Connect with us

Marknadsnyheter

Stora Ensos delårsrapport januari–september 2024: Fortsatt tillväxt och förbättrat resultat

Published

on

STORA ENSO OYJ PRESSMEDDELANDE 24 oktober 2024 kl. 8.33 EEST

 
Q3/2024 (jämfört med Q3/2023)

         Omsättningen ökade med 6 % till 2 261 (2 127) MEUR.

         Det justerade rörelseresultatet ökade till 175 (21) MEUR.

         Den justerade rörelsemarginalen ökade till 7,8 % (1,0 %).

         Rörelseresultatet (enligt IFRS) var 139 (-1) MEUR.

         Resultat per aktie var 0,11 (-0,04) EUR och resultat per aktie exkl. värdering till verkligt värde var 0,10 (-0,05) EUR.

         Värdet på skogstillgångarna ökade till 8,8 (8,3) miljarder euro, motsvarande 11,11 euro per aktie.

         Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 271 (231) MEUR. Kassaflödet efter investeringar var 4 (38) MEUR.

         Nettoskulden ökade med 409 MEUR till 3 528 (3 120) MEUR, främst mot bakgrund av investeringen i konsumentkartong på anläggningen i Uleåborg, Finland.

         Förhållandet nettoskuld/justerat EBITDA (de senaste 12 månaderna) var 3,1 (2,4). Målet är att kvoten ska ligga under 2,0.

Januariseptember 2024 (jämfört med januariseptember 2023)

         Omsättningen var 6 727 (7 222) MEUR.

         Det justerade rörelseresultatet var 478 (292) MEUR.

         Rörelseresultatet (enligt IFRS) var 372 (4) MEUR.

         Resultat per aktie var 0,26 (-0,09) EUR och resultat per aktie exkl. värdering till verkligt värde var 0,25 (-0,09) EUR.

         Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 863 (631) MEUR. Kassaflödet efter investeringar var -15 (-31) MEUR.

         Justerad avkastning på sysselsatt kapital (ROCE), exklusive divisionen Forest (de senaste 12 månaderna), var 2,7 % (4,7 %). Det långsiktiga målet är >13 %.

Viktigaste höjdpunkter

         Programmen för värdeskapande, som är inriktade på inköp samt operativa och kommersiella effektivitetsförbättringar, utvecklas positivt inom alla divisioner.

         Resultatförbättringsprogrammet, som inleddes under Q1/2024 med ett mål om fasta kostnadsbesparingar på 120 MEUR, har utvecklats positivt och förväntas ge full effekt från 2025.

         I oktober meddelade Stora Enso att man förbereder en försäljning av cirka 12 % av sina totala svenska skogstillgångar på 1,4 miljoner hektar, värderade till 6,3 miljarder EUR. En försäljning skulle minska skuldsättningen och bekräfta skogsinnehavets ekonomiska värde.

         Stora Enso beslutade i oktober att avbryta avyttringsprocessen för sin produktionsanläggning för förpackningskartong i Beihai och skogsbruksverksamheten. Stora Enso anser att värdet i egen användning av tillgångarna överstiger det transaktionsvärde som kan uppnås och har därför valt att behålla denna verksamhet inom koncernen. Som ett resultat av återföringen av klassificeringen som innehas för försäljning, minskade justerat EBIT och IFRS rörelseresultat för Q1 till Q3/24 med 7,5 miljoner euro per kvartal, 30 miljoner euro för helåret 2024, på grund av inkluderingen av tidigare avstängda avskrivning i det omräknade resultatet.

         Investeringen i konsumentkartong på anläggningen i Uleåborg i Finland följer tidsplanen. Produktionen förväntas starta under andra kvartalet 2025 och full kapacitet beräknas uppnås under 2027.

Prognos
Stora Ensos justerade rörelseresultat för helåret 2024 förväntas bli betydligt högre än för helåret 2023 (342 MEUR).

