Marknadsnyheter
Svenska Kryssarklubben kritiska till förslag i Värmdö kommuns havs- och kustplan


Svenska Kryssarklubben med 40 000 medlemmar, har skickat in ett yttrande till Värmdö kommun om dess förslag till havs- och kustplan. Förutom att vara kritiska till de föreslagna riktlinjerna om generellt ankringsförbud i vatten grundare än sex meter, vilket kommer begränsa allemansrätten, anser Kryssarklubben att planen har flera brister, bland annat avsaknad av konsekvensanalys och helhetstänk.
– Flertalet seglare och motorbåtsförare har inga kunskaper om var de olika kommungränserna går i våra skärgårdar. Kommungränser framgår inte av sjökort. Stockholms skärgård har dessutom en hög andel fritidsbåtsfarare från våra grannländer som definitivt inte har den kunskapen. Hur ska Värmdö kommun informera fritidsbåtsfararna om reglerna, hur ska kommunen kontrollera efterlevnad? Vi befarar dessutom framtida olika regler i olika kommuner, vilket gör att fritidsbåtsfararna riskerar att bli ofrivilliga regelbrytare på grund av snåriga och olika regler, säger Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén.
Att Värmdö kommun bedriver havs- och kust-planering är däremot Kryssarklubben mycket positiv till. Föreningens medlemmar uppskattar i högsta grad vattenburet friluftsliv och en långsiktig planering av kusten kan säkerställa detta för framtiden.
Föreningens medlemmar värnar också skärgårds- och havsmiljön och vill så klart inget annat än att vara rädd om den miljön, vilket är naturligt då man tillbringar fritiden där. Det är därför Kryssarklubben med medlemmarnas pengar investerat i 240 bojar runt Sveriges kuster och stora sjöar, även i Värmdö kommuns område, för att säkerställa en miljövänlig och säker förtöjning. Här önskar Kryssarklubben gärna ett större intresse från myndigheters sida till samarbete för fler bojar.
Kryssarklubben håller också med Värmdö kommun om att särskilda skyddsvärda vikar kan behöva skyddas genom begränsningar av båttrafik. Men innan man fattar beslut måste riksintresset för friluftslivet och båtlivets intressen vägas in och konsekvenser analyseras, menar föreningen, som också tillägger att man gärna är med i den fortsatta planprocessen med sin kunskap och erfarenhet om båtlivet.
Svenska Kryssarklubbens kritik i punktform:
- Värmdö kommuns föreslagna riktlinjer kan tolkas som ett generellt ankringsförbud i vatten grundare än 6 meter. Kryssarklubben avråder bestämt från att införa generella begränsningar på detta sätt. I stället förordar Kryssarklubben en inventering i fält och faktabaserad dokumentering av särskilt skyddsvärda vikar, att konsekvenser analyseras och att olika intressen vägs mot varandra innan beslut om eventuella restriktioner.
- Generella regler som innebär förbud att ankra i naturhamnar kan bli en negativ säkerhetsfråga för fritidsbåtar.
- Skärgårdens betydelse som riksintresse för friluftslivet bör lyftas fram bättre i planen. Länsstyrelsen har bland annat pekat ut stora delar av skärgården (både i Värmdö och angränsande kommuner) som riksintresse för friluftslivet. Idag är båtlivet och det rörliga friluftslivet en av Sveriges största folkrörelser. Den svenska allemansrätter, strandskyddet och alla naturhamnar är en viktig förutsättning för det rörliga friluftslivet. Generella kommunala regler kan innebära inskränkningar i exempelvis allemansrätten.
- Ta ett helhetsgrepp på åtminstone regional nivå, helst på nationell nivå. Kommungränser framgår inte av sjökort. Vi riskerar en snårskog av olika kommunala regler. Hur ska fritidsbåtsfarare informeras? Hur ska regelverket övervakas?
Om Svenska Kryssarklubben:
Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. I 100 år har vårt syfte varit och är fortfarande, att ge båtglädje till våra medlemmar.
Kryssarklubben är föreningen för dig och din familj som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor och vill få ut mer av ditt båtliv. Föreningen arbetar ideellt för ett säkert, tryggt, miljövänligt, inspirerande och upplevelserikt båtliv för alla, oavsett om du äger, hyr eller lånar en båt.
Kryssarklubbens Stockholmskrets (lokalförening) verkar i Stockholms län, bland annat på Värmdö där man äger två fastigheter, Malma Kvarn, med tillhörande gästhamn, samt Norrviken vid Runmarö, en populär naturhamn med bojar och bryggor med mera. På Malma Kvarn bedriver Kryssarklubben seglarläger för barn, ungdomar och vuxna. Omkring 200 barn och unga deltar varje sommar i seglarläger på Malma Kvarn.
Fredrik Norén
Generalsekreterare
Svenska Kryssarklubben
08-448 28 86
070-194 32 97
Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav, sjö och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare och miljövänligare båtliv. I år fyller Svenska Kryssarklubben 100 år. Kryssarklubben bildades ur en önskan om en förening för familjer; män, kvinnor och barn, som är på sjön på sin fritid. I kontraskt till de kappseglingsklubbar för män som fanns då. Kryssarklubbens inriktning var från början säkerhet, utbildning i navigation och säkerhet på sjön, tips och inspiration samt gemenskap. Så är det än i dag – 100 år av båtglädje!
www.sxk.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke