Marknadsnyheter
Svenskar i global topp gällande oro för AI


Av 21 undersökta länder ligger Sverige på plats fyra när det gäller generell oro för AI, bara i Australien, Frankrike och Storbritannien uttrycker människor större oro för AI än vad svenskarna gör. När det kommer till faktiskt användande av AI ligger svenskarna däremot precis på det globala genomsnittet, som är 27 procent av hela populationen. Det visar rapporten ”Consumers Know More About AI than Business Leaders Think” som Boston Consulting Group (BCG) genomfört där 21 000 respondenter från 21 länder svarat på frågor rörande deras kunskap om och attityd till AI och Generativ AI (GenAI).
Sju av tio svenskar (71 %) ser positivt på användandet av AI, knappt en av fem (17 %) känner däremot oro. Även om majoriteten av svenskarna inte är oroade över att AI kommer att ta över deras jobb, så känner hela en av fem (19 %) denna oro.
– Att svenskar visar så hög grad av oro jämfört med många andra länder, ser jag som nyktert och i enlighet med vad jag också möter i arbetet tillsammans med stora svenska företag kring dessa frågor. I vårt svenska samhälle avkräver vi en hög nivå av tillit, vi håller generellt en hög etisk standard i både myndighetsutövning och företagande. Så jag ser det som naturligt att de svenska konsumenterna nu visar en viss skepsis så här i början, som kommer att gå ned i takt med att lagstiftning, teknik och användande mognar, säger Carin Forsling, Managing Director & Partner på BCG Sverige.
Sett till det globala genomsnittet så känner 80 procent av konsumenterna till GenAI och av dessa har nästan en fjärdedel använt tekniken åtminstone en gång. Den nya tekniken används framför allt för att må bättre, få mer personlig hjälp samt hitta det man behöver snabbare och enklare (till exempel via bildsökningar).
Både entusiasm och oro inför AI – och båda känslorna förstärks med ökat användande
Ungefär fyra av tio personer globalt sett är helhjärtat entusiastiska över användningen av AI, framför allt för att förenkla vardagsliv och för att möjliggöra nya genombrott inom forskning och sjukvård. Tre av tio (29 %) av de tillfrågade är enbart oroliga över utvecklingen, främst drivet av frågor rörande datasekretess och etik. Nästan lika många (28 %) känner både entusiasm och oro inför AI-användningen.
BCG:s rapport sammanfattar de olika konsumentperspektiven in en mognadskurva som visar att personer som inte använder AI, i högre utsträckning är oroliga och inte särskilt entusiastiska. När väl det första steget är taget och fler börjat använda en AI-lösning, så minskar oron markant och entusiasmen ökar kraftigt. Rapporten visar också att ju fler AI-lösningar en person exponeras för, desto mer ökar dess entusiasm för vad tekniken kan medföra, men också oron.
– Vår rapport visar hur viktigt det är att företag balanserar konsumenters entusiasm och oro inför den nya teknologin och tar ett ansvar att implementera ansvarfull AI från början. Det behövs inte bara för att skapa trygghet hos de som i dag inte använder AI, utan också för att rapporten tydligt visar att oron för den nya teknologin faktiskt ökar ju mer en person använder den, säger Carin Forsling.
Öppenhet för AI är störst i tillväxtmarknader
Känslorna för AI varierar kraftigt mellan olika länder och omfattar ett spektrum av känslor från entusiasm, till ambivalens, till oro. Medan känslorna för AI är spridda inom varje land, är vissa länder generellt mer positivt inställda än andra. Av de 21 undersökta länderna var entusiasmen högst i Kina (56 %), Indonesien (49 %) och Brasilien (46 %), medan respondenterna i Frankrike (50 %), Australien (49 %) och Storbritannien (43 %) visade mest oro.
Länder med yngre befolkningar, som tenderar att ha större teknisk och digital erfarenhet, visar generellt större entusiasm. Oro är högre i vissa länder med digitalt konkurrenskraftiga ekonomier, där konsumenter kan känna sig mer hotade av frågor kring AI, som integritetsbekymmer eller dess inverkan på jobb. Många företag i dessa marknader har redan börjat använda AI i sina verksamheter. I mindre digitalt konkurrenskraftiga länder råder entusiasm eftersom AI presenterar en möjlighet att påskynda lösningar på kritiska frågor inom områden som hälsovård och utbildning.
Några råd till företagsledare
AI och GenAI är här för att stanna och det medför stora möjligheter för både produktivitetsvinster och ökad tillväxt.
För företagsledare finns tre tydliga slutsatser att ta till sig från rapporten:
-
Bygg förtroende hos konsumenterna genom att respektera deras perspektiv, underskatta inte deras oro och möt dem med tydliga förklaringar, öppenhet och ärlighet
-
Navigera mognadskurvan effektivt genom att balansera hypen kring AI med att säkra att den AI som utvecklas och tas i bruk är ansvarsfull och etisk
-
Nyttja de fickor som finns av positivt inställda konsumenter och kom ihåg att dessa finns i ökad utsträckning i tillväxtmarknader
Läs rapporten här.
Ulrika Engellau, presskontakt
Tel: 076 127 16 19
E-mail: engellau.ulrika@bcg.com
Om Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledande bolag över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med företag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke