Connect with us

Marknadsnyheter

Svag återhämtning av brotrafiken och stigande godstrafik

Published

on

Årets första kvartal på Øresundsbron avslutades med lättade svenska inreseregler, påskvecka och en svag ökning av den danska fritidstrafiken på förbindelsen. Totalt sett minskade vägtrafiken med 54,1 procent jämfört med samma period i fjol, men godstrafiken på Øresundsbron är stigande och stabil.

– Vi är långt ifrån normaltrafik på förbindelsen och restriktioner finns kvar i båda riktningarna. Men det finns en uppdämd lust att besöka andra sidan sundet, vilket tydligt märktes då många danskar passade på att besöka sina efterlängtade sommarhus i Sverige då gränsen öppnade, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Øresundsbro Konsortiets resultat blev ett överskott på 131 miljoner DKK före värdeförändring under det första kvartalet, vilket är en minskning med 134 miljoner DKK jämfört med samma period i fjol. Räntekostnaderna steg med 18 miljoner DKK som en följd av högre inflation, vilket direkt påverkar konsortiets realränteskuld. Valutaeffekt och engångskostnader har bidragit till att driftskostnader ökade med 9 miljoner DKK jämfört med motsvarande period i fjol.

Pendlingstrafiken minskade 38,4 procent, vilket är betydligt minde än den totala personbilstrafikens minskning med 61 procent. Godstrafiken ökade med 0,7 procent jämfört med motsvarande period i fjol, varav lastbilarna över 9 meter ökade med knappt 5 procent.

– Sakta men säkert ser vi nu en svag återhämtning av trafiken jämfört med i januari. Godstrafiken var stabil under hela 2020, och i år ökar den faktiskt även jämfört med samma period 2019, säger Linus Eriksson.

Øresundsbro Konsortiets intäkter minskade med 112 miljoner DKK till 291 miljoner DKK under det första kvartalet, varav vägtrafikens intäkter minskade med 113 miljoner DKK. 

– Vaccinationerna tros ha kommit långt till sommaren och vi förväntar en ökad fritidstrafik, men med tanke på reserekommendationer och krav på negativa test eller coronapass bedömer vi just nu att årets trafik och intäkter ligger i nivå med 2020, säger Linus Eriksson.

Vägtrafikutvecklingen under 2021

   Trafik per dag 2021, jan-mar Trafik per dag  2020, jan-mar   Utveckling  
trafik (%) 
Utveckling trafik (antal)  Trafikutveckling 2021 vs 2019
Personbilar*   5.002  12.827  -61,0%  -7.825  -67,6% 
BroPass Fritid   954  4.260  -77,6%  -3.305  -81,1% 
BroPass Business   720  2.195  -62,4%  -1.476  -69,8% 
BroPass Pendlare   2.946  4.782  -38,4%  -1.835  -48,2% 
Kontant   382  1.591  -76,0%  -1.209  -79,7% 
Godstrafik**   1.660  1.649  0,7%  12   3,1% 
Lastbilar > 9 m.   1.466  1.414  3,7%  52  4,9% 
Varubilar 6-9 m.   195  235  -17,1%  -40  -9,1% 
Bussar   21  89  -76,6%  -68 -82,1% 
Totalt   6.684  14.565  -54,1%  -7.882   -61,0% 

* Personbilar inkluderar personbilar med släp och motorcyklar.
** Godstrafik inkluderar alla godstransporter från 6 meter eftersom betalstationen sedan 2019 möjliggör en mer omfattande kategorisering av fordon.  

På grund av avrundning kan några summor avvika.

Huvudposterna i resultaträkningen (miljoner DKK)

Jan – mar 2021

Jan – mar 2020

Utveckling

Intäkter väg 155 268 -113
Intäkter järnväg 130 129 1
Övriga intäkter 6 6 0
Summa intäkter 291 403 -112
Driftskostnader -64 -55 -9
Övriga rörelsekostnader 0
Avskrivningar -68 -73 5
Rörelseresultat 159 275 -116
Finansiella poster -28 -10 -18
Resultat före värdeförändring 131 265 -134
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto* 330 64
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto* 23 81
Periodens resultat 484 410

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.

 
Pressbilder: https://www.skyfish.com/p/oresundsbron

Kontakta gärna John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarig vid Øresundsbro Konsortiet, på +46 (0)40 676 61 15 eller jsa@oresundsbron.com för mer information.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Published

on

By

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.

Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.

Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.