Connect with us

Marknadsnyheter

Stort tryck under första timmen av Black Friday

Published

on

Stockholm, 28 november – Miljontals svenskar hade planerat att sitta vakna till tolvslaget inatt för att shoppa direkt när Black Friday började, och precis som förra året ökade försäljningen under dygnets första timme med 1700% jämfört med en genomsnittlig dag.

– Miljontals svenskar planerade att sitta vakna till tolvslaget och det var ett otroligt tryck under nattens första timme. Vi har symboliskt sett börjat hänga på låset till landets nätbutiker när Black Friday börjar, och det har blivit en e-handelns uppesittarkväll, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Men jämfört med fjolåret så ökade inte försäljningen under dygnets första timme – och det var i Jämtland och Gotland som det shoppades mest per capita

Statistik från Klarnas betalningslösningar* visar att det framförallt var åldersgruppen 18-35 som shoppade mest under dygnets första timme, men även om försäljningen ökade kraftigt jämfört med en genomsnittlig dag så ökade den inte ytterligare jämfört med första timmen av Black Friday under fjolåret. Jämfört med fjolårets Black Friday var det åldersgruppen 56+ som ökade sin andel av köpen medan de yngre shoppade mindre än i fjol, och bland Sveriges län så handlades det mest i Jämtland och Gotland sett till befolkningsmängden.

Det är generellt de äldsta konsumenterna som ökar sin andel av köpen på nätet allra mest, och ökningen blir bara större högre upp i åldrarna. Det kommer inte som någon överraskning, många äldre har börjat få upp ögonen för hur enkelt och smidigt de kan handla på nätet utan att behöva trängas i landets fysiska butiker, säger Viveka Söderbäck.

Kraftigt ökad försäljning måndag-torsdag när Black Friday infaller en vecka närmare jul

Försäljningen mellan måndagen och torsdagen innan Black Friday ökade med 55% jämfört med fjolåret. Många butiker väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan, och Black Friday har i ökad utsträckning blivit Black Week. Black Friday följer av tradition den amerikanska dagen för Thanksgiving, och i år infaller därför Black Week en vecka närmare jul jämfört med tidigare år. Veckan blir därmed ett ännu tydligare startskott för julhandeln, och närmare hälften (44%) av svenskarna planerade att köpa julklappar på Black Friday.

– Att Black Friday infaller en vecka närmare jul i år, och att löningsdagen därmed inföll redan under måndagen innan istället för själva fredagen som tidigare år, har troligtvis påverkat den kraftiga ökningen. Vi kunde se att försäljningen under de första dagarna av veckan ökade mer än fredagen redan under fjolåret, men Black Friday är fortfarande årets absolut största shoppingdag och det återstår ännu att se om det är många som har väntat med att handla till idag med förhoppning om att få de allra bästa priserna, säger Viveka Söderbäck.

Nästan 9 av 10 har planerat sina köp och uppger att det blivit viktigare med hållbart producerade varor under det gångna året

Klarna genomförde nyligen en undersökning** som visar att majoriteten (62%) av svenskarna planerade att handla under Black Friday, och att nästan nio av tio av dem som skulle shoppa på Black Friday (84%) har planerat sina inköp samt bestämt sig för hur mycket de ska spendera (86%). En av fyra personer (24%) som tänkt handla på Black Friday har planerat noga, medan majoriteten planerat något (60%) och bara en av sju (14%) inte har planerat alls.

Ungefär två tredjedelar (61%) av konsumenterna tycker att det är viktigt att varorna de köper, eller får, är hållbart producerade. Och bland dem uppger nio av tio (87%) att det blivit viktigare under det gångna året. Ungefär hälften (51%) uppger att hänsyn till miljö- och hållbarhetsfrågor kommer att påverka deras shoppande under Black Friday och julhandeln.

– Vi vet sedan tidigare att förväntningarna inför Black Friday har varit höga bland svenskarna, och de flesta har varit noga med att planera sina kommande fynd för att få ut så mycket som möjligt av plånboken, men samtidigt också minimera konsumtionens miljöpåverkan, säger Viveka Söderbäck.

Shopping per capita under första timmen av Black Friday

(Index representerar den genomsnittlige svensken, och en högre eller lägre siffra visar om invånarna i länet handlat mer eller mindre per person under den första timmen av Black Friday)

Län Index
Sverige 100
Jämtlands län 239
Gotlands län 128
Kronobergs län 128
Stockholms län 119
Västerbottens län 114
Örebro län 112
Värmlands län 108
Uppsala län 101
Blekinge län 100
Västra Götalandsregionen 99
Region Skåne 97
Östergötlands län 96
Dalarnas län 93
Region Halland 89
Västmanlands län 88
Västernorrlands län 87
Kalmar län 86
Södermanlands län 70
Jönköping 59
Gävleborgs län 41
Norrbottens län 23

* Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna inom svensk ehandel

** 1066 svenskar deltog i Klarnas undersökning som utfördes i Cints panel under den första veckan i november 2019

***

För mer information

Magnus Törnblom

Presschef

magnus.tornblom@klarna.com / press@klarna.com

+46 70 266 27 12

Om Klarna

Klarna gör shopping smoooth, är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på 53 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag över 190 000 anslutna handlare, 2 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, Adidas, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.