, Volvo

9. Frank Vang-Jensen, President and CEO, Nordea Bank

10. Pekka Lundmark, President and CEO, Noki

###

För mer information:

Presskit med bilder

André Chaker, medgrundare och styrelseordförande 

MySpeaker

andre.chaker@myspeaker.fi 

Maria Krajewska-Olkkonen, COO

MySpeaker

maria.krajewska-olkkonen@myspeaker.fi 

Rhetorich är MySpeakers sätt att hjälpa alla – från den mest framstående VD:n till anställda på alla nivåer – att få fram sitt budskap och utveckla sin talang och sina företag. Rhetorich-plattformen grundades 2022 och kombinerar AI-talanalys med coaching från erfarna branschexperter för att hjälpa aktiva yrkesverksamma att ge övertygande tal och utveckla sina företag. Kontakta oss på myspeaker.com/rhetorich eller följ oss på LinkedIn.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alltmer populärt med bunden ränta på bolånet

Published

on

By

Ny statistik från Länsförsäkringar visar att det blir alltmer populärt att binda sin ränta på bolånet, och särskilt med en löptid på ett år. I oktober månad valde 15 procent av bankens kunder att binda bolåneräntan på ett år, att jämföra med 4 procent i juli.  -Vi har ett tydligt trendbrott, allt fler svenskar väljer att binda sina bolåneräntor. Det är drivet av att räntorna på bundna avtal ligger en bra bit under de rörliga räntorna, och att det överlag är jämnt skägg i kostnader mellan rörligt i ett år eller bundet på ett år. Alltfler tar därför det säkrare alternativet och väntar in ett nytt och lägre ränteläge, och på ett års sikt räknar svenskarna med att den rörliga boräntan ligger på 3,15 procent, säger Stefan Westerberg, Länsförsäkringars privatekonom.  

Se bilaga med graf över bindningstider.

Fler väljer att binda

Länsförsäkringars nya statistik över bankens bolånetagare som tecknat nya avtal visar att allt fler väljer bunden ränta. I oktober 2024 var det 18 procent som valde bunden ränta på bolånet, mätt i pengavärde. Andelen som valde att binda på ett år uppgick till 15 procent, vilket är en markant ökning jämfört med juli månad då motsvarande andel var drygt 4 procent. Omvänt har andelen med rörligt på bolånet minskat från drygt 95 procent i juli till 82 procent i oktober månad. 

Samtidigt har räntenivåerna på bundna avtal minskat påtagligt sedan i somras, och i oktober månad var den bundna 1-årsräntan 3,35 procent. Det kan jämföras med 4,05 procent som är genomsnittet för de rörliga bolåneräntorna under samma månad, bland de åtta största bankerna. Länsförsäkringar prognostiserar dock att de rörliga bolåneräntorna kommer minska relativt snabbt, och landa runt 3 procent vid försommaren 2025.

  • Valet mellan rörligt och bundet på bolånet beror primärt på två saker, behovet av planerbarhet i sin ekonomi i kombination med vad man tror om den rörliga räntans utveckling jämfört med de bundna räntorna. Och nu har vi en situation med billiga bundna räntor, som är attraktivt för de som redan nu vill få lägre räntekostnader och på köpet få den extra trygghet som bundet innebär, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar.

Billigare med rörligt eller bundet?

Länsförsäkringar har räknat ut hur kostnaderna kan bli för ett hushåll med 3 miljoner kronor i bolån som väljer rörligt avtal, givet Länsförsäkringars prognos, jämfört med om hushållet binder räntan i 1 år.

Resultatet visar att den som binder räntan på 1 år får en extra kostnad på 226 kr per månad. Den som väljer rörligt väntas få en månatlig räntekostnad på 5 636 kronor, som kan jämföras med 5 863 kronor i månaden med bundet avtal på ett år.

  • I stort är det dött lopp mellan rörligt och bundet på ett års tid, vilket är relativt ovanligt historiskt sett. I normalfallet brukar rörligt vara det betydligt billigare alternativet. Men att det inte är så nu förklarar det ökade intresset för bundna räntor. I tillägg kan populariteten för att binda på just ett år vara en följd av att man vill vänta in ett nytt och lägre ränteläge. Svenskarna tror på markanta räntesänkningar under det kommande året och att den rörliga bolåneräntan kommer att vara på 3,15 procent i oktober 2025, säger Stefan Westerberg.

 Månadskostnad, netto efter avdrag, med 3 miljoner kronor i bolån

Rörlig ränta i 1 år Fast ränta i 1 år Extra kostnad med bundet avtal
5 636 kronor per månad i 1 år 5 863 kronor per månad i 1 år 226 kronor per månad i 1 år

 Vad tror du att snitträntan för rörliga (3-månaders) bolån är om ett år?

Feb 24 Mar 24 Apr 24 Maj 24 Jun 24 Jul 24 Aug 24 Sep 24 Okt 24
Hushållens förväntningar på bolåneräntan på 1 års sikt 3,91% 3,78% 3,66% 3,53% 3,62% 3,53% 3,45% 3,25% 3,15 %

Anm.: Snitträntan är listräntan minus eventuell rabatt, dvs den ränta bolånetagaren betalar i praktiken.

Anm.: Räntenivåerna är viktade genomsnitt.

Anm.: Hushållens ränteförväntningar baseras på statistik från Infostat. Datainsamlingen har gjorts med hjälp av en slumpmässigt rekryterad webbpanel med 1 500 svarande. Urvalet har kvoterats med avseende på kön, ålder och geografi. Resultatet har därefter vägts på kön, ålder, utbildning och politiskt parti för att korrigera för eventuella kvarvarande skevheter i urvalet. Den senaste mätningen gjordes mellan 7 och 16 oktober. 

Länsförsäkringsgruppen består av 23 lokala och kundägda länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Genom sitt lokala länsförsäkringsbolag får kunderna ett helhetserbjudande inom bank, försäkring och pension. Genom Agria Djurförsäkring erbjuder vi djur- och grödaförsäkring, genom Länsförsäkringar Fastighetsförmedling helhetslösningar för en trygg bostadsaffär och genom Wasa Kredit finansieringstjänster som leasing, avbetalning och lån.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KBT kan förändra hjärnan och förbättra behandlingen av depression

Published

on

By

En ny studie från Stanford Medicine visar att kognitiv beteendeterapi (KBT) inte bara minskar depression, utan även skapar långvariga förändringar i hjärnan. Genom problemlösningsterapi upplevde en tredjedel av deltagarna med både depression och fetma en förbättring. Forskarna observerade att förändringar i hjärnans kognitiva kontrollkrets kunde förutsäga vilka som skulle dra nytta av långsiktig behandling. Resultaten stödjer vikten av att anpassa behandlingen utifrån patientens hjärnaktivitet för att öka chanserna till framgång.

Källa: Hindustantimes

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 15.11.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
15.11.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 15.11.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

141 890

10,74

1 524 494,54

XSTO

112 073

10,75

1 204 515,87

XCSE

27 686

10,75

297 584,13

Summa

281 649

10,75

3 026 594,55

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5876 och DKK till EUR 7,4589
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 5 570 868 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.