Connect with us

Marknadsnyheter

Stort miljonbelopp till Vi-skogen tack vare Coops kunder

Published

on

Biståndsorganisationen Vi-skogen mottar över 6,1 miljoner kronor via Biståndsknappen under 2023 på pantautomaterna i Coops butiker.

Vi-skogen jubilerade under slutet av 2023 med 40 år på nacken med sitt arbete för hållbart jordbruk och att lyfta människor ut fattigdom i östra Afrika. Biståndsknappen, där Coops kunder kan välja att skänka sin pant direkt till organisationen i stället för att använda summan i vid handling i butiken, har sedan 2004 genererat över 125 miljoner kronor till det viktiga arbetet.

Landets givmildaste Coop-kunder hittar vi åter igen på den lilla ön i anslutning till Södermalm i Stockholm. Hela 12,5% av panten skänker kunderna på Coop Reimersholme till Vi-skogen. Topplistan (se nedan) består mestadels av butiker i huvudstadsområdet, men även två från Uppsala, en från Styrsö på västkusten samt en butik i centrala Örnsköldsvik, och därmed Norrlands ideella etta i detta.

För de insamlade pengarna planterar Vi-skogen bland annat nya träd, vilket stoppar ökenspridning och hjälper massor av människor till ett bättre liv. Tack vare givmildheten från Coops kunder har närmare sex miljoner träd planterats sedan 2004.

– Möjligheten att skänka sin pant till Vi-skogens viktiga arbete i östra Afrika i Coops pantautomater har varit en stor succé alltsedan starten. Vi är glada och stolta över alla kunder som är med och ger stöd till trädplantering för att hantera klimatkrisen och lyfta människor ur fattigdom, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige.

– Tack vare stödet från Biståndsknappen har vi kunnat plantera massvis med träd som har gett tusentals bönder i östra Afrika ett bättre liv, säger Charlotta Szczepanowski, generalsekreterare på Vi-skogen.

För andra året i rad sjunker dock pantsumman. År 2022 skänktes pant för sju miljoner kronor.

– Den personliga ekonomin spelar stor roll i vilken knapp man väljer när man pantar. Många väljer pengar i egen kassa, till livsmedel i Coops butiker då, i ett mer ekonomiskt tufft läge, förklarar Mattis Bergquist.

En miljon kronor mindre motsvarar 40 000 planterade träd.

– Varje träd räknas och gör stor skillnad för människor som lever i fattigdom, säger Charlotta Szczepanowski.

Fakta Biståndsknappen och Vi-skogen

Biståndsknappen introducerades 2004 och finns nu i 730 Coopbutiker över hela landet. För 25 pantade kronor kan en bonde i östra Afrika plantera ett nytt träd.

Sedan starten har kunderna som trycker på Biståndsknappen skänkt 125,2 miljoner kronor. Det motsvarar över 6 miljoner träd i Kenya, Tanzania och Uganda där Vi-skogen arbetar. Vi-skogen lär även ut hållbara jordbruksmetoder som gynnar biologisk mångfald, försörjning för familjen samt klimatet.

Utdelning till Vi-skogen genom åren (2004-2023): totalt 125,2 miljoner kronor

2023: 6,1 miljoner

2022: 6,5 miljoner

2021: 7,0 miljoner

2020: 6,9 miljoner

2019: 6,4 miljoner

2018: 6,6 miljoner

2017: 6,0 miljoner

2016: 6,1 miljoner

2015: 6,7 miljoner

2014: 8,1 miljoner

2013: 8,0 miljoner

2012: 7,9 miljoner

2011: 7,7 miljoner

2010: 7,3 miljoner

2009: 6,5 miljoner

2008: 6,0 miljoner

2007: 5,5 miljoner

2006: 4,5 miljoner

2005: 4,9 miljoner

2004: 0,5 miljoner

Här skänktes mest per pantad burk eller flaska (butik, ort, % av panten) under 2023:

  1. Coop Reimersholme (Stockholm) 12,5%
  2. Coop Minneberg (Bromma) 8,36%
  3. Coop Västertorg (Uppsala) 6,76%
  4. Coop Hagastaden (Stockholm) 6,48%
  5. Coop Mariatorget (Stockholm) 6,23%
  6. Coop Skeppet (Lidingö) 6,2%
  7. Coop Tomtebogatan (Stockholm) 6,15%
  8. Coop Södra Station (Stockholm) 6,08%
  9. Coop City (Örnsköldsvik) 5,74%
  10. Coop Kvarnholmen (Nacka) 5,55%
  11. Coop Djursholm (Djursholm) 5,48%
  12. Coop Styrsö (Styrsö) 5,3%
  13. Coop Djurgårdstaden (Stockholm), Coop Ringgatan (Uppsala) 5,06%

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.