 

Utsikter

Marknads- och affärsutsikter
Stora Ensos nyligen genomförda initiativ för att förbättra lönsamheten har haft en positiv inverkan på resultatutvecklingen under de senaste fyra kvartalen och har minskat koncernens nettoskuld/EBITDA under de senaste två kvartalen. Stora Enso räknar med att den gradvisa återhämtningen på marknaden kommer att avta under resten av året, vilket väntas påverka resultatet negativt under fjärde kvartalet. Denna nedgång jämfört med motsvarande period beror på faktorer som svag efterfrågan på konsumentkartong, överkapacitet inom wellpapp samt en fortsatt svag byggsektor. Dessutom kommer de höga virkeskostnaderna sannolikt att fortsätta pressa marginalerna. Stora Enso räknar med att marknadsvolatiliteten, inklusive hög inflation, risk för strejker och långsam tillväxt inom detaljhandeln, i kombination med andra efterfråge- och prisfluktuationer, kvarstår fram till slutet av året.

Packaging Materials
Den säsongsmässigt låga aktiviteten under fjärde kvartalet väntas medföra utmaningar, däribland minskade volymer på grund av svagare efterfrågan och årliga underhållsstopp. Den genomsnittliga prisnivån för hela divisionen förväntas bli lägre under fjärde kvartalet, trots prisökningar inom både konsumentkartong och wellpappråvara. Detta beror på justeringar i produktmixen med en högre andel wellpappråvara med lägre pris jämfört med konsumentkartongprodukter med högre pris. De planerade årliga underhållsstoppen gäller fem av bolagets produktionsanläggningar, varav fyra inom konsumentkartong, inklusive två större integrerade anläggningar. Detta medför också att de fasta kostnaderna ökar. Den fortsatt höga kostnaden för virke förblir en viktig faktor. Svag orderingång under tredje kvartalet gör prognosen för det fjärde kvartalet osäker. Efterfrågan på kartong, kraftliner och testliner väntas minska något mot bakgrund av säsongsmässiga nedgångar, medan efterfrågan på papper väntas öka jämfört med tidigare kvartal tack vare gynnsamma säsongseffekter.

Packaging Solutions
Efterfrågan på marknaden är fortsatt oförutsägbar och volatil och påverkas av fluktuationer från vecka till vecka och en bestående överkapacitet. Volymerna i Västeuropa kommer sannolikt att minska jämfört med tidigare kvartal på grund av säsongseffekter. Några större lyft i samband med traditionella uppgångsperioder som ”Black week” och jul är inte att vänta. Den kinesiska marknaden har fortsatt motvind i en svag ekonomisk miljö. Trots att inga större kostnadsökningar förväntas under fjärde kvartalet kan löpande kostnader kopplade till stigande priserna på wellpappråvara och den pågående uppstarten av wellpappanläggningen i De Lier i Nederländerna begränsa marginaltillväxten.

Biomaterials
Efterfrågan varierar mellan olika segment, men genomsnittet för divisionen förväntas vara oförändrat jämfört med tidigare kvartal. I Kina väntas efterfrågan öka under fjärde kvartalet till följd av låga lagernivåer, gynnsam säsongsmässig efterfrågan och lägre priser. Efterfrågan i Europa väntas däremot försvagas något, främst på grund av minskad efterfrågan på tryck- och skrivpapper samt mjukpapper, även om efterfrågan på fluffmassa väntas vara fortsatt stabil. Virkespriserna i Norden förväntas vara höga, medan kemikaliepriserna sannolikt stabiliseras på samma nivå som under tredje kvartalet.

Wood Products
Efterfrågan på sågade trävaror och pellets, framför allt för uppvärmning, väntas öka under fjärde kvartalet jämfört med tidigare kvartal mot bakgrund av säsongsmässiga faktorer. Efterfrågan på bygglösningar, som byggbalkar och korslimmat trä, väntas ge högre volymer. Råvarukostnaderna under fjärde kvartalet förväntas i genomsnitt ligga på samma nivå som under tredje kvartalet, även om de fasta kostnaderna kan komma att öka i takt med volymtillväxten. De högre virkeskostnaderna väntas fortsätta, med en ökning på årsbasis.

Forest
Kapaciteten på virkesmarknaderna i Östersjöländerna väntas vara fortsatt begränsad på grund av att det råder brist på virke. Detta beror på den ökade efterfrågan på industrivirke (massaved och sågat timmer). Den robusta och hållbara finansiella utvecklingen under de tre första kvartalen väntas fortsätta under fjärde kvartalet. Den generella kostnadsinflationen, som framför allt påverkade logistik- och avverkningskostnaderna från tredje kvartalet, väntas också ge effekter under fjärde kvartalet.

