Connect with us

Marknadsnyheter

Stim lanserar ljudlogotyp

Published

on

Upphovsrättsorganisationen Stim har för första gången valt att ljudsätta sitt varumärke. Idag släpps ljudlogotypen i form av en låt på streamingplattformar och som vinylsingel. Det finns även planer på att låta andra musikskapare tolka och remixa den över tid.  

Låten ”Stim Signature” är en minut lång och bygger på Stims nya ljudlogo, en kort sekvens av toner, som på olika sätt återkommer genom låten. För Stim som under 2024 lanserade en helt ny visuell identitet, blir ljudlogotypen ytterligare ett sätt för organisationen att stärka varumärket. I sann musikanda släpps låten på ett antal streamingplattformar, som en exklusiv vinylsingel samt en “behind the scenes”-video som visar hantverket och processen bakom skapandet av låten.  

Kompositörer, ljuddesigner och musiker på Darwood Music har komponerat och spelat in Stim Signature, ett verk där en bredd av musikaliska uttryck får ta plats, bland annat med en 18 personer stor stråkorkester.  

– Att få uppdraget att skapa Stims ljudidentitet kändes lite som att få frågan att designa om svenska flaggan! Det var ett oerhört roligt uppdrag från första tonen, där vi har fått arbeta med hela vår palett, säger Alice Petz , en av kompositörerna på Darwood Music. 
 
– Hur Stim “låter” är ju en ganska komplex fråga i och med den otroliga bredden musikaliskt. Det är sällsynt, och en ynnest, att få skapa en ljudidentitet åt en uppdragsgivare där musiken är kärnan i verksamheten, säger Jonathan Skogh, medgrundare av Darwood Music. 

– Det var viktigt för oss att musiken som skapades skulle visa den bredd som Stims anslutna musikskapare representerar. Att vår ljudidentitet är framåtblickande med energi samtidigt som den förmedlar stoltheten från ett drygt sekel av svensk musikhistoria tycker jag hörs i “Stim Signature”, och det ska bli väldigt kul att höra allt från jazz till hårdrocksversioner av låten i framtiden, säger Anna Furuberg, CMCO, Stim. 

Framåt kommer olika musikskapare att få göra egna tolkningar av ljudlogotypen i olika genrer och remixer för att visa på musikens bredd och möjligheter.  

Lyssna på Stim Signature Spotify

Stim Signature behind the scenes på Youtube

“Stim Signature”  

Selen Özan  
Fredrik Forell  
Alice Petz  
Linus Darland  
Jonathan Skogh  
Kristoffer Hilmarsson  
  

Euphonium/Trombone: Simon Skogh   
Trumpet: Jonne Bentlöv  

Strings by Stockholm Studio Orchestra  

Violin: Anna Roos Stefansson, Danial Shariati, Daniela Bonfiglioli, Henrik Naimark Meyers, Jannika Gustafsson, Jonna Simonsson, Lola Torrente, Oscar Treitler, Paul Waltman, Simona Bonfiglioli, Veronika Novotna  

Viola: Christopher Öhman, Erik Holm, James Opie, Vidar Andersson Meilink  

Cello: Daniel Thorell, Filip Lundberg, Pelle Hansen  

Double Bass: Bård Ericson  

Strings orchestrated & conducted by Erik Arvinder  

Strings recorded & engineered by Willem Bleeker & Erik Arvinder @ IMRSV Studios, Stockholm  

Mixed by Darwood Music  

  
Mastered by Johan Åkerström Cosmos Mastering  

Published by Darwood Music  

Recorded by Darwood Music at Darwood Studios, and at IMRSV Studios, Stockholm 2024  

Filmed by Basma Jabbar, Adam Holmqvist  

Edited by Adam Holmqvist  

Animation by Soja   

Kontakt:
Lisa Boström pressansvarig Stim 
Hornsgatan 103, 104 62 Stockholm   
08-783 95 65 
lisa.bostrom@stim.se

Stim, Svenska tonsättares internationella musikbyrå, grundades för över 100 år sedan. Uppdraget är detsamma, nu som då‚ att utifrån upphovsrätten se till att de som skapat musiken får betalt – oavsett var musiken spelas. Stim är en medlemsorganisation utan vinstintresse med fler än 100 000 anslutna musikskapare och förlag, och är ett av världens främsta sällskap inom music tech. Tack vare de enorma datamängder Stim hanterar sitter vi på unik expertis om musikbranschen. Stim skapar hållbarhet i det svenska musiklivet. Då, nu och i framtiden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.