Connect with us

Marknadsnyheter

Storvinst till Peab i prestigefylld kommunikationstävling

Published

on

Under torsdagen 8 februari tog Peab pris i flera kategorier för sin kampanj Byggåret som ska locka fler kvinnor till byggbranschen. Kommunikationen kring satsningen belönades för att ha skapat mest effekt i den prestigefyllda kommunikationstävlingen 100 Wattaren 2023.

Det är Sveriges Annonsörer som står som arrangör av 100-wattaren där kommunikation som gett bevisad effekt belönas i olika kategorier. Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation och marknadsföring som fungerar. Peab blev ett av de mest prisade varumärkena tillsammans med McDonald’s, If Skadeförsäkring, Lantmännen och Vattenfall.

– Bara att vara nominerad i 100-wattaren är stort! Att dessutom ta hem storvinsten i kategorin Employer Branding & Rekrytering och även brons i kategorin Samhälle & Opinion känns helt fantastiskt. Det här är ett viktigt erkännande för alla oss som jobbar för att öka jämställdheten i vår bransch. Ingen kan någonsin hävda att tjejers intresse för byggbranschen är lågt, tvärtom! Vi fick in över 2000 sökande till platserna i fjol. Jag vill också rikta ett varmt tack till kreatörerna på Gullers Grupp som tillsammans med oss tog fram ett så vinnande koncept, säger Maria Wilund, PR-chef på Peab.

Byggåret är ett betalt prova-på-år enbart för tjejer, utan krav på förkunskaper. Programmet finns på 17 orter över hela Sverige. För att lansera konceptet tog Peab tillsammans med Gullers Grupp bland annat fram film som gick i tv, på bio och i sociala medier.

Det här var ett lika svårt som roligt uppdrag att jobba med. Att lösa jämställdhetsfrågan är ingen uppgift som låter sig lösas enbart med reklam. Det är också därför som vi är extra stolta över att vi tillsammans med Peab tog fram idén med Byggåret, som är själva kärnan. Vi tror att Byggåret långsiktigt har potentialen att bidra till en faktisk förändring, säger Gustaf Sehlstedt, kundansvarig på Gullers Grupp.

Ett av Peabs fyra strategiska målområden är att vara ledande inom samhällsansvar och en central del handlar om jämställd rekrytering. Detta var utgångspunkten när utbildningssatsningen lanserades för ett år sedan. Om ett par veckor öppnar Peab ansökningarna till en ny omgång av lärlingsutbildningen.

Med Byggåret har vi på Peab kunnat öppna dörren till byggbranschen för en helt ny grupp, nämligen unga tjejer. Det ska bli härligt att få välkomna ett nytt gäng under 2024.  Ansökan öppnar den 1 mars, säger Camila Buzaglo, kommunikationsdirektör Peab och en av initiativtagarna till satsningen.

Juryns motivering 100W kategori Employer Branding & Rekrytering:

I en bransch som i praktiken är stängd för hälften av befolkningen har man skapat en väg in. Genom att ta en slägga mot normer har man löst en utmaning på ett sätt som gett effekt utöver alla förhoppningar. Grattis PEAB!

Juryns motivering 50W kategorin Samhälle & Opinion:

Ibland är bästa sättet att lösa en utmaning att ifrågasätta den. Med lärlingsprogrammet Byggåret fick unga kvinnor upp ögonen för produktion vilket bidrog till att förändra attityden till en hel bransch. Vi hurrar för ökad jämställdhet och välkomnar första kullen kvinnliga elever ut i verkligheten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peabs pressjour, pressjour@peab.se, 010-456 86 00 

Information om utbildningen finns även på Byggaret.se

Peab är Nordens samhällsbyggare med 14 000 medarbetare och en omsättning på 59 miljarder kronor. Med lokal närvaro och fokus på egna resurser utvecklar, anlägger och bygger vi vardagen där livet levs. Huvudkontoret finns i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är noterad vid Nasdaq Stockholm.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förvärv av egna aktier i Mangold AB vecka 36, 2024

Published

on

By

Perioden 2024-09-02 till 2024-09-06.

Under ovanstående period återköpte Mangold AB (”Mangold”) (LEI-kod 549300F7ULEE3V59UW34) egna aktier (ISIN: SE0001449380) inom ramen för Mangolds återköpsprogram för kapitaländamål enligt följande:

Datum Aggregerad volym (antal aktier) Genomsnittlig aktiekurs (SEK) Transaktionsvärde (SEK)
2024-09-06 5 2 380,0 11 900,0
2024-09-05 7 2 400,0 16 800,0
2024-09-04 8 2 460,0 19 680,0
2024-09-03 9 2 428,9 21 860,0
2024-09-02 8 2 440,0 19 520,0
Total 37 2 425,9 89 760,0

Efter återköpen innehar Mangold 202 aktier av totalt utgivna aktier om 470 841 st.

Återköpen är del av aktieåterköpsprogrammet om maximalt 1,0 procent av totalt utgivna aktier till ett sammanlagt belopp om 14,1 MSEK som offentliggjordes av Mangold den 8 maj 2024 och löper fram till Mangolds årsstämma 2025.

