Marknadsnyheter
Svenska TEXEL Energy omvandlar spillvärme till grön AI-kapacitet – första installationen i USA 2025
TEXEL Energy har utvecklat ett fullt integrerat och modulärt GreenAI-system som omvandlar spillvärme till grön AI-kapacitet. Med energibehovet för AI som snabbt ökar, kan TEXELs teknik tillhandahålla den kontinuerliga och stabila energi som AI-industrin kräver.
Enligt en rapport från International Energy Agency (IEA) förväntas energiförbrukningen för AI-servrar snart motsvara hela Japans energiförbrukning, vilket gör TEXELs lösning avgörande för att möta framtidens energibehov för AI. Samtidigt går idag cirka 60 % av den globala energiproduktionen till spillo, och endast 30-40 % omvandlas till elektricitet.
”Det finns tillräckligt med spillvärme globalt för att möta mer än 100% av den energi som AI-servrar efterfrågar idag, och TEXEL är i framkant av denna viktiga energiomställning. Vår teknik är också en central del i vår bredare strategi att industrialisera och skala upp våra lösningar för energilagring,” säger Lars Jacobsson, VD för TEXEL och även expertrådgivare inom energilagring till EU:s energikommission.
TEXELs fullt integrerade GreenAI-system är ett patenterat, modulärt energi- och datacentersystem som bygger på återvinning. Systemet kan implementeras på platser där spillvärme frigörs, exempelvis vid soptippar, industriellt värmeavfall och andra fackelgasutsläpp. Detta möjliggör en stabil och kontinuerlig energiproduktion utan att öka växthusgasutsläppen eller påverka biologisk mångfald negativt.
”Vi ser en enorm potential i att utnyttja outnyttjad spillvärme för att möta energibehoven inom AI-industrin. Med vår teknologi kan vi omvandla energislöseri till kontinuerlig, grön energi, vilket både gynnar miljön och skapar nya affärsmöjligheter,” säger Lars Jacobsson.
TEXEL har under många år utvecklat och patenterat banbrytande teknik för att omvandla termisk energi till elektricitet. Denna teknik har på ett effektivt sätt kombinerats och vidareutvecklats tillsammans med tillgångar från TEXELs förvärv av börsnoterade Swedish Stirling till en produkt som omvandlar spillvärme till grön AI-kapacitet. Nu installerar TEXEL den första kommersiella installationen av GreenAI-systemet i USA, där företaget samarbetar med ledande aktörer inom energi- och tekniksektorn. Installationen, som är planerad till första halvan av 2025, utgör en viktig milstolpe i TEXELs strategi att skala upp sin teknologi globalt och bidra till den globala energiomställningen.
Grönt alternativ som inkluderar den biologiska mångfalden
TEXELs fullt integrerade GreenAI-system bygger på ”True Green AI” som innebär att tekniken kan generera ren energi dygnet runt, utan att generera koldioxidutsläpp eller påverka biologisk mångfald negativt.
”Den begränsade tillgången på gröna energikällor för AI väcker frågan om hur ’grön’ dagens AI faktiskt är. Varken kärnkraft, som inte är förnybar, eller vattenkraft, som ofta påverkar biologisk mångfald negativt, kan betraktas som sanna gröna alternativ,” avslutar Lars Jacobsson.
Presskontakt:
Daniel Wilke
Head of PR
daniel@texeles.com
+46 736 329827
Om TEXEL Energy
TEXEL Energy är ett innovativt energiteknologiföretag som är dedikerat till att skapa hållbara lösningar för globala energiproblem, med fokus på energilagring. Med huvudkontor i Sverige och dotterbolag i USA och Storbritannien har TEXEL fokuserat på att utveckla och kommersialisera nya gröna teknologier för att möta den växande efterfrågan på grön energi inom olika affärssektorer. Företaget har sedan 2014 samarbetat nära med USA:s energidepartement och Savannah River National Laboratory (SRNL) för att utveckla framtidens energilagringssystem, med tekniken som nu används som en central del i GreenAI-systemet. TEXEL är engagerade i att driva utvecklingen av energilagring, ”waste-to-energy” och AI-drivna gröna energisystem för att säkerställa en hållbar framtid.
Marknadsnyheter
Mårten Frostne, VD För FlexQube AB (publ), har valt att lämna sin roll för nya utmaningar utanför bolaget.
Mårten Frostne kommer vara kvar i sin roll som VD upp till sex månader eller till dess hans efterträdare är på plats. Styrelsen tackar Mårten för hans insatser under den här tiden och kommer omgående att inleda en process för att rekrytera en efterträdare.
Om FlexQube
FlexQube är ett teknikföretag med huvudkontor i Göteborg och dotterbolag i USA, Mexiko, Tyskland och England. FlexQube erbjuder lösningar för vagnbaserad materialhantering med hjälp av ett patenterat modulärt koncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekanisk vagnlogistik. Genom det egenutvecklade och unika automationskonceptet kan FlexQube erbjuda robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har mer än 1000 kunder i 38 länder med primära marknader i Nordamerika och Europa.
FlexQubes kunder finns inom tillverkningsindustri, distributions- och lager. Vi levererar till några av de mest framgångsrika företagen i världen med en betydande andel representerad på Fortune 500-listan. Dessa företag finns inom fordonsindustrin, elfordonstillverkning, e-handel, tunga lastbilar, industriell automation och detaljhandelslogistik.
För mer information, kontakta:
Styrelseordförande, Christian Thiel
christian.thiel@flexqube.com
+46 70 547 9090
Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.flexqube.com
Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 6 nov 2024, kl. 20:10 CET.
Marknadsnyheter
Ytterligare information efter tillkännagivandet av tillsättandet av en ny VD
Detta personliga brev följer efter det tidigare pressmeddelandet som tillkännagav att att Rishit Jhunjhunwala har utsetts till VD från och med den 9 januari 2025 och att Truecallers medgrundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam har beslutat att lämna Truecaller operativt från den 30 juni 2025.
”I takt med att vi fortsätter att växa och utvecklas som företag vill vi anpassa vårt ledarskap till de möjligheter och utmaningar som ligger framför oss. Under de senaste åren har vi byggt ett starkt ledarskapsteam som är helhjärtat dedikerat till Truecallers uppdrag och spelar en avgörande roll i vår dagliga verksamhet. Vi står enade bakom vår långsiktiga strategi, och jag är stolt över att kunna säga att vi hittills har exekverat på den effektivt och är på rätt väg för att göra kommunikation säkrare, samtidigt som vi bygger starka och diversifierade intäktsströmmar som kommer att fortsätta att växa företaget under många år framöver.
Företaget befinner sig på en spännande resa med global användartillväxt som accelererar, intäktsströmmar som växer i hög takt, iOS-plattformen som öppnar upp för nya möjligheter och en positiv utveckling inom annonsering. Med en spännande produktplan framför oss är vi övertygade om att Truecallers framtid är otroligt ljus.
Efter noggrant övervägande och planering har Nami och jag beslutat att ta ett steg tillbaka från den dagliga verksamheten för att fokusera på Truecallers långsiktiga strategi i rollerna som styrelsemedlemmar och rådgivare, vilket ger ledarskapsteamet fullt ägarskap för att driva Truecallers fortsatta tillväxt.
Även om vi kommer att fortsätta att ge råd och stöd, så är det viktigt att ha en ledare som förkroppsligar vårt företags kärnvärden och är redo att leda oss in i framtiden.
Med det i åtanke är vi glada över att meddela att Rishit Jhunjhunwala kommer att ta över rollen som global VD. Rishit har varit en integrerad del av vårt ledarskapsteam, där han har tjänstgjort som produktchef det senaste decenniet – de första sju åren i Stockholm – och de senaste tre åren som vår Indien-VD, vilket inkluderar vårt globala annonserings- och företagssegment, majoriteten av våra anställda och vår största användarbas. Hans djupa produktkunskaper och ledarskapserfarenhet har varit avgörande för vår framgång, och vi har alltid betraktat honom som en medgrundare av Truecaller.
Under de senaste två åren har jag haft förmånen att personligen agera som mentor till Rishit för att ta en större roll inom företaget, och Nami och jag är övertygade om att han är redo att leda företaget globalt. Som ett produktfokuserat företag är det avgörande att ha en VD som verkligen förstår våra produkter, och Rishit – som har ett starkt entreprenörsdriv – har ägnat sin karriär åt att bygga och grunda företag. Han förkroppsligar de värderingar som har format vårt företag till vad det är idag.
Nami och jag förblir engagerade i att stötta Rishit och hela ledarskapsteamet som styrelsemedlemmar och strategiska rådgivare, och vi ser fram emot att se företaget fortsätta blomstra under Rishits ledarskap. Från och med den 9 januari 2025 kommer Rishit officiellt att bli global VD för Truecaller, och vi kommer att vara anställda av Truecaller till och med den 30 juni 2025 som rådgivare till Truecaller. Vi är väldigt entusiastiska inför detta nya kapitel i vår resa.
Tack för ert fortsatta förtroende och stöd.
Med vänliga hälsningar,
Alan och Nami
För mer information, kontakta gärna:
Andreas Frid, Head of IR & Communication
+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.
Marknadsnyheter
Rekordhög användartillväxt och god utveckling av intäkter och resultat
Delårsrapport januari-september 2024
Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta att rapportera en ökad nettoomsättning med 15% till 457,3 (398,7) Mkr. Samtliga intäktsströmmar bidrog till ökningen. EBITDA-resultatet ökade med 15% till 167,4 (145,8) Mkr och EBITDA-marginalen uppgick till 36,6% (36,6%). Under kvartalet adderades ytterligare 16 miljoner månatliga aktiva användare vilket var den högsta användartillväxten, i absoluta tal, någonsin för Truecaller.
Utdrag ur VD-ordet
”Nettoomsättningen ökade med 15% i tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 457 (399) mkr. Alla våra tre intäktsslag bidrar till tillväxten. Våra återkommande intäkter, företagsintäkter och prenumerationsintäkter, ökar sammantaget med 35% och utgör nu 29% (25%) av våra totala intäkter. Våra annonsintäkter visar för första gången sedan fjärde kvartalet 2022 underliggande tillväxt och ökar med 8%. Valutakurseffekter hade under kvartalet en viss negativ påverkan på tillväxten, men trots det översteg våra totala intäkter det säsongsmässigt starka andra kvartalet. Truecaller for Business, vårt företagserbjudande, ökade intäkterna med 48% till 65,8 (44,4) mkr och står nu för knappt 15% av de totala intäkterna. Prenumerationsintäkterna fortsätter att öka stadigt och uppgår under kvartalet till 67,3 (53,9) mkr, vilket motsvarar en tillväxt med 25%.
Även EBITDA ökade, med 15% till 167 (146) mkr, trots ökade investeringar i användartillväxt, samt ovan nämnda negativa valutakurseffekter. Lönsamheten var stabil med en EBITDA-marginal på 37% (37%).
Vi kommer under det fjärde kvartalet att lansera den största produktförbättringen hittills för Truecaller på iOS. De viktigaste förändringarna är att vi kommer att kunna erbjuda samma typ av samtalsidentifiering och spamblockering på iOS som på Android. Vår kommersiella strategi för den nya produkten kommer att vara att primärt göra den till en prenumerationsprodukt. Detta innebär att funktionaliteten i gratisversionen kommer begränsas och att antalet användare på iOS troligen kommer att minska under 2025 men att intäkterna från iOS kan öka betydligt.
Under tredje kvartalet uppnådde vi också vår hittills största ökning i antalet användare, 16 miljoner nya månatliga användare. Tillväxten är bred och sker i många länder och regioner.
Vi närmar oss snabbt en halv miljard användare och jag är övertygad om att vi kan nå en miljard användare på några års sikt. Vi är ett av väldigt få företag i världen vars produkt har lyckats attrahera hundratals miljoner människor. Att vi lyckats med det och därigenom satt Sverige på världskartan är något jag och min medgrundare Nami är otroligt stolta över.” säger Alan Mamedi, vd Truecaller.
juli-september 2024 (Q3)
Jämförelsesiffror avser juli-september 2023
- Nettoomsättningen ökade med 15 procent och uppgick till 457,3 (398,7) Mkr.
- EBITDA ökade med 15 procent till 167,4 (145,8) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,6 (36,6) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 187,3 (161,5) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 41,0 (40,5) procent.
- Resultatet efter skatt uppgick till 117,8 (105,0) Mkr.
- Resultat per aktie uppgick till 0,34 (0,29) kr före utspädning och 0,34 (0,29) kr efter utspädning.
- Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 45,5 miljoner till 413,5 (368,0) miljoner.
- Omsättningen ökade med 12 procent i Indien, med 27 procent i Mellanöstern och Afrika och med 18 procent i resten av världen.
Januari-september 2024
Jämförelsesiffror avser januari-september 2023
- Nettoomsättningen ökade med 3 procent och uppgick till 1340,4 (1304,2) Mkr.
- EBITDA uppgick till 483,1 (534,4) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,0 (41,0) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 526,5 (572,4) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 39,3 (43,9) procent.
- Resultatet efter skatt uppgick till 373,9 (420,1) Mkr.
- Resultat per aktie uppgick till 1,08 (1,86) kr före utspädning och 1,08 (1,86) kr efter utspädning.
- Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 42,1 miljoner till 398,1 (356,0) miljoner.
- Omsättningen ökade med 16 procent i Mellanöstern och Afrika och med 21 procent i resten av världen medan den minskade med 2 procent i Indien.
Presentation av rapporten
Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en
webcast och telefonkonferens, den 7 november kl 13.00 CET. Presentationen kommer att
hållas på engelska.
Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.
https://ir.financialhearings.com/truecaller-q3-report-2024/register
Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50047240
För mer information, kontakta gärna:
Odd Bolin, CFO
Andreas Frid, Head of IR & Communication
+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke