Marknadsnyheter
Stor BRF i Vallentuna installerar elbilsladdare med Elbilsvaruhuset

BRF Sörgården i Vallentuna har tagit ett viktigt första steg för att möta medlemmarnas växande behov av elbilsladdning. Initialt installerades och driftsattes 31 ny laddpunkter av Elbilsvaruhuset tillsammans med CURRENT som en del av en större satsning med plan att fortsätta och installera upp mot 100 laddare i framtiden. Detta beslut handlar inte bara om bekvämlighet, utan också om att rusta föreningen för en grönare och mer hållbar framtid.
Sörgården är en av Vallentunas största BRF:er med sina 348 lägenheter, vackert beläget vid Vallentunasjön strax norr om Stockholm. Hållbarhet har alltid varit en viktig del av föreningens vision för framtiden, och med det växande antalet elbilar bland de boende var det naturligt att få laddpunkterna på plats. “Många av våra medlemmar började efterfråga laddlösningar, och vi insåg att det var dags att ta steget”, säger Youssef El Darazi, fastighetsförvaltare på BRF Sörgården. Efter en gedigen utvärdering av flera olika erbjudanden föll valet på Elbilsvaruhuset. Det var avgörande för BRF Sörgården att hitta en partner som kunde erbjuda mer än bara installation. Långsiktig support och smidiga lösningar för de boende var ett måste.
“Elbilsvaruhuset stack ut med en kombination av bra pris, hög kvalitet och efter-köp service som kändes pålitlig.”
– Youssef El Darazi, fastighetsförvaltare BRF Sörgården.
Skalbart laddsystem utan krånglig administration
Projektet koordinerades av Dennis Jaensson på Elbilsvaruhuset, som hade en nära dialog med BRF Sörgården genom hela processen. Dennis lyfter fram lyhördhet och samarbetet med CURRENT som framgångsfaktorer för projektet.
”Det var viktigt att förstå deras behov, både nu och i framtiden, så att vi kunde leverera en lösning som verkligen passade dem. Vi installerade totalt 31 laddpunkter av modellen Zaptec Pro i den första etappen, och fler kommer det bli. Vi valde att samarbeta med CURRENT för drift- och betalningslösning.”
– Dennis Jaensson, CSM på Elbilsvaruhuset.se
Valet av CURRENT baserades på deras användarvänliga och effektiva system som automatiserar hela betalnings- och faktureringsprocessen för föreningen. ”Det är en trygg och smidig lösning där slutanvändarna får snabb hjälp om det skulle behövas,” tillägger Dennis. För en stor BRF som Sörgården var det viktigt att laddsystemet kunde skötas utan krånglig administration och att lösningen är skalbar för det fortsatt växande behovet.
Elbilsladdning som gynnar både förening och boende
För BRF Sörgården var samarbetet med Elbilsvaruhuset och CURRENT en positiv upplevelse. “Det bästa med partnerskapet var utan tvekan efter-köp servicen. De har följt upp allt på ett utmärkt sätt och alltid varit ärliga och tillmötesgående,” berättar Youssef. De nya laddarna tillsammans med systemet från CURRENT har enligt Youssef gjort det väldigt enkelt för de boende att komma igång med laddningen.
”Vår lösning är utformad för att underlätta både för föreningen och de boende. CURRENT erbjuder en flexibel drift- och betalningslösning särskilt anpassad för bostadsrättsföreningar. All administration sker automatiskt och föreningen behöver inte göra något manuellt. De boende kan enkelt ladda sina bilar och följa sina kostnader via appen. Ett smart och enkelt system som förenklar livet för både styrelsen och de boende.”
– Dusko Tomić, Enterprise Sales Executive på CURRENT
Med ett smart admin system har föreningen full kontroll över laddarnas status och kan följa laddningsstatistik i realtid. Systemet erbjuder dessutom avancerade funktioner som lastbalansering och möjlighet att följa spotpris från Nord Pool, vilket ytterligare bidrar till kostnadseffektiviteten.
Allt BRF:en behöver göra är att sätta ett pris för laddningen och ta fram en lista över vilka boende som ska få tillgång. CURRENT sätter upp systemet, och de boende registrerar sig själva via CURRENT Charge-appen. När allt är på plats hanterar CURRENT alla in- och utbetalningar, oavsett om det är fasta eller delade parkeringsplatser. All fakturering sker automatiskt mellan CURRENT och de boende med månadsvis debitering. Allt för en smidigare upplevelse, både för förening och boende.
Långsiktig hållbarhet och framtida planer
För BRF Sörgården innebär installationen av laddpunkterna ett första steg i en långsiktig satsning på hållbarhet. “Vår plan för framtiden är att installera ännu fler laddare och utforska möjligheten att använda mer miljövänliga energikällor,” berättar Youssef.
“Det ger en härlig känsla att få vara med och göra skillnad för en stor BRF som Sörgården,” avslutar Dennis. “Föreningen har inte bara investerat i dagens laddbehov, utan också säkerställt att de kan växa och anpassa sig till framtidens hållbarhetskrav.”
Det är även värt att nämna att det statliga bidraget “Ladda bilen” inte har ett fastställt slutdatum. Bidraget täcker i dagsläget upp för 50% av investeringskostnaderna och finns till för att göra det möjligt att satsa på elbilslddning vid bostäder och arbetsplatser. Bidraget kan sökas av bostadsrättsföreningar, företag och andra organisationer som vill erbjuda laddning för elfordon för boende och anställda.
Redan från första januari 2025 träder en retroaktiv lag i kraft som kräver att större parkeringar i anslutning till vissa byggnader erbjuder minst en laddpunkt. Elbilsvaruhuset har tillsammans med CURRENT tagit fram en lösning som täcker installation, drift och administration. Här kan du läsa om kravet på laddningsmöjlighet för elbilar från 2025 och se om din fastighet påverkas.
Är du och din förening i behov av elbilsladdning redan nu eller i framtiden. Då rekommenderar vi att du följer någon av följande länkar:
Hugo FlygareBrand Managerhugo@elbilsvaruhuset.se
Vi gör det enkelt att ställa om till eldrift oavsett behov. Elbilsladdare för hemmet, företaget, bostadsrättsföreningen eller parkeringarna. Med Sveriges bredaste utbud av laddboxar och installationer i hela Sverige, hjälper vi er att få laddare på plats enkelt, smidigt och prisvärt.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke