Connect with us

Marknadsnyheter

Stort intresse för ROT-avdrag under pandemin

Published

on

Förra året ökade ROT-avdraget i 248 kommuner. Störst var ökningen i Älvkarleby med 39 procent, Nora med 36 procent och Åstorp med 34 procent. Det visar statistik från Skatteverket. Men nu vill Socialdemokraterna i Stockholm att partiet ska gå till val på att begränsa ROT-avdraget till att bara gälla klimatanpassning och energieffektivisering.

Många småhusägare har passat på att renovera och bygga om huset under pandemin. En del har gjort jobbet själv, medan andra har anlitat hantverkare. Nästan 1,1 miljoner köpare gjorde ROT-avdrag i fjol. ROT-avdraget ökade med 10 procent, från knappt 9,9 miljarder kronor 2019 till knappt 10,9 miljarder kronor 2020.

ROT-avdraget ökade i alla län och i 248 av landets 290 kommuner. Allra mest ökade ROT-avdraget i Örebro och Östergötlands län, med 16 procent. På kommun­nivå ökade ROT-avdraget mest i Älvkarleby med 39 procent, Nora med 36 procent och Åstorp med 34 procent.

På riksplanet beror ökningen framför allt på att nästan 66 500 fler nyttjade ROT-avdraget. Däremot ökade det genomsnittliga ROT-avdraget mindre. I snitt var ROT-avdraget knappt 10 000 kronor 2020.

Inför Socialdemokraternas partikongress i höst vill Stockholmsdistriktet att partiet ska gå till val på att göra om ROT-avdraget så att det bara ska gälla när man bygger om för klimatanpassning eller energieffektivisering. Lite tillspetsat motiverar de förslaget med att staten inte ska skattesubventionera byte av fullt fungerande kök.

– Att ROT-avdraget ökade i 248 kommuner förra året visar hur populärt ROT-avdraget är. Villaägarna ser gärna att småhusägarna klimatanpassar och energieffektiviserar sina hus, men vi vill inte begränsa ROT-avdraget. Villaägarna vill tvärtom återställa procentsatsen till 50 procent, höja taket till 100 000 kronor och bredda ROT-avdraget till att även omfatta exempelvis installation av larm, säger Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarna.

ROT-avdraget syftar till att göra svarta jobb vita, men det bidrar också till att fler anlitar hantverkare i stället för att renovera själva.

– När fler småhusägare anlitar hantverkare ökar intäkterna till statskassan, både skatter och sociala avgifter. ROT skapar också arbetstillfällen och är en bra konjunkturåtgärd. Och om fler har jobb innebär det lägre arbetslöshetsersättning, säger Lena Södersten.

ROT-avdraget är 30 procent av arbetskostnaden. Det är maximerat till 50 000 kronor per person och år, men nyttjar man både ROT och RUT är det sammanlagda taket 75 000 kronor.

Läs även artikeln om ROT-avdraget

Bilagor:
Tabell 1. Länen där ROT-avdraget ökade mest 2020
Tabell 2. ROT-avdraget 2020 och 2019 för kommunerna länsvis
Tabell 3. ROT-avdraget 2020 och 2019 för kommunerna i bokstavsordning med ranking

För mer information, kontakta: 
Lena Södersten, förbundsjurist, Villaägarnas Riksförbund, 073-582 93 49, lena.sodersten@villaagarna.se

 

Villaägarnas Riksförbund är en ideell och partipolitiskt obunden konsument- och intresseorganisation för landets husägare. Förbundet har drygt 300 000 medlemshushåll. Villaägarnas vision är att alla ska kunna förverkliga sina husdrömmar. Läs mer på www.villaagarna.se. Följ oss på Facebook och Twitter

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.