Marknadsnyheter
Svenskt konsortium visar på stor global potential för elektrifierade byggprojekt


Sweden-US Green Transition Initiative offentliggör idag en betydande milstolpe i och med slutförandet av ett av de första byggprojekten i USA där enbart elektrifierad utrustning använts.
Projektet genomfördes av Kempower Inc., med stöd av ett konsortium bestående av Atlas Copco Group, Husqvarna Construction och Volvo Construction Equipment samt den lokala underentreprenören EV Revolution. En laddstation för elbilar installerades vid Kempowers nya amerikanska huvudkontor i Durham, North Carolina, med hjälp av endast elektrifierad utrustning.
Genom ett starkt samarbete i hela värdekedjan slutfördes installationen med minskad klimatpåverkan, lägre ljudnivåer och utsläpp. Det här projektet visar att avgasfria entreprenader är möjliga redan idag, samt lyfter fram potentialen för en positiv inverkan vid en mer utbredd användning i USA.
Företagen i konsortiet bistod med utbildning och support på plats samt samlade in data för att dokumentera reduktionen av CO₂-utsläpp och få värdefull feedback från entreprenören. Detta pilotprojekt har gett en rad insikter som kan skalas upp och användas i större projekt.
Enligt den validering som gjorts av konsultbolaget Sweco reducerades CO2-utsläppen vid den småskaliga installationen av sex DC-laddare med 258 kg under fyra veckor. National Renewable Energy Laboratory beräknar att det år 2030 kommer att finnas 33 miljoner elbilar på amerikanska vägar, vilket skulle kräva cirka 28 miljoner laddstationer för att möta efterfrågan. Detta pekar på en betydande potential för CO2-reduktion vid användning av elektrifierad utrustning vid installationer av laddinfrastruktur. Sett till hela byggsektorn kan effekten av att använda elektrifierad utrustning bli betydande.
”Projektets framgång visar hur ledande företag över hela värdekedjan kan bidra till reducerade koldioxidutsläpp”, säger Linda Andrén, verkställande direktör, Sweden-US Green Transition Initiative. ”Det understryker vikten av samarbete och den betydande påverkan som en uppskalning av dessa initiativ kan ha för att minska utsläppen.”
”Genom att arbeta tillsammans med bygg- och uthyrningsföretag, beslutsfattare och branschorganisationer kan vi förstärka effekten av våra elektrifieringsinitiativ och bana väg för en mer hållbar framtid för alla”, säger Ray Gallant, Vice President, Sustainability and Productivity på Volvo Construction Equipment, Nordamerika.
”De insikter vi kan dela från detta amerikanska pilotprojekt är värdefulla för intressenter på alla nivåer, från beslutsfattare och byggbranschens kunder till projektägare och maskinoperatörer. När vi samarbetar med kunder och ledande företag i branschen kan vi driva förändring tillsammans och på Husqvarna Construction är vi fast beslutna att stödja denna transformation, säger Ryan Wesselschmidt, SVP Sales & Services och GM på Husqvarna Construction, Nordamerika.
”Atlas Copco var verkligen glada över att delta i projektet med detta svenska konsortium”, säger Wouter Vlamynck, GM och VD för Atlas Copco Power Technique North America. ”Tillsammans med de andra deltagarna har vi kunnat visa att det inte längre handlar om individuella hållbara produkter, utan att vi tillsammans kan gå mot hållbara byggarbetsplatslösningar.”
”Projekt som detta är avgörande för att stödja globala klimatinitiativ som europeiska gröna given (European Green Deal) och Parisavtalet, som syftar till att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser till 2050”, säger Tomi Ristimäki, VD för Kempower. ”Den framgångsrika användningen av elektrifierad byggutrustning i Durham är ett exempel för framtida projekt över hela världen, vilket visar att hållbara metoder kan leda till betydande miljöfördelar. Vårt engagemang för dessa initiativ är orubbligt, och vi ser fram emot att fortsätta arbeta för att skapa en grönare framtid.”
Projektet belyser konkreta steg som kan tas för att minska utsläppen inom byggbranschen, vilket kan hjälpa lagstiftare, stadsplanerare och industriledare att prioritera och använda dessa beprövade teknologier.
”Genom att mäta och verifiera CO2 -utsläppen vid användning av byggutrustning har vi lagt till ytterligare en pusselbit för att minska koldioxidutsläppen i hela värdekedjan – från planering och design till konstruktion och färdigställande”, säger Anna Kerr, regionchef Sweco Architects.
Mer information om projektet finns i dennavideo
——————————————————
Fakta om projektet
- Anläggning av en total laddningslösning för elbilar med 6 DC-laddstolpar vid Kempowers huvudkontor i Durham, NC.
- Utrustningen som användes var bland annat ECR25 elektrisk grävmaskin, L25 elektrisk hjullastare och snabbladdare från Volvo, E-Air H185 VSD elektrisk kompressor och TEXP60 tryckluftsspett från Atlas Copco, samt K 1 PACE elektrisk kapmaskin, WT 15i elektrisk vattentank och LF 60i LAT elektrisk vibroplatta från Husqvarna.
——————————————————
För ytterligare information kontakta:
Linda Andrén, Verkställande Direktör, Sweden-US Green Transition Initiative
Christina Malmberg Hägerstrand, Presschef, Atlas Copco Group
Henrik Sjöström, Presschef, Husqvarna
Paul Flake, Vice President för Corporate Affairs & Public Relations, Volvo Group North America
Miracle King-Wilson, Communications Manager North America, Kempower,
miracle.king-wilson@kempower.com
Om Sweden-US Green Transition Initiative:
Green Transition Initiative (GTI) är ett gemensamt initiativ från den svenska ambassaden i Washington DC, Business Sweden, Energimyndigheten och Vinnova. Målen är att positionera Sverige som en nyckelpartner till USA i dess klimatomställning, koppla samman svenska och amerikanska intressenter inom ekosystemet för grön energi och att ta vara på möjligheter inom sektorer som elektromobilitet, förnybar energi, hållbar industri och gröna byggnader. Syftet med initiativet är att bidra till minskade globala utsläpp samt ökat bilateralt FoU-samarbete, handel och investeringar mellan Sverige och USA. www.gti-sweden.se
OM ATLAS COPCO GROUP
Atlas Copco Group möjliggör teknologier som formar framtiden. Genom fokus på innovation utvecklar vi produkter, tjänster och lösningar som är avgörande för våra kunders framgång. Våra fyra affärsområden erbjuder trycklufts- och vakuumlösningar, energilösningar, avvattnings- och industriella pumpar, industriella verktyg samt monterings- och visionslösningar. År 2023 hade koncernen intäkter på 173 BSEK, och cirka 53 000 anställda vid årets slut. www.atlascopcogroup.com
OM HUSQVARNA CONSTRUCTION
Husqvarna Construction, som är en del av Husqvarna-koncernen, är en ledande tillverkare av innovativ utrustning och diamantverktyg inom byggbranschen. Vår portfölj omfattar maskiner, lösningar, tjänster och diamantverktyg som är gjorda för proffs som arbetar med hårda material som betong och sten för att forma morgondagens stadsmiljöer. Vi säljer och underhåller våra produkter i mer än 100 länder världen över. Hitta oss på www.husqvarnaconstruction.com. Husqvarna är ett registrerat varumärke som ägs av Husqvarna AB (publ)
OM VOLVO CONSTRUCTION EQUIPMENT
Volvo Construction Equipment (Volvo CE) är en ledande internationell tillverkare av förstklassiga entreprenadmaskiner, och med över 14000 anställda är vi ett av de största företagen i branschen. Volvo CE erbjuder ett heltäckande utbud av produkter och tjänster i mer än 140 länder genom det globala distributionsnätverket. Volvo CE är en del av Volvokoncernen. Volvokoncernen grundades 1927 och är engagerat i att forma det framtida landskapet för hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, har mer än 100,000 medarbetare och kunder på närmare 190 marknader. 2022 uppgick nettoförsäljningen till cirka 474 miljarder kronor. Volvoaktien är noterad på Nasdaq Stockholm. www.volvoce.com
OM KEMPOWER
Vi designar och tillverkar tillförlitliga och lättanvända DC-snabbladdare för elfordon. Vårt mål är att skapa världens mest eftertraktade laddlösningar för elfordon för alla, överallt. Våra lösningar utvecklas och tillverkas i Finland och USA. De flesta material och komponenter hämtas lokalt. Vi fokuserar på alla områden av e-mobilitet, från elbilar, lastbilar och bussar till specialmaskiner och båtar. Vårt modulära och skalbara laddningssystem och programvara i världsklass är utformat av elbilsförare för elbilsförare, och ger den bästa användarupplevelsen för våra kunder världen över. Kempower är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Finland. www.kempower.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke