Connect with us

Marknadsnyheter

Stena RoRo har lagt order på nybyggnation av E-Flexer-fartyg nummer elva och tolv

Published

on

Stena RoRo har beställt två nya fartyg på det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Detta är de elfte och tolfte Stena E-Flexer-fartygen i RoPax-klassen utvecklad av Stena RoRo och leverans kommer att ske under 2024 och 2025. Samtidigt har långa charteravtal tecknats med det franska färjerederiet Brittany Ferries. Fartygen ska gå mellan Portsmouth i Storbritannien och Quistreham (Caen) respektive St. Malo  i Frankrike, två av Brittany Ferries huvudlinjer.


NB 275 = Nybyggnation nr 11 i Stenas E-Flexer-serien. För leverans till Brittany Ferries år 2024.


NB 278 = Nybyggnation nr 12 i Stenas E-Flexer-serien. För leverans till Brittany Ferries år 2025.

De två fartygen kommer tillsammans med ytterligare tre tidigare beställda fartyg i E-Flexer-serien att förnya och modernisera  Brittany Ferries nuvarande flotta av frakt- och passagerarfartyg.  Den första färjan Galicia levererades hösten 2020, för den andra blir det leverans november 2021 och för den tredje under år 2023. De två nya färjorna har en kapacitet på 2 377 respektive 2 517 längdmeter och tar båda upp till 1 400 personer ombord.

De fyra senast beställda färjorna är utrustade med LNG-drift, vilket innebär framtida möjligheter att operera på både LNG, Bio-gas eller andra nya bränslen som exempelvis ammoniak. De fartygen som nu beställs kommer i tillägg även att förses med ett stort så kallat ”battery-hybrid”-paket för en energianvändning på 10 MWh för framdrivning och manövrering i hamn. De förses även med en landanslutning med en effekt på 8 MW för laddning av batterierna, vilket möjliggör en miljövänlig vistelse i hamn.  Med den installerade batterikapaciteten kan fartygen operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.

”Det avancerade och framtidssäkrade systemet för framdrivning, som utvecklats för dessa fartyg innebär att de kan drivas med hjälp av flera olika bränsleslag. Därmed är de väl förberedda för de nya bränslen som vi inte sett kommersiellt tillgängliga på marknaden ännu, men som kommer behöva utvecklas och användas i framtiden,” kommenterar Per Westling, VD Stena RoRo AB.

“Vi är nöjda med att bekräfta våra två nya order på E-Flexer-fartyg, vilka båda har visat sig vara möjliga att anpassa inte bara till våra specifika kund- och marknadsrelaterade önskemål utan också gjort det möjligt för oss att ta ett rejält steg framåt vad gäller vårt åtagande inom hållbarhet, något som är representativt för Brittany Ferries,” säger Christophe Mathieu, CEO Brittany Ferries.

Bakgrundsfakta Stena E-Flexer
Stenas E-Flexer serie bygger på ett grundkoncept men är flexibelt och anpassas till kundens behov både kommersiellt och tekniskt. Konceptet kombinerar frakt och passagerare och är i grundutförande väsentligt större än dagens standardfärjor av RoPax-typ. Stena E-Flexer-serien ligger i framkant vad gäller hållbarhet och sätter en ny standard avseende utsläpp, kostnads- och energieffektivitet, liksom prestanda.

Fakta E-Flexer nr 11
Längd: 194,7 m
Djupgående: 6,5 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 2 377 längdmeter  varav 176 längdmeter är avsedda för personbilar, 1 400 personer ombord.

Fakta E-Flexer nr 12
Längd: 194,7 m
Djupgående: 6,5 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 2 517 längdmeter varav 1388 längdmeter är avsedda för personbilar, 1 400 personer ombord.

Specifikation av Stena E-Flexer-order på  CMI Jinling (Weihai), Kina:

  1. Stena Line (i trafik mellan Holyhead och Dublin i början av 2020)
  2. Stena Line (i trafik mellan Belfast och Liverpool under 2020)
  3. Brittany Ferries (långt charteravtal för trafik mellan Storbritannien och  Spanien)
  4. Stena Line (i trafik mellan Belfast och Liverpool under 2021)
  5. DFDS (långt charteravtal för trafik mellan Dover och Calais, leverans 2021)
  6. Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans november 2021)
  7. Stena Line (förlängd version, leverans 2022)
  8. Stena Line (förlängd version, leverans 2022)
  9. Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2023)
  10. Marine Atlantic med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2024)
  11. Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2024)
  12. Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2025)

För mer information, v.v. kontakta
Per Westling
VD Stena RoRo AB

Tel: +46 31 85 51 54, +46 704 85 51 54 
E-post: per.westling@stena.com

Sedan 1977 leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Det kallar vi “Stenability”. Sedan 2013 ansvarar vi för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg.
www.stenaroro.com

Brittany Ferries är ett franskt färjerederi och researrangör med säte i Roscoff, Frankrike. Företaget grundades av ett jordbrukskooperativ i Breton i syfte att exportera grönsaker till Storbritannien. Den första färjeturen gick från Roscoff till Plymoth den 2 januari 1972, dagen efter att Storbritannien gått med i EEG – Europeiska ekonomiska gemenskapen, föregångare till EU. Lasten bestod av kronärtskockor och blomkål. Företaget expanderade snabbt med flera fartyg och rutter då det stod klart att den största marknaden utgjordes av brittiska turister som ville utforska Bretagne och senare också Normandie. Idag trafikerar Brittany Ferries 14 rutter som förbinder Frankrike, Storbritannien, Spanien och Irland. Ett normalt år, utan Covid, omsätter företaget 450 miljoner Euro och fraktar cirka 2,5 miljoner passagerare och 205 000 godsenheter. Företaget ägs fortfarande till stor del av franska jordbrukare, med stöd av regionerna Bretagne och Normandie, och är stolt över att vara den största arbetsgivaren för sjömän i Frankrike. www.brittanyferries.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Nästa stopp: LA, Paris och Stockholm

Published

on

By

Tess Medina har vecka efter vecka imponerat på både juryn och tittarna. Från den första torsken, vinsten med syrlig pavlova, till finalrätten som gjorde henne till Sveriges mästerkock 2024. Med vinnarboken À table med Tess vill hon nu dela med sig av sina favoritrecept från städerna hon levt i och älskar – Los Angeles, Paris och Stockholm.

Fotograf: Eva Hildén

Mästerkocken Tess Medina älskar att vara kreativ och improvisera i köket. I boken À table med Tess delar hon med sig av recept från städerna som hon älskar, där hon levt och funnit den matglädje som hon har idag. Recepten spänner från barndomens tuna melt i LA där Tess växte upp, stekt strömming i hemstaden Stockholm, till mängder av ost, löksoppa och ratatouille i Paris där hon spenderade flera år som 20-åring.

– Äntligen kan jag skrika ut att jag vunnit, släppa boken och låta andra ta del av alla mina favoritrecept. Jag vill att boken ska inspirera till att laga god mat från mina favoritstäder och att laga så mycket som möjligt från grunden. Jag ville skapa en bok där du slår upp en sida och direkt känner ”det här vill jag minsann laga”, säger Tess.

Tess generösa matlagning präglas av en rustik elegans med få och enkla ingredienser. Hon är expert på att koka soppa på en spik och vill nu fortsätta inspirera med sina recept. Härnäst kommer Tess börja en ny etapp på sin resa inom matlagning och dela den på Instagramkontot @foodiebytess.

Boken À table med Tess utkommer på Bonnier Fakta den 18 april 2024.

Om författaren:

Tess Medina är vinnare av Sveriges mästerkock 2024. Tess är 29 år och bor på Södermalm i Stockholm. Hennes inspiration kommer från hemstaden Stockholm, men även från Los Angeles där hon växte upp, och Paris där hon levde under några år som vuxen. Tess är aktuell med boken À table med Tess och Instagramkontot @foodiebytess.

För intervjuförfrågan, recensionsexemplar eller bildpublicering, kontakta:

Ida Lindgren

ida.lindgren@bonnierforlagen.se

Bonnier Fakta är ett av Sveriges ledande fackboksförlag. Vi ger ut unika illustrerade böcker som är nyskapande och snyggt formgivna, tillför ny kunskap, underhåller, berör och inspirerar. Till våra viktigaste ämnen hör mat, hälsa, trädgård, handarbete, föräldraskap, kultur och mode. Bonnier fakta är en del av Bokförlaget Forum.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

DevPort AB (publ) redovisar års- och hållbarhetsredovisning för år 2023

Published

on

By

Pressmeddelande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET

DevPort AB (publ) (”DevPort” eller ”Bolaget”) offentliggör års- och hållbarhetsredovisning för 2023. Publikationen finns tillgänglig på Bolagets webbplats under https://www.devport.se/rapporter/

Den tryckta versionen kommer finnas tillgänglig från och med den 24 april och kan beställas från följande adress: DevPort AB, Theres Svenssons gata 10, 417 55 Göteborg eller genom att sända e-post till victor.appelqvist@devport.se.

För ytterligare information

Nils Malmros, VD DevPort AB, tfn: 073 620 87 00 eller e-post: nils.malmros@devport.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 april 2024, kl. 21:00 CET.

DevPort är en svensk teknikkonsultkoncern och agerar som oberoende rådgivare och utvecklingspartner med kundens bästa för ögonen. DevPorts verksamhet delas in i tre affärsområden; Produktutveckling, Produktionsutveckling och Digitala lösningar. Huvudkunderna återfinns inom fordonsindustrin och övrig utvecklingsintensiv industri. DevPort sysselsätter över 500 personer fördelat på egna anställda och underkonsulter. DevPort grundades 2008 och listades i december 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market. Huvudkontoret ligger i Göteborg med lokalkontor i Linköping, Jönköping, Stockholm, Helsingborg och Karlskrona.

Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

För mer information, besök www.devport.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

HUMBLE GROUP PUBLICERAR ÅRSREDOVISNING FÖR 2023

Published

on

By

Humble Groups årsredovisning för 2023 har idag offentliggjorts och finns tillgänglig på koncernens hemsida www.humblegroup.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se
Telephone:+468 61 32 888

Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humbles nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

OM HUMBLE
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble är noterat på Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under tickern HUMBLE. FNCA Sweden AB är Humbles certified adviser.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.