Connect with us

Marknadsnyheter

Stor efterfrågan på Zaplox samtliga lösningar – flera nya kundavtal tecknade i Europa och Nordamerika.

Published

on

Zaplox AB (publ) (”Zaplox”), som erbjuder hotell och kasinon en kontaktfri mobil gästresa för en smidig, säker och engagerande gästupplevelse, har tecknat flera nya kundavtal den senaste tiden, trots kvarstående restriktioner och en hektisk sommarsäsong för många hotell. De nya kundavtalen återfinns både på den europeiska och nordamerikanska marknaden och gäller lösningarna Zaplox SDK, Zaplox Kiosk, Zaplox mobila gäst app och mobila nyckelapp. Totalt sett adderar de nya avtalen med Delaware North Southland Park, Hotel Verdandi, Rolling Hills Casino, Route 66 Casino Hotel, Route 66 RV Resort, The Barrymore Hotel, The Brakeman Hotel, Tradewinds Island Resort och Vaeshartelt Hotel över 2 100 nya dörrar till Zaplox kundportfölj.

Zaplox innovativa produktportfölj består av en bredd av digitala/mobila kontaktfria lösningar som möter det specifika hotellets behov och förutsättningar, och den senaste tiden har en rad nya kundavtal tecknats. I Oslo har Hotel Verdandi tecknat avtal för Zaplox nyckelapp (Premium 1), en kostnadseffektiv lösning för att tillhandahålla gäster mobila nycklar och undvika hanteringen av fysiska nyckelkort. På The Brakeman Hotel i New Orleans, USA kan gäster inom kort dra fördel av Zaplox kontaktfria självbetjäningskiosk i hotellets lobby. I kiosken har gäster möjlighet att hantera både in- och utcheckning, betalning och utskrift av nyckelkort själva vilket skapar gynnsammare förutsättningar för hotellet och dess personal som kan ägna sig åt mer värdeskapande aktiviteter för sina gäster.

En komplett mobil gästresa med Zaplox Premium 3 app ska levereras till The Barrymore Hotel i Tampa USA och Vaeshartelt Hotel i Maastricht Nederländerna. Premium 3 är Zaplox mobila gäst app som innefattar alltifrån mobil in-/utcheckning, betalning, mobil nyckel, erbjudande och gäst-kommunikation direkt i hotellets profilerade gästapp. På Vaeshartelt Hotel väljer man också att komplettera gästappen med Zaplox Kiosk för att kunna erbjuda flera alternativ för kontaktfri in- och utcheckning. Hotellet blir därtill Zaplox första installation med Oracle Hospitality Integration Platform (OHIP),en ny plattform från Oracle Hospitality som gör det enklare och snabbare att integrera med OPERA Cloud.

Partnersamarbetet med ledande affärssystemsleverantören Agilysys fortsätter att generera avtal – nu senast med Delaware North Southland Park, Tradewinds Island Resort, Rolling Hills Casino, Route 66 Casino Hotel och Route 66 RV Resort. Samarbetet innebär att mobila nycklar adderas till Agilysys gästlösning rGuest Express genom Zaplox nyckelcentriska SDK. Tack vare den gemensamma lösningen har hotell- och kasinogäster möjlighet att nyttja sin egen mobiltelefon för att checka in/ut, öppna sitt hotellrum, ta del av hotellinformation och erbjudanden i Agilysys och Zaplox smidiga och användarvänliga mobila gästresa.

Hotellbranschen har precis upplevt en sommarsäsong med högre beläggning än på länge och intresset för alla våra lösningar kommer från olika typer av hotell och geografiska områden just nu. Gästens gör-det-själv behov har vuxit sig allt större under pandemin och hotellen inser i allt större utsträckning att den digitala gästresan innebär nya möjligheter för både gästen och hotellet själv. Hotellgästerna förväntar sig tillgänglighet dygnet runt i någon omfattning och möjligheten att hantera mer av sin resa och vistelse själva i sin egen mobiltelefon uppfattas därför som mycket fördelaktigt”, säger Even Frydenberg, VD Zaplox.

Even fortsätter, ”En kontaktfri och mobil gästresa är inte en gästresa utan mänsklig kontakt. Snarare tvärtom, hotell och gäst har möjlighet att kommunicera med varandra på fler sätt än förut, och på ett sätt som passar den specifika gästen bäst. Vi har sett flera exempel hur hotell tack vare den mobila och kontaktfria gästresan kan omvärdera sin första mänskliga kontaktpunkt och göra den till en mer givande och serviceinriktad upplevelse, bland annat genom att förvandla den traditionella receptionsdisken till en kombinerad kaffebar och informationsdisk för att serva fler av gästernas behov samtidigt.”

Läs mer om respektive hotell- och kasinoanläggning här:

Delaware North Southland Park – www.soutlandcasino.com
Hotel Verdandi – www.hotelverdandi.no
Rolling Hills Casino – www.rollinghillscasino.com
Route 66 CasinoHotel – www.rt66casino.com
Route 66 RV Resort – www.rt66rvresort.com
The Barrymore Hotel – www.barrymorehotel.com
The Brakeman Hotel – www.brakemanhotel.com
Tradewinds Island Resort – www.tradewindsresort.com
Vaeshartelt Hotel – www.vaeshartelt.nl/en/

För mer information, vänligen kontakta:
Even Frydenberg, VD
E-post: even.frydenberg@zaplox.com
Telefon: +32 468 07 88 02
Alternativt: ir@zaplox.com

CertifiedAdviser
Svensk Kapitalmarknadsgransking AB
E-post: ca@skmg.se
Telefon: +46 11 32 30 732

Om Zaplox
Zaplox hjälper hotell och semesterboenden att skapa en modern och lönsam mobil gästupplevelse. Zaplox är marknadsinnovatör av den kontaktfria mobila gästresan och mobila nyckeltjänster för den globala hotellmarknaden med en total marknadspotential om cirka 20 miljoner hotellrum. Zaplox är verksamma i Europa och Nordamerika och erbjuder en mjukvaruplattform för att hantera gästens hotellvistelse. Med Zaplox kan hotellen erbjuda kontaktfri självbetjäning vid in- och utcheckning, samt distribuera mobila nycklar för hotellrummen direkt till gästernas mobiltelefoner. ZaploxSaaS lösningar adderar funktionalitet till hotellets befintliga app, eller erbjuder Zaplox premium app som är ett kostnadseffektivt sätt för hotell att lansera sin egen app. Zaplox Kiosk hjälper hotell att erbjuda självbetjäning vid in- och utcheckning. Zaplox integreras med lås- och hotellsystem, och kan ersätta eller samexistera med nyckelkort. Zaplox grundades 2010 på IDEON Science Park Lund, Sverige, och har kontor i Europa och USA. Zaplox aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market. zaplox.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.