Connect with us

Marknadsnyheter

SUV-däck lever ett hårt liv i stadstrafik – hur ska du välja rätt typ av däck?

Published

on

SUV-bilar har en högre markfrigång än personbilar vilket kan locka föraren att köra lite väl fort över en trottoarkant eller ojämnheter på vägen. Tunga SUV-bilar har även stora däck och för att de ska klara påfrestningarna så ska de ha en robust konstruktion och starka däcksidor.

I en stadsmiljö finns de gott om utmaningar för SUV-däck. Utöver trottoarkanter kan till exempelvis farthinder, vägarbeten och potthål men även omkörningar, undanmanövrar och filbyten slita hårt på SUV-däcken. De har ofta en hög profil, med andra ord höga däcksidor, vilket ökar risken för däckskador. Kvaliteten på däcken är avgörande speciellt vid extrema situationer, som till exempel vid en undanmanöver eller en hård inbromsning. En motorstark SUV kan accelerera snabbt men bilens tyngd gör att den har längre bromssträcka än en personbil.

– I en panikbromsning är skillnaden enorm mellan kvalitetsdäck och däck av sämre kvalitet. För att bilen ska kunna ge stabila köregenskaper ska däcken ge ett bra grepp både rakt fram och sidled vilket är viktigt för att den tunga SUV-bilen inte ska tappa greppet i en kurva. Däck av hög kvalitet gör det lättare att köra en SUV och körkänslan är bättre, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Aramid-fiber förstärker däcksidorna

SUV-däck av hög kvalitet tillverkas vanligtvis av starkare material än personbilsdäck. Nokian Tyres använder teknologin Aramid Sidewall på sina SUV-däck och på däck för lätta lastbilar. Däcksidorna är förstärkta med Aramid-fiber som ger bra skydd mot stick- och skärskador. Aramid-fiber används i applikationer som kräver hög mekanisk styrka, bland annat använder rymdindustrin Aramid-fiber.

– I stadskörning måste man ofta svänga skarpt i ett trångt utrymme och det kan till exempel vara trottoarkant eller andra hinder på vägen. I den här miljön minskar Aramid-fiber risken för däckskador. Slitstarka SUV-däck ger goda förutsättningar för en bekymmersfri resa, berättar Emil Sundholm.

– Det mest utmanande för däcksidorna är när däcket trycks mot fälgen i en vinkel, till exempel om bilen parkeras så att någon av hjulen lutar mot trottoarkanten i en vinkel. Vid körning i en stad är det viktigt att ha rätt lufttryck och att köra lugnt, påminner Emil Sundholm.

Bilmodell grunden för utvecklingen av nya SUV-däck

Vid valet av nya däck kan man som däckköpare möta en mängd olika begrepp. Skillnaden mellan ett SUV-däck och ett personbilsdäck kan ibland vara ombytlig och de olika begreppen kan göra det svårt att välja däck.

– Vissa däcktillverkare anger däckets diameter som en avgörande faktor om däcket är ett SUV-däck eller ett personbilsdäck. Andra tillverkare använder istället däckets belastningsindex (load index) som mått om däcket är ett SUV-däck. Men även många mindre så kallade crossover-bilar med lägre bärighetsklass har SUV-däck. Därför utvecklar vi nya SUV-däck och däckdimensioner efter specifik bilmodell, istället för belastningsindex, för att kunna garantera bästa möjliga köregenskaper och säkerhet, berättar Emil Sundholm.

– Vid valet av nya SUV-däck är det viktigt att tänka vilka egenskaper man uppskattar på däck. På grusvägar är det bra att ha stenavvisare i däckets huvudspår och ett förstärkt mönster ger extra stabilitet för höga SUV-bilar. Nokian Tyres SUV-däck är utvecklade och testade för nordiska förhållanden, både för körning i terräng och i stadstrafik, säger Emil Sundholm.

Tips för valet av SUV-däck

  • Välj däck som är designade för din bilmodell och som passar för dina behov: körning på asfalt / terräng / eller båda.
  • Kom ihåg att däck av hög kvalitet utöver bra grepp vid acceleration och inbromsning även har bra sidgrepp och att Aramid-fiber skyddar däcksidorna mot stick- och skärskador.
  • Rätt lufttryck ökar däckens livslängd och minskar bränsleförbrukningen.
  • Kom ihåg att köra lugnt, speciellt när du ska svänga tvärt.
  • Kontrollera lufttrycket en gång i månaden.
  • Ha koll på mönsterdjupet och rotera hjulen regelbundet, framhjul bak och tvärtom.
  • Tvätta dina hjul innan du ställer dem i förvar. Förvara däcken i ett torrt och mörkt utrymme.

Mer information:

www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin IInstagram

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som värdesätter säkerhet, hållbarhet och förutsägbarhet. Vårt syfte är att ge världen möjlighet att köra smartare. Inspirerade av vårt skandinaviska arv tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger sinnesfrid i alla kör- och arbetsförhållanden. Vår Vianor-kedja tillhandahåller däck- och biltjänster. År 2021 var företagets omsättning 1,7 miljarder euro och sysselsatte cirka 4,900 personer. Nokian Tyres är noterat på Nasdaq Helsingfors. Ytterligare information: www.nokiantyres.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.