Connect with us

Marknadsnyheter

Sverige söker EU-stöd till uppsagda på Northvolt

Published

on

Regeringen ger Arbetsförmedlingen i uppdrag att ansöka om upp till 14 285 000 euro från en EU-fond. Pengarna ska finansiera insatser för att stödja personer som blivit uppsagda från Northvolt eller berörda underleverantörer att komma i arbete igen.

Efter att Northvolt under hösten varslade över 1 500 anställda om uppsägning finns ett stort behov av insatser som ska hjälpa de drabbade. Personer som sägs upp från Northvolt eller berörda underleverantörer ska vid behov kunna ta del av insatser som coachning, jobbsökaraktiviteter, utbildning och omskolning, praktik och stöd till egenföretagande. Insatserna ska bedrivas i ett särskilt projekt av Arbetsförmedlingen i samarbete med bland annat berörda företag och omställningsorganisationer, regioner och kommuner.

På grund av att uppsägningarna berör ett stort antal anställda förväntas kostnaderna för insatserna bli stora. Därför har regeringen beslutat att Arbetsförmedlingen ska söka finansiering från Europeiska fonden för justering för globaliseringseffekter för uppsagda arbetstagare (EGF). Ansökan till EGF ska omfatta högst 14 285 000 euro, och projektet finansieras till 60 % av pengar från EU-fonden och till 40 % av den svenska staten.

– Uppsägningarna vid Northvolt drabbar många människor hårt. Vi vill se till att de som blir av med jobbet får ta del av insatser som kan stärka deras kompetens och hjälpa dem att hitta en ny anställning, säger arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson.

– Situationen är tuff för många arbetstagare och företagare. Det här är en angelägen åtgärd för att få människor i sysselsättning, stärka näringslivet, samt stötta den regionala utvecklingen och påverkade lokalsamhällen, säger landsbygdsminister med ansvar för regional utveckling Peter Kullgren.

– Den gröna omställningen innebär stora möjligheter, men också utmaningar ibland. Det är bra att dessa stödåtgärder nu vidtas för människor som har drabbats och att vi minskar osäkerheten för berörda. Det ökar förutsättningarna för att behålla så mycket som möjligt av den viktiga kompetensen i Sverige, säger bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa.

Europeiska fonden för justering för globaliseringseffekter för uppsagda arbetstagare (EGF)

EGF finns för att visa solidaritet och främja varaktig sysselsättning i EU på anständiga villkor. Fonden erbjuder bistånd vid omfattande omstruktureringar kopplat till globaliseringsrelaterade utmaningar. Det rör sig bland annat om förändringar inom världshandeln, handelstvister, ekonomiska kriser, övergången till en koldioxidsnål ekonomi och digitalisering eller automatisering.

Kontakt
Agnes Eklund
Pressekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Persson

076-142 63 78
agnes.eklund@regeringskansliet.se 

Sabina Jansson Bernhardsson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
073-029 10 12
sabina.jansson.bernhardsson@regeringskansliet.se

Linn Laurin
Pressekreterare hos bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa
076-133 67 90
linn.laurin@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic LEVEL Group AB (publ) förvärvar verksamheten i tidigare Rosengrens Larm AB

Published

on

By

Nordic LEVEL Group AB (publ) har idag tecknat ett överlåtelseavtal gällande verksamheten i tidigare Rosengrens Larm AB. Genom affären får Rosengrens kunder tillgång till en större nationell leveranskapacitet, ett bredare säkerhetserbjudande samt ytterligare kompetens och erfarenhet. Nyckelpersoner från Rosengrens ansluter till LEVEL, vilket bidrar till att säkerställa kontinuitet och stabilitet i leveransen. Förvärvet sker i nära anslutning till LEVELs nyligen genomförda förvärv av tidigare Secits Sweden AB. Rosengrens och Secits kompletterar varandra på ett utmärkt sätt, särskilt inom banksektorn som utgör en viktig kundgrupp för båda bolagen. Tillsammans med LEVEL skapas nu ett starkt helhetserbjudande för både nya och befintliga kunder.

LEVEL etablerar nytt kontor i Helsingborg, där Secits redan har en stark närvaro. Samtidigt kommer övriga kontor hos Secits och Rosengrens att avvecklas, och all verksamhet integreras i LEVELs befintliga kontorsnät. Samordningen möjliggör en betydande effektivisering, bland annat genom lägre hyreskostnader. Vi är även mycket glada över att få välkomna alla nya medarbetare till våra kontor runt om i landet.

Överlåtelseavtalet innebär att Nordic LEVEL Group breddar sitt tjänsteutbud, där styrkorna från samtliga tre verksamheter kombineras för att skapa ytterligare mervärde. Rosengrens och Secits hade 2023 tillsammans en omsättning om cirka 50 MSEK. Genom förvärven stärker LEVEL ytterligare sin position inom myndigheter, dagligvaruhandeln och den finansiella sektorn. LEVEL ser en betydande potential att öka tillväxten i sina återkommande intäkter, i enlighet med bolagets nuvarande strategi.

”Vi är mycket glada över att välkomna både nya och befintliga kunder och medarbetare från Rosengrens och Secits till Nordic LEVEL Group. Genom våra kompletteringsförvärv ser vi omedelbara möjligheter att realisera både kostnads- och intäktssynergier. Vi ser fram emot att vidareutveckla de befintliga erfarenheterna och kundrelationerna med målet att skapa ännu större värde för våra nya och gemensamma kunder,” säger Jörgen Lundgren, VD för Nordic LEVEL Group.

”Genom överlåtelseavtalet har Nordic LEVEL Group tagit över och driver nu verksamheten vidare i samma personliga ’Rosengrensanda’ som tidigare, men i en större och mer utvecklad struktur. Med LEVELs nationella närvaro skapas nya möjligheter för snabbare utveckling, ett bredare tjänsteutbud och teknisk innovation. Målet är att erbjuda nya och befintliga kunder en komplett lösning och ytterligare stärka positionen som totalleverantör inom säkerhet,” säger Henrik Viinapuu, fd Rosengrens Larm AB.

LEVEL ser mycket positivt på de genomförda affärerna och våra nya medarbetare får nu möjlighet att fortsätta bidra till bolagets tillväxt och innovation.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

Tel 070-486 58 99 
E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group – Enabling our clients to live a levelled life

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 150 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 400 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom två kärnområden: Avancerad säkerhetsteknik och Kvalificerad säkerhetsrådgivning. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så tryggt och säkert liv som möjligt. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordicLEVELgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Logistri Fastighets AB tecknar avtal om att förvärva en fastighet i Växjö

Published

on

By

Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) meddelar idag att bolaget har tecknat avtal att förvärva samtliga aktierna i det fastighetsägande bolaget som äger fastigheten Svarven 1 i Växjö till ett underliggande fastighetsvärde om 97 mkr. Fastigheten är i sin helhet uthyrd till Willo AB med en återstående hyrestid om 12 år. Tillträdesdagen är 16 december 2024.

Fastigheten Växjö Svarven 1 omfattar 7 935 m2 uthyrbar area och en tomtarea om totalt 20 209 m2. Lokalerna används för tillverkning, lager och kontor.

Hyresgästen Willo AB är ett ledande bolag inom tillverkning av högkvalitativa kritiska precisionsdetaljer. Bolaget, som grundades i Växjö 1956, har idag kunder från många delar av världen och levererar produkter inom segmenten Medtech, Energy, Industry och Moldtech. Hyresgästen har bedrivit sin verksamhet på fastigheten sedan 1960-talet.

”Willo AB är ett fantastiskt välskött bolag med en lång historia på fastigheten. Vi är mycket glada och stolta att få ta över stafettpinnen som ny fastighetsägare och ser fram emot att få vidareutveckla fastigheten tillsammans med verksamheten på plats.” säger bolagets VD, David Träff

För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Träff, Verkställande direktör
Logistri fastighets AB (publ)
Telefon: + 46 (0) 70 089 04 66
David.traff@logistri.se

Om Logistri
Logistri Fastighets AB (publ) är ett fastighetsbolag som investerar i kommersiella fastigheter främst inom segmenten lätt industri, lager och logistik. Visionen är att vara en stabil och långsiktig partner till företag som efterfrågar verksamhetsanpassade och hållbara lokaler. Bolagets övergripande målsättning är att med högt kundförtroende generera ett stabilt kassaflöde och en hög riskjusterad avkastning. Våra hyresgäster är verksamma inom olika branscher där flertalet är svenska och internationella industri- och verkstadsbolag. Fastigheterna ligger i Stockholm, Göteborg samt i södra och mellersta Sverige, i nära anslutning till strategisk infrastruktur som större vägar, järnväg och hamnar. Bolaget har huvudkontor i Stockholm. Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017. Logistri ingår i MSCI Global Micro Cap index.

För mer information gällande Logistri Fastighets AB, vänligen besök www.logistri.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

NYAB AB: Uppsala kommun återkallar tilldelningen för Uppsala spårvägsprojekt

Published

on

By

NYAB meddelade den 29 oktober 2024 att de, tillsammans med sin partner Azvi, valdes som generalentreprenör för byggandet av Uppsala spårväg.

Uppsala kommun har idag informerat deltagarna i upphandlingen att tilldelningsbeslutet som fattades den 29 oktober 2024 återkallas. Uppsala kommun har bedömt att ytterligare kontroller är nödvändiga innan kontraktet tilldelas. Ett nytt tilldelningsbeslut kommer att meddelas så snart som möjligt.

Kontakt
Johan Larsson, VD, NYAB AB, johan.larsson@nyabgroup.com, +46 (0)70 182 50 70

NYAB:s Certified Adviser är Augment Partners AB, info@augment.se, +46 (0)8 604 22 55.

Denna information är sådan information som NYAB AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nämnda kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 november kl. 15:00 CET.

Om NYAB

NYAB möjliggör samhällets utveckling för kommande generationer, med omfattande erfarenhet från komplexa och utmanande projekt. NYAB erbjuder ingenjörs-, bygg- och underhållstjänster inom hållbar infrastruktur, industribyggnation och förnybar energi och bidrar därigenom till den gröna omställningen. NYAB är verksamt i Sverige och Finland, inom både privat och offentlig sektor.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.