Connect with us

Marknadsnyheter

Stena Line Travel Group förvärvar Voigt Travel

Published

on

Göteborg – 17 november 2022: Det svenska reseföretaget Stena Line Travel Group AB har idag tillkännagett att de förvärvat Voigt Travel Holding, den ledande nederländska specialisten på vinterresor till de nordiska länderna.

Genom affären förs det välkända nederländska varumärket Voigt Travel, tillsammans med dess båda systerföretag Scandinavian Wintersports och Ruka Safaris, in i Stena Line Travel Group. Där ansluter de till det framgångsrika nederländska reseföretaget Buro Scanbrit, som har varit en del av det svenska företaget sedan 1986. Samtliga företag fortsätter att bedriva sin verksamhet under sina egna varumärken, men kommer gemensamt att utgöra den nederländska marknadsledaren för semesterresor till de nordiska länderna, med sammanlagt 50.000 resenärer varje år.

 

Stena Line Travel Group AB är en av de största bolagskoncernerna inom fritidsresesegmentet i norra Europa, med 700.000 resenärer årligen. Eftersom företaget vinner betydande operativa fördelar genom att arbeta tillsammans med Voigt Travel, som är ett av de ledande företagen inom nordiska resor från Nederländerna, har affären varit attraktiv för båda bolagen.

 

Förvärvet av Voigt Travel Holding innebär att man tar ett logiskt steg för att stärka företagens erbjudande inom resesegmentet på den nederländska marknaden. Voigt Travel och Scandinavian Wintersports passar perfekt in i det svenska företagets varumärkesportfölj, som även inkluderar det ledande nederländska reseföretaget Buro Scanbrit, som specialiserar sig på bilturism till Storbritannien, Irland och Norden. Genom affären blir den nya bolagsgruppen marknadsledande inom fritidsresor från Nederländerna till de nordiska länderna.

 

De nordiska länderna har haft en stark tillväxt som resedestinationer under det senaste decenniet, en trend som Stena Line Travel Group förväntar sig ska fortsätta. Resenärerna uppger att de lockas av ländernas säkra, rofyllda och miljövänliga prägel, tillsammans med det fantastiska naturlivet. Affären ger nu Stena Line Travel Group en stark plattform för fortsatt tillväxt på denna pulserande resemarknad.

 

Jari Virtanen, VD för Stena Line Travel Group, förklarar hur man motiverat affären:

 

“Genom det här förvärvet stärker Stena Line Travel Group sin position på den nederländska resemarknaden avsevärt och kan erbjuda nederländska kunder ett bredare utbud av semesterresor till Norden.  Vi är fast beslutna att vara nederländarnas förstahandsval för turistresor till Norden inklusive Island, samt Storbritannien. Våra medarbetare har tillsammans kunskaper och erfarenheter av att arrangera turistresor till norra Europa som är helt utan motstycke. Vi är glada över att ha tagit detta nästa steg på vägen mot att skapa en europeisk resekoncern som är den verkliga specialisten på resor till destinationer i norra Europa. Vi ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med Voigt Travel och dess systerbolag.”

Cees van den Bosch, Managing Partner i Voigt Travel Holding, ser fram emot det nya samarbetet:

“Detta är ett fantastiskt steg för Voigt Travel och dess medarbetare, som under de senaste decennierna har varit pionjärer inom turistresor till åtskilliga nordiska destinationer och gjort dem tillgängliga via charterflyg från Nederländerna och Belgien. Genom den här affären har vi nu hittat en ny ägare till Voigt Travel som har styrkan och resurserna för att hjälpa oss att fortsätta vår expansion. Som en del av Stena Line Travel Group kan vi ytterligare stärka vår position, tillsammans med Buro Scanbrit och Scandinavian Wintersports, samt Ruka Safaris som riktar sig till den finska marknaden, och förverkliga våra ambitioner om fortsatt tillväxt. Jag ser fram emot att få uppleva det som framtiden bär med sig!”

Voigt Travel, Scandinavian Wintersports och Ruka Safaris kommer att finnas kvar och vara verksamma under Stena Line Travel Groups förvaltarskap. Voigt Travels Managing Partner Cees van den Bosch och Managing Director Marloes Meijer stannar båda i företaget. Van den Bosch blir dessutom Country Manager för Stena Line Travel Group Nederländerna och kliver in i bolagsstyrelsen för det nederländska bolaget.

 

Köpeskillingen har inte avslöjats.

 

 SLUTAR

 

För mer information och/eller bilder i hög upplösning, vänligen kontakta:

 

Stena Line Travel Group

Kontaktperson: Jari Virtanen, VD Stena Line Travel Group,  Simon Palmer, kommunikationsansvarig, Stena Line,

Telefon: +46 (0) 708 195966                Telefon: +44 (0) 7977 369082

Email: jari.virtanen@stenaline.com    Email: simon.palmer@stenaline.com

 

Voigt Travel Group BV

Kontaktperson: Cees van den Bosch, Managing Partner, Voigt Travel Holding

Telefon: +31 6 53460663

Email: cees@voigt-travel.nl

 

USP Marketing PR

Kontaktpersoner:  Anouk van Haaster samt Ninette Neuteboom

Telefon: +31 (0)20 423 2882

Email: anouk.van.haaster@usp.nl eller voigttravel@usp.nl

Om Stena Line Travel Group

Stena Line Travel Group är en del av Stena Line Travel & Retail Group, ett separat bolag som samlar alla rese- och detaljhandelsaktiviteter i Europa åt Stena Line, ett av Europas största färjerederier. Med en omsättning på mer än 250 miljoner euro som genereras på fler än 30 marknader, är Stena Line Group Travel ett av de ledande reseföretagen i norra Europa och en viktig aktör inom detaljhandelstjänster för resenärer (så kallad travel retail). Företaget har 250 anställda i Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Sverige och Spanien, som betjänar fler än 700.000 B2C-kunder som årligen reser till över 200 destinationer, och även ett betydande antal av de största aktörerna i Europa inom travel retail. Dess varumärken inkluderar R&F Travel Retail, Sembo, DTF Travel, Best Travel, Buro Scanbrit, Voigt Travel, Scandinavian Wintersports och Ruka Safaris. Stena Line Travel & Retail Group är helägt av Stena Line, som har 4.500 medarbetare och 38 fartyg på 18 rutter. Stena Line är i sin tur en del av Stena AB.

Om Voigt Travel

Voigt Travel BV har över fyrtio års erfarenhet av att arrangera resor till den genuina Norden, med finska Lappland som sin huvuddestination. Företaget erbjuder aktiva och äventyrliga (rund-)resor till de nordligaste delarna av Europa. Ett litet och erfaret team av resespecialister organiserar semesterresor till destinationer där upplevelser och äventyr är i centrum, och överträffar ofta resenärernas förväntningar. Voigt Travel är det företag i världen som erbjuder flest direktflygförbindelser till den arktiska regionen, med inte färre än fem destinationer i finska Lappland samt på Island både under sommaren och vintern. För mer information, se www.voigt-travel.nl.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Så kan elbilsförare slippa räckviddsångest

Published

on

By

Nyblivna och framtida elbilsförare brottas ofta med räckviddsångest och tiden det tar för bilbatteriet att laddas. Men de faktorerna borde inte behöva vara några problem, enligt en studie från Chalmers och University of Delaware i USA. Forskarna har upptäckt att lösningen kan finnas i förarnas laddningsvanor, snarare än i batteriernas storlek eller prestanda.

Att gå från att fylla på bensin eller diesel till att ladda med el kräver en helt ny inställning till konceptet ”tanka bilen”. Men elbilsförare håller ofta fast vid sina gamla vanor, och fastnar i att ständigt kontrollera hur många procent som finns kvar i batterierna och planera sin körning efter var nästa laddningsstation finns. Detta kan leda till att elbilsförarna känner en ständig oro – så kallad räckviddsångest. Men tänk om problemet kunde lösas genom att elbilförarna helt enkelt ändrar sina vanor?

I den vetenskapliga artikeln Mental models guide electric vehicle charging har forskarna identifierat tre olika sorters beteenden i samband med att människor laddar sina elbilar:

1. Hålla koll på bränslemätaren – föraren tankar eller laddar när batteriet håller på att ladda ur.
2. Planera en resa – föraren planerar och bestämmer i förväg när och var det är dags att stanna och ladda.
3. Händelsestyrd laddning – exempelvis att föraren sätter bilen på laddning så snart han eller hon kommer fram till hemmet eller arbetsplatsen.

Den första modellen representerar det vanligaste beteendet för att tanka en bensin- eller dieselbil, och den tredje modellen är optimal för elbilsförare.

− Erfarna elbilsförare har någon specifik utlösande händelse som får dem att ladda bilen, till exempel varje gång de kommer hem eller till jobbet. På så sätt blir laddningen en del av den dagliga rutinen och mindre av en egen syssla. Det pratas mycket om hur lång tid det tar att ladda elbilar, men görs det över natten krävs inte mer tid än att stoppa i kontakten. Så det är egentligen bara de långa resorna som kräver planering, säger Frances Sprei, biträdande professor vid Chalmers, som lett studien tillsammans med Willett Kempton vid University of Delaware.

Rätt infrastruktur på rätt plats

För att få fler att anamma beteendemodell nummer tre krävs rätt laddningsinfrastruktur på rätt ställen. De bästa ställena för att ladda länge är antingen hemma eller på arbetsplatsen där människor ändå tillbringar lång tid – alltså behöver laddningsstationer vara tillgängliga där.

Många europeiska städer satsar på laddningsstationer längs med gator, vilket riskerar att hamna i konflikt med andra trafikanters intressen, såsom fotgängare och cyklister.

− För att elbilsanvändare ska kunna använda sina fordon på bästa möjliga sätt behövs regelverk som är anpassade för att människor ska få tillgång till laddningsinfrastruktur nära sina hem eller arbetsplatser, säger Frances Sprei.

Det största batteriet är inte alltid bäst

Potentiella elbilsanvändare frågar sig också ofta hur stort bilens batteri behöver vara för att de ska slippa räckviddsångesten.

− Vi ser ofta påståenden om att batterierna i elbilar måste vara riktigt stora. Men det finns forskning som visar att människor generellt tycker att det är okej med ett något mindre batteri än räckvidden för en bensin- eller dieseltank, eftersom de enda tillfällen som kräver laddning längs vägen är resor som är sex timmar eller längre. Det läggs för mycket tonvikt på de riktigt långa resorna, och det leder till ökade priser på elbilar och ökad resursanvändning i batterierna, säger Frances Sprei.

Människors vardagskörning innebär alltså som regel inte att de behöver tänka särskilt mycket på att ladda bilen. Och vad gäller kostnader är det också mycket billigare att ladda långsamt över natten än att ladda snabbt under resans gång – och dessutom bättre för batterihälsan.

Mer om forskningen

Forskningen har publicerats i artikeln: ”Mental models guide electric vehicle charging” i tidskriften Energy.

Studiens författare är Frances Sprei vid Chalmers tekniska högskola, och Willett Kempton vid University of Delaware, USA. Forskningen har fått finansiering från Energimyndigheten. Den del av forskningen som bygger på intervjuer med nyblivna elbilsförare har genomförts av Niklas Jakobsson och Stephanie McClellan, under ledning av Sten Karlsson.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Frances Sprei, biträdande professor, avdelningen för fysisk resursteori, institutionen för rymd-, geo- och miljövetenskap, Chalmers:  frances.sprei@chalmers.se  031 772 21 46

Emma FryPresskommunikatör+46 31 772 50 28emma.fry@chalmers.se

________________

Chalmers tekniska högskola i Göteborg forskar och utbildar inom teknik och naturvetenskap på hög internationell nivå. Universitetet har 3 100 anställda, 10 000 studenter och utbildar ingenjörer, arkitekter och sjöbefäl.

Med vetenskaplig excellens som grund utvecklar Chalmers kompetens och tekniska lösningar för en hållbar värld. Genom globalt engagemang och entreprenörsanda skapar vi innovationskraft, i nära samarbete med övriga samhället. 

Chalmers grundades 1829 och har än idag samma motto: Avancez – framåt.

Det är tillåtet att ladda ner, sprida och använda bifogade bilder och illustrationer, om inget annat anges, för publiceringar i samband med Chalmers pressmeddelanden så länge Chalmers och fotograf/illustratör står med som upphovsperson där möjlighet ges. Det är tillåtet att beskära och justera i materialet för att anpassa format för publikation men det är ej tillåtet att omarbeta originalet på ett sådant sätt att det ändrar den ursprungliga innebörden. Materialet är avsett att användas i redaktionellt syfte. Kommersiell användning, som del i marknadsföring av varor och tjänster, är inte tillåten.

Vi vill att Chalmers och våra fotografer och illustratörer namnges i samband med publicering där det är möjligt enligt följande modell:

  • Foto: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
  • Grafik/Illustration: Chalmers tekniska högskola| Förnamn Efternamn
Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt hög kundtillströmning och ett stabilt resultat

Published

on

By

Axfood summerar ett kvartal med en fortsatt positiv kundtillströmning, volymtillväxt och stärkta marknadspositioner. Tillväxten var, trots mycket höga jämförelsetal, återigen högre än marknadens vilket genererade en stabil resultatutveckling. Dessutom togs ytterligare kliv i koncernens satsningar för att stärka konkurrenskraften över tid.

Vd och koncernchef Klas Balkow kommenterar delårsrapporten för det första kvartalet 2024:

”Med tanke på att vi mötte unikt höga jämförelsetal var inledningen på det nya året stark och tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick till 6,9 procent. Att vi visar en fin tillväxt i en marknad med låg inflation är ett resultat av betydande volymtillväxt. Det är ett positivt kvitto på att våra kunder uppskattar erbjudandet i våra olika koncept.

Willys har ett konkurrenskraftigt erbjudande med ambitionen att leverera Sveriges billigaste matkasse, och har lockat många nya kunder under lång tid. Under det första kvartalet fortsatte Willys att ta marknadsandelar, om än i en något lägre takt än tidigare, vilket är naturligt med tanke på de exceptionellt höga jämförelsetalen. Jämfört med motsvarande period för två år sedan har Willys vuxit mer än dubbelt så mycket som marknaden.

Hemköp uppvisade återigen en fin prestation under det första kvartalet med en jämförbar tillväxt om 7,0 procent. Med fokus på prisvärde och butiksmoderniseringar attraheras alltfler konsumenter till Hemköps koncept. På café- och restaurangmarknaden blev inledningen på året svag, vilken också har påverkats av en negativ påskeffekt. Det återspeglas i Snabbgross utveckling även om Snabbgross återigen tog marknadsandelar i kvartalet.

Med fortsatt volymtillväxt och positiv kundtillströmning uppvisade Axfood en stabil resultatutveckling under det första kvartalet.

I bakomliggande led etablerar vi en ny logistikstruktur och är fortfarande i en upprampningsfas av det nya logistikcentret i Bålsta. Driftsättningen av automation och lagerläggning för torrt och kylt är nu färdigställd, och nyligen initierades även driften inom det frysta sortimentet i linje med plan. Vi räknar fortsatt med att se effektivitetsförbättringar från andra halvåret av innevarande år. I kvartalet har vi dessutom driftsatt automationen i vårt frukt- och gröntlager i Landskrona.

Inom Axfood arbetar vi brett med hållbarhet och tar kontinuerligt steg inom många områden. Just nu accelererar vi omställningen till förnyelsebara drivmedel i våra transporter från lager till butik, vilket gör att vi ser en betydande minskning i klimatpåverkan per transporterat ton gods i kvartalet. Dessutom utökar vi mängden egenproducerad solcellsenergi och fortsätter att utveckla sortimentet av hållbara och hälsosamma produkter.

Vi summerar en positiv inledning på året där vi fortsätter att attrahera nya kunder och ta marknadsandelar, i en alltmer konkurrensutsatt marknad. Med en ambitiös agenda för fortsatt utveckling har vi goda förutsättningar för att ta ytterligare kliv mot att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat.”

Sammanfattning av första kvartalet

  • Nettoomsättningen uppgick till 20 252 Mkr (19 252), en ökning med 5,2 procent.
  • Detaljhandelsomsättningen uppgick till 16 281 Mkr (15 225), en ökning med 6,9 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 817 Mkr (695) inklusive jämförelsestörande poster om — Mkr (-55). Rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (3,6).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 817 Mkr (750), en ökning med 9,0 procent. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (3,9).
  • Periodens resultat uppgick till 560 Mkr (472) och resultatet per aktie före utspädning till 2,60 kr (2,20).
  • Årsstämman den 20 mars beslutade om en utdelning till aktieägarna om 8,50 kr (8,15) per aktie. Utdelningsbeloppet delas upp i två lika stora utbetalningar om vardera 4,25 kr där den första utbetalningen skedde i mars och den andra utbetalningen sker i september. Vidare valdes Thomas Ekman in som ny styrelseordförande och styrelsen beslutade om återköp av högst 385 000 aktier kopplat till det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet LTIP 2024.
  • Den 6 februari tillkännagavs att Klas Balkow väljer att lämna sin roll som vd och koncernchef för Axfood senast vid utgången av 2024.

Väsentliga händelser efter balansdagen

  • Den 17 april tillkännagavs att Axfoods styrelse har utsett Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies till ny vd och koncernchef för Axfood med start den 15 augusti 2024.
     

Axfood presenterar delårsrapporten för första kvartalet 2024 i en webbsändning kl 9:30 idag den 25 april 2024. Rapporten presenteras av vd och koncernchef Klas Balkow och ekonomi- och finansdirektör Anders Lexmon. Länk till webbsändningen finns tillgänglig på axfood.se. Länk till registrering för att delta via telefonkonferens finns också tillgänglig på axfood.se. Efter registrering ges telefonnummer och konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.

För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44

Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl 07:00.

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenskars förtroende för EU:s hållbarhetsarbete sviktar inför EU-valet

Published

on

By

En undersökning visar att endast 36% av svenskarna anser att EU tar tillräckligt stort ansvar för hållbar utveckling, vilket kan påverka valdeltagandet i det kommande EU-valet.

Med mindre än två månader kvar till EU-valet den 9 juni ger en undersökning insikt i hur svenskarna uppfattar Europeiska unionens (EU) arbete med hållbarhet. Endast 36% av de tillfrågade menar att EU gör tillräckligt för att driva på en hållbar utveckling. Denna siffra är jämförbar med de låga förtroendesiffrorna för både regeringen och oppositionen i Sverige, där 29% respektive 25% anser att dessa tar tillräckligt stort ansvar.

”Det är tydligt att många svenskar verkar förvänta sig mer från EU när det kommer till hållbarhetsfrågor,” säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight som ligger bakom studien. ”Denna brist på förtroende kan leda till ökat politiskt engagemang eller apati inför valet, beroende på om väljarna tror att deras röster kan påverka EU:s framtida riktning.”

Resultaten tyder på en potential för politiska partier och kandidater att tydligare kommunicera sina hållbarhetsagendor och hur de avser att påverka EU:s politik. Jämförelsen med nationella aktörer visar även på ett mönster där medborgarna känner en allmän besvikelse över ansvarstagandet för miljö och hållbarhet på flera nivåer.

”Med tanke på att klimatförändringarna är bland de mest brådskande frågorna idag, även för konsumenterna, är det viktigt för EU att återupprätta förtroendet bland väljarna” tillägger Erik Elvingsson Hedén.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Respondenterna kommer från Norstats Sverige-panel. 

Erik Elvingsson Hedén
CEO, SB Insight
erik.heden@sb-insight.com
+46 70 865 13 97

SB Insight är en insiktsbyrå med fokus på hållbarhet och hur det påverkar varumärken, kommunikation och affärsutveckling. Vi förser stora företag och organisationer med beslutsunderlag i deras hållbara transformation. 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.