Connect with us

Marknadsnyheter

Svenska företagswebbplatser visar hög transparens, men saknar information om digitalisering och tillgänglighet

Published

on

I den senaste upplagan av Webranking by Comprend, som omfattar 155 av Sveriges största börsnoterade företag, har genomsnittspoängen för svenska företag sjunkit något till 47,91, under det europeiska snittet på 48,42. En del av förklaringen till detta är att vi har utökat listan med 30 bolag i år, som har fått en lägre genomsnittspoäng och därför dragit ned snittet.

Trots Sveriges position som ett av de mest innovativa länderna globalt enligt Global Innovation Index 2024, visar undersökningen att svenska företag behöver förbättra sin kommunikation om digitalisering, innovation och tillgänglighet.

  • Lägre genomsnittspoäng: Genomsnittspoängen för svenska företag har minskat till 47,91 från förra årets 49,18 vilket också placerar Sverige under det europeiska genomsnittet på 48,42 poäng.
  • Hög transparens inom bolagsstyrning: Svenska företag uppvisar hög transparens, särskilt inom bolagsstyrning, där de överträffar det europeiska genomsnittet.
  • Förbättringsområden inom innovation, digitalisering och AI: Svenska företag har utrymme för förbättring gällande kommunikation om innovation och digitalisering, där information om exempelvis AI och blockchain är mindre vanlig jämfört med andra europeiska företag.
  • Bristande kommunikation om tillgänglighet: Endast 5% av svenska företag publicerar ett accessibility statement, vilket är betydligt lägre än det europeiska snittet på 35%.

Svenska företag fortsätter visa hög transparens

Svenska bolag utmärker sig i transparens kring bolagsstyrning, där den genomsnittliga kriterieuppfyllnaden är 58% – något över det europeiska snittet. Till exempel presenterar 62% av företagen ersättningspolicyn för styrelsen direkt på webbplatsen, jämfört med 22% i övriga Europa.

Kommunikation om innovation, digitalisering och AI en utmaning

Dock är presentationen av R&D, digitalisering och teknologier som AI betydligt mindre omfattande än hos europeiska motsvarigheter, vilket riskerar att minska intressenters förtroende.

Endast 34% presenterar detaljerad information om olika R&D-projekt eller initiativ, vilket kan jämföras med 56% av de europeiska bolagen. 64% presenterar information om digitalisering medan genomsnittet är 80% för de europeiska bolagen. Detta signalerar en viss brist på öppenhet inom dessa områden.

Den största skillnaden finns i presentationen av hur teknologier som AI och blockchain påverkar företagen, där endast 51% av de svenska företagen presenterar detta, medan 79% av de europeiska bolagen presenterar det, vilket är en skillnad på -28%.

Svenska företag behöver stärka kommunikationen kring tillgänglighet

Svenska företag sticker ut när det gäller att presentera ett så kallat accessibility statement, där de redogör för hur tillgänglig webbplatsen är. Endast 5% av de svenska bolagen presenterar detta, vilket kan jämföras med det europeiska genomsnittet på 35%.

Avsaknaden av ett formellt accessibility statement kan påverka svenska företags anseende när det gäller transparens och ansvarstagande, särskilt då användare blir alltmer medvetna om tillgänglighetsfrågor. Ett tydligt accessibility statement ger användare information om webbplatsens anpassning för personer med olika behov och signalerar att företaget prioriterar tillgänglighet och inkluderande digitala lösningar. Detta kan stärka företagets varumärke och förtroende.

Topp-presterande företag i Sverige

Sandvik behåller topp-placeringen på den svenska listan, och har ökat sin poäng något sedan förra året (+1,4 poäng). De presterar särskilt väl inom information om bolagsstyrning, om oss och aktie-relaterad information.

”Det är väldigt roligt att vi tar första platsen för tredje året i rad. Vi arbetar systematiskt med att förbättra vår webb för att optimera både användarupplevelsen och Sandviks varumärkesbild och där är Comprends analys ett viktigt verktyg för oss. Utöver detta tittar vi bland annat på hur länge våra besökare stannar på sajten och hur de interagerar med innehållet och även där ser vi mycket positiva signaler om att vi är på rätt väg med vår digitala närvaro” säger Björn Roodzant, kommunikationsdirektör på Sandvik.

Trelleborg har klättrat en placering på den svenska listan, de har förbättrat sin poäng med 3,3 poäng sedan förra året. Starka områden inkluderar press och media, hållbarhet och bolagsstyrning.

Pandox är både nya i den svenska topp tre-listan och årets best climber, vilket innebär att de är det svenska bolag som förbättrat sin poäng mest sedan förra året. De har förbättrat sin poäng med hela 20,2 poäng, vilket har gjort att de har klättrat 23 platser.

Topp 20 – Sverige

Ranking Företag Sektor Poäng
1 Sandvik Industrial Goods and Services 87,8
2 Trelleborg Industrial Goods and Services 81,9
3 Pandox Real Estate 80,5
4 NCC Construction and Materials 78,6
5 Billerud Basic Resources 72,2
6 Electrolux Professional Industrial Goods and Services 71,4
7 Essity Personal Care, Drug and Grocery Stores 71,1
8 SSAB Basic Resources 69,8
9 Tele2 Telecommunications 69,1
10 Axfood Personal Care, Drug and Grocery Stores 68,8
11 SCA Basic Resources 68,6
12 SEB Banks 66,7
13 Atlas Copco Industrial Goods and Services 66,6
14 Gränges Automobiles and Parts 66,0
15 Swedbank Banks 65,8
16 Electrolux Group Consumer Products and Services 65,3
17 OX2 Energy 65,0
18 Assa Abloy Construction and Materials 63,7
19 Securitas Industrial Goods and Services 63,1
20 Kindred Group Travel and Leisure 62,8

För mer information kontakta:

Humla Törd, Head of Webranking, Comprend: humla.tord@comprend.com, +46 70 971 12 75 eller se mer på www.comprend.com/webranking.

Om Webranking by Comprend

Webranking by Comprend är Europas ledande undersökning av företagswebbplatser, och den enda rankingen som baseras på målgruppernas förväntningar. Sedan starten 1997 har vi undersökt vad målgrupper som analytiker, investerare, journalister och jobbsökande förväntar sig från företagswebbplatser för noterade bolag. Årets ranking är gjord på nära 650 bolag, varav 155 är svenska.

Om Comprend

Vi är Comprend, tech-driven marknadsföring och kommunikation som skapar förtroende och hållbar tillväxt.

Med en stark kundlista och lång erfarenhet inom B2B, B2C och företagskommunikation, ser vi tech som en motor genom hela vårt arbete. Vi skalar av komplexitet för att hitta de rätta lösningarna för den rätta målgruppen och genom det stärka ditt varumärke. Vi hjälper dig som kund att ta beslut, agera snabbt och alltid mäta resultat. Totalt är vi 300+ experter som jobbar tight tillsammans mellan våra kontor i Sverige, Finland, Polen och Storbritannien.

Branding | Corporate communications | Marketing | Performance and analytics | Digital business

www.comprend.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa

Published

on

By

En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.

I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.

Källa: psypost.org

tandfonline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK

Published

on

By

Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
 
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
 
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
 
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.

Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.

Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com

www.aerowash.com

Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.