Connect with us

Marknadsnyheter

Statusuppdatering från Qiiwi Games

Published

on

VD Erik Dale Rundberg lämnar härmed en statusuppdatering kring bolagets fokusområden och framför allt Extreme Makeover: Home Edition.

Growth: Extreme Makeover: Home Edition

Sedan starten av året har majoriteten av våra tillgängliga resurser arbetat inom affärsområdet ”Growth”. Arbetet har uteslutande varit mot spelet Extreme Makeover: Home Edition som inledde sin globala lansering den 14 augusti 2023.

Under den globala lanseringen har vi arbetat med att optimera investeringar i UA (User Acquisition/Marknadsföring) baserat på den initiala spelardata vi erhållit från de första nio veckorna. Generellt när man startar en spellansering av ett nytt spel har man till en början en så kallad ”Honeymoon period”. Vilket generellt innebär att man till en början får betydligt lägre kostnader per installation vilket resulterar i ett högt inflöde av spelare till låg total kostnad. Detta eftersom spelet är nytt och skapar mycket intresse hos spelare som ser annonser för spelet. Efter en period (som är olika lång för olika spel baserat på dess unika egenskaper) ökar kostnaden per installation till mer normala nivåer för sin genre och konkurrenssituation. För Extreme Makeover: Home Edition inträffade detta ungefär två veckor efter lanseringen startade.

Under september såg vi därför att kostnad per installation ökade kraftigt som en effekt av att ”Honeymoon perioden” var över men även på grund av säsongsrelaterade orsaker som driver på konkurrensen i annonsnätverken. Med tanke på de snabbt ökade kostnaderna per installation tog vi ett beslut att minska de budgeterade UA-investeringarna under september för att invänta mer data och resultat från kampanjernas utveckling. Detta för att säkerställa att spelets LTV-utveckling (livstidsvärde per spelare) är tillräckligt stark för att kunna motivera vissa kampanjtypers kostnad per installation på de nya marknaderna.

I Extreme Makeovers UA-arbete riktar vi generellt in oss på högkvalitativa spelare i USA och TIER1-marknader som är benägna att genomföra köp i mobilspel. De spelare som sedan genomför köp bedöms generera intäkter i spelet under många år framöver. En snittkostnad för denna typ av spelare är mellan 70–200 SEK per installation.

Efter att ha studerat utvecklingen av de initiala kampanjernas data kan vi tydligt se att spelet har en stark LTV-utveckling från dag 14 och framåt. Detta är annorlunda mot tidigare spel vi lanserat där merparten av ROI skapats väldigt tidigt, innan dag 14 på grund av att dessa spel genererar sina intäkter framför allt via annonsintäkter. I Extreme Makeover: Home Edition skapar vi enbart intäkter via köp-i-spelet.

Denna insikt ger oss god tro kring att vi kommer nå vår målsättning med 100% ROI inom 365 dagar på UA-kampanjer. Vi ser också tydliga områden i spelet där vi kan optimera för att öka spelets ARPDAU-värde (genomsnittlig intäkt per daglig aktiv spelare), något som ytterligare bedöms öka spelares LTV-värden långsiktigt. Dessa åtgärder är framför allt kopplade till match-3-nivåer och hur dessa är balanserade. Detta arbete har teamet som högsta prioritet under det fjärde kvartalet.

Med tanke på den positiva utvecklingen har vi nu en tydlig målsättning att återigen öka UA-investeringar i oktober för spelet, vilket vi redan påbörjat. Planen är därefter att gradvis öka marknadsföringen under november och december, baserat på hur kampanjerna fortsätter att prestera kopplat mot vårt ROI-mål.

Den första perioden i global lansering har även gett många insikter kring spelets potential och hur vi kan fortsätta att förbättra delar i spelet för att öka livstidsvärdet per spelare. Ett viktigt område för att nå stor framgång med detta spel är att fortsätta lansera fler engagerande och roliga event för spelarna att delta i. Detta skapar en viktig dynamik kombinerat med standardmekaniken som är att hjälpa familjerna i spelet. Genom att fokusera vår utveckling under kommande månader mot att skapa unika och intressanta event, som både kan genomföras solo och tillsammans med ett lag, har vi en stor förhoppning om att se förbättrade nyckeltal.

Beträffande innehåll för spelare att genomföra kopplat till standardprogress i spelet finns i dagsläget fyra familjer aktiva men vi har redan färdigställt totalt åtta familjer. Vår målsättning är att flera av dessa familjer ska bli tillgängliga under det fjärde kvartalet.

Viktigt att poängtera är att vi ser denna speltitel som en långsiktig flaggskeppstitel där vi har som målsättning att växa spelets intäkter kontinuerligt över tid.

Övriga affärsområden: New Games och Live Operations

Inom affärsområdet ”New Games” arbetar bolagets vidare med sin systematiserade MVP-process och hade i slutet av september ett så kallat ”Qiiwi Jam” där flertalet spännande idéer diskuterades och påbörjades protypande. Den senaste tiden har speltitlar som ”Monopoly GO!” Och ”Tile Busters” inspirerat bolaget och flera idéer inom egna varumärken finns för att testa liknande spelmekaniker.

Inom affärsområdet ”Live Operations” är det speltitlarna Midsomer Murders och Wordington som får mest fokus. Målsättningen inom affärsområdet är att nå en så god lönsamhet som möjligt för speltitlarna.

För Midsomer Murders är senaste innehållsuppdateringen ”Mordfall 10” som precis har lanserats. Under senare delen av det fjärde kvartalet är målsättningen att lansera ”Mordfall 11”. Här genomförs även tester som ger spelare tillgång till ett så kallat ”Midsomer Pass” där spelare ges möjlighet att lösa ”Cold Cases”.

För Wordington lanseras kontinuerligt nya uppgifter för spelarna att göra. En kommande uppdatering under det fjärde kvartalet kommer introducera så kallade ”Samlarkort” som spelare kan samla genom att klara av korsord. Målsättningen med dessa kort är att samla alla, och vissa kort går sedan att bunkra ihop till ett annat kort eller till en belöning. Samlarkort är mer och mer populärt inom casual-spel och något som kan öka spelares engagemang och kvarhållningsgrad.

Under det fjärde kvartalet genomför vår partner ITV tv-reklam för spelet Hell’s Kitchen i Storbritannien och spelet erhöll under september en större uppdatering kopplat till sin match-3-scen.

För ytterligare information:

Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB
Telefon: +46709260697
E-mail: erik@qiiwi.com

Certified Adviser:

Aktieinvest FK AB
Telefon: +46 8 506 517 03
rutger.ahlerup@aktieinvest.se

Om Qiiwi Games:

Qiiwi Games är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås (Sverige), London (Storbritannien) och Nicosia (Cypern). Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot “Casual Gamers”. Bolagets slogan är “Adventures for Everyone”.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.