Programmet utförs i enlighet med marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014 (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning (EU) nr 2016/1052 (Safe Harbour-förordningen).

Alla förvärv har genomförts av Mangold på Nasdaq Stockholm Main Market.

En rapport över samtliga genomförda transaktioner enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen finns att tillgå som bilaga till detta pressmeddelande och på Mangolds hemsida, www.mangold.se.

För frågor kontakta:
Jonathan Bexelius, CFO
jonathan.bexelius@mangold.se
+46 7 9585 9963

Om Mangold

Mangold erbjuder finansiella tjänster till företag, institutioner och privatpersoner. Affärsverksamheten ligger i det helägda Mangold Fondkommission AB och är indelad i de två segmenten Investment Banking och Private Banking. Mangold Fondkommission står under Finansinspektionens tillsyn och bedriver värdepappersrörelse enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Mangold är medlem på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen, Spotlight Stock Market och Nordic Growth Market samt derivatmedlem på Nasdaq Stockholm. Bolaget är även clearingmedlem och emissionsinstitut hos Euroclear Sweden. Vidare är Mangold medlem i branschorganisationerna Swedsec och Föreningen Svensk Värdepappersmarknad. Mangold är noterat på Nasdaq Stockholm Main Market och handlas med kortnamnet MANG. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aktieägarstatistik Q2: Utländskt ägande ökar, svenskt minskar och Saab fortsatt raket

Published

on

By

Under andra kvartalet 2024 såg värdepapperscentralen Euroclear Sweden en ökning av utländskt aktieägande medan svenskarna fortsätter rensa i portföljerna. Precis som under första kvartalet   attraherade Saab flest antal nya ägare. Samtidigt sålde kvinnorna av aktier i H&M och Nelly Group.

 Antalet aktieägare ökade jämfört med föregående kvartal med 5 882 aktieägare (+0,21%) Utländska ägare ökade med 8 125 st medan de svenska minskade med 2 243 st. Aktieägarna under Q2 utgjordes till cirka 83,5 procent av privatpersoner (2 328 731 st), cirka 2 procent juridiska ägare (50 514 st) och 14,5 procent utländska ägare (403 601 st). Det utländska ägandet ökade cirka 0,5 procentenheter sedan Q1.

 

Bland bolag med flest antal aktieägare (tio-i-topp) var Ericsson det bolag som hade störst andel av aktieinnehavet registrerat på utländska ägare, följt av SSAB och Volvo. (fig.1)

Svenskarna rensar vidare i portföljerna

Under andra kvartalet ägde svenska privatpersoner aktier i 5,11 bolag i genomsnitt, jämfört med 5,14 bolag under Q1. För motsvarande kvartal för ett år sedan var siffran 5,25 bolag.

 

 – Återigen bekräftas tendensen vi noterade redan förra året: att svenskarna är fortsatt försiktiga och inte längre investerar i allt fler bolag utan krymper portföljerna. Förhoppningsvis ser vi en ökad investeringslust i Q3 om marknaden stabiliseras och aktieägarna får tillbaka självförtroendet, säger Krister Modin, analytiker på Euroclear Sweden.

Saab – en raket
Investor var även i andra kvartalet kvar på förstaplatsen i listan över de tio populäraste bolagen. Därefter följde Telia respektive Ericsson. (fig.2) Bland de 150 bolagen med flest aktieägare var det liksom första kvartalet försvarskoncernen Saab som ökade mest, den här gången med cirka 24 200 nya aktieägare (+16 %). (fig.3)

– Det är ovanligt att samma bolag blir kvartalets raket med störst ökning under flera kvartal. Här sticker Saab ut i statistiken, säger Krister Modin.

Saab attraherade flest nytillkomna kvinnliga aktieägare (+5 852) under kvartalet, följt av Investor (+4 984) och (Atlas Copco +1729). Saab drog även flest manliga aktieägare (+13 970). H&M var det bolag som tappade flest kvinnliga aktieägare (-2 152), följt av ytterligare ett klädföretag, Nelly Group (-1 911). Därefter kom Neobo Fastigheter (-1 846) vilket var det bolag som tappade flest manliga aktieägare (-5 216).

Kvinnors tre favoritaktier var i likhet med föregående kvartal H&M, följt av Sweco och Billerud. Bland männens tre-i-topp gick Viscaria (tidigare Copperstone, kopparutvinning) förbi CTEK (batteriladdning) och intar därmed förstaplatsen. (fig.4)

Läs Q2-rapporten här

 

Om Euroclear Swedens aktieägarstatistik 

Euroclear Sweden har licens från Finansinspektionen att hålla aktieägarregistret över Sveriges alla noterade bolag i egenskap av Sveriges värdepapperscentral. Aktieägarstatistiken bygger på Euroclear Swedens officiella aktieägarregister och utgörs därmed av samtliga svenska aktiebolag vars aktier är noterade till handel samt svenska onoterade aktiebolag vars aktier är anslutna till värdepapperssystemet.

 

 

För mer information, kontakta:

 

Karin Jihde, Press & Communications Officer, Euroclear Sweden

Mobile: +46 (0) 76-313 24 53 • karin.jihde@euroclear.com

www.euroclear.com/sweden

 

Om Euroclear Sweden

Euroclear Sweden är hjärtat i Sveriges finansmarknad. Vårt uppdrag, med licens från Finansinspektionen, är att vara Sveriges värdepapperscentral – länken mellan köpare och säljare av aktier, obligationer och andra värdepapper. Vi hanterar affärer till ett värde av 590 miljarder kronor per dag genom att godkänna och bokföra alla hundratusentals förändringar som sker – och vi gör det i rätt tid, på rätt plats, med exceptionellt hög kvalitet.

Bland våra kunder finns cirka 1 700 aktiebolag, 50 banker och finansiella institut, samt 70 fondbolag. Vår position ger oss unik kunskap om finansmarknaden: vi anordnar årsstämmor med fler än 150 börsnoterade bolag varje år och erbjuder insikter och rådgivning om företagens ägarbild och viktiga bolagshändelser. Euroclear Sweden har 150 medarbetare och huvudkontor i Stockholm. Vi är en del av Euroclearkoncernen, med 4 000 medarbetare från 80 nationaliteter i fler än 20 länder.

 

Fig.1

A diagram of a pie chart Description automatically generated

 

Fig.2

A screenshot of a phone Description automatically generated

 

Fig.3

A graph with numbers and a bar Description automatically generated

 

 

Fig.4

 

A close-up of a chart Description automatically generated

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya valodds: Fraser och förolämpningar i tv-debatten mellan Harris och Trump

Published

on

By

”Comrade Kamala,” ”Tampon Tim” eller ”convicted felon”? Nu presenterar Unibet odds på vilka ord och fraser som Trump och Harris kommer att använda i presidentdebatten.

Natten till onsdag riktas världens blickar mot USA när Donald Trump och Kamala Harris för första gången ställs mot varandra i en tv-sänd debatt inför det stundande presidentvalet. Just nu är det fördel Donald Trump i presidentkampen, då han står i oddset 1,75 medan Harris ligger på 2,00. Inför debatten har Unibet även tagit fram odds över ett antal ord, fraser eller förolämpningar som kandidaterna kan komma att använda sig av. 

Enligt Unibet är sannolikheten hög att Kamala Harris plockar fram fraser som ”A President for all Americans” (1,50), ”No woman should be told” (1,50) och ”We’re not going back” (1,50). Det finns också odds för att Harris säger ”convicted felon” (2,25) eller ”you are weird” (4,00). 

Från Donald Trumps håll är oddsen låga för att diverse öknamn och förolämpningar riktas mot Harris. På listan finns exempelvis ”Comrade Kamala” (1,50), ”Laffin’ Kamala” (2,25), ”Lying Kamala” (2,50) och ”Kamabla” (3,00). Ett spel på att Trump säger att ”Elon Musk is a wonderful man” kan i sin tur betala tillbaka sex gånger pengarna.

– Trump har varit i presidentracet länge och tenderar att säga fler saker som väcker uppmärksamhet, så det finns något fler alternativ på hans uttalanden. Men det kommer bli intressant att följa debatten, och vi kommer säkerligen att kunna se intressanta oddsrörelser kommande dagar, säger Raúl Valencia López, marknads- och PR-ansvarig på Unibet. 

Fakta: Presidentodds vid viktiga datum under 2024

28 juni: Efter första presidentdebatten (mellan Biden och Trump)
Harris 13.00
Trump 1.50

14 juli: Efter mordförsöket på Trump
Harris 9.00
Trump 1.30

21 juli: Biden hoppar av
Harris 3.00
Trump 1.45

8 augusti: Harris bekräftad presidentkandidat
Harris 2.10
Trump 1.67

Unibets odds på amerikanska presidentdebatten

Ord och fraser sagda av Kamala Harris

  • A President for all Americans 1.50
  • No woman should be told 1.50
  • We’re not going back 1.50
  • convicted felon 2.25
  • The American dream belongs to all 3.00
  • You are weird 4.00
  • 78 year old unstable man 6.00
  • Agent Orange 51.00
  • Fake President 51.00

Ord och fraser sagda av Donald Trump:

  • Mexico 1.10
  • Feminist 1.25
  • Comrade Kamala 1.50
  • Laffin’ Kamala 2.25
  • Lying Kamala 2.50
  • Crazy Kamala 3.00
  • Kamabla 3.00
  • Elon Musk is a wonderful man 6.00
  • People don’t eat bacon any more 9.00
  • Tampon Tim 9.00
  • When wind doesn’t blow we have a problem 9.00
  • Hannibal Lecter is a wonderful man 26.00

Se alla odds på presidentvalet i USA:
https://www.unibet.se/betting/sports/event/1007036560

Om Unibet
Unibet är en del av Kindred Group – ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa, Nordamerika och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har över 2 500 medarbetare globalt och är medgrundare av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). Kindred Group är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap. Läs mer på www.kindredgroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.