Connect with us

Marknadsnyheter

STORA SKILLNADER NÄR YOUNG PROFESSIONALS I NORDEN VÄLJER ARBETSPLATS

Published

on

on, okt 11, 2017 10:36 CET

BRA CHEF ELLER TREVLIGA KOLLEGOR – VAD ÄR VIKTIGAST?

Young professionals i Sverige värderar en bra chef och ett gott ledarskap allra högst när de väljer arbetsplats. Men det är vi ensamma om, i alla fall i Norden. I våra grannländer är det istället trevliga arbetskollegor och bra stämning som väger tyngst. Det visar Academic Works årliga rapport ”Young Professional Attraction Index (YPAI)”, genomförd tillsammans med Kantar Sifo.

Nära 14 500 nordiska akademiker i början av karriären, så kallade young professionals, har deltagit i undersökningen, som visar på stora skillnader i Norden kring vad vi prioriterar vid val av arbetsplats. Medan young professionals i Sverige i första hand letar efter arbetsplatser präglade av starkt ledarskap, är motsvarigheten i våra grannländer i första hand ute efter arbetsplatser med trevliga arbetskollegor och bra stämning.

– Bland målgruppen i Sverige anses chefen ha en central roll i många av de andra faktorerna som också hamnar högt upp på årets lista, till exempel att driva den personliga utvecklingen hos medarbetarna och skapa trevlig stämning på arbetsplatsen. Young professionals i Sverige har insett att utan chefen fungerar inte övriga delar heller, och det är därför inte konstigt att chefen och ledarskapet landar på förstaplats här i Sverige i år, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

Det land som sticker ut mest är Danmark, där man värderar trevliga arbetskollegor och bra stämning betydligt högre än övriga länder i Norden (73 procent). Young professionals i Danmark är även ensamma om att värdesätta arbetsplatsens geografiska läge (45 procent) och möjlighet till flexibel arbetstid (41 procent) som topp tre viktigaste kriterierna när de väljer arbetsplats.

Norge och Finland är de länder som liknar varandra mest. Där är det trevliga kollegor och bra stämning som är viktigast vid val av arbetsgivare, följt av ”goda utvecklingsmöjligheter” på andra plats, och ”bra lön och förmåner” på tredje plats.

– Det går inte längre att använda ett och samma budskap till samtliga målgrupper i Norden. Arbetsgivare måste därför lära sig att kommunicera utifrån principen; olika målgrupper, olika budskap, olika kanaler. Till exempel ser vi i resultatet att danskarna vill ha närhet till hemmet och norrmännen vill ha utvecklingsmöjligheter. Då är det viktigt att utvärdera om man har med dessa budskap i sin kommunikation mot dessa, säger Svante Randlert, Business and People Advisor på Academic Work.

YPAI 2017:

Vad är viktigast när du väljer arbetsplats?

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Svante Randlert

Business and People Advisor

Tel: +46 8 120 522 20

Mob: +46 708 99 88 34

E-mail: svante.randlert@academicwork.se

Isabelle Ahlman

Insights Manager, Academic Work

Tel: +46 8 562 467 33

Mob: +46 70 166 59 15

E-mail: isabelle.ahlman@academicwork.se

OM YOUNG PROFESSIONAL ATTRACTION INDEX (YPAI):

Academic Work har, tillsammans med Kantar Sifo, skapat ett modernt mått på arbetsgivares attraktivitet bland svenska studenter och akademiker i början av karriären – Young Professional Attraction Index (YPAI). Nära 14 500 personer deltog i studien i de nordiska länderna 2017. Med hjälp av YPAI vill Academic Work inspirera landets arbetsgivare att bygga relevanta, starka och moderna arbetsgivarvarumärken. Undersökningen, som genomförs av Kantar Sifo och Kantar Gallup i Academic Works databas, inkluderar frågor om vad som är viktigt när man väljer arbetsgivare. Svarsalternativen har målgruppen själv definierat i Academic Works egen förstudie, något som är ovanligt i liknande studier och ger oss en möjlighet att snabbt se trendförändringar hos målgruppen.

OM ACADEMIC WORK:

Academic Work grundades 1998. Vi rekryterar och hyr ut akademiker som fortfarande studerar, eller som är i början av karriären – young professionals. Academic Work finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland och Schweiz. I Sverige har vi 16 kontor – i Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping, Linköping, Västerås, Gävle, Örebro, Sundsvall, Umeå, Luleå och på Arlanda-flygplats utanför Stockholm. 2016 omsatte Academic Work 2 miljarder kronor i Sverige och totalt 2,5 miljarder kronor i koncernen. På våra kontor i Sverige är vi fler än 500 personer som jobbar heltid och vi får bra hjälp från våra drygt 350 deltidsanställda assistenter. Under 2016 jobbade fler än 15 000 konsulter via oss ute hos någon av våra kunder. www.academicwork.se

Taggar:

Anseende
, student
, arbetsplats
, arbetsgivare
, young professionals
, akademiker
, Academic Work
, yrkesliv
, Svante Randlert
, anseendeindex
, Kantar Sifo
, YPAI
, Young Professional Attraction Index
, Isabelle Ahlman

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.