Marknadsnyheter
Stena RoRo tar leverans av RoPax-fartyget Saint-Malo med starkt fokus på hållbarhet
Stena RoRo tog i förra veckan leverans av E-Flexer nr 11 – i en serie av 15 fartyg – från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Fartyget har namnet Saint-Malo och är långtidschartrat till det franska rederiet Brittany Ferries. I februari nästa år skall fartyget gå in på rutten Portsmouth – Saint-Malo, där hon ersätter fartyget Bretagne som seglat på rutten sedan 1987. Detta är det fjärde av fem beställda E-Flexer-fartyg som kommer ingå i Brittany Ferries flotta.
Saint-Malo är nu på väg till Europa och beräknas anlända till sin hemmahamn i slutet av året. Första resan är planerad till den 12 februari 2025.
Liksom fyra av de fem E-Flexer fartyg som Stena RoRo levererar till Brittany Ferries kommer fartygen drivas av multibränsle motorer samt i tillägg marknadens största ”batteri-hybrid”-paket på hela 12 MWh. Med hjälp av dessa batterier kommer fartyget kunna operera in och ut ur hamn med endast batterier samt även manövrera vid tilläggning och avgång utan att fartygets dieselmotorer är i drift.
Detta är en unik teknisk lösning vilken ger väsentligt lägre CO2-utsläpp för fartyget.
Saint-Malo är även försett med landanslutning med en effekt på 8 MW för höghastighetsladdning av batterierna, vilket i tillägg möjliggör en helt fossilfri vistelse under hamnuppehållet. Med den installerade batterikapaciteten kan fartyget operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.
Fartygets moderna inredning (med design från Figura Arkitekter AB) skapar mervärde och med tydliga influenser från Bretagne. Med över 380 passagerarhytter i olika kategorier är Saint-Malo den E-Flexer som har högst hyttkapacitet för passagerare.
Fartygets motorer kan drivas av marin diesel (MGO), flytande naturgas (LNG) eller alternativt Biodiesel och Biogas. I tillägg kan det så kallade PTI/PTO-systemet med ”Battery Power”-funktionen användas för framdrift eller manövrering i hamn. Systemet är skalerbart, vilket innebär att Saint-Malo i en framtid kan operera helt på batterier eller på en kombination av dessa olika bränslen.
E-Flexer-konceptet har kontinuerligt utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design och innovationsgrad uppfylla både existerande och kommande internationella krav med marginal.
E-Flexer-serien är baserad på ett grundkoncept som är större än de flesta existerande färjor av RoPax-typ och mycket flexibelt. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder tillsammans med möjligheter att införliva ny miljövänlig teknik bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i absolut framkant med avseende på hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.
Per Westling, VD Stena RoRo AB säger: ”Det är med stor tillfredställelse och stolthet vi nu tagit leverans av det elfte E-Flexer fartyget i serien. Inom ramverket för E-Flexer-konceptet har det skett en kontinuerlig teknisk utveckling och vi kan erbjuda våra kunder mycket flexibla och framtidssäkra framdrivnings-system som med marginal uppfyller både dagens och de framtida miljökrav vi ser komma. Det stora batterihybrid-systemet vi installerat i Saint-Malo innebär att fartyget kan operera på ett optimalt sätt, i takt med regelutvecklingen, eller i enlighet med operatörens egna policies.”
Saint-Malo är utchartrat till Brittany Ferries på 10 år med köpoption efter fyra år.
De av Brittany Ferries totalt fem beställda E-Flexer-fartygen förnyar och moderniserar rederiets nuvarande flotta av frakt- och passagerarfartyg. Den första färjan Galicia levererades hösten 2020, den andra i november 2021, den tredje i december 2023. I oktober 2024 levererades Saint-Malo, som är det fjärde fartyget och i början av januari 2025 är det planerat leverans av det femte och sista fartyget.
Stena RoRo har i dagsläget 15 bekräftade ordrar på E-Flexer-fartyg, samt två s k ”New Max” RoRo-fartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Elva fartyg har nu levererats.
Specifikation av Stena E-Flexer-order:
- Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön; levererad 2019
- Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön, levererad 2020
- Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk; levererad 2020
Långt charteravtal - Stena Line; Stena Lines nätverk i Iriska sjön; levererad 2021
- DFDS; DFDS nätverk; levererad 2021
Långt charteravtal - Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, levererad 2021
Långt charteravtal; LNG-drift - Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans maj 2022 från varvet
Förlängd version - Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans september 2022 från varvet
Förlängd version - Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans december 2022
Långt charteravtal, LNG-drift - Marine Atlantic; Marine Atlantic nätverk, leverans februari 2024
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation - Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation - Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2025
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation - Corsica Linea, Corsica Lineas nätverk, leverans 2026
LNG-drift med batteri-hybrid installation - Attica Group, leverans april 2027
Metanol-ready, Batteri-hybrid installation - Attica Group, leverans augusti 2027
Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
Bakgrundsfakta om E-Flexer nr 11 till Brittany Ferries:
Längd: 240 m
Djupgående: 6,4 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 1290 passagerare och 3320 lastmeter frakt
Passagerarhytter: 387 fördelade på tio däck
Fart: 24 knop (17,5 enbart på batterier)
Foton: CMJS Shipyard
Bildtexter:
1. Brittany Ferries – Saint-Malo
2. Publikt utrymme – ”Breizh Ma Bro Bar”
3. Lyxhytt
4. Soldäck
För mer information, vänligen kontakta:
Per Westling, VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 855154; +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com
Sedan 1977leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering och teknisk drift av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Vi kallar det “Stenability”. Med början 2013 har vi ansvarat för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg. Fartyget levererades under 2021.
www.stenaroro.com
Brittany Ferries är ett franskt färjerederi och researrangör med säte i Roscoff, Frankrike. Företaget grundades av ett jordbrukskooperativ i Breton i syfte att exportera grönsaker till Storbritannien. Den första färjeturen gick från Roscoff till Plymoth den 2 januari 1972, dagen efter att Storbritannien gått med i EEG – Europeiska ekonomiska gemenskapen, föregångare till EU. Lasten bestod av kronärtskockor och blomkål. Företaget expanderade snabbt med flera fartyg och rutter då det stod klart att den största marknaden utgjordes av brittiska turister som ville utforska Bretagne och senare också Normandie. Idag trafikerar Brittany Ferries 14 rutter som förbinder Frankrike, Storbritannien, Spanien och Irland. Ett normalt år omsätter företaget ca 450 miljoner Euro och fraktar cirka 2,5 miljoner passagerare och 205 000 godsenheter. Företaget ägs fortfarande till stor del av franska jordbrukare, med stöd av regionerna Bretagne och Normandie, och är stolt över att vara den största arbetsgivaren för sjömän i Frankrike. www.brittanyferries.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Här är det dyrast att separera i Sverige
Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.
Antal skilsmässor 2023
Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation.
Om uträkningen
Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent).
Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg
Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea 931 804 kronor, och 1 863 608 för två.
I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två.
Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg
Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två.
Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor.
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå.
Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.
– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen, säger Claudia Wörmann.
Fem dyraste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Sundbyberg
- Solna
- Nacka
- Varberg
- Kungsbacka
Fem billigaste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Borlänge
- Kristianstad
- Trollhättan
- Uddevalla
- Skövde
Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner
För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket
claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14
Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.
Taggar:
Marknadsnyheter
Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa
En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.
I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.
Källa: psypost.org
Marknadsnyheter
Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK
Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.
Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.
Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com
Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke