Connect with us

Marknadsnyheter

Svenska företagswebbplatser visar hög transparens, men saknar information om digitalisering och tillgänglighet

Published

on

I den senaste upplagan av Webranking by Comprend, som omfattar 155 av Sveriges största börsnoterade företag, har genomsnittspoängen för svenska företag sjunkit något till 47,91, under det europeiska snittet på 48,42. En del av förklaringen till detta är att vi har utökat listan med 30 bolag i år, som har fått en lägre genomsnittspoäng och därför dragit ned snittet.

Trots Sveriges position som ett av de mest innovativa länderna globalt enligt Global Innovation Index 2024, visar undersökningen att svenska företag behöver förbättra sin kommunikation om digitalisering, innovation och tillgänglighet.

  • Lägre genomsnittspoäng: Genomsnittspoängen för svenska företag har minskat till 47,91 från förra årets 49,18 vilket också placerar Sverige under det europeiska genomsnittet på 48,42 poäng.
  • Hög transparens inom bolagsstyrning: Svenska företag uppvisar hög transparens, särskilt inom bolagsstyrning, där de överträffar det europeiska genomsnittet.
  • Förbättringsområden inom innovation, digitalisering och AI: Svenska företag har utrymme för förbättring gällande kommunikation om innovation och digitalisering, där information om exempelvis AI och blockchain är mindre vanlig jämfört med andra europeiska företag.
  • Bristande kommunikation om tillgänglighet: Endast 5% av svenska företag publicerar ett accessibility statement, vilket är betydligt lägre än det europeiska snittet på 35%.

Svenska företag fortsätter visa hög transparens

Svenska bolag utmärker sig i transparens kring bolagsstyrning, där den genomsnittliga kriterieuppfyllnaden är 58% – något över det europeiska snittet. Till exempel presenterar 62% av företagen ersättningspolicyn för styrelsen direkt på webbplatsen, jämfört med 22% i övriga Europa.

Kommunikation om innovation, digitalisering och AI en utmaning

Dock är presentationen av R&D, digitalisering och teknologier som AI betydligt mindre omfattande än hos europeiska motsvarigheter, vilket riskerar att minska intressenters förtroende.

Endast 34% presenterar detaljerad information om olika R&D-projekt eller initiativ, vilket kan jämföras med 56% av de europeiska bolagen. 64% presenterar information om digitalisering medan genomsnittet är 80% för de europeiska bolagen. Detta signalerar en viss brist på öppenhet inom dessa områden.

Den största skillnaden finns i presentationen av hur teknologier som AI och blockchain påverkar företagen, där endast 51% av de svenska företagen presenterar detta, medan 79% av de europeiska bolagen presenterar det, vilket är en skillnad på -28%.

Svenska företag behöver stärka kommunikationen kring tillgänglighet

Svenska företag sticker ut när det gäller att presentera ett så kallat accessibility statement, där de redogör för hur tillgänglig webbplatsen är. Endast 5% av de svenska bolagen presenterar detta, vilket kan jämföras med det europeiska genomsnittet på 35%.

Avsaknaden av ett formellt accessibility statement kan påverka svenska företags anseende när det gäller transparens och ansvarstagande, särskilt då användare blir alltmer medvetna om tillgänglighetsfrågor. Ett tydligt accessibility statement ger användare information om webbplatsens anpassning för personer med olika behov och signalerar att företaget prioriterar tillgänglighet och inkluderande digitala lösningar. Detta kan stärka företagets varumärke och förtroende.

Topp-presterande företag i Sverige

Sandvik behåller topp-placeringen på den svenska listan, och har ökat sin poäng något sedan förra året (+1,4 poäng). De presterar särskilt väl inom information om bolagsstyrning, om oss och aktie-relaterad information.

”Det är väldigt roligt att vi tar första platsen för tredje året i rad. Vi arbetar systematiskt med att förbättra vår webb för att optimera både användarupplevelsen och Sandviks varumärkesbild och där är Comprends analys ett viktigt verktyg för oss. Utöver detta tittar vi bland annat på hur länge våra besökare stannar på sajten och hur de interagerar med innehållet och även där ser vi mycket positiva signaler om att vi är på rätt väg med vår digitala närvaro” säger Björn Roodzant, kommunikationsdirektör på Sandvik.

Trelleborg har klättrat en placering på den svenska listan, de har förbättrat sin poäng med 3,3 poäng sedan förra året. Starka områden inkluderar press och media, hållbarhet och bolagsstyrning.

Pandox är både nya i den svenska topp tre-listan och årets best climber, vilket innebär att de är det svenska bolag som förbättrat sin poäng mest sedan förra året. De har förbättrat sin poäng med hela 20,2 poäng, vilket har gjort att de har klättrat 23 platser.

Topp 20 – Sverige

Ranking Företag Sektor Poäng
1 Sandvik Industrial Goods and Services 87,8
2 Trelleborg Industrial Goods and Services 81,9
3 Pandox Real Estate 80,5
4 NCC Construction and Materials 78,6
5 Billerud Basic Resources 72,2
6 Electrolux Professional Industrial Goods and Services 71,4
7 Essity Personal Care, Drug and Grocery Stores 71,1
8 SSAB Basic Resources 69,8
9 Tele2 Telecommunications 69,1
10 Axfood Personal Care, Drug and Grocery Stores 68,8
11 SCA Basic Resources 68,6
12 SEB Banks 66,7
13 Atlas Copco Industrial Goods and Services 66,6
14 Gränges Automobiles and Parts 66,0
15 Swedbank Banks 65,8
16 Electrolux Group Consumer Products and Services 65,3
17 OX2 Energy 65,0
18 Assa Abloy Construction and Materials 63,7
19 Securitas Industrial Goods and Services 63,1
20 Kindred Group Travel and Leisure 62,8

För mer information kontakta:

Humla Törd, Head of Webranking, Comprend: humla.tord@comprend.com, +46 70 971 12 75 eller se mer på www.comprend.com/webranking.

Om Webranking by Comprend

Webranking by Comprend är Europas ledande undersökning av företagswebbplatser, och den enda rankingen som baseras på målgruppernas förväntningar. Sedan starten 1997 har vi undersökt vad målgrupper som analytiker, investerare, journalister och jobbsökande förväntar sig från företagswebbplatser för noterade bolag. Årets ranking är gjord på nära 650 bolag, varav 155 är svenska.

Om Comprend

Vi är Comprend, tech-driven marknadsföring och kommunikation som skapar förtroende och hållbar tillväxt.

Med en stark kundlista och lång erfarenhet inom B2B, B2C och företagskommunikation, ser vi tech som en motor genom hela vårt arbete. Vi skalar av komplexitet för att hitta de rätta lösningarna för den rätta målgruppen och genom det stärka ditt varumärke. Vi hjälper dig som kund att ta beslut, agera snabbt och alltid mäta resultat. Totalt är vi 300+ experter som jobbar tight tillsammans mellan våra kontor i Sverige, Finland, Polen och Storbritannien.

Branding | Corporate communications | Marketing | Performance and analytics | Digital business

www.comprend.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.