Marknadsnyheter
Svenskarnas största oro vid köp av begagnad bil
De flesta svenskar föredrar att köpa begagnade bilar från företag snarare än privatpersoner. Trots detta står hela begagnatbranschen inför ett tillitsproblem och många svenskar litar inte på någon. Andy Rietschel, VD på Kamux Sverige, delar sina bästa tips för att du som konsument ska kunna göra ett tryggare bilköp.
En ny undersökning från bilförsäljaren Kamux visar att majoriteten av svenska bilförare litar mer på företag än privatpersoner vid köp av begagnade bilar. Närmare en tredjedel, 29 procent, anser dock att alla bilförsäljare är opålitliga. Vid köp av begagnade bilar av en bilhandlare är rädslan för att göra en dålig affär eller att bli vilseledd vid inköpstillfället det som oroar mest. Andy Rietschel, VD på Kamux i Sverige, delar med sig av sina bästa tips på vad du som konsument kan göra för att känna dig tryggare vid ditt nästa köp.
– Tillit är grundläggande för vår bransch. Vi på Kamux arbetar aktivt för att etablera bra relationer och samarbeten med oberoende tredje parter för att säkerställa att kunder känner sig trygga och väl informerade genom hela köpprocessen. Genom att fokusera på transparens och utbildning kan vi bygga upp förtroende, något som är oerhört viktigt för både branschen och konsumenterna, säger Andy Rietschel, VD på Kamux Sverige.
Fem tips för tryggare bilköp:
1. Gör din research: Läs på om modellen du är intresserad av och jämför olika erbjudanden. Undersök vilka garantier och försäkringar som ingår i priset och vilka tillägg som kan krävas.
2. Fråga mycket: Var inte rädd för att ställa frågor om bilens skick, tidigare användning och garantier. En seriös säljare svarar gärna på alla dina frågor.
3. Provkör bilen: Känn efter hur bilen känns att köra genom att ta en ordentlig provkörning där du kan testa alla funktioner och säkerställa att allt fungerar som det ska.
4. Begär dokumentation: Se till att få all nödvändig dokumentation, inklusive köpeavtal, servicehistorik och garantidokument. En bilrapport ger dig viktig information om bilens historik och eventuella tidigare skador.
5. Kontrollera om bilhandlaren är branschansluten: När du köper en begagnad bil från en branschansluten bilhandlare gäller konsumentköplagen.
För mer information, kontakta:
Linda Viktorin
Marknadschef, Kamux AB
Telefon: 070 325 01 21
E-mail: linda.viktorin@kamux.se
Om Kamux:
Kamux är en snabbväxande affärskedja specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster. För att kunna erbjuda kunderna förstklassig service när och var som helst kombinerar Kamux online-försäljning med ett utbrett nätverk av butiker. Förutom försäljning via digitala kanaler är företaget verksamt med 78 butiker i Sverige, Finland och Tyskland, varav 22 butiker i Sverige. Sedan företaget grundades har Kamux sålt över 500 000 begagnade bilar, varav 68 257 såldes 2023. Kamux omsättning uppgick 2023 till över 1 miljard euro och bolaget hade i genomsnitt 883 anställda omräknat till heltid. Kamux Oy är listat på Nasdaq Helsingfors-börsen. Mer information finns på www.kamux.se.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes som en online-undersökning i M3 Panel och har därefter bearbetats av Bilendi Oy under februari 2024. Undersökningen genomfördes bland 1 000 svenskar med körkort och bil i hushållet i åldrarna
17–70 år.
Om du ska köpa en begagnad bil, spelar det någon roll om du köper den från ett företag eller en privatperson?
Totalt | Man | Kvinna | 17-24 år | 25-34 år | 35-44 år | 45-54 år | 56-64år | 65-100 år | |
Ja, jag litar mer på företag | 57% | 55% | 58% | 53% | 52% | 58% | 54% | 58% | 69% |
Ja, jag litar mer på privatpersoner | 7% | 8% | 5% | 4% | 12% | 7% | 8% | 4% | 0% |
Nej, jag litar på både företag och privatpersoner | 13% | 14% | 12% | 19% | 14% | 12% | 13% | 12% | 11% |
Nej, jag litar varken på företag eller privatpersoner | 16% | 17% | 16% | 17% | 15% | 16% | 18% | 19% | 12% |
Vet ej | 7% | 6% | 9% | 7% | 7% | 6% | 8% | 7% | 8% |
Om du ska köpa en bil, hade du litat på en kvinnlig eller manlig bilförsäljare mer?
Totalt | Man | Kvinna | 17-24 år | 25-34 år | 35-44 år | 45-54 år | 55-64 år | 65-70 år | |
Manliga bilförsäljare är mer pålitliga | 6% | 7% | 4% | 10% | 9% | 4% | 5% | 3% | 2% |
Kvinnliga bilförsäljare är mer pålitliga | 13% | 13% | 14% | 17% | 16% | 19% | 11% | 8% | 6% |
Alla bilförsäljare är lika pålitliga | 36% | 35% | 37% | 41% | 38% | 34% | 33% | 35% | 37% |
Alla bilförsäljare är lik opålitliga | 29% | 32% | 25% | 17% | 23% | 26% | 35% | 36% | 32% |
Vet ej | 17% | 14% | 21% | 15% | 14% | 17% | 16% | 19% | 23% |
Vad är/skulle vara din största rädsla när du köper bil?
Totalt | Man | Kvinna | 17-24 år | 25-34 år | 35-44 år | 45-54 år | 55-64 år | 65-70 år | |
Att bilen snart går sönder | 11% | 9% | 14% | 13% | 13% | 12% | 13% | 9% | 3% |
Att jag blir lurad vid inköpstillfället | 20% | 20% | 21% | 24% | 25% | 23% | 22% | 12% | 11% |
Att jag gör en dålig affär | 28% | 28% | 29% | 22% | 35% | 28% | 32% | 24% | 21% |
Att min livssituation ändras så att jag inte längre behöver äga en bil | 3% | 3% | 2% | 8% | 3% | 2% | 2% | 3% | 4% |
Att bilens värde sjunker snabbt | 10% | 12% | 8% | 14% | 6% | 9% | 11% | 10% | 14% |
Att förbränningsmotorn förbjuds och jag får inte längre köra bilen | 4% | 4% | 4% | 2% | 2% | 2% | 3% | 6% | 10% |
Jag vet inte vad jag ska tänka på när jag ska köpa bil | 8% | 8% | 7% | 8% | 5% | 8% | 5% | 12% | 10% |
Marknadsnyheter
Nu startar Kooperationens år!
FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.
– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.
Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.
– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.
Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.
Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:
Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48
Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84
Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.
www.svenskkooperation.se
Marknadsnyheter
Nu startar Kooperationens år!
FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.
– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.
Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.
– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.
Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.
Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:
Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48
Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84
Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.
www.svenskkooperation.se
Marknadsnyheter
Arbetslösheten ökade under 2024 – lågkonjunkturen satte tydliga spår
Antalet inskrivna arbetslösa steg med ungefär 23 000 personer under förra året
I slutet av december var cirka 377 000 personer inskrivna som arbetslösa. Det sätter punkt för 2024 som präglades av en försvagad arbetsmarknad. I genomsnitt var 357 000 personer inskrivna som arbetslösa år 2024, vilket kan jämföras med ett snitt på 334 000 personer året innan.
– Arbetslösheten ökade brett. Såväl bland kvinnor som män, bland inrikes och utrikes födda samt bland yngre och äldre är fler inskrivna som arbetslösa idag än för ett år sedan, säger Eva Samakovlis, analysdirektör på Arbetsförmedlingen.
Det svaga ekonomiska läget påverkade arbetsmarknaden negativt. Lågkonjunkturen försvagades och fördjupades under fjolåret. Detta påverkade exempelvis arbetsgivare vilket syntes tydligt gällande antalet nyanmälda lediga platser på Platsbanken.
– Vi såg en rejäl minskning under 2024 för antalet nyanmälda lediga platser. Under året publicerades 100 000 platser i genomsnitt per månad, vilket kan jämföras med 147 000 platser året innan, säger Eva Samakovlis.
Arbetsgivarna ser något ljusare på framtiden men återhämtningen på den svenska arbetsmarknaden bedöms bli utdragen. Den bedömningen gör Arbetsförmedlingen i rapporten ”Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2024” som publicerades den 17 december.
– Arbetsmarknaden kommer att fortsätta präglas av lågkonjunkturen och återhämta sig långsamt. Vi bedömer att arbetslösheten slutar att öka under det första halvåret 2025 för att därefter minska gradvis i takt med att ekonomin stärks, säger Eva Samakovlis.
Kort om arbetsmarknaden i december 2024
Inom parentes anges motsvarande siffror för december 2023.
- 7,1 procent var inskrivna som arbetslösa (6,6).* Sammanlagt 376 517 personer (349 349).
- 8,3 procent av ungdomarna 18–24 år var inskrivna som arbetslösa (7,7).* Sammanlagt 44 872 ungdomar (41 864).
- 149 647 av de inskrivna arbetslösa har varit utan arbete i 12 månader eller mer (139 328).
- 203 903 personer var öppet arbetslösa (178 054).
- 172 614 personer deltog i program med aktivitetsstöd (171 295).
- 34 759 personer anmälde sig som arbetssökande (33 558).
- 19 369 personer fick arbete (18 972).
- 4 280 personer varslades om uppsägning (4 456).
*Andel av den registerbaserade arbetskraften.
Källa: Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik i december 2024.
Verksamhetsstatistiken för januari publiceras den 12 februari 2025 kl. 6:00.
Fakta om statistiken
Arbetsförmedlingens månadspressmeddelanden redovisar myndighetens verksamhetsstatistik. Redovisningen bygger på Arbetsförmedlingens registeruppgifter om bland annat inskrivna arbetslösa och om nyanmälda lediga platser. Arbetsförmedlingens arbetslöshetsstatistik redovisar olika kategorier av arbetssökande som är inskrivna på Arbetsförmedlingen. En av dessa är öppet arbetslösa – alltså de som saknar, aktivt söker och omgående kan ta ett arbete. En annan är sökande i program med aktivitetsstöd. Dessa två grupper benämns tillsammans inskrivna arbetslösa. Andelen inskrivna arbetslösa anges i förhållande till en registerbaserad arbetskraft. Metoden för att beräkna arbetskraftens storlek, och därmed även den relativa arbetslöshetsnivån ändrades under 2024.
Arbetsförmedlingens verksamhetsstatistik tillhör inte Sveriges officiella statistik. Den officiella arbetslöshetsstatistiken redovisas av Statistiska centralbyrån (SCB) i deras Arbetskraftsundersökning (AKU).
Mer information om Arbetsförmedlingens statistik
Mer information om SCB:s arbetskraftsundersökning
Presstjänsten: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se
ARBETSFÖRMEDLINGEN
Vi hjälper arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra.
Pressjour: 010-486 10 00, press@arbetsformedlingen.se
arbetsformedlingen.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke