Connect with us

Marknadsnyheter

Styrelsen för Scandi Standard har beslutat om förvärv av egna aktier

Published

on

Styrelsen för Scandi Standard AB (publ) har med stöd av bemyndigandet från årsstämman 2020 beslutat att bolaget ska kunna förvärva högst 540 000 egna aktier på Nasdaq Stockholm. Syftet med förvärv av egna aktier ska vara att säkerställa leverans av aktier till deltagarna i LTIP 2020 eller att säkra kostnader relaterade till LTIP 2020.

Villkor för förvärv av egna aktier
Enligt styrelsens beslut ska bolagets eventuella förvärv av egna aktier ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter och följande villkor.

  • Förvärv få ske vid ett eller flera tillfällen före årsstämman 2021.
  • Högst 540 000 aktier i bolaget får förvärvas. Bolagets innehav av egna aktier får dock inte vid något tillfälle uppgå till mer än en tiondel av samtliga aktier i bolaget.
  • Förvärv ska ske till ett pris per aktie inom det vid var tid gällande kursintervallet för aktien på Nasdaq Stockholm.
  • Förvärvade aktier ska betalas kontant.

Totalt antal aktier i bolaget och bolagets innehav av egna aktier
I dag uppgår det totala antalet aktier i bolaget till 66 060 890 aktier. Bolagets innehav av egna aktier uppgår till 458 953 aktier.

Anmälan av genomförda förvärv av egna aktier
Genomförda förvärv av egna aktier kommer att anmälas i enlighet med gällande lagar och förordningar samt Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef: +45 22 10 05 44
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Informationen lämnades för offentliggörande klockan 0750 den 22 februari 2021.

Om Scandi Standard
Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3000 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 9 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport för Vidhance AB 1 januari – 31 mars 2024

Published

on

By

Första kvartalet 1 januari – 31 mars 

  • Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 8,1 Mkr (11,7 Mkr)
  • Resultat efter finansnetto för kvartalet uppgick till -5,9 Mkr (-4,0 Mkr)
  • Resultat efter skatt för kvartalet uppgick till -5,9 Mkr (-4,0 Mkr)
  • Resultat per aktie uppgick till -1,29 kr (-0,44 kr)
  • Kassaflödet efter investeringsverksamheten för kvartalet uppgick till -7,9 Mkr (-6,6 Mkr)

Väsentliga händelser 1 januari – 31 mars 

  • Den 8 januari handlas bolagets aktie under det nya namnet Vidhance AB med kortnamnet VIDH. Den 11 januari
    genomförs en omvänd split 1:2 och antalet aktier halveras.

  • Den 14 februari meddelar bolaget att man utökar sitt samarbete med den amerikanska tillverkaren RealWear som
    har produkter inom handsfree, bärbara datorlösningar för personal i frontlinjen. Enligt avtalet kommer Vidhance
    och Realwear gemensamt att introducera nya och förbättrade videolösningar för frontlinjearbetare på marknaden.

Väsentliga händelser efter periodens slut 

  • Den 18 april kallar bolaget till årsstämma och meddelar att valberedningen föreslår Henrik Wennerholm till ny
    ordinarie styrelseledamot.

VD-ord

Låt mig inleda med att konstatera att 2024 har börjat i ett högt tempo för Vidhance. Under årets första kvartal uppgick nettoomsättningen till 8,1 mkr, vilket är en minskning med 30,8% jämfört med samma period föregående år. EBITDA landade på -3,4 mkr vilket är en förbättring på 2,2 mkr mot samma period föregående år. Bakom dessa siffror döljer sig ett intensivt arbete där vi fortsätter att navigera i en snabbrörlig marknad. Jag är särskilt stolt över de framsteg vi gjort inom vår AI-satsning under kvartalet, där vi fortsätter att utveckla och förfina våra kommande lösningar, samtidigt som vi hållit kostnaderna under kontroll.

Smartphonemarknaden går just nu all-in på AI, vilket innebär nya möjligheter såväl som risker. Aktörerna tävlar om att positionera sig för den nya verkligheten, men det återstår ännu att se exakt vilka AI-lösningar som kommer att skapa mest värde för slutkunderna.
Här har Vidhance en styrka i vår djupa förståelse för användarnas behov, kombinerat med vår expertis inom mobil videoteknik. Genom att jobba tätt tillsammans med våra kunder kan vi snabbt anpassa oss och ligga i framkant i denna spännande utveckling.

Vår produktutveckling fokuserar just nu på nästa generations videolösningar som utnyttjar kraften i generativ AI för att ge smartphoneanvändare enklare och bättre videoinspelning. Det är oerhört inspirerande att vara del av ett team som bryter ny mark. Medan vi i detta tidiga skede är något
återhållsamma med detaljer kring de specifika lösningarna, kan jag säga att det internt sjuder av kreativitet och nytänkande. Vi ser fram emot att
kunna berätta mer längre fram. Under kvartalet har vi tecknat ett nytt uppdragsavtal med en av våra existerande kunder utanför smartphones. Detta ser vi som en tydlig indikation på att vår strategi, att öka intäkterna från stödtjänster, är rätt väg att gå även på denna marknad. Vi har även
löpande tecknat flera mindre avtal för nya smartphoneprojekt. Våra första presentationer av den nya produktvisionen för utvalda kunder har fått
positiv återkoppling, blandat med värdefulla inspel till nästa steg.

Samtidigt har vi blicken stadigt fäst på horisonten. Våra nya affärsområden, såsom Professional, är strategiskt viktiga på sikt men kommer kräva
uthållighet att bygga upp. Vårt mål är att skapa en långsiktigt stark position på dessa marknader, genom fokuserade satsningar och rätt prioriteringar. Exakt hur vi balanserar våra resurser mellan Consumer och nya områden framåt är något vi kontinuerligt utvärderar.

Jag är trygg i att vi har den finansiella ställning som krävs för att genomföra vår strategi. De kostnadsnivåer vi nu etablerat ger oss ökad
uthållighet och handlingsfrihet att satsa där det gör mest nytta, även i ett utmanande marknadsläge. Framåt kommer vi fortsätta att lägga kraften på nära kundsamarbeten och innovativ produktutveckling inom AI. Vi fortsätter också att trimma in AI i de interna processerna för att kunna skala upp leveranserna. Mitt i allt detta kommer vi att vårda vår företagskultur för att säkerställa att Vidhance förblir en kreativ och öppen arbetsplats.

Vidhance har en spännande resa framför sig. Med en nettokassa på knappa 60 mkr, en skalbar teknisk plattform, ett tight team och en marknadsledande position inom mobil videoinspelning har vi alla förutsättningar att ta en ledande roll i den pågående AI-omställningen. Vi är redo att omsätta våra visioner till kundvärde och aktieägarvärde. Jag vill avsluta med att rikta ett varmt tack till alla medarbetare för ert hårda arbete och ständiga nytänkande, till våra kunder för ert förtroende, och till er aktieägare för ert stöd i vår fortsatta tillväxtresa. Tillsammans skapar vi morgondagens mobila videolösningar!

Uppsala i maj 2024

Nils Hulth, VD

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jonathan Ekman, Finanschef Vidhance AB (publ)    

Telefon: 018-474 99 90 E-post: jonathan.ekman@vidhance.com

Om Vidhance AB

Vidhance AB, grundat 2007, är ett noterat ledande svenskt mjukvaruföretag som specialiserar sig på intelligent sensor-, data- och bildanalys för att förbättra videokvaliteten från rörliga kameror. Genom att kombinera banbrytande videoteknik med generativ AI, erbjuder Vidhance innovativa lösningar som förbättrar videoupplevelser för både konsumenter och professionella användare. Vidhances mjukvaruplattform är resultatet av mer än 15 års utveckling och innovation och har hittills integrerats i över 800 miljoner enheter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fler vetenskapliga framsteg för Raypilot

Published

on

By

Det är Athens Medical Center som presenterat sina erfarenheter av införandet av Raypilot System, vid det vetenskapligt mötet ISRS i New York.

Den nya forskningen presenterad av Dr George Kritselis och team vid Athens Medical Center och belyser vikten av träffsäkerhet och att stråla med små marginaler till frisk kringliggande vävnad. Även denna forskargrupp visar på att detta ger mindra biverkningar och en ökad livskvalitet för patienten.

Dr. George Kristilis pekar på viktiga resultat så som,

SBRT med Raypilot System är säker och effektiv vid prostata behandling, minskade biverkningar på urinvägar och hög acceptans för metoden.

Dessa initiala resultat tyder på betydande potential för att förbättra patientresultaten vid behandling av prostatacancer.

Som de flesta observationsstudier betonar Dr George Kritselis vikten av ytterligare forskning om långsiktig uppföljning, tekniska framsteg och multidisciplinärt samarbete för att optimera SBRT-protokoll och förbättra patientvården ytterligare

“Vi är mycket nöjda med resultaten hittills och förväntar oss ivrigt mer lovande data från Aten”, säger bolaget ansvarig för Clinical Affairs och COO, Hanna Syrén.

Jag har nyligen varit på plats vid Athen Medical Center och själv diskuterat deras målsättning att hitta en metod som ger ökad livskavliteten. För ca 10 månaders sedan påbörjade vi vårt samarbete och en viktiga faktor var att kunna erbjuda detta för patienter som kommer tillresande till Aten, tex från den grekiska övärlden. Förr behandlades dessa patienter i upp mot åtta veckor och inte sällan med birekningar som förlänger vårdtiden. Nu kommer de till Aten för maximalt en vecka. Att det sker med mindre biverkan är mycket tillfredställande. Det är livskvalitet” fortsätter Hanna.

Läs presentationen här eller besök bolagets hemsida. På bolagets hemsida finns också en intervju med Dr George Kritselis samt fler nyheter att läsa.

ISRS, International Stereotactic Radiosurgery Society

Micropos Medical
+46 (0)31-760 80 05
info@micropos.se

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) utvecklar och säljer produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets produkt Raypilot® System är framtagen för att säkerställa en förbättrad precision vid strålbehandling av prostatacancer. Med en ökad precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. Raypilot® System kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. Raypilot® System med förbrukningsvarorna Raypilot Hypocath® och Raypilot Viewcath är CE-märkta och FDA godkända för Europeisk- respektive USA användning.  

Bolaget är listat på Spotlight Stock Market under aktiesymbolen MPOS.
Välkommen att följa Bolaget på LinkedIn eller på www.micropos.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Peptonic Medical AB meddelar förändringar i organisationen

Published

on

By

Peptonic Medical AB (publ) (”Peptonic”) tillkännager idag förändringar i organisationen. Global Business Director, Erik Sundquist, och Senior Advisor, Dan Markusson, kommer att lämna sina positioner i bolaget.

Under sin tid på Peptonic har Erik spelat en nyckelfunktion i att stärka företagets marknadsposition och implementera viktiga affärsstrategier. Erik har beslutat att fokusera på andra professionella projekt. Dan har haft flera betydande positioner i bolaget och lämnar Peptonic i mitten av juni.  

”Vi är tacksamma för Eriks och Dans insatser och engagemang under deras tid på Peptonic. Deras bidrag har varit betydande för bolaget och vi önskar dem båda lycka till i deras framtida åtaganden,” säger Anders Blom, Styrelseordförande för Peptonic Medical AB.

Befattningarna kommer i nuläget inte att ersättas.

För ytterligare information, vänligen kontakta:                                                                               
Anna Linton, vd Peptonic Medical AB                                                                                                                  
Email: anna.linton@peptonicmedical.se                                                                                                               
Telefon: +46 70-244 92 07

Kort om Peptonic                                                                                                                               
Peptonic Medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.

Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen.

Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Marketing Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel.  Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.