Långsiktiga tillväxtmöjligheter
Stora Enso behåller ledande marknadspositioner inom sektorer som är positionerade för långsiktig tillväxt, inklusive högkvalitativa konsumentförpackningar, träbyggnation och innovativa biomaterial. Koncernen har förutsättningar att utnyttja hållbarhetstrender och nya regelverk som gynnar företagets produktutbud, vilket förstärker marknadsnärvaron och driver på den fortsatta utvecklingen.

Stora Ensos VD och koncernchef Hans Sohlström kommenterar resultatet för tredje kvartalet 2024:
Det gläder mig att kunna rapportera att våra program för värdeskapande och resultatförbättring utvecklas positivt inom alla divisioner. Dessa initiativ, som är utformade för att optimera våra processer och stärka vår konkurrenskraft, fortsätter enligt plan. Lönsamhetsförbättringar, i kombination med mer gynnsamma marknadsförhållanden inom vissa segment, har fortsatt att stödja en positiv resultatutveckling. Vårt team arbetar målmedvetet med att hantera verksamhet, försäljning, inköp, rörelsekapital och förfinar processerna för att säkerställa operativ effektivitet, kostnadskonkurrenskraft och finansiell styrka. Och vårt resultatförbättringsprogram, som inleddes tidigare i år med målet att spara 120 MEUR i fasta kostnader, kommer att ge full effekt 2025.

Vi har sett en stark ökning av koncernens finansiella resultat detta kvartal jämfört med förra året, mot bakgrund av högre priser och volymer, särskilt inom divisionen Packaging Materials. Divisionen Biomaterials uppvisade en stark utveckling, även om efterfrågan försvagades under kvartalet med snabbt sjunkande massapriser. Vår division Forest levererade ett rekordhögt resultat för tredje kvartalet, mot bakgrund av högre virkespriser. Detta medförde att koncernens omsättning ökade till 2 261 MEUR från 2 127 MEUR. Det justerade rörelseresultatet ökade för fjärde kvartalet i rad och uppgick till 175 MEUR, en ökning från 21 MEUR 2023, tack vare prishöjningar och kostnadsnedskärningar. Detta förbättrade vår marginal till 7,8 % från 1 %. Utmaningarna kvarstår inom divisionen Wood Products på grund av den svaga byggsektorn och divisionen Packaging Solutions måste hantera eftersläpningar i prisnivåerna och överkapacitet på marknaden. Trots dessa utmaningar har våra kostnadsbesparande åtgärder minskat både fasta och rörliga kostnader på ett effektivt sätt.

Den 23 oktober meddelade vi att vi efter en grundlig genomgång och förhandlingar beslutat att avbryta avyttringsprocessen och istället behålla vår förpackningsanläggning och skogsverksamhet i Beihai. Detta eftersom vi anser att värdet i eget nyttjande av dessa tillgångar överstiger de intäkter som kan erhållas vid en försäljning.  Beslutet stöder vårt strategiska mål att stärka vårt ledarskap på marknaden för fiberbaserade förpackningar. Genom att optimera produktmixen kommer denna anläggning att fortsätta att stärka vår position som en ledande global leverantör, inte minst i Asien och Stillahavsområdet. Vi är fast beslutna att tillämpa finansiell försiktighet och förväntar oss inga betydande investeringar på medellång sikt när vi genomför dessa strategiska förbättringar.

I vår fortsatta strävan efter finansiell stabilitet förbereder vi försäljningen av cirka 12 % av våra skogstillgångar i Sverige, vilka uppgår till 1,4 miljoner hektar till ett värde av 6,3 BEUR. Syftet med denna avyttring är att stärka vår balansräkning, samtidigt som det understryker det ekonomiska värdet och styrkan hos våra skogsinnehav.

I vårt pågående arbete med att prioritera finansiell stabilitet genom strategiska beslut, såsom avyttringen av skogstillgångar i Sverige, håller vi fast vid vårt engagemang för att upprätthålla högsta möjliga miljöstandard inom alla verksamhetsområden.

Framöver ökar vi vårt fokus på kapitalallokering och tillgångsstrategi inom växande marknadssegment. Det lägger grunden för förbättrad konkurrenskraft och lönsam tillväxt inom hela koncernen. Våra fokuserade initiativ för att förbättra lönsamheten under det senaste året har stärkt Stora Ensos finansiella ställning. Vi räknar dock med att en långsammare återhämtning på marknaden under återstoden av året kommer att påverka resultatet negativt. Detta beror på effekten av sjunkande massapriser, dämpad efterfrågan på kartong och en förändrad mix av förpackningsprodukter i kombination med fortsatt höga virkeskostnader. Vi bekräftar att vår årliga guidning för det justerade rörelseresultatet kommer att vara betydligt högre än för helåret 2023 och vårt mål är fortsatt att leverera exceptionell service till våra kunder och robust värdetillväxt för våra aktieägare.

Webbsänd telefonkonferens
Analytiker, investerare och media är välkomna att delta i en webbsändning med telefonkonferens idag kl. 11.30 EEST (10.30 CEST). Resultatet presenteras av Stora Ensos VD Hans Sohlström och finanschef Seppo Parvi. Presentationen kommer att hållas på engelska och kan följas via: stora-enso-oyj-q3-earnings-presentation-2024.open-exchange.net/registration

Den fullständiga rapporten på engelska och finska finns på företagets webbplats på storaenso.com/en/investors/reports-and-presentations

Frågor från media:
Carl Norell
SVP Corporate Communications
tel. +46 72 241 0349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träprodukter och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Stora Enso har cirka 20 000 medarbetare och 2023 uppgick omsättningen till 9,4 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis (ADR) och stamaktier (SEOAY, SEOFF, SEOJF) i USA. storaenso.com/investors

STORA ENSO OYJ

Frågor från media:
Carl Norell
SVP Corporate Communications
tel. +46 72 241 0349

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lyckad men inte lycklig – hur en livskris blev en gripande debutroman

Published

on

By


Fotograf: Lena Lagerström

Författaren och föreläsaren Peppe Ekmark gick mitt i karriären in i en djup depression, där han var nära att ta livet av sig. Men därefter kom vändpunkten och han reste sig starkare än någonsin. Nu släpper han sin debutroman Mannen som körde vilse i Toscana och hittade hem, som är inspirerad av den självutvecklande resa han själv gav sig ut på. Med boken vill Peppe Ekmark belysa tabun kring män och psykisk ohälsa, för att fler ska våga prata om sina känslor och söka hjälp.

– Jag har haft förmånen att få höra flera hundra människor berätta om sina egna livsöden, som påminner om min egen. Dessa möten visar att många människor är mer eller mindre framgångsrika, har ett bra liv och ser ut att vara nöjda. Men när vi skrapar på ytan kommer sanningen fram. Jag har tagit mig friheten att dramatisera detta genom karaktären Rickard och alla de bekantskaper han möter. Så med det sagt är precis allt i boken sant, på ett eller annat sätt. Min förhoppning är att denna bok kan bli ett stöd för dem som befinner sig i en liknande situation som jag gjorde. Jag vill inspirera till att våga ta hjälp och söka vägledning, för att kunna ta ansvar för sitt liv och utforska vem man är, vad man vill och vart man är på väg, säger Peppe Ekmark.

Om handlingen i boken:
Huvudpersonen Rickard har allt som på ytan ser perfekt ut: en framgångsrik reklambyrå, två älskade barn och en fantastisk partner i Sofia. Trots detta känner han sig inte lycklig. I ett försök att finna frihet och fylla tomrummet skiljer han sig och inleder en resa som för honom från ett prestationsdrivet Stockholm till Toscanas rofyllda landskap. Där, bland böljande kullar, god mat och genuina möten, får han insikter som förändrar hans liv för alltid.

Ett ställe där jag ofta sitter och funderar på livet. Det gör jag ganska ofta nuförtiden. Det är bara det att jag aldrig kommer fram till något. Jag har mer och mer börjat fundera på meningen med livet. Är det verkligen meningen att livet inte ska vara något annat än det här. Gå till jobbet på morgonen, jobba hela veckan för att sen supa till. Och så längta till semestern som aldrig blir som man tänkt sig.
– ur boken.

Peppe Ekmark är talare, författare och utbildare inom försäljning, ledarskap och personlig utveckling. Med över 40 års erfarenhet inom sälj och ledarskap, har han tidigare gett ut böckerna Sälja bra eller sälja bäst – hur du hittar nyckeln till kundens hjärta och Leda bra eller leda bäst – 8 steg som hjälper dig att hitta nyckeln till både ditt och dina medarbetares hjärta som båda har blivit stora framgångar. Ekmark föreläser om hur man genom att ändra sitt tankesätt kan hitta tillbaka till sig själv. Han driver också sedan några år tillbaka kursgården Casa Oliveta i Toscana tillsammans med sin fru, där han håller i kurser i personlig utveckling.

ISBN 978-91-89740-89-1 | Utgivning 10 december | Roman

Varmt välkommen med intervjuförfrågan eller andra pressrelaterade frågor att kontakta:
Gul PR: rebecca.andersson@gulpr.se | 0735410807

The Book Affair är ett bokförlag som ger ut både fack- och skönlitteratur och erbjuder författare marknadens mest moderna och flexibla samarbetsavtal för alla format. Förlaget grundades 2018 av Alexandra Torstendahl och Alexandra Lidén och nischar in sig på kvalitativ utgivning och entreprenörsdrivna upphovsmän. Läs mer på www.thebookaffair.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sörmlands Sparbank satsar i Oxelösund

Published

on

By

Nu har Sörmlands Sparbank slagit upp portarna till den nya lokalen i Prismanhuset i hjärtat av Oxelösund!

Lokalen, som ligger i hörnet av gågatan och Torggatan mitt i stan, är utformad för att passa den moderna bankkundens behov. Här kan Oxelösundsborna få hjälp med såväl bankärenden som guidning till digitala tjänster och finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

Satsningen på en ny lokal är ett tydligt bevis på bankens övertygelse om att en fysisk mötesplats är viktig för att kunna erbjuda bästa möjliga service och stöd till kunderna. När många andra banker väljer att flytta sin service från fysiska mötesplatser till digitala kanaler, väljer sparbanken att finnas kvar med bankkontor som är öppna för både spontanbesök och bokad rådgivning. Sörmlands Sparbank är sedan flera år tillbaka den enda banken med kontor i Oxelösund.

– Valet att fortsätta som fullservicebank i Oxelösund var enkelt. Här står dörren öppen för alla som vill ha rådgivning och service på plats. Det digitala är en självklar del av vår verksamhet, men vi fortsätter också att värna det fysiska mötet och de personliga relationerna. Vi vet att efterfrågan på fysiska banktjänster fortfarande är stor, säger vd Sören Schelander.

Det bekräftas av en undersökning som Sparbankernas Riksförbund har låtit genomföra, som visar att 57 procent av svenskarna vill ha ett fysiskt bankkontor på sin ort.

Lokalen i Nya Prisman är ljus och fräsch med fönster åt två håll. Här finns plats för såväl spontanbesök som finansiell rådgivning för både privatpersoner och företag.

– Den nya lokalen innebär en bättre arbetsmiljö för oss som jobbar här och dessutom kan vi erbjuda ännu bättre service än tidigare. En modern och välkomnande miljö skapar positiva möten och gör det enklare för oss att hjälpa kunderna på bästa möjliga sätt, säger Emma Blomqvist, kundvärd i Oxelösund.

Utöver traditionella banktjänster har sparbanken också ett starkt engagemang för det lokala samhället. Banken stöttar en mängd olika initiativ och projekt som gör bygden ännu bättre att leva och verka i – i samverkan med idrottsföreningar, kulturaktörer, kommuner och näringsliv.

– Vi strävar alltid efter att vara mer än bara en bank. Vi vill vara en partner för våra kunder och bidra till utvecklingen av det lokala samhället. Genom att satsa på en helt nybyggd lokal visar vi vårt åtagande för orten och våra kunder här – och att vi vill fortsätta att bidra till utvecklingen av Oxelösunds kommun, säger vd Sören Schelander.

Den nya banklokalen i Oxelösund invigs officiellt den 16 januari 2025, med öppet hus och bandklippning.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:
nna Falk, marknads- och kommunikationschef
Tel: 073-805 73 75
E-post: anna.falk@sormlandssparbank.se

Om Sörmlands Sparbank: Sörmlands Sparbank grundades 1832 (som Nyköpings Sparbank) med fokus på att stödja den ekonomiska utvecklingen inom regionen. Banken erbjuder ett brett spektrum av finansiella tjänster för privatpersoner, företag och organisationer. Med ett starkt engagemang för hållbarhet arbetar Sörmland Sparbank även aktivt för miljömässig hållbarhet och socialt ansvarstagande i samhället. Banken har fysiska kontor i Katrineholm, Flen, Vingåker, Nyköping och Oxelösund.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.