Marknadsnyheter
Svensk Tech Start-Up revolutionerar B2B Handeln – Kunderna står på kö!
Ola Lindewald, grundare till marknadsplatsen AreaChica.se, såg hur COVID-19 ökade behovet av digitala företagstjänster. Med en lång erfarenhet av B2B handel identifierades möjligheten att skapa en digital marknadsplats för försäljning och inköp av professionella tjänster. Ett fokus som ligger helt rätt i tiden om man tittar på samhällets digitalisering samt hur företag i allt större omfattning vill effektivisera sina processer. AreaChica har stora visioner. Bolaget har gått från idé till att ha anskaffat riskkapital, och tagit in de första kunderna på mindre än tre månader.
Vi har bara börjat, säger Ola, när han stolt visar mig runt på det nya kontoret. Vi leder verkligen denna utveckling tillsammans med både köpande och säljande företag. B2B handeln har inte förändrats så länge jag har levt. Allt kretsar runt det fysiska mötet och de säljande bolagen i det närmaste bombarderar köparen med budskap och propåer. Köparen, som får så mycket input från säljarna, får svårt att sortera vad som är relevant. Dessutom är det en väldigt liten andel av B2B handeln som initieras av säljande part. Köparen måste ha ett härlett behov som kommer internt, för att en affär ska bli av, säger Ola.
AreaChica kommer att erbjuda en helhetslösning för B2B handel. Plattformen kommer att ha ett huvudsakligt fokus på att stödja upphandlingar för köpare med kategoriinsikter, upphandlingsunderlag, kravspecifikationer, möjlighet att jämföra på pris, innehåll och referenser. Leverantörsoberoende avtal, e-signering, avtalsdatabas och på sikt även finansiering. Säljande bolag kommer att kunna svara på upphandlingar och profilera sig i ett digitalt ”Showroom” med sina tjänster, produkter och priser.
Vi ser en kraftigt ökande efterfrågan på all form av digitalisering, från både köpande och säljande företag. Med en ökad efterfrågan för att handla på internet ökar antalet leverantörer. När antalet leverantörer ökar så ökar valmöjligheterna. När valmöjligheterna blir fler så ökar behovet av en värdeskapande tjänst, som kan jämföra priser och konkurrensutsätta. Bara en enkel sak som referenser är förhållandevis komplicerat för köparna. Alla säljare ger självklart alltid sina bästa referenser. Att istället kunna läsa ärliga, personliga referenser och betyg från ett större urval av kunder som inte kontrolleras av säljaren skapar ett enormt värde för köparen. Inom B2C har denna typ av marknadsplatser ökat lavinartat. Men för B2B har det stått helt still, säger Anton Muhrbeck, Co-founder och CMO.
En viktig aspekt som grundarna lyfter fram är hur AreaChica hjälper säljande företag att nå ut till köparna. Ola Lindewald säger att det är tufft företagsklimat, där mindre kända varumärken har svårt att mäta sig med de stora företagens kapacitet att marknadsföra sig. Det i sin tur, kan leda till att köparen väljer leverantören med den största budget för marknadsföring istället för den bästa tjänsten. AreaChica vill hjälpa säljande företag att nå ut till köparen så att den bästa tjänsten når kunden. Ola sammanfattar det med tre ord – Demokratisering, digitalisering och transparens.
Areachica, som med sitt namn anspelar på fotbollstermen ”målområdet” från det spanska språket, ser ut att ha en ljus framtid. Den första seed-finansieringen blev övertecknad redan efter två veckor, och de har redan tecknat avtal med både kunder och partners, innan lansering som sker till sommaren. Per Havden CFO, säger att han aldrig har varit med om något liknande intresse för ett bolag i ett sådant tidigt skede. Han menar på att det vittnar om att AreaChica har en tydlig idé och tjänst, som fyller ett behov som folk på ett enkelt sätt kan relatera till. Han har själv jobbat på flera storbolag och start-ups, och förvånats över hur analoga köp och sälj-processerna fortfarande är.
Marknaden för AreaChica är svår att definiera i exakta siffror. Grundarna uppskattar att handeln inom B2B uppgår till ca. 20% av Sveriges BNP. AreaChica har redan nu startat dialogen för att öppna upp i de övriga nordiska länderna, parallellt med Sverige, vilket öppnar upp för nya marknadsandelar. Prognosen före lansering är att ha samlat minst 4 miljarder SEK i inköpsvolym. Med den inköpsvolymen står säljarna på kö. Per Havden går igenom prognosen, och menar på att AreaChica förväntas ha en stark tillväxt, och bör kunna visa ett positivt resultat redan under 2022. I dagsläget finns redan ett flertal prominenta investerare och runda två, som är planerad till slutet av maj 2021, är redan klar med flera etablerade investerare.
Anton Muhrbeck, som är småbarnsförälder pratar sig varm om balansen mellan privat- och arbetslivet. Han säger att det inte är långsiktigt hållbart för en säljare att drivas en KPI som består av antal möten. Hans poäng kan nog de flesta kan relatera till. Att ständigt vara på jakt efter ett fysiskt möte är inte hållbart, den tid som läggs på resor är helt bortkastad. Med Corona har vi alla verkligen bevisat att digitala möten är både effektivare och mer skonsamma mot privatlivet och miljön. Två av grundarna, Anton och Ola har själva erfarenheter från reseindustrin och är övertygande att en digital köp- och säljprocess är ett naturligt steg för bidra till samhällets klimatmål.
Anton Muhrbeck
CMO – AreaChica AB
anton@muhrbeck.se – 070 718 37 87
AreaChica sätter svensk innovation på kartan och utmanar den traditionella köp- och säljskolan. Företaget välkomnar teknik och digitalisering för att effektivisera och förenkla förlegade processer. AreaChica möjliggör att företag kan välja, jämföra och sluta avtal för samtliga behov inom professionella tjänster, helt digitalt utan krav på ett fysiskt möte. AreaChica grundades i december 2020 och har idag ca. 12 anställda med kontor i Stockholm. Läs mer på AreaChica.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke