Connect with us

Marknadsnyheter

Svenska techbolagen Greater Than och Smart Eye samarbetar för att förbättra fordonssäkerheten genom analys av förarrisker och teknik för förarövervakning

Published

on

  • Smart Eye är den ledande utvecklaren av Driver Monitoring System (DMS) med över 40% i marknadsandel.
  • Greater Than är ledande globalt inom riskanalys för trafiksäkerhet och klimatpåverkan.
  • Tillsammans genomför företagen en datadriven undersökning för att analysera hur förarens beteenden, såsom ögonrörelser och reaktioner på distraktionsvarningar, påverkar sannolikheten att vara med i en olycka och bidrar till utvecklingen av avancerade säkerhetssystem i bilen.

Greater Than, en global leverantör av riskanalys för trafiksäkerhet och klimatpåverkan, och Smart Eye AB, den ledande utvecklaren av DMS, tillkännagav idag ett strategiskt samarbete för att fördjupa förståelsen för förarrisk och livräddande fordonstekniker.

Partnerskapet kommer att kombinera Greater Thans riskanalys med Smart Eyes avancerade DMS-teknik för att förstå sambandet mellan förarens ögonrörelser, Advanced Driver Distraction Warning (ADDW)-varningar och förarrisk.

Tillsammans bedriver företagen en omfattande undersökning för att fördjupa förståelsen av förarens distraktion och trötthet. Genom att använda Smart Eyes AIS-system, en komplett förarstödslösning designad för mindre OEM-tillverkare och fordonsflottor, för att upptäcka distraktion och trötthet hos bilförare, kommer projektet att samla in beteendedata och kombinera med Greater Thans riskanalys för att förfina och förbättra tjänsterna.

”På Smart Eye är vi dedikerade till att förändra hur fordon förstår och reagerar på mänskligt beteende”, säger Magnus Brunzell, VP för Applied AI Systems (AIS), Smart Eye. ”Detta partnerskap med Greater Than tillåter oss att kombinera vår expertis inom Driver Monitoring System med deras avancerade riskanalys för att skapa en säkrare körmiljö. Genom att integrera förutspående förarriskanalys med beteendeövervakning i realtid tänjer vi på gränserna för vad AI-system i en bil kan åstadkomma.”

Från och med den 7 juli 2026 måste alla nya fordon i EU ha ett ADDW-system som observerar förarens ögonrörelser och utfärdar varningar när distraktioner upptäcks. Genom den data som samlats in genom Smart Eyes AIS-system och Greater Thans riskanalys kommer de två företagen även att undersöka sambandet mellan ADDW-varningar, förarbeteende och sannolikheten att vara med i en olycka. Dessa insikter kommer att hjälpa biltillverkare att förfina ADDW-system för att förbättra säkerheten och uppfylla efterlevnadskrav och standarder.

Med över 40% i marknadsandel inom DMS och meritlista av samarbeten med globala biltillverkare som Nissan, GM och BMW, ligger Smart Eye i framkanten av AI-drivna säkerhetslösningar för bilar. Greater Than har tränat sin världsledande AI-teknik i 20 år med kördata, olyckor och bränsleförbrukning från 106 länder och 1 600 städer. Som ett resultat kan den snabbt förutspå förarrisk och klimatpåverkan. Greater Thans kunder omfattar företag och organisationer inom försäkring, transportföretag, mobilitet och fordonsindustrin.

Tillsammans är de två företagen unikt positionerade för att sätta nya standarder inom förarövervakning och riskanalys, och erbjuder lösningar som gynnar både biltillverkare, fordonsflottor och förare.

”Det här samarbetet kommer att främja en värdefull undersökning som har potential att förändra förarupplevelsen och rädda liv”, sa Johanna Forseke, Chief Business Officer och Vice VD på Greater Than. ”Genom att förstå förarens beteende och effekterna som säkerhetsvarningar har på risknivån kommer det här partnerskapet att vara revolutionerande för framtiden för kabinövervakningsteknik och hanteringen av global trafiksäkerhet.”
 

Presskontakt Greater Than
PR@greaterthan.eu
+46 855 593 200
www.greaterthan.eu

Presskontakt Smart Eye
Lisa Strandvik
Head of Global Marketing, Smart Eye
lisa.strandvik@smarteye.se
 

Om Greater Than

Greater Than är ett riskanalysföretag som specialiserar sig på trafiksäkerhet och klimatpåverkan. Genom kraften av artificiell intelligens (AI) omvandlar Greater Than GPS-data till insikter som förutspår förarens sannolikhet att krocka och dess klimatpåverkan.

Försäkringsbolag, bilflottor, transportföretag och andra ägare av GPS-data använder Greater Thans dataanalys för att optimera riskhantering av förare, försäkringslönsamhet samt hantera hållbarhets- och ESG-rapportering.

Greater Than har utsetts på de globala InsurTech100 och AIFinTech100 listorna. Greater Than (GREAT) är noterat på Nasdaq First North Growth Market. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.greaterthan.eu.

Om Smart Eye

Smart Eye är världsledande inom Human Insight AI, teknik som förstår, stöder och förutspår mänskligt beteende i komplexa miljöer. Vi överbryggar avståndet mellan människor och maskiner för en säker och hållbar framtid.

I dag är vår teknik integrerad i nästa generations fordon och leder vägen mot människocentrerade transportlösningar genom Driver Monitoring-system och Interior Sensing-system. Inom forskning erbjuder vår teknik oöverträffade insikter inom fordons-, luftfarts- och rymdindustri, hjälpmedelsteknik, media och marknadsföring, psykologi och många fler områden. Vårt dotterbolag Affectiva är banbrytande inom Emotion AI och kopplar ihop maskininlärning med mänsklig empati för att få en djupare förståelse för hur konsumenter interagerar med medieinnehåll, produkter och tjänster, inom fordon, medier och underhållning, marknadsforskning med mera. Vårt dotterbolag iMotions erbjuder världens ledande mjukvaruplattform för analys av biosensorer, som i realtid synkroniserar data från flera olika sensorer.

Smart Eye grundades 1999, med huvudkontor i Sverige och ytterligare kontor i USA, Storbritannien, Tyskland, Danmark, Egypten, Singapore, Kina och Japan. Vi är sedan 2016 ett börsnoterat företag, och våra kunder inkluderar NASA, Nissan, Boeing, Honeywell, Volvo, GM, BMW, Geely, Harvard University, mer än 1 300 forskningsorganisationer runt om i världen, 70 % av världens största annonsörer och 28 % av Fortune Global 500-företagen.

Besök www.smarteye.ai för mer information.
 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.