Marknadsnyheter
Svenska Transportarbetareförbundet varslar på taxi
Den 31 januari löpte kollektivavtalet mellan Svenska Transportarbetareförbundet (Transport) och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) gällande taxiförare ut. Transport varslar därför om stridsåtgärder.
Efter flera överläggningar under hösten och vintern har Transport valt att säga upp avtalet med BA.
Under avtalsrörelsen har det blivit tydligt att BA inte vill ge taxiförarna löneökningar som ens ligger i linje med det som vi kallar för ”knät”, det vill säga den låglönesatsning som LO-samordningen kommit överens om, och som ligger på 26 100 kronor i månaden. Vi menar dock att våra förare är värda mer än så och det är det som vi nu varslar om, säger Tommy Wreeth, ordförande på Transport.
Enligt BA uträkningar ligger medellönen i branschen på 25 296 kronor i månaden. Enligt Transports beräkningar, som bygger på statistiken om permitteringarna till Tillväxtverket, är medellönen långt högre 26 579 kronor i månaden. Det handlar om en skillnad på 1 283 kronor.
Transports krav är därför att lönen ökar med 786,74 kronor i ett första utlägg och 626,13 kronor i andra utlägg år 2022.
Det är märkligt att förare som kör äldre och barn, och som stått på frontlinjen under Covid-19, inte kan få ta del av samma löneökningar som alla andra, säger Tommy Wreeth.
Varslet innebär i första hand:
- Nyanställnings- och inhyrningsblockad för samtliga företag anslutna till Biltrafikens Arbetsgivareförbund inom avtalsområde Taxiavtalet-förare. Vilket innebär att ingen får nyanställas oavsett anställningsform eller hyras in från det att stridsåtgärden trätt i kraft.
- Övertids- och mertidsblockad, det vill säga ett förbud att utföra allt arbete inom avtalets tillämpningsområde utanför ordinarie arbetstid oavsett om övertids- eller mertidsersättning utgår eller ej.
Varslet träder i kraft måndagen den 15 februari 2021 klockan 06.00.
För information och kontakt:
Martin Hörner Kloo
Tel: 010-480 33 70
Press@transport.se
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke