Marknadsnyheter
Stim lanserar ljudlogotyp


Upphovsrättsorganisationen Stim har för första gången valt att ljudsätta sitt varumärke. Idag släpps ljudlogotypen i form av en låt på streamingplattformar och som vinylsingel. Det finns även planer på att låta andra musikskapare tolka och remixa den över tid.
Låten ”Stim Signature” är en minut lång och bygger på Stims nya ljudlogo, en kort sekvens av toner, som på olika sätt återkommer genom låten. För Stim som under 2024 lanserade en helt ny visuell identitet, blir ljudlogotypen ytterligare ett sätt för organisationen att stärka varumärket. I sann musikanda släpps låten på ett antal streamingplattformar, som en exklusiv vinylsingel samt en “behind the scenes”-video som visar hantverket och processen bakom skapandet av låten.
Kompositörer, ljuddesigner och musiker på Darwood Music har komponerat och spelat in Stim Signature, ett verk där en bredd av musikaliska uttryck får ta plats, bland annat med en 18 personer stor stråkorkester.
– Att få uppdraget att skapa Stims ljudidentitet kändes lite som att få frågan att designa om svenska flaggan! Det var ett oerhört roligt uppdrag från första tonen, där vi har fått arbeta med hela vår palett, säger Alice Petz , en av kompositörerna på Darwood Music.
– Hur Stim “låter” är ju en ganska komplex fråga i och med den otroliga bredden musikaliskt. Det är sällsynt, och en ynnest, att få skapa en ljudidentitet åt en uppdragsgivare där musiken är kärnan i verksamheten, säger Jonathan Skogh, medgrundare av Darwood Music.
– Det var viktigt för oss att musiken som skapades skulle visa den bredd som Stims anslutna musikskapare representerar. Att vår ljudidentitet är framåtblickande med energi samtidigt som den förmedlar stoltheten från ett drygt sekel av svensk musikhistoria tycker jag hörs i “Stim Signature”, och det ska bli väldigt kul att höra allt från jazz till hårdrocksversioner av låten i framtiden, säger Anna Furuberg, CMCO, Stim.
Framåt kommer olika musikskapare att få göra egna tolkningar av ljudlogotypen i olika genrer och remixer för att visa på musikens bredd och möjligheter.
Lyssna på Stim Signature Spotify
Stim Signature behind the scenes på Youtube
“Stim Signature”
Selen Özan
Fredrik Forell
Alice Petz
Linus Darland
Jonathan Skogh
Kristoffer Hilmarsson
Euphonium/Trombone: Simon Skogh
Trumpet: Jonne Bentlöv
Strings by Stockholm Studio Orchestra
Violin: Anna Roos Stefansson, Danial Shariati, Daniela Bonfiglioli, Henrik Naimark Meyers, Jannika Gustafsson, Jonna Simonsson, Lola Torrente, Oscar Treitler, Paul Waltman, Simona Bonfiglioli, Veronika Novotna
Viola: Christopher Öhman, Erik Holm, James Opie, Vidar Andersson Meilink
Cello: Daniel Thorell, Filip Lundberg, Pelle Hansen
Double Bass: Bård Ericson
Strings orchestrated & conducted by Erik Arvinder
Strings recorded & engineered by Willem Bleeker & Erik Arvinder @ IMRSV Studios, Stockholm
Mixed by Darwood Music
Mastered by Johan Åkerström Cosmos Mastering
Published by Darwood Music
Recorded by Darwood Music at Darwood Studios, and at IMRSV Studios, Stockholm 2024
Filmed by Basma Jabbar, Adam Holmqvist
Edited by Adam Holmqvist
Animation by Soja
Kontakt:
Lisa Boström pressansvarig Stim
Hornsgatan 103, 104 62 Stockholm
08-783 95 65
lisa.bostrom@stim.se
Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, grundades för över 100 år sedan. Uppdraget är detsamma, nu som då‚ att utifrån upphovsrätten se till att de som skapat musiken får betalt – oavsett var musiken spelas. Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse med fler än 100 000 anslutna musikskapare och förlag, och är ett av världens främsta sällskap inom music tech. Tack vare de enorma datamängder Stim hanterar sitter vi på unik expertis om musikbranschen. Stim skapar hållbarhet i det svenska musiklivet. Då, nu och i framtiden.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke