Marknadsnyheter
Stena RoRo lägger order på två nya E-Flexer RoPax-fartyg av multibränsletyp

Stena RoRo har beställt ytterligare två E-Flexer-fartyg i RoPax-klassen från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Fartygen kommer levereras under år 2027 till det grekiska rederiet Attica Group och gå i trafik i Adriatiska havet. Detta är Stena RoRos fjortonde och femtonde fartyg i E-Flexer-serien.
De två fartygen kommer gå på långa charteravtal hos Attica Group med option på köp och en potentiell option på ytterligare två fartyg.
E-Flexer-serien är baserad på ett grundkoncept som är större än dagens standardfärjor av RoPax-typ och mycket flexibelt. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder tillsammans med möjligheter att införliva ny miljövänlig teknik bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i framkant avseende hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.
Fartygens motorer är av s k multibränsletyp och kan drivas på konventionellt fartygsbränsle (HFO eller MGO) eller Biodiesel. I tillägg kan fartygsmotorerna enkelt kompletteras för metanoldrift. E-Flexer-konceptet har utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design uppfylla både existerande och kommande internationella krav med marginal. Installation av s k ”Battery-power”-utrustning gör att fartygen i framtiden även kan utnyttja batterier som framdriftmedel, delvis eller helt, beroende på batteriutvecklingen.
Panos Dikaios, CEO, Attica Group kommenterar:
”Under tre decennier har Attica Group förnyats genom design och konstruktion av nya fartyg. Superfast-serien omdefinierade den adriatiska färjemarknaden vad gäller kvalitet och hastighet, systerfartygen Blue Star Patmos och Blue Star Delos medförde en betydande uppgradering av reseupplevelsen på linjerna på Egeiska havet och det senaste tillskottet, de tre toppmoderna Aero Highspeed-fartygen, har redan bidragit väsentligt till en ökning av besökare till de Saroniska öarna. Vårt avtal med Stena RoRo gällande charter av två nya toppmoderna fartyg sätter nya standarder för hela den grekiska färjeindustrin. Det minskar vårt miljöavtryck drastiskt, omdefinierar reseupplevelsen och är en kraftfull respons på morgondagens utmaningar.”
Per Westling, VD Stena RoRo säger:
”E-Flexer-fartygen till Attica har designats och beställts i nära samarbete med kunden och är de hittills mest skräddarsydda av våra E-Flexer-fartyg. Designen är extremt mångsidig och fartygen kommer, med sin inneboende flexibilitet vad gäller olika bränslen, batterihybriddrift och många andra bränslebesparande funktioner, att spela en viktig roll i den gröna omställningen av Attica Superfast adriatiska ropax färjeoperation.”
Stena RoRo har i dagsläget 15 bekräftade ordrar på E-Flexer-fartyg, samt två s k ”New Max” RoRo-fartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Tio fartyg har levererats.
Specifikation av Stena E-Flexer-order:
- Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön; levererad 2019
- Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön, levererad 2020
- Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk; levererad 2020
Långt charteravtal - Stena Line; Stena Lines nätverk i Iriska sjön; levererad 2021
- DFDS; DFDS nätverk; levererad 2021
Långt charteravtal - Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, levererad 2021
Långt charteravtal; LNG-drift - Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans maj 2022 från varvet
Förlängd version - Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans september 2022 från varvet
Förlängd version - Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans december 2022
Långt charteravtal, LNG-drift - Marine Atlantic; Marine Atlantic nätverk, leverans februari 2024
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation - Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation - Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2025
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation - Corsica Linea, Corsica Lineas nätverk, leverans 2026
LNG-drift med batteri-hybrid installation - Attica Group, leverans april 2027
Metanol-ready, Batteri-hybrid installation - Attica Group, leverans augusti 2027
Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
Bakgrundsfakta om E-flexer nr 14 och 15:
Längd: 240 m
Djupgående: 6,4 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 1500 passagerare och 3320 lastmeter frakt
Passagerarhytter: 256
Fart: 24 knop
Rendering av Peter Mild.
För mer information, vänligen kontakta:
Per Westling, VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 855154; +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com
Sedan 1977leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering och teknisk drift av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Vi kallar det “Stenability”. Med början 2013 har vi ansvarat för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg. Fartyget levererades under 2021.www.stenaroro.com
Attica Group har en lång historia av verksamhet på de grekiska och de internationella haven. Koncernen är branschledande inom grekisk passagerarsjöfart och ett av de största rederierna i världen.
Med varumärkena Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways och ANEK Lines och en flotta på drygt 40 fartyg, förbinder Attica Group mer än 60 destinationer varje dag. Koncernen erbjuder moderna transporttjänster på hög nivå i Grekland och på internationella rutter (Grekland – Italien). Koncernen har också utökat sin närvaro inom turistsektorn genom förvärv av tre hotell, två på Naxos och ett på Tinos.
Attica Group är mycket engagerade i att integrera principerna för hållbar utveckling i sina affärer och sin verksamhet, och var 2009 det första företaget inom den globala passagerarsjöfartsbranschen som publicerade en ansvars- och hållbarhetsredovisning enligt GRI-standard.
www.attica-group.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke