Connect with us

Marknadsnyheter

Sverige driver på elbilsutvecklingen – ny rapport identifierar viktiga utvecklingsområden

Published

on

Norden håller den europeiska ledningen i elbilsutvecklingen enligt en färsk rapport. Under 2023 såldes procentuellt näst flest elbilar i Sverige. Under 2024 har marknaden svalnat, något som Martin Cardell, expert på mobilitet på EY, menar inte får påverka den långsiktiga utvecklingen. Rapporten pekar på att standardisering och datadelning mellan aktörer måste prioriteras för framtiden samt lyfter fram tre områden där detta kommer spela stor roll.

Rapporten från EY och Eurelectric, europeiska branschorganisationen inom energi, visar att efterfrågan av eldrivna fordon globalt ökade under 2023. Sverige är näst störst i elbilsförsäljning i Europa där 60 procent av alla nya bilar förra året var eldrivna, varav 20 procent var helt batteridrivna och 40 procent av laddhybrid modell. Under 2023 fanns också 78 procent av all europeisk laddningsinfrastruktur lokaliserad i sju länder, däribland Sverige.

Samtidigt upplever svenska marknaden under början av 2024 en nedgång i nybilsförsäljning enligt nya siffror från Mobility Sweden. Även sajter som Blocket rapporterar en minskad efterfrågan på begagnade elbilar, något som EY:s expert menar är tillfälligt.

– Den svackan vi ser i försäljningen av elbilar är tillfällig. Omställningen kommer inte ske lika fort som en del tidigare trott men det är inte läge att bromsa utvecklingen för mobilitet. I takt med att billigare modeller av elfordon är på väg ut på marknaden, blir elfordon mer lättillgängliga för en bredare målgrupp. Tills dess behöver vi säkra förutsättningarna så att varken Sverige som marknad eller svenska aktörer halkar efter, säger Martin Cardell, globalt ansvarig för mobility på EY.

Standardisering och datadelning pekas ut som avgörande för framtiden

EY förutspår att det år 2030 kommer att finnas mer än 75 miljoner elektriska fordon som rör sig över olika laddningsnätverk i Europa. Med varje aktör inom ekosystemet som genererar data, kommer denna snabba ökning i volym att öka vikten av interoperabilitet och informationsdelning.

– Omställningen inom mobilitet handlar om mer än en teknisk övergång från fossila drivmedel. Det handlar om integrering av transport, energi och infrastruktur för att skapa betydande framtida värden. Idag finns en brist i standardisering och infrastruktur vilket skapar frustration och försvårar för både konsumenter och andra aktörer. Standardisering och datadelning inom områden som exempelvis ladd-infrastruktur skulle minska komplexiteten och kostnaden för att installera laddningsstationer. Det förbättrar den totala upplevelsen och skapar en rad nya möjligheter för aktörer inom ekosystemet, säger Martin Cardell.

Rapporten lyfter fram tre huvudsakliga områden och lösningar där standardisering och datadelning kan underlätta framtidens omställning inom mobilitet:

Optimering av laddstationer: Strategiskt placerade laddstationer ger användare enkel tillgång och bekvämlighet, minskar räckviddsångest, förbättrar förarupplevelsen och uppmuntrar till omfattande elbils-adoptering. I Europa har antalet offentliga laddpunkter ökat med 40%, från cirka 530,000 år 2022 till 744,000 år 2023, men i takt med att användadet av eldrivna fordon accelererar, kommer det att behövas en kontinuerlig och proportionell ökning. Förbättring av datainteroperabilitet kan ge insikter om var nya laddstationer behövs baserat på förbrukarmönster och tillgänglig nätverkskapacitet, vilket underlättar planering och investeringar i infrastruktur.

Intelligent nätintegrering: Smart laddning möjliggör energioptimering, vilket låter eldrivna fordon reagera på energipris, nätverkskapacitet och tillgängligheten på förnybar energi för att påbörja laddning. Genom att dela data mellan olika system och intressenter kan laddningsscheman optimeras baserat på nätets kapacitet i realtid, väderprognoser, elpriser vid specifik tidpunkt och individuella förarbehov. Datainteroperabilitet är också avgörande för fordons-till-nät-tjänster, där eldrivna fordon kan mata tillbaka energi till nätet under toppbelastningstider. För att detta ska fungera smidigt behöver data från nätet, laddningsstationen och eldrivna fordon harmoniseras.

Optimerad laddningsupplevelse: En optimerad laddningsupplevelse erbjuder användarvänlig, konsekvent och sömlös tillgång till laddningsinfrastruktur över olika laddningsnätverk. Interoperabilitet mellan datasystem bidrar till en bättre användarupplevelse för förare, som drar nytta av realtidsinformation om tillgänglighet, prissättning och kompatibilitet med deras fordon på laddstationer. Detta ger förare möjlighet att göra informerade beslut och planera sina rutter effektivt, vilket minskar räckviddsångest och främjar elbils-adoption.

 

För mer information eller intervju med EY:s Martin Cardell, kontakta:
Miriam Franzén, Communication Advisor, EY Sverige